Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aangezien ik niet verwacht dat Corona echt snel zal overwaaien en ik dus ook veel mensen niet op vakantie zie gaan, ben ik benieuwd wat een werkgever hier nu eigenlijk mee zal moeten doen?

Want volgens mij krijg je straks een periode van 3 maanden oid, dat hopelijk weer wat vluchten gaan en dat feitelijk heel NL nog al zijn volledige vakantiedagen heeft.

Oftewel in theorie zou je dan weer het hele land dicht kunnen gooien omdat er geen personeel meer is...
Maar ouders met kinderen zouden dan schoolverzuim plegen en ik meende dat men daar tegenwoordig toch strenger dan vroeger op was.

Dus ga jij vakantiedagen gebruiken terwijl je thuiswerkt? Of ga je aan het einde van de thuiswerkperiode ook een zooi vakantiedagen overhouden en hoe denk jij daar vanaf te komen of hoe denkt je werkgever ermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In veel arbeidscontracten /cao's staan regels over het meenemen / laten uitbetalen van vakantiedagen aan het einde van het jaar. Afhankelijk daarvan worden ze dus of uitbetaald of je neemt ze mee naar een volgend jaar.

Als jij ervoor kiest om ze niet op te nemen dan zit je dus vast aan die regels lijkt me.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:50
Wij zijn verplicht om in totaal 10 vakantiedagen op te nemen in de maanden april, mei en juni. Komt ongeveer overeen met de opgebouwde vakantiedagen over deze periode. Is in overleg met de OR besloten en vind het alleszins redelijk.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het zal voornamelijk de keuze van de werknemer zijn.
Enige wat ik idd gehoord heb zijn werkgevers waar nu naar rato vakantiedagen worden geacht gebruikt te worden.

Wettelijke dagen van dit jaar zijn t/m eind juni 2021 te gebruiken, dus het zal niet allemaal in de laatste 3 maanden van 2020 gepropt worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:02
Het wettelijk aantal minimum aantal vrije dagen voor iemand die 5 dagen per week werkt is 20 (per jaar). Op alle plekken waar ik gewerkt heb zie ik mensen in de zomer wel minimaal 3 tot 5 (Philips! 🙂) weken zomervakantie nemen. Uiteraard geholpen doordat ze in de praktijk heel wat meer vakantiedagen hebben dan die 20, maar in mijn ervaring is het op de kantoren zo in augustus al dat er heel veel mensen niet zijn.

Op de plek waar ik nu zit wordt (voor de vaste medewerkers) gevraagd om nu (april-mei) 2 weken op te nemen om te voorkomen dat er straks problemen ontstaan. Met wat ik hierboven schrijf komt het mij een beetje overbodig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Succes de huidige crisis is hier heel onduidelijk voor wiens risico dit allemaal komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16

Aganim

I have a cunning plan..

Wat ik nog moet opmaken van vorig jaar had neem ik gewoon op zoals ik al gepland had staan. Ik kan ze uit laten betalen, maar relaxed een weekje gamen, in de tuin zitten met een boek, stukje fietsen, etc vind ik ook een prima vakantie. Ik hoef niet perse weg.

De rest zie ik wel, nog een jaar de tijd om ze op te nemen, dat doen we sowieso al in goed overleg met de collega's. Daar verwacht ik weinig problemen. Misschien ook het voordeel van werken in een klein bedrijf waar het team is opgedeeld in meerdere disciplines; ik hoef uiteindelijk naar met 1 collega rekening te houden. :)

Edit: daarnaast hebben we in onze branche geen last van Corona, dus ook geen problemen met verplicht opnemen van dagen. *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Aganim op 20-04-2020 08:42 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:03

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zou je geen vrij nemen als je thuis werkt?

Je doet net of je nu al vrij bent maar even geen werk is best gezond, ook als je niet in het vliegtuig stapt. Je kunt ook rondom huis vanalles doen van de zomer... Nee, geen sociale dingen, maar er zijn voldoende alternatieven

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2020 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53
Aan de andere kant. Je bent wel thuis, maar je bent aan het werk. Ofwel, je kunt dagen gewoon opnemen in mijn ogen en dus niet aan het werk zijn.

Nadeel is natuurlijk dat je verder niet naar andere plekken gaat voor je vakantie, maar vrij is vrij.

Wij hadden 1 t/m 4 mei een lang weekend. Deze laten we staan en zijn dan gewoon niet aan het werk.

Het is in deze tijden gewoon even niet anders.

Ikzelf neem overigens ook nog 3x 4 dagen op voor een opleiding en dan nog minimaal 3 dagen erbij voor de examens.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 20-04-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit wordt allemaal heel lastig inschatten omdat we simpelweg niet weten hoe lang en in welke hoedanigheid de crisis door gaat. En dan heb ik het niet over Nederland, maar ook over de landen om ons heen.

Ik merk dat mijn team de geplande vrije dagen annuleert, omdat ze dan toch niets te doen hebben. Vrij nemen om vrij te zijn hebben ze geen zin in.

Maar als dit lang genoeg gaat duren wordt vrij nemen voor het vrij zijn misschien wel weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn wintersport is in het water gevallen door Corona en ik heb toen wel een weekje vrij gehad. Ik was toen aan een weekje vrij en hoewel het eerst zonde van mijn vakantiedagen voelde (ik ben eigenlijk nooit thuis als ik vakantie opneem), was het eigenlijk wel fijn.

