Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Ik ben onlangs overgestapt naar een Mesh netwerk. Na het lezen van een paar reviews en vergelijkings testen, ben ik uitgekomen op de TP-Link Deco M9 plus.
Ik moet eerlijk bekennen, installeren was een fluitje van een cent en het bereik is prima te noemen.
Met 2 kinderen die de hele dag streamen, online spelletjes spelen en schoolwerk op de laptop doen en ook mijn vrouw en ik aan het thuiswerken en veel videobellen heb ik nog geen haperingen gezien in het netwerk.
Het doet wat het moet doen.

Echter.... ik mis wel een paar dingetjes en het kan zijn dat ik er overheen kijk of dat ik het middels een workaround alsnog kan doen. Dus ik hoop hier wat ondersteuning te krijgen.

- geen optie om via een browser naar de Deco te gaan. Alles moet via een app op smartphone of tablet.

- dedicated 2.4Ghz of 5Ghz toewijzen aan 1 device.
Sommige (voornamelijk wat oudere) apparaten doen het eenmaal beter als ze op 2.4Ghz ingesteld zijn.

- logbestanden of overzichts pagina
Ik wil heel graag inzichtelijk hebben welke apparaten, welk IP adres heeft (fixed of dynamisch)
In de meeste routers die ik gehad heb was er altijd een overzicht waarin ik device naam of mac adres (en het liefst beide) gekoppeld zag aan een IP adres. Nu kan ik per device gaan controleren, dus ik kan een excel aanmaken, maar handig is dit niet.
Ik vind het prettig om te zien welke adres reserveringen ik heb voor devices die ik een fixed adres gegeven heb (oa. ivm port forwarding).

En waarschijnlijk kom ik gedurende de tijd dat ik deze units heb achter functionaliteiten die voor mij ontbreken, maar de bovenstaande 2, zijn voor mij het meest belangrijk.

Wie o wie weet of deze functies wel aanwezig zijn en indien niet (ingeval van de logging) is er misschien een tooltje dat ik kan draaien op RPi of Windows die mij deze informatie ook kan geven?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Vanuit het Home-screen rechtsonder op "meer" klikken, dan bij router-instellingen naar "geavanceerd".
Iets naar beneden scrollen, dan zie je daar Adresreservering en Port forwarding staan.

Is dat de functionaliteit die je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOH-YBftm9qsZSXFzj4QyFgoKT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQJJLClK4Q6JLmu6ShuacumF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DivxLover op 20-04-2020 10:33 ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Die settings had ik al gevonden, maar is niet geheel wat ik bedoel.
Ik wil een lijst zien met daarin alle devices die op mijn netwerk (LAN en WiFi) zitten met bijbehorende IP adressen. Het liefst ook nog met tijd dat ze actief zijn of voor het laatst actief zijn geweest.

Voorbeeld: de inverter van zonnepanelen heeft een instabiele connectie. Ik wil weten wanneer deze voor het laatst actief is geweest (in geval van inactief zijn) of een log van dat device kunnen zien wanneer en hoelang deze aangemeld is geweest.

Ik kan nu per device zien welk mac adres deze heeft en wel ip adres, maar niet in 1 overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Tja, dan moet ik je op dit moment ook een beter antwoord schuldig blijven, sorry.
Heb de set ook sinds afgelopen vrijdag, dus ben ook nog zoekende (maar wel heel tevreden over de eenvoudige setup en de kwaliteit van het netwerk wat ik nu heb).

Ik blijft het topic ook even volgen, kijken of iemand die al langer hiermee werkt met aanvullende info kan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 10:21
De meest gebruiksvriendelijke methode om de aanwezigheid van devices op je netwerk bij te houden is denk ik via Home Assistant. Dit kun je draaien op een raspberry pi, en heeft meerdere modules om 'presence detection' te doen, zoals via ping, nmap of SNMP, afhankelijk van wat het beste werkt voor je netwerk en apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Noclaim71 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
Die settings had ik al gevonden, maar is niet geheel wat ik bedoel.
Ik wil een lijst zien met daarin alle devices die op mijn netwerk (LAN en WiFi) zitten met bijbehorende IP adressen. Het liefst ook nog met tijd dat ze actief zijn of voor het laatst actief zijn geweest.

Voorbeeld: de inverter van zonnepanelen heeft een instabiele connectie. Ik wil weten wanneer deze voor het laatst actief is geweest (in geval van inactief zijn) of een log van dat device kunnen zien wanneer en hoelang deze aangemeld is geweest.

