faag fanbusprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
ik heb vandaag geprobeerd om een fanbus te maken volgens dit schema.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.com.au/users/126/bne06599/HowTo/Baybus/Circuit.gif
nou dacht ik dat ie het deed maar nou kwam dit probleem naar boven. Op een stand gaat de fan langzamer draaien en wordt de led groen. In de middelste stand gaat ie sneller draaien en blijft de led groen. in de laatste stand wordt de led rood maar de fan blijft draaien. Ik heb twee fans en ze doen allebei hetzelfde. Wat doe ik fout? ik dacht dat het aan de led lag die ik verkeerd heb aangesloten.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 11:01
Als je dezelfde schakelaartjes als op het schema hebt gebruikt moet het prima werken,
boven = fans op 7V
midden = uit
onder = fans op 12V
Schakelaartjes doorgemeten voordat je begon ???

1 2
3 4
5 6

Moet schakelen tussen :
1/3 - 3 - 3/5
2/4 - 4 - 4/6

ff je schakeling doormeten lijkt me ....

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
als dit niet werkt dan moet je de oorzaak toch ergens anders gaan zoeken....
schema is goed lijkt me....

• ajampaniki
ik heb bij de elecroboer gevraagd naar deze schakelaars. tzou wel een beetje kut zijn als ie de verkeerde heeft gegeven. Heb ik de hele dag voor niks in de walm van soldeersel gezeten. hier kan ik nou zo :( om worden.

maar nou nog een klein vraagje. hoe moet ik het precies doormeten.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-05 10:54

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Het schema is goed , alleen de middelstand is als het goed is uit ( staat ook op de zeikant van je schakelaars bij mij wel althans ) dus naar boven is 7 volt midden is uit onder is 12 volt.

Zo moet het werken is dat niet zo dan heb je een fout gemaakt, waarschijnlijk ben jij door de harsdampen in hogersferen geraakt :)
Kewl man .. gewoon stonded door soldeerharskernen !!!

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• ajampaniki
doormeten heeft voor mij dus ook geen zin want ik snap er toch geen hout van. En nu is er ook nog een van me letjes naar ze grootje. Hij brand nog wel maar maar heel zwak. morgen dus weer ff naar de electroboer.

Verwijderd

je heb het ledje toch niet zoals op het schema aangesloten he ?? ik bedoel het middelste pootje is de massa. |:( je heb trouwens ook geen twee weerstanden per led nodig, een aan het middelste pootje was genoeg geweest.

Verwijderd

dat zou verklaren waarom je ledje kapot gaat

• ajampaniki
Op zondag 05 augustus 2001 22:10 schreef Silenzer_nl het volgende:
je heb het ledje toch niet zoals op het schema aangesloten he ?? ik bedoel het middelste pootje is de massa. |:( je heb trouwens ook geen twee weerstanden per led nodig, een aan het middelste pootje was genoeg geweest.
hoe moet ik hem dan aansluiten. Het ledje heeft drie verschillende pootjes, een lange, een korte en een middelmaat. ik heb ze gewoon zo aangesloten als op het schema. Hoe moet ik het dan volgens jou doen? Ook kwam ik er gisteren achter dat als ik alletwee de schakelaartjes op de onderste stand zet, dus dat de fans op 7v gaan lopen, de voeding er ineens mee stopt. Kan dit ook aan de ledjes liggen?

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 21:23 schreef ajampaniki het volgende:
doormeten heeft voor mij dus ook geen zin want ik snap er toch geen hout van. En nu is er ook nog een van me letjes naar ze grootje. Hij brand nog wel maar maar heel zwak. morgen dus weer ff naar de electroboer.
Gebruik gewoon een multimeter (aka universeelmeter) en check of je schakelingen kloppen zoals op het schema. Kan niet simpeler, imho.

• ajampaniki
Op maandag 06 augustus 2001 12:34 schreef surreal het volgende:

[..]

Gebruik gewoon een multimeter (aka universeelmeter) en check of je schakelingen kloppen zoals op het schema. Kan niet simpeler, imho.
twee probleempje

1. kheb geen multimeter
2. Hoe moet ik het precies doormeten. Ksnap er namelijk geen ene zak van hoe die schakelaartjes werken.

en hoe weet ik welk pootje wat voorstelt. er zitten drie pootjes op die ledjes die niet even lang zijn. Maar welke is nou groen, welke rood en welke ground?

Verwijderd

Koop anders gewoon een 12V batterijtje en test iedere schakelingen afzonderlijk.

• ajampaniki
Op maandag 06 augustus 2001 13:59 schreef ImaStar het volgende:
Koop anders gewoon een 12V batterijtje en test iedere schakelingen afzonderlijk.
ja maar hoe!!!!