Normaal ga ik juni ook nog een weekje de bergen in, maar dat sla ik (zeer waarschijnlijk) dit jaar over, die dagen neem ik liever mee om volgend jaar een extra weekje te gaan skiën. Mijn zomervakantie van 3 weken ga ik ook niet helemaal teruggeven als ik niet mijn geplande reis naar Noorwegen kan maken, maar ik ga dan niet 3 weken vrij nemen (max 2).

Ik denk ook niet dat iedereen zomaar alles door zou moeten schuiven, eerlijk gezegd. Je hebt vakantie nodig, om bij te tanken, om even niet met werk bezig te zijn en zeker de mensen met kleine kinderen die nu met veel pijn en moeite alle rollen vervullen, zijn denk ik onverstandig bezig als ze in de zomer geen vrij zouden nemen.

Overigens moet ik nog zien of alle vakanties niet door kunnen gaan. Dat is in Spanje, Italië en Frankrijk zo'n ontzettend groot fundament onder de economie én ergens lijkt het met maatregelen ook best een optie te kunnen zijn. Geen discovakanties wellicht, maar ik heb de opties dat campings opengaan echt niet afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ik vind vrij zijn anders wel lekker. Zit liever in de tuin of op de fiets dan op een zolderkamer...

Typisch dat sommige mensen nu vrij zijn associëren met in een vliegtuig stappen.

En hierboven, grote kans dat jij volgend jaar nog niet gaat skiën. Dus heeft weinig zin ze op te sparen voor een utopische ski-vakantie. Iets met nieuwe normaal enzo... Off-topic, maar voorlopig (tot ver in 2021) verwacht ik geen niet-noodzakelijke reizen....

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:39
FreakNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:44:
Nou ik vind vrij zijn anders wel lekker. Zit liever in de tuin of op de fiets dan op een zolderkamer...

Typisch dat sommige mensen nu vrij zijn associëren met in een vliegtuig stappen.
Niet zo heel gek, ik heb mijn huis, tuin (je mag blij zijn nu als je er 1 hebt, vele hebben dat niet) en directe omgeving nu ook wel gezien. Dat had ik al voor de corona.
Ik gebruik(te) mijn vakantiedagen vooral om naar een andere omgeving te gaan (niet perse vliegen, auto was ook goed). Dat gaat nu ("even") niet, maar daarvoor zou ik mijn vrije dagen wel het liefst bewaren. Zeker omdat ze redelijk beperkt zijn in aantal (als je een keer een stuk verder wilt voor 3 a 4 weken).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Verlopig geen reizen verwacht ik ook. Vrij zijn rondom huis vind ik ook prima, maar dat is wel afhankelijk van je woon omgeving. Vanuit de werkgever is al aangegeven dat verlof als normaal / gepland opgenomen moet worden, uitzonderlijke situaties daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 11:53
Bij ons is gevraagd om, als we van de zomer nog niet op pad kunnen om op vakantie te gaan, niet allemaal de vakantie uit te stellen of mee te nemen, maar toch gewoon zoveel mogelijk in de zomervakantie vrij te nemen. Vind ik ook niet onredelijk.
Ik heb persoonlijk het idee van op reis gaan voor dit jaar al afgeschreven, dus ik neem 'gewoon' drie weken zomervakantie op. Het wordt een uitdaging om de kinderen drie weken lang te vermaken, maar een groot opzetzwembad en een trampoline, plus lekker spelletjes doen, daar moeten we een eind mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Dat je nu thuis werkt en wellicht helemaal niets doet zou geen vakantie moeten zijn. Maar kan de WG je wel aan het werk zetten thuis? Of laat hij het erbij? Redelijk en billijkheid zijn lastige vraag hier. Als je straks al je dagen opneemt en terwijl je thuis zat met twee vingers in je neus is het ook onredelijk...grijze zone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
FreakNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:44:

En hierboven, grote kans dat jij volgend jaar nog niet gaat skiën. Dus heeft weinig zin ze op te sparen voor een utopische ski-vakantie. Iets met nieuwe normaal enzo...
Vrij zijn hoef ik niet voor in het vliegtuig te stappen, alleen dan wil ik wel naar de dierentuin/strand/buiten het huis kunnen gaan.

Ik kan ook gewoon met laptop en al in de tuin gaan zitten, ik kan leeswerk in de tuin doen, als ik 2 uur wil fietsen kan ik gewoon tijd voor tijd inzetten etc.

Sowieso hadden we al geen grote klussen in/om het huis in de planning staan dit jaar, en kleine klusjes kan ik zoals ik al zeg ook gewoon doen zonder vrij te nemen.
Jorizzz schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:57:
Bij ons is gevraagd om, als we van de zomer nog niet op pad kunnen om op vakantie te gaan, niet allemaal de vakantie uit te stellen of mee te nemen, maar toch gewoon zoveel mogelijk in de zomervakantie vrij te nemen. Vind ik ook niet onredelijk.
Klinkt ook niet onredelijk, alleen wij hadden 4 weken naar canada in september gepland en feitelijk kan ik daardoor er niet echt veel vrije dagen ervoor opnemen (want als het wel kan dan is het wel gewenst) en vanwege de gezondheid van enkele deelnemers is het maar zeer de vraag of we deze reis volgend jaar nog kunnen doen.