Ik kan nu per device zien welk mac adres deze heeft en wel ip adres, maar niet in 1 overzicht.
Die functionaliteit vind je in (bijna) geen enkele soho router. En ook bij professionele apparatuur zit dat er lang niet altijd op. Als je dat persé wilt moet je of een dure professionele router aanschaffen of zelf iets bouwen
Noclaim71 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:25:
...
- geen optie om via een browser naar de Deco te gaan. Alles moet via een app op smartphone of tablet.
Van de TP-link website: Currently, only some models support web-based management, but don’t worry, other models will support this feature via firmware updates in the future.
...
- dedicated 2.4Ghz of 5Ghz toewijzen aan 1 device.
Sommige (voornamelijk wat oudere) apparaten doen het eenmaal beter als ze op 2.4Ghz ingesteld zijn.
Daar zul je twee SSID's voor moeten maken: ééntje 2,4 GHz en ééntje 2,4Ghz + 5 GHz

[ Voor 25% gewijzigd door Brahiewahiewa op 20-04-2020 12:54 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Brahiewahiewa schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:44:
[...]

Die functionaliteit vind je in (bijna) geen enkele soho router. En ook bij professionele apparatuur zit dat er lang niet altijd op. Als je dat persé wilt moet je of een dure professionele router aanschaffen of zelf iets bouwen
ik was een klein beetje bang voor dit antwoord. Een router kopen en deze voor de Deco M9 plaatsen en de M9's als AP te laten werken vind ik niet echt een optie.
Dus dan een work around..... maar de vraag is, welke?

Ik zie Home Assistant staan, maar dat is een applicatie voor mijn het automatiseren van mijn woning.... terwijl ik al een Homey heb, dus een beetje dubbelop
Maar is er misschien een stukje software wat ik op een RPi kan draaien die dit kan monitoren/loggen?

[ Voor 2% gewijzigd door Noclaim71 op 20-04-2020 16:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Je kunt ook eens kijken op het deco forum. Veel vragen zijn daar ook beantwoord.
Verder is er een webinterface vanaf versie 1.4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Noclaim71 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:19:
[...]
Maar is er misschien een stukje software wat ik op een RPi kan draaien die dit kan monitoren/loggen?
Ja hoor. Je kunt een dhcp server draaien op je rpi en daar kun je net zoveel monitoring tools aanhangen als de processor van de rpi toelaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
Via deze link kom je in een forumdeel van TP-link terecht (op pagina 11 ;-) ) waar best veel interessante info staat.

Ik denk dat met de nieuwe firmware jouw wensen grotendeels worden ingewilligd, het is echter wel de vraag wannéér deze firmware beschikbaar komt....

Ik volg het nauwlettend, enerzijds teleurgesteld in de officiële ondersteuning van TP-link, anderzijds hoopvol dat er uiteindelijk wel een oplossing gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
DivxLover schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
Via deze link kom je in een forumdeel van TP-link terecht (op pagina 11 ;-) ) waar best veel interessante info staat.

Ik denk dat met de nieuwe firmware jouw wensen grotendeels worden ingewilligd, het is echter wel de vraag wannéér deze firmware beschikbaar komt....

Ik volg het nauwlettend, enerzijds teleurgesteld in de officiële ondersteuning van TP-link, anderzijds hoopvol dat er uiteindelijk wel een oplossing gaat komen.
Ik had al een paar keer op het TP link forum gekeken..... de vendor zelf is toch het eerste punt waar je start met zoeken.
Maar omdat ik daar geen antwoorden kon vinden, dacht ik dat ik het hier kon proberen :)

Laten we idd hopen dat nieuwe FW's benodigde functionaliteit gaan toevoegen.

Ik ben nu aan het kijken of en welke DHCP ik kan gebruiken op m'n RPi om wat monitoring te hebben (ben bang dat deze mogelijkheid minder aandacht krijgt vanuit TP-Link omdat de meeste hier geen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 01:14:
[...]

Ja hoor. Je kunt een dhcp server draaien op je rpi en daar kun je net zoveel monitoring tools aanhangen als de processor van de rpi toelaat
Dan moet je nog wel iets gaan verzinnen om statische IP's inzichtelijk te krijgen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

mash_man02 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:55:
[...]