Verwijderd

Een universeelmeter werkt zo: Als er een gesloten stroomkring is, geeft ie een piepje of geeft ie gewoon aan hoeveel Ohms. Zo weet je of je stroomkring een gesloten kring is. Zit er iets fout, meet ie dus niks, en ga je steeds andere dingen meten totdat je het probleem hebt uitgevogeld.

Voorbeeld: Een schakeling met 1 lampje, 1 weerstand en een schakelaar doet het niet. Je meet dan de stroom tussen de 2 uiteinden die op de schakelaar aan zijn gesloten. Meet je hier stroom, zal het vast aan je schakelaar liggen. Meet je geen stroom, ga je verder. Meet bijvoorbeeld vanaf een punt net voorbij de weerstand, en aan de andere kant gewoon aan het uiteinde, als je dan stroom meet, is je weerstand kadoek. Snappie?

Verwijderd

volgenmij klopt er geen hol van dat schema, kijk eens goed, de 5v gaat door de let maar geen moment door de fan, de 12v gaat door de van maar heeft geen ground... check dat ff
(of heb ik het nou helemaal fout?)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:01
idd, als de schakelaar in het midden staat, draaien de fans op 12 volt....
en naar boven, dan branden de ledjes groen..

klopt volgens mij ook niks van..

• Demo
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 06 augustus 2001 16:50 schreef Hiro Shima het volgende:
volgenmij klopt er geen hol van dat schema, kijk eens goed, de 5v gaat door de let maar geen moment door de fan, de 12v gaat door de van maar heeft geen ground... check dat ff
(of heb ik het nou helemaal fout?)
Eeh... je hebt het idd fout...

De +12 gaat direct in de fan (op 12 V en 7 V is de inganggsspanning allebei 12 V)
De GND van de fan wordt door de schakelaar (het linker deel) geschakeld tussen 0 V (de GND van de voeding) en +5 V

De LEDs klopt op zich ook, alleen zijn de pootjes op verkeerde volgorde getekend.

Waarom begin je trouwens aan zo'n schema als je het ding helemaal niet snapt :? Je kan beter van te voren info vragen...
* Demo is altijd bereid om dit soort vraagjes via MSN/ICQ te beantwoorden...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

er wordt zelfs op 12v aan 2 kanten van de fan 12v gezet!!!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op maandag 06 augustus 2001 17:02 schreef Hiro Shima het volgende:
en ?
dan houd je toch mooi 0 volt over

maar hoe lees/werkt zo'n schakelaar eigenlijk ? zijn gewoon de bovenste 2, de middelste 2 of de onderste 2 verbonden.

of hoe moet ik dat zien ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

De schakeling is correct. Hoe de DPDT schakelaar werkt is in de eerste reply uitgelegd.

12
34
56

Je schakelt tussen 1/3-3-3/5 en 2/4-4-4/6, ie. 1/3 up, 3 center, 3/5 down.

Je had het bouiwen van de schakeling beter anders aan kunnen pakken. Nooit eerst alles in elkaar zetten en dan kijken of het werkt.

1 koop een 12v batterijtje (als je geen multimeter hebt)
2 bouw eerst het schema voor 1 schakelaar
3 kijk met je 12v batt of deze werkt
4 zo, ja, ga door met de volgende schakelaars ... tot klaar
5 zo, nee ga terug naar 2

Zo krijg je ook geen kortsluiting.

• ajampaniki
als dit schema niet klopt kan iemand dan ff een goede tekenen

Verwijderd

ik hoop dat je hier wat aan hebt:
Afbeeldingslocatie: http://www.watercooled.tmfweb.nl/schema.jpg

• ajampaniki
dit schema eb ik ook op fanbus.com gevonden maar toch bedankt. Kheb alleen een vraagje. Het ledje heeft drie pennetjes. Hoe weet ik welke welke is. Een is rood, een groen en een ground. Ze hebben drie verschillende lengtes.

/edit/
dit is trouwens precies hetzelfde schema als die ik eerst had gebruikt
/edit/

Verwijderd

Meet je schakelaars eens door. Hoe? een ohm meter op pin 1 en 3 in stand a geleid hij of niet?
en dan stand b, c enzo verder... post your findings.

• ajampaniki
ok 1 schakelaar doorgemeten.

stand 1 boven groen:1-3 12v
__________________1-2 12v
__________________1-4 7v

stand 2 midden groen:1-3 12v
___________________1-2 12v
___________________1-6 7v
___________________4-3 bbm

stand 3 onder rood:1-3 12v
_________________1-6 7v
_________________2-6 7v
_________________4-3 bbm

bbm= buiten bereik meter

hopelijk kan iemand hier wat mee doen en me helpen.