En zodoende was ik even benieuwd hoe anderen hier mee te maken hebben. Want in mijn geval wordt het anders toch echt wel een paar weektripjes naar zon/zee in het najaar...
LucyLG schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:02:
Dat je nu thuis werkt en wellicht helemaal niets doet zou geen vakantie moeten zijn. Maar kan de WG je wel aan het werk zetten thuis? Of laat hij het erbij? Redelijk en billijkheid zijn lastige vraag hier. Als je straks al je dagen opneemt en terwijl je thuis zat met twee vingers in je neus is het ook onredelijk...grijze zone
Qua werk maak ik nu meer uren dan regulier, dus daar hoeft de WG niet bang voor te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja met de laptop in de tuin ben ik minimaal 20% minder productief dan boven met gewoon twee 22” schermen en een normaal toetsenbord en muis.

Ik zie ook allemaal mensen op social media aan de keukentafel thuis werken op een 12” laptop. Maar dat is voor mij niet productief.

Ontopic denk ik dat het niet onredelijk is van werkgevers om iig van werknemers te verwachten dat ze de 20 wettelijke dagen opmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik had eind deze week naar Ethiopie gevlogen,maar die dagen zijn weer terug,daarnaast ben ik sowieso veel weg (ook voor werk).

ik kijk het allemaal nog even aan,compleet afhankelijk wat we straks mogen,kan ik langs familie in Duitsland zonder teveel problemen,dan verblijf ik daar wel een paar keer voor een week,anders denk ik dat ik mijn weekend voorlopig verleng,ik heb nu nog zeker een week of 6 ofzo aan vakantie dagen als het niet meer is en ik moet dus ook even kijken wat er eventueel nog kan vervallen eind juni,en de atv dagen moeten op zijn voor einde jaar :P

Ik zit voornamelijk gewoon op de werkplek trouwens momenteel,vanaf komende week weer om de week afwisseling.

[ Voor 8% gewijzigd door mrsar op 20-04-2020 09:14 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik merk juist dat veel collega's thuis momenteel de 40u niet halen... Vooral met kinderen is het schipperen tussen leraar spelen en collega zijn, en die nemen gewoon een paar uur per week vrij.

Daarnaast is er inderdaad aan ons gevraagd of we een bepaald deel van onze vrije dagen t/m juni willen opmaken, zodat we ook nog wat productie kunnen draaien als de boel daarna weer opgestart mocht worden (en dan dus niet het hele bedrijf op het strand ligt te bakken :+ ). Vinden sommigen niet leuk, maar de meesten hebben daar wel begrip voor en zijn zeer bereid mee te denken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem mijn vakantiedaagjes ook gewoon op. Na 4 maanden werken ben ik toe aan een korte break. Mijn skivakantie in maart is gecancelled.. toen heb ik ze gecancelled (slecht weer). Maar komende weken heb ik 3 lange weekenden.. Lekker relaxen, stukje fietsen, aan het meer liggen. Eigenlijk niet anders dan mijn normale vakanties (als ik er niet op uittrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:31:
Wij zijn verplicht om in totaal 10 vakantiedagen op te nemen in de maanden april, mei en juni. Komt ongeveer overeen met de opgebouwde vakantiedagen over deze periode. Is in overleg met de OR besloten en vind het alleszins redelijk.
Ik vind 10 wel heel erg veel, dat zou betekenen dat je jaarlijks 40 vakantie dagen hebt qua opbouw, ik denk dat dat de meeste mensen een dag of 5-6 opbouwen in een periode van 3 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:17:
Ik merk juist dat veel collega's thuis momenteel de 40u niet halen... Vooral met kinderen is het schipperen tussen leraar spelen en collega zijn, en die nemen gewoon een paar uur per week vrij.
Ik zie nu juist collega's veel meer de 40 uur maken. Waar ze voorheen na negen uur binnen kwamen en tegen vijf uur weer weg waren, inclusief lunch van bijna een uur, beginnen ze nu eerder en werken ze nog even langer door.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dennism schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:22:
Ik vind 10 wel heel erg veel, dat zou betekenen dat je jaarlijks 40 vakantie dagen hebt qua opbouw, ik denk dat dat de meeste mensen een dag of 5-6 opbouwen in een periode van 3 maand.
Op zich begrijpelijk dat werkgevers dit vragen. Enerzijds een financiële reden omdat het zogenaamde stuwmeer aan vakantiedagen altijd een negatief effect heeft op de balans. Anderzijds om te voorkomen dat straks iedereen op vakantie is zodra alles weer opgestart is na COVID-19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:27:
[...]

Ik zie nu juist collega's veel meer de 40 uur maken. Waar ze voorheen na negen uur binnen kwamen en tegen vijf uur weer weg waren, inclusief lunch van bijna een uur, beginnen ze nu eerder en werken ze nog even langer door.
Wat te hopen is dat er meer op output gestuurd gaat worden ipv op pure uurtjes. Het uitvoeren van takenpakket X is Y waard, of je dat in 30 of 40 uur doet zou niet veel uit moeten maken. Je kan je dan wel afvragen of dit gaat werken met additionele taken en hoe dit verloond zou moeten worden (momenteel niet).

