Meerdere routers op 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra84
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07-2024
Goedemiddag,

Ik heb 3 nodes (Linksys Velop) geplaatst op elke verdieping in mijn woning. Dus op de BG, 2e en 3e verdieping.

Deze staan elk rechtstreeks bekabeld aangesloten op het Ziggo modem in de meterkast, in de veronderstelling dat dit de internetsnelheid zou bevorderen.

Echter, aangezien de nodes te ver uit elkaar staan, kan de wifi/mesh installatie niet voltooid worden omdat het mesh-netwerk niet gecreeërd kan worden. Dat alles bedraad is maakt dit systeem blijkbaar niets uit. Het is geen optie om de nodes te verplaatsen want het idee was juist om ze uit het zicht te houden.

Gelukkig is er nog de optie om elke node als apart netwerk te installeren, met dezelfde SSID, wachtwoord etc. Nadeel is dan volgens mij dat je dan geen mesh-netwerk meer hebt. Maar behalve dat apparaten moeite zullen hebben met het connecten met het sterkste signaal weet ik eigenlijk niet of er nog meer nadelen zijn.

Het is in ieder geval gelukt om de 3 nodes met identieke SSIDs in te stellen en ik heb op elke verdieping ook goed internet, afgezien van het feit dat mijn laptop/smartphone soms niet met de node connect die het sterkste bereik heeft...

Maar wat nu het probleem is, is dat mijn apparaten elkaar niet kunnen zien, omdat ze in verschillende netwerken staan. Bijvoorbeeld: de PC op zolder kan mijn laptop op de begane grond niet zien omdat deze niet op dezelfde node staan.

Ik weet dat er een mogelijkheid is om dit wel voor elkaar te krijgen, maar met zoeken op internet kom ik toch eigenlijk alleen de 'modem->router1->router2' situatie tegen, terwijl bij mij elke router/node apart op het modem staat aangesloten.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik de nodes en modem moet instellen om alsnog 1 netwerk te maken?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Beste antwoord (via ezra84 op 20-04-2020 17:18)

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je Velop nodes ingesteld staan als router, en niet als access point. Volgens de supportsite van Linksys noemen zij het in de instellingen 'bridge mode'. Wanneer je al je Velops zo instelt zou alles weer in hetzelfde netwerk moeten zitten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof je Velop nodes ingesteld staan als router, en niet als access point. Volgens de supportsite van Linksys noemen zij het in de instellingen 'bridge mode'. Wanneer je al je Velops zo instelt zou alles weer in hetzelfde netwerk moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 18:17
Ik heb iets soortgelijks en op iedere router heb ik DHCP uit en bridging mode aanstaan. Alleen de Ziggo router heeft dhcp aan. De routers heb ik een statisch IP gegeven zodat ik ze altijd makkelijk kan vinden en alle computers kunnen elkaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra84
BAJansen schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:02:
Bedankt voor deze tip. Ik ga het vanavond even proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:06
Ik weet niet hoe dit systeem werkt, maar bij de Amplifi reeks van Ubiquiti, moeten deze eerst draadloos verbinding maken voordat de ethernet backhaul(bekabeld) werkt. Misschien is het bij dit systeem wel net zo.
Dan zou je de 2 andere routers beneden kunnen instellen en vervolgens op de definitieve plek aansluiten en de instelling voor ethernet backhaul aanzetten. Je zou dit zelfs kunnen doen door ze een voor een aan te sluiten op de router met een kabel voordat je ze verplaatst door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra84
BAJansen schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:02:
Ok alle nodes in bridge mode gezet en het is gelukt!

Ik kan nu alle apparaten in het huis zien, ongeacht op welke node ze staan.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra84
sj0nsj44k schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:24:
Ik heb iets soortgelijks en op iedere router heb ik DHCP uit en bridging mode aanstaan. Alleen de Ziggo router heeft dhcp aan. De routers heb ik een statisch IP gegeven zodat ik ze altijd makkelijk kan vinden en alle computers kunnen elkaar zien.
Ik begrijp wat je bedoelt en een prima optie. Voor mij is statische IP niet echt belangrijk. Mijn ervaring is dat de meeste apparaten wel steeds het zelfde IP nummer krijgen. Ook is het beheer van de Velop verder niet heel geavanceerd trouwens. In ieder geval niet via de Linksys app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezra84
MadMax12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:19:
Ik weet niet hoe dit systeem werkt, maar bij de Amplifi reeks van Ubiquiti, moeten deze eerst draadloos verbinding maken voordat de ethernet backhaul(bekabeld) werkt. Misschien is het bij dit systeem wel net zo.
Dan zou je de 2 andere routers beneden kunnen instellen en vervolgens op de definitieve plek aansluiten en de instelling voor ethernet backhaul aanzetten. Je zou dit zelfs kunnen doen door ze een voor een aan te sluiten op de router met een kabel voordat je ze verplaatst door het huis.
Volgens mij werkt de Velop hetzelfde. Het is mogelijk om de nodes dicht bijelkaar te zetten en zo de Mesh te installeren. Alleen als ik ze dan later weer te ver van elkaar zet, dan blijft enkel de 'main' node aan, en de anderen blijven maar zoeken naar de main. De ethernet backhaul doet dan ook helemaal niets.
Pagina: 1