Verwijderd

ik snap hier geen ene bal van :?

kun je niet een schakelaar los solderen en meten welke pinnen met elkaar verbonden zijn in de werschillende standen ?

dan weet je pas zeker of het niet aan de schakelaars ligt.

Verwijderd

Ik heb ff een beetje de schema's gemixed en denk wel dat het dus zo moet werken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/boterbas/schema.jpg
Lijkt me wel duidelijk he?
Die pinnetjes laat ik altijd bij de electroboer doormeten, die wil da altijd wel voor me doen als ik dat vraag.

P.S. Ik moet die dingen zelf nog gaan bouwen dus of het werkt weet ik niet zeker :)

• ajampaniki
zoiets heb ik net toch gedaan. Misschien staat het er een beetje vaag.

uitleg: in stand 1, staat het knopje boven
en is het ledje groen
als ik 1 met 3 meet krijg ik 12v
als ik 1 met 2 meet krijg ik 12v
etc etc etc.

Verwijderd

Op maandag 06 augustus 2001 21:43 schreef BananeKoning het volgende:
Ik heb ff een beetje de schema's gemixed en denk wel dat het dus zo moet werken.
[afbeelding]
Lijkt me wel duidelijk he?
Die pinnetjes laat ik altijd bij de electroboer doormeten, die wil da altijd wel voor me doen als ik dat vraag.
juist houd er alleen rekening mee dat de het pinnetje in het midden van de led de massa is

• ajampaniki
ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken en ik ga morgen wel ff naar de electroboer voor nieuwe leds en weerstanden en dan vraag ik gelijk welk pinnetje wat is.

Verwijderd

ik weet het niet zeker hoor maar als ik naar jouw bevindingen kijk lijk het wel alsof je de 5v en de 12v verwisseld heb ? kun je dat mischien ff checken ? de gele kabel op je molex connector is 12v en de rode is 5v.

Verwijderd

Er zit iets niet goed. Ik zou rustig eens opnieuw beginnen ... de-solderen dus. Ok de gemeten voltages kloppen niet. Volgens mij moet je bv. het volgende hebben.

stand omhoog (groen)
1-2 -> 7v
1-3 -> 5v
1-4 -> 7v

Kan zijn dat je de draden hebt verwisseld. Heb je trouwens verschillend gekleurd draad gebruikt?

• Sine
  • Laatst online: 22:57
Op maandag 06 augustus 2001 17:02 schreef Hiro Shima het volgende:
Neej .. ff goed schema lezen

+ van fan hangt altijd aan +12
- van fan of aan 0 of +5 of nergens aan[quote]
[/qoute]

da's toch precies 't zelfde ?
alleen spaar je 4 weerstandjes uit
bij sommige schakelaars staat het er ook op aan de zijkant

dus je moet hebben een [ ON / OFF / ON ]
maar als je je probleem goed begrijp heb je een [ON / ON / ON ]

verkeerde schakelaartje dus

edit:

zware typo's :(

Repareren doe je zo.

• ajampaniki
het is inderdaad de verkeerde schakelaar. Klote electroboer! Moet ik weer nieuwe halen.

• cyclone

cyclone

Op zondag 05 augustus 2001 21:01 schreef CyCLoNe het volgende:
Het schema is goed , alleen de middelstand is als het goed is uit ( staat ook op de zeikant van je schakelaars bij mij wel althans )
Vind het een beetje vervelend om mezelf te quoten .. maar dit riep ik al 2 dagen geleden :)

• ajampaniki
ok alles is nu goed aangesloten en hij werkt ook maar volgens mij zijn me fans een beetje verot. Als ik van off naar 7v gaat draait me fan niet. Pas als ik hem een "duwtje" geef begint ie te draaien. En bij een andere fan slaat me voeding af als ik van off naar 7v ga. Dit ligt toch wel aan me fans hoop ik.

Maar me vraag is of je die fans gewoon in de winkel kan krijgen. Ik bedoel dus gewone fans die ook in je voeding zettten. Op de site van mycom staan nl allen maar cpu-coolers.

Verwijderd

wat bedoel je met 'gewone' fans? en je fans hebben nou eenmaal een minimum voltage nodig om te starten, dat zal wat hoger liggen dan het minimum voltage om te draaien.
enehh fan en koelers zijn verschillende dingen heh

• ajampaniki
weet iemand waarom het kan liggen dat als ik allebei me fans op 7v laat draaien me voeding afslaat?

• Sine
je voeding is niet gemaakt om 7v te leveren

als je je fan's op 7v laat rennen ga je eigenlijk je 5v lijn voeden met een hogere spanning

en dat kan je voeding wel eens niet leuk vinden en dan slaat ie af

Repareren doe je zo.