Het huidige systeem draag ontzettend veel onzichtbare kosten (zie bv het topic over personeel waterkoelers schoon te laten maken en bij te vullen maar ook gebrekkige kennisdeling waardoor op veel locaties in een grote organisatie het wiel meerdere keren uitgevonden wordt) met zich mee met een set aan additionele baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 21:33
Bij mijn werkgever is gevraagd om per week 4 uur verlof op te nemen tot en met eind juni en daarnaast om na 1 september niet langer dan 5 dagen achtereenvolgens op te nemen. Op die manier zullen er in die periode vrij weinig mensen op vakantie gaan en op dat moment zijn bij ons de topmaanden qua omzet (sept - nov)

Let wel dat dit een vraag is en dat ze je hiertoe niet kunnen verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dennism schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:22:
[...]

Wij hebben bijna 38 vrij opneembare vakantiedagen (inclusief ADV), dus voor ons is het redelijk naar rato. De meest collega's kunnen later in het jaar nog 2 tot 3 weken aangesloten opnemen. Wel is ons verzocht om de vakanties voor de rest van het jaar alvast aan te vragen, om te voorkomen dat iedereen in dezelfde periode vakantie neemt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tsurany schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:27:
[...]

Spreiden zij hun uren niet gewoon meer over de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Woudloper schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:30:
[...]

Op zich begrijpelijk dat werkgevers dit vragen. Enerzijds een financiële reden omdat het zogenaamde stuwmeer aan vakantiedagen altijd een negatief effect heeft op de balans. Anderzijds om te voorkomen dat straks iedereen op vakantie is zodra alles weer opgestart is na COVID-19.
Ik vind het ook niet onredelijk dat er wat gevraagd wordt, ik vind echter 10 dagen wel erg veel. Ik heb zelf nooit een baan gehad waarbij je in 3 maanden tijd normaal gesproken 10 vakantie dagen op zou bouwen, en ik ken ook niemand die zo'n luxe regeling heeft.

@Joris748
Dat verduidelijkt wel iets inderdaad, ik dacht dat je het puur over vakantie dagen had. Als je ADV meeneemt is dat getal logischer inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 20-04-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dennism schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:36:
[...]

Ik vind het ook niet onredelijk dat er wat gevraagd wordt, ik vind echter 10 dagen wel erg veel. Ik heb zelf nooit een baan gehad waarbij je in 3 maanden tijd normaal gesproken 10 vakantie dagen op zou bouwen, en ik ken ook niemand die zo'n luxe regeling heeft.

@Joris748
Dat verduidelijkt wel iets inderdaad, ik dacht dat je het puur over vakantie dagen had. Als je ADV meeneemt is dat getal logischer inderdaad.
Overigens zijn we geheel vrij in het besteden van die 10 vrije dagen: twee weken aangesloten; twee keer een week; 1 of 2 dagen per week; 2 uur per dag. Mijn werkgever geeft ons ondanks de maatregelen toch veel flexibiliteit (en vertrouwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb vanuit mijn werkgever het verzoek gekregen om mijn vakantiedagen naar 0 te brengen voor 1 oktober. Dan begint het nieuwe financiële jaar en bouw je weer nieuwe dagen op. Ik heb nog 67 vrije dagen over dus die allemaal opnemen gaat niet lukken en ga ik ook niet doen. Sinds Corona heb ik het eigenlijk alleen maar drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier is gevraagd om sowieso in de zomer ook wat op te nemen, juist omdat ook een break van werk even goed is.

Daarnaast kan niet iedereen tegelijk vakantie opnemen aan het einde van het jaar omdat bij ons de piek ook in het laatste kwartaal ligt en er dan een gegarandeerde bezetting moet zijn. Tenslotte gaat al gepland verlof voor op verplaatst verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik had voor dit jaar 3 afzonderlijke vakanties ingepland, deels opgebouwd uit uren die ik vorig jaar (bewust) had overgehouden. Twee daarvan heb ik, met toestemming van de leiding, geannuleerd en daarvoor de vakantiedagen teruggenomen en me extra laten inplannen.
Bij ons mag je de vakantiedagen die niet zijn opgenomen in jaar X meenemen naar X+1. We zijn verplicht om deze in jaar X+1 op te nemen en anders vervallen ze en krijg je zo ook niet uitbetaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:25
Verlof is er niet alleen maar om met het vliegtuig naar een strand te gaan.. ook bij thuiswerken heb je rust nodig.

Van werkgevers wordt ook heel wat gevraagd in deze tijden. Bijv. Flexibele werktijden, op afstand werken, ruimte om voor je jonge kinderen te zorgen, zorgverlof. En salaris doorbetalen terwijl de omzet tegen valt.

Dan kan je als werknemer ook wat flexibiliteit bieden met je verlof.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001

Shunt

Boe

Ik ben van plan mijn vakantie dagen gewoon op te nemen deels om mijn bedrijf een beetje te steunen waar zij mij ook veel steun hebben gegeven in de periodes dat ik het nodig had en deels omdat ik ook gewoon dingen kan doen thuis.