Dan moet je nog wel iets gaan verzinnen om statische IP's inzichtelijk te krijgen.
Daar maak je reserveringen van?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
nu dacht ik aan Pi-Hole. Deze gebruik ik al voor DNS en als add blocker. Er zit een DHCP server in, dus ik kan gaan spelen.... maar.... Nu kan ik de DHCP niet disablen in de M9.

Geen oplossing zonder een nieuw probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53
Ik heb ook sinds kort de M9 plus en zat ook te klooien met pi-hole. Ik heb dit opgelost, door de primaire DNS op het ip adres van de pi-hole te zetten. Hierdoor functioneerd deze in ieder geval weer.
Inderdaad vervelend dat er nog steeds geen webinterface is.

Erik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DivxLover
Inmiddels is er een update beschikbaar. Met een aparte tool , die je ook bij TP-link kunt downloaden is, kun je het juiste .bin-bestand flashen.

Na een valse start is het in 2e instantie gladjes bij mij verlopen. En nu is er via poort 30000 een web-interface beschikbaar. Wel heel beperkt, maar het is de eerste stap.

Zoals ik het inmiddels heb begrepen, is dit een noodzakelijke stap. Deze update kan niet via de app, dit moet met de losse tool. Maar opent tegelijkertijd daarmee de deur voor updates in de toekomst, die dan wel via de app kunnen.

Hoop dat jullie hier weer wat meer mee kunnen, succes met updaten.

[ Voor 3% gewijzigd door DivxLover op 29-07-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53
Heb je die update gewoon draadloos kunnen uitvoeren?

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
WirelessErik schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:36:
Heb je die update gewoon draadloos kunnen uitvoeren?

Erik
Ja, wireless en in 1 keer alledrie de units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
DivxLover schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:40:
Inmiddels is er een update beschikbaar. Met een aparte tool , die je ook bij TP-link kunt downloaden is, kun je het juiste .bin-bestand flashen.

Na een valse start is het in 2e instantie gladjes bij mij verlopen. En nu is er via poort 30000 een web-interface beschikbaar. Wel heel beperkt, maar het is de eerste stap.

Zoals ik het inmiddels heb begrepen, is dit een noodzakelijke stap. Deze update kan niet via de app, dit moet met de losse tool. Maar opent tegelijkertijd daarmee de deur voor updates in de toekomst, die dan wel via de app kunnen.

Hoop dat jullie hier weer wat meer mee kunnen, succes met updaten.
Over valse start gesproken: ik kan niet eens inloggen op het tooltje. Ik vul mijn TP-Link ID in en wachtwoord en krijg enkel de melding dat ID of password incorrect is en dat ik het via de app kan opvragen. En als ik in de app kijk zie ik hetzelfde ID en password in gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 15:49
Noclaim71 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:33:
[...]

Over valse start gesproken: ik kan niet eens inloggen op het tooltje. Ik vul mijn TP-Link ID in en wachtwoord en krijg enkel de melding dat ID of password incorrect is en dat ik het via de app kan opvragen. En als ik in de app kijk zie ik hetzelfde ID en password in gebruik....
Ik had hetzelfde probleem. Wachtwoord gereset naar hetzelfde wachtwoord. Daarna ingelogd op de update applicatie en de 3 units geüpdatet in +- 4 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert_Samsung
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-08 22:36
WirelessErik schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:25:
Ik heb ook sinds kort de M9 plus en zat ook te klooien met pi-hole. Ik heb dit opgelost, door de primaire DNS op het ip adres van de pi-hole te zetten. Hierdoor functioneerd deze in ieder geval weer.
Inderdaad vervelend dat er nog steeds geen webinterface is.

Erik
Erik, mag ik vragen hoe nu jouw configuratie is? Ik gebruik ook de Raspberry Pi als Pi-Hole icm de Deco M9+. Mijn LAN heeft domein 192.168.2.x. Ik had de Pi adres 192.168.2.25 gegeven. In de Deco had ik dit adres als DNS ingesteld. Echter loop ik tegen het issue aan dat na iets van een week de DHCP range in mijn Deco wordt aangepast van 192.168.2.x naar 192.168.1.x. Als ik dit vervolgens terug wil zetten naar 192.168.2.x dan krijg ik de melding dat dit niet kan omdat de ingestelde DNS al in 192.168.2.x zit (192.168.2.25). Mijn Ziggo modem staat als bridge. Hoe is jouw configuratie en welke adressen heb je gebruikt?
Pagina: 1