Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 14:32
In huis heb ik twee accespoints van Ubiquiti. Het betreft de Lite versie.
Ik ben hier zeer tevreden mee. Alleen geeft het accespoint op de benedenverdieping maximale snelheid door. Ik heb een 250 Mbit verbinding van Ziggo en haal aan de keukentafel 180 Mbit, niet direct naast het AP. Dit is voor mij voldoende. Dit AP is verbonden met een zelf getrokken kabel naar de woonkamer cat6. Hier is dit aangesloten op een zelf gekochte UTP wandcontactdoos en met een cat6 kabel van twee meter verbonden met een POE switch en met cat6 meter kabel verbonden op aan de AP.

Nu heb ik boven ook een accespoint. Deze haalt helaas regelmatig maar 20/25 mbit. Dit is helaas voor mij niet voldoende. Ook geeft mijn Unifi aan dat de AP connected is met 100FDX. Indien ik mijn router (ziggo) en AP herstart dan geeft hij dit niet meer aan en is de snelheid richting de 75 Mbit. Rekening houdend met het feit dat hij daar door een muurtje moet, vind ik het nog zeer summier maar de 75 Mbit is voldoende.
Ik vind het alleen vreemd dat hij dus terugkoppelt dat hij met 100 Mbit max kan werken.
Dit AP is verbonden door middel van een cat5E kabel getrokken tijdens de bouw en aangesloten op een UTP wandcontactdoos (ook tijdens de bouw). Nu heb ik een cat6 kabel in die UTPdoos gestopt en die verbonden met een POE injector en daar een cat5E kabel in die achter de plint door gaat naar het AP.

Nu ben ik erachter gekomen dat ik eerder gebruik heb gemaakt van een stukje kabel cat5 kabel. Dit betreft het stukje tussen de UTPdoos en de POE injector. Dit is reeds vervangen door een cat6 stukje. Maar mogelijk heeft dit op enige manier nog invloed in de controller van Ubiquiti?

Nu vraag ik mij af hoe het kan dat hij ondanks de cat5E en cat6 toch nog 100FDX aangeeft en mijn snelheid zo laag is. En waar te beginnen om dit op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Dubbelcheck even of je PoE injector ook Gigabit is. Bij Ubiquiti staat dit er expliciet op.

Daarnaast zou het heel goed een montagefout in de contactdoos kunnen zijn.
Het is raadzaam deze even open te maken en te checken of deze goed is gemonteerd. Kom je hier zelf niet uit, post dan even een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Lijkt mij handig eerst de kabels te controleren of die goed werken met een laptop of ethernet adapter als je die hebt. Als je daar volledige snelheid uit haalt dan pas naar je AP kijken, anders wordt het je kabels vervangen. Zelf gebruik ik speedof.me om te zien of de snelheid te behalen is.

Zelf gebruik ik speedof.me om de snelheid te controleren, had zelf keer bij mij dat ik met de PC maar 80Mb haalde bedraad terwijl ik 250Mb internet had. Ziggo en andere test toen vermelde de 250Mb maar speedof.me liet de werkelijke snelheid die me PC kon halen. ( Conclusie toen was dat de poorten van me router niet volledig goed waren en die vervangen moest worden, had van Ethernet kabels check gedaan tot en met Coax kabel en splitters voordat ik bij de router kwam. Want als ik me PC direct in de modem deed had ik volledige snelheid op de zolder PC )