Ik verwacht niet dat mijn werkgever zo sentimenteel kijkt naar mijn uren en volgens mij is er al een verzoek geweest om extra dagen op te nemen waar mogelijk om een stuwmeer van een halfjaar vakantie te voorkomen.

Ook is het verkopen van vakantie dagen volgens mij stop gezet dit jaar.

Indien de grenzen weer een beetje zacht open gaan ga ik er lekker op uit om weekend / week tripjes te maken. Heb een vriendin die nieuw is in Europa en een auto die op de baas zijn tank kaart rijd. Mijn originele vakantie planning was een maand weg naar Brazilië maar gezien daar corona nu pas echt een beetje begint te lopen gaan we dat maar even niet doen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
FreakNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
Nou ja met de laptop in de tuin ben ik minimaal 20% minder productief dan boven met gewoon twee 22” schermen en een normaal toetsenbord en muis.

Ik zie ook allemaal mensen op social media aan de keukentafel thuis werken op een 12” laptop. Maar dat is voor mij niet productief.
Het probleem met dit soort uitspraken is dat je niet weet wat men doet en hoe men het indeelt.
Ik ga niet zitten coden op een laptop, alleen als ik een vergadering moet voorbereiden en een spreekgedeelte moet verzinnen, tja dan heb ik niet veel meer dan een wordprocessor nodig...

Tsja en met een 12" laptop aan de keukentafel zitten, deels mag de WG nog blij zijn dat zijn medewerkers iets doen (ik zou gebroken zijn na een dag aan de keukentafel naar 12" staren).
En aan de andere kant heeft mijn WG gewoon gezegd dat iedereen gewoon alles van kantoor mocht plunderen om een "zo goed mogelijke" thuiswerkplek te creeeren, heeft een andere werkgever dat niet gedaan, tja eigen schuld dikke bult...
Ontopic denk ik dat het niet onredelijk is van werkgevers om iig van werknemers te verwachten dat ze de 20 wettelijke dagen opmaken...
Hoezo de wettelijke dagen? Die mag je toch juist meenemen naar volgend jaar? Bovenwettelijk moet je toch dit jaar opmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:07
Hier hebben we 40 dagen (vakantie + ADV). Normaal verplicht vrij tussen kerst en oud en nieuw. Dat is nu verplaatst naar de meivakantie.

Wettelijk mogelijk, en een prima oplossing IMHO. Verder geen communicatie over hoe en wat kwa vakantie.

En terecht ook. Het zijn jouw vakantiedagen en die kan jij opnemen wanneer je wil (in overleg natuurlijk, maar er is altijd een mouw aan te passen in samenspraak met collega's).

De vakantiedagen kunnen we ook gewoon meenemen naar volgend jaar, bovenwettelijk tot april 2021, adv dagen zelf jaren bewaren. Lijkt me ook een prima manier om te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Gomez12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:54:
[...]

Hoezo de wettelijke dagen? Die mag je toch juist meenemen naar volgend jaar? Bovenwettelijk moet je toch dit jaar opmaken?
Die wettelijke dagen moet je opnemen dit jaar. eventueel een 1/2 jaar meenemen Volgens mij zelfs 1x 2 weken aaneengesloten.

De bovenwettelijke mag je meenemen maar dat is per bedrijf / CAO anders geregeld.

https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

[ Voor 17% gewijzigd door Barrycade op 20-04-2020 10:01 . Reden: iets te veel aannames van mijn kant ;) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Barrycade schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:57:
[...]

Die wettelijke dagen moet je opnemen dit jaar. Volgens mij zelfs 1x 2 weken aaneengesloten.

De bovenwettelijke mag je vaak meenemen maar dat is per bedrijf anders geregeld.
wettelijke dagen moet je gebruiken voor juli volgend jaar,anders vervallen ze, de rest van de dagen is afhankelijk van afspraken binnen het bedrijf

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Bij ons wordt er in feite verwacht dat je gewoon verlof opneemt. Geplande vakanties mogen (formeel; informeel kan er meer) ook niet worden afgezegd. Wij werken gewoon volledig door; dus met verwacht ook gewoon off time in de loop van het jaar.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij ons is het juist andersom :P Wettelijke dagen zijn nog maar een half jaar 'geldig' in het nieuwe jaar, bovenwettelijke dagen vijf jaar.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40

Jebus4life

BE User

Mijn werkgever heeft ook al duidelijk gecommuniceerd (+10.000 employees in BE, dus dan zijn goede afspraken wel belangrijk natuurlijk).

De 20 wettelijke vakantiedagen moeten dit jaar opgenomen worden.
Extralegale verlofdagen mogen overgedragen worden tot en met 30 juni 2021
Vakantie van 1 week of langer annuleren is niet langer toegestaan, maar verplaatsen mag wel. Indien iemand zijn vakantie wil verplaatsen moet de haalbaarheid bekeken worden met de rechtstreekse leidinggevende wie verantwoordelijk is voor de continuïteit binnen het eigen team.

Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk faire regeling. Enige probleem zal ongetwijfeld worden dat veel mensen vakantiedagen willen verplaatsen naar de herfst of kerstvakanties in de hoop er dan even tussenuit te kunnen. In mijn team speelt dat niet, gezien we (op 2 mensen na) geen mensen hebben met schoolgaande kinderen, het is dus vooral onderling overeen komen.