• ajampaniki
en hoe los ik dit op. trouwens vaag dat dit gebeurd want het staat toch echt in dat schema.

Verwijderd

Bij mij starten de mijn 92mm fan ook niet op 7V, de 80mm overigens wel. Dit is normaal.

Dat je voeding afslaat als je een fan op 7v zet is NIET, .. ik herhaal .., NIET normaal. Dat doet me denken aan een typisch gevalletje van kortsluiting.

P.S. Hoe gaat het met je plexi-window met fan?

• ajampaniki
ik heb dus een fanbus in elkaar geknutseld voor twee fans met het schema op de eerste pagina. ik heb er echt niks aan verandert. Hoe kan het dan dat ie het toch niet doet?

• Sine
Op donderdag 09 augustus 2001 18:42 schreef ajampaniki het volgende:
ik heb dus een fanbus in elkaar geknutseld voor twee fans met het schema op de eerste pagina. ik heb er echt niks aan verandert. Hoe kan het dan dat ie het toch niet doet?
je eerste schema klopt 100 %

het zou kunnen dat 2 fans samen net stroom genoeg trekken om je +5V lijn hoog genoeg te trekken om de beveiliging in je voeding te laten aanspreken (lijkt mij wel iig)

ik heb ff een ander schema voor je getekend
waarmee je waarschijnlijk alle problemen oplost

nl door 1 extra komponent van een knaak toe te voegen nl een 7808
een spannings regelaar die van iedere spanning van 11 tot 30 v 8V maakt ...

hiermee kun je je voeding niet verkeerd schakelen en je fan's krijgen nu 8 of 12V
ipv 7 of 12

die volt extra zou wel eens net genoeg kunnen zijn om je fan's te starten

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/fanb.jpg

Repareren doe je zo.

• ajampaniki
kijk aan dit soort mensen heb ik tenminste wat. Dit scheelt me een hoop geld, tijd en iritatie. Dit zorgt er dus ook voor dat me voeding niet afslaat?

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 18:55 schreef ajampaniki het volgende:
kijk aan dit soort mensen heb ik tenminste wat. Dit scheelt me een hoop geld, tijd en iritatie. Dit zorgt er dus ook voor dat me voeding niet afslaat?
Volgens mij hebben andere GoT-ers in dit topic je ook proberen te helpen. :? Als 1 schakeling goed werkt en een ander zorgt ervoor dat je voeding afslaat, dan zou ik de laatste even controleren op kortsluiting. Suc6 verder.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

faag :?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Sine
Op donderdag 09 augustus 2001 18:55 schreef ajampaniki het volgende:
presies

die 7808 kan wel een beetje warm worden
maar het metalen plaatje wat aan de 7808 zit kun je gewoon ergens tegen je kast schroeven
(plaatje is in het ic doorverbonden met massa)
dat zou meer dan genoeg koeling moeten zijn

anders je elektroboer om een klein heatsinkje vragen voor op het ic

edit:

wel ff opletten !!!
er is meer in het schema verandert dan alleen het ictje er tussen knallen
je zult een paar draadjes moeten verleggen

Repareren doe je zo.

• ajampaniki
dit schema is wel een stuk anders dan die ik eerst had. Weet je zeker dat het klopt?

• Sine
Op donderdag 09 augustus 2001 19:04 schreef ajampaniki het volgende:
dit schema is wel een stuk anders dan die ik eerst had. Weet je zeker dat het klopt?
jaha Dit klopt wel

Er zijn vast ook nog wel andere gotters met een beetje elektonica kennis die dit kunnen bevestigen

Repareren doe je zo.

• cyclone

cyclone

Indeed het schema klopt,duidelijker kan eigen lijk niet !
maar ik twijfel behoorlijk aan de kunde van de topicstarter. ( niet lulllig bedoeld hoor alle begin is moeilijk )

Misschien is het handig dat je er ff iemand bijhaald die wat handiger is met electronica enzo. Iedereen is hier hardstikke duidelijk geweest in alle hulp en nog blijf je twijfellen.
Ik snap het niet zo .. zo moeilijk is het toch niet ?
Nahja .. in ieder geval sucses ermee , de volhouder wint altijd !

• ajampaniki
ik ben ook niet zo vaardig in electronica. mijn kennis van electronica gaat niet verder dan natuur-en technieklessen. Kwil gewoon zelf proberen om iets te maken en het zo te leren. Daarom ben ik ook zo blij dat tweakers er is zodat ik aan mensen advies kan vragen als ik er niet uitkom.
Pagina: 1