Mijn vriendin en ik zullen ook onze vakantie in mei (3 weken) moeten annuleren, maar waarschijnlijk laten we daar wel 1 weekje van laten staan om toch een beetje te ontspannen. Indien de situatie zo blijft (hoogstwaarschijnlijk) dan zullen we dat in juli en/of augustus nog wel eens overdoen en dan bekijken of we misschien in November nog 2 of 3 weken wegkunnen (maar dat acht ik ook niet zo waarschijnlijk)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Joris748 schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:35:
[...]

Spreiden zij hun uren niet gewoon meer over de dag?
Dat is een redelijk hopeloze vraag. Of je moet van te voren een persoonlijke analyse hebben uitgevoerd hoeveel onproductieve minuten die mensen vroeger ook al op kantoor hadden.

Kijk een voordeel van thuiswerken is dat je minder afgeleid bent door collega's, dat is gewoon pure winst...

En een werknemer zal nooit 100% productief zijn, ook al denken sommigen van wel...
ijdod schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:59:
Geplande vakanties mogen (formeel; informeel kan er meer) ook niet worden afgezegd.
Die vind ik wel erg lomp... Dus als ik eerst 3 weken naar Italie had gepland dan moet ik nu maar 3 weken thuiszitten? Dacht het toch echt even niet, ik ben best bereid om dagen op te nemen en te gaan schuiven etc, maar dan zal ik eerder tijdelijk 3 dagen per week gaan werken dan dat ik 3 weken aaneengesloten "vakantie" heb.
naitsoezn schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:02:
[...]
Bij ons is het juist andersom :P Wettelijke dagen zijn nog maar een half jaar 'geldig' in het nieuwe jaar, bovenwettelijke dagen vijf jaar.
Ik weet nooit hoe het zit :) Ik meld gewoon wanneer ik weg ben en HR zoekt het maar uit :) Ooit eens 1 pittige discussie met een HR-medewerker gehad die mij dacht te kunnen vertellen dat ik 10 dagen zou verliezen omdat het op het verkeerde potje geboekt stond, maar na die ene keer is het ze duidelijk geworden dat ze eerst de eerst vervallende dagen moeten opmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Gomez12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:08:
Die vind ik wel erg lomp... Dus als ik eerst 3 weken naar Italie had gepland dan moet ik nu maar 3 weken thuiszitten? Dacht het toch echt even niet, ik ben best bereid om dagen op te nemen en te gaan schuiven etc, maar dan zal ik eerder tijdelijk 3 dagen per week gaan werken dan dat ik 3 weken aaneengesloten "vakantie" heb.
Tsja. Zorg, dus daar is continuïteit en vakantieplanning altijd al een lastig issue geweest. Men wil voorkomen dat er aan het einde van het jaar opeens een enorm verlofstuwmeer is wat leeg gaat lopen, en dat men de broodnodige rustmomenten pakt.

Zoals gezegd, informeel kan er iets meer, maar dat is wel het uitgangspunt.

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 20-04-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:38
Bij ons zijn er regels in het personeelshandboek die aangeven dat je minimaal 2 weken vrij moet nemen in de zomervakantie. (Wij leveren alleen aan basisscholen)

Hierop is aangegeven dat hier sinds jaren echt op "genforced" wordt.

Mocht je geen vakantie hebben opgenomen wordt je gewezen op het handboek en gevraagd dat te doen en dan 2 weken in de zomervakantie.

De enige beleidsregel die nu is aangepast is dat vakantie wat nu is ingepland niet meer geannuleerd mag worden. Een regel waar ik prima mee kan leven.

Prima opgelost in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 10:36

BLACKfm

o_O

[...]

Buiten wat je mag meenemen of niet, als je al vakantiedagen opneemt en denkt 'ik spaar die xxx-dagen op om mee te nemen', als je een keer vrij neemt zal dat af gaan van de dagen die het bedrijf het beste uitkomen lijkt mij.

Er zijn vast nog wel werkgevers te vinden waar je dagen tot in de oneindigheid kunnen opsparen om bijvoorbeeld tegen je pensioen aan een paar jaar eerder te stoppen met werken. Maar dagen meenemen is een kostenpost. Als je de ene vakantiedagen mag meenemen en de andere niet, dan zullen de 'meeneem-dagen' naar mijn idee als eerste worden afgeschreven bij het indienen van verlof.

Ik zou het in ieder geval vreemd vinden als je beroep kan doen om dagen die je niet kan meenemen eerst op te maken.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jebus4life schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:03:
Mijn werkgever heeft ook al duidelijk gecommuniceerd (+10.000 employees in BE, dus dan zijn goede afspraken wel belangrijk natuurlijk).

De 20 wettelijke vakantiedagen moeten dit jaar opgenomen worden.
Extralegale verlofdagen mogen overgedragen worden tot en met 30 juni 2021
Vakantie van 1 week of langer annuleren is niet langer toegestaan, maar verplaatsen mag wel. Indien iemand zijn vakantie wil verplaatsen moet de haalbaarheid bekeken worden met de rechtstreekse leidinggevende wie verantwoordelijk is voor de continuïteit binnen het eigen team.

Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk faire regeling.
Op zich netjes, ware het niet dat het wettelijk gezien niet houdbaar is. Jouw wettelijke vakantiedagen zijn anderhalf jaar geldig en bouw je of aan het begin van het jaar, of geleidelijk aan op. Either way zijn ze over 2020 geldig tot en met 30 juni 2021 of langer, en bovenwettelijk nog langer.
WG kan vragen of je ze op wilt nemen, maar niet stellen dat dat dit jaar moet.
Enige probleem zal ongetwijfeld worden dat veel mensen vakantiedagen willen verplaatsen naar de herfst of kerstvakanties in de hoop er dan even tussenuit te kunnen. In mijn team speelt dat niet, gezien we (op 2 mensen na) geen mensen hebben met schoolgaande kinderen, het is dus vooral onderling overeen komen.
De kans dat half NL in de herfst er tussenuit wil is behoorlijk aanwezig. Ik zit er zelf sterk aan te denken om dat nu al vast te leggen.
Mijn vriendin en ik zullen ook onze vakantie in mei (3 weken) moeten annuleren, maar waarschijnlijk laten we daar wel 1 weekje van laten staan om toch een beetje te ontspannen. Indien de situatie zo blijft (hoogstwaarschijnlijk) dan zullen we dat in juli en/of augustus nog wel eens overdoen en dan bekijken of we misschien in November nog 2 of 3 weken wegkunnen (maar dat acht ik ook niet zo waarschijnlijk)
Hou rekening met een run op last minutes. Ik hoop stiekem dat landen als Griekenland hun seizoen doortrekken richting de winter. Paar jaar geleden eind september / begin oktober op Kos gewees, Was vrij veel dicht maar heerljk weer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:28
BLACKfm schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:32:
[...]

Buiten wat je mag meenemen of niet, als je al vakantiedagen opneemt en denkt 'ik spaar die xxx-dagen op om mee te nemen', als je een keer vrij neemt zal dat af gaan van de dagen die het bedrijf het beste uitkomen lijkt mij.

Er zijn vast nog wel werkgevers te vinden waar je dagen tot in de oneindigheid kunnen opsparen om bijvoorbeeld tegen je pensioen aan een paar jaar eerder te stoppen met werken. Maar dagen meenemen is een kostenpost. Als je de ene vakantiedagen mag meenemen en de andere niet, dan zullen de 'meeneem-dagen' naar mijn idee als eerste worden afgeschreven bij het indienen van verlof.

Ik zou het in ieder geval vreemd vinden als je beroep kan doen om dagen die je niet kan meenemen eerst op te maken.
Dagen meenemen is een kostenpost? Vervallen vrije dagen is diefstal :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Bovenwettelijk hangt van de werkgever af en wat in de arbeidsvoorwaarden staat.
Bovenwettelijke dagen zijn bij ons ook 5 jaar geldig, (zou kunnen dat dat een wettelijke verplichting is?) maar we mogen maar 5 bovenwettelijke dagen meenemen naar het volgende jaar om te voorkomen dat mensen stuwmeren aan verlof inkopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:40

Jebus4life

BE User

The Eagle schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
[...]

Op zich netjes, ware het niet dat het wettelijk gezien niet houdbaar is. Jouw wettelijke vakantiedagen zijn anderhalf jaar geldig en bouw je of aan het begin van het jaar, of geleidelijk aan op. Either way zijn ze over 2020 geldig tot en met 30 juni 2021 of langer, en bovenwettelijk nog langer.
WG kan vragen of je ze op wilt nemen, maar niet stellen dat dat dit jaar moet.

[...]

De kans dat half NL in de herfst er tussenuit wil is behoorlijk aanwezig. Ik zit er zelf sterk aan te denken om dat nu al vast te leggen.

[...]

Hou rekening met een run op last minutes. Ik hoop stiekem dat landen als Griekenland hun seizoen doortrekken richting de winter. Paar jaar geleden eind september / begin oktober op Kos gewees, Was vrij veel dicht maar heerljk weer.
Ah even verduidelijken: België hier, andere wetten ;) Bij ons is het verplaatsen van wettelijke vakantiedagen niet toegestaan (hoewel veel bedrijven daar wel een mouw aan passen)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21
Hier ongeveer hetzelfde, we moeten verplicht (minimaal) 2 vakantiedagen opnemen voor elke maand dat we in deze situatie zitten. Dus wat we iedere maand opbouwen moet je eigenlijk meteen gebruiken.

Het staat mensen vrij om meer dagen te gebruiken maar dat gaat dan van hun normale tegoed af. Maar je moet nog steeds 2 dagen per maand opmaken. Dus gebruik je er deze maand 6, dan moet je er nog steeds 2 gebruiken volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:49
Hier ook geen sprake van verplichte verlofdagen. Ook het bedrijf waar ik werk heeft geen last van Corona.

Wel wordt er druk gezet op het duurzaam inzetbaar zijn. Dus we worden wel gemotiveerd om de normale vakantiedagen te nemen zoals je die gepland had. Het lijkt fijn dat thuiswerken en minder inspannend, maar dat is het zeker niet.

Ook wij (Mijn vrouw en ik) merken dat het er niet makkelijker op geworden is dus gaan zeker geen dagen sparen voor later in het jaar. Dan maar vakantie in Tuinesie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
CrashOverDrive schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:39:
Het staat mensen vrij om meer dagen te gebruiken maar dat gaat dan van hun normale tegoed af. Maar je moet nog steeds 2 dagen per maand opmaken. Dus gebruik je er deze maand 6, dan moet je er nog steeds 2 gebruiken volgende maand.
Dus als je deze maand al je verlof opneemt voor dit jaar, zit je de rest van het jaar klem. Rare regeling.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Op dit moment nog geen verplicht verlof of iets dergelijks. Vraag mij wel af of de baas kan verplichten om vrije dagen vast te laten staan. Heb ongeveer 15 dagen verspreid vrij genomen voor concerten/festivals waarvan meeste een paar uurtjes aan het einde van de dag zijn. Heb eigenlijk geen zin om willekeurig een paar uur vrij te zijn midden in de week terwijl de aanleiding (concert/festival) geannuleerd is. Gelukkig heb ik de meeste vrije dagen waarbij bevestigd is dat het concert niet doorgaat al kunnen annuleren.

Ben wel benieuwd hoe het gaat als half Nederland massaal vrij neemt om op vakantie te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Sebas1979 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
[...]

Loon dat je eigenlijk moet betalen aan vrije dagen die nog bij werknemers in de buffer staan is geld waar je in principe niks mee mag. Dat is net als geld bij de banken, als iedereen nu zijn spaargeld opneemt heeft de bank niet genoeg geld. Als je dat als bedrijf doet en alle werknemers nemen ineens hun dagen op of willen deze uitbetaald krijgen (indien ze daar recht op hebben) kun je ineens in de problemen komen als je net een investering hebt gedaan waarvoor je dat geld hebt gebruikt.

Het vervallen van vrije dagen is gewoon iets dat wettelijk of in een CAO is geregeld. Als je deze niet tijdig opneemt of laat uit betalen ben je daar gewoon zelf bij.
Omdat men geen zin heeft om 3 weken in de tuin te zitten omdat ze niet 3 weken met de ballen aan een Frans strand kunnen zitten is echt geen reden om die dagen dan maar te mogen bewaren.

Alles bij gratie van de werkgever, maar diefstal is het niet. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je geen verlof neemt. Als je het niet opneemt omdat je het niet nuttig vond, zul je ze ook niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Zwitserse werkgever, dus NL recht niet van toepassing.

Wij zijn verplicht om reeds geplande vakantiedagen op te nemen in plaats van uit te stellen of te annuleren. Daarnaast moet iedereen 2 dagen extra opnemen in de periode april-mei en 5 dagen extra voor eind juni.

Ik had een vakantie naar Spanje gepland die woensdag zou beginnen. In overleg met mijn leidinggevende heb ik deze kunnen omzetten naar 1 dag in de week vrij, waardoor ik sinds het begin van de lockdown de woensdag vrij heb.

Wij krijgen jaarlijks een variabele bonus afhankelijk van welke doelen er bedrijfsbreed zijn gehaald (de bonus is dus voor iedereen hetzelfde). Contractueel kan deze uitgekeerd worden als geld of in de vorm van vakantiedagen, maar in de praktijk was dat altijd de eerste optie. Dit jaar wordt deze bonus echter uitgekeerd in de vorm van extra vakantiedagen (13), waardoor we alsnog redelijk wat dagen hebben om in het eind van het jaar te plannen.

Het is niet ideaal, maar het is een redelijk set maatregelen gezien we vrij hard worden geraakt door covid19 (luchtvaartsector).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:21
LordSinclair schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:42:
[...]

Dus als je deze maand al je verlof opneemt voor dit jaar, zit je de rest van het jaar klem. Rare regeling.
We hebben 5 "collectieve" dagen (vakantiedag 21 t/m 25), die volgens het personeelsboek kunnen worden ingezet om bijvoorbeeld rond kerst de hele zaak dicht te kunnen doen. Die zetten ze er tot nu toe voor in.

Ik heb geen idee hoe ze het willen gaan door-forceren als die op zijn inderdaad, want veel mensen hadden ook al dagen gebruikt, dus die komen dan klem te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:47
Ik heb gewoon vakantie aangevraagd. Eind augustus 3 weken van de 2 weken dat ik nog overhou dit jaar. We mogen het iedere jaar mee nemen en krijg ik iedere jaar nieuwe dagen erbij. Ik wil met mijn vrouw op vakantie naar mijn schoonfamilie toe in eind augustus, als dat ten minste door kan gaan. Mocht het dit jaar niet lukken om weg te gaan, dan trek ik mijn verlof in en heb ik volgende jaar meer verlofdagen

Vervelend deze virus alles is plat en wij gingen ieder jaar vliegen

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 20-04-2020 11:05 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 22:36
naitsoezn schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:17:

Daarnaast is er inderdaad aan ons gevraagd of we een bepaald deel van onze vrije dagen t/m juni willen opmaken, zodat we ook nog wat productie kunnen draaien als de boel daarna weer opgestart mocht worden (en dan dus niet het hele bedrijf op het strand ligt te bakken :+ ). Vinden sommigen niet leuk, maar de meesten hebben daar wel begrip voor en zijn zeer bereid mee te denken.
Napo schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:33:
[...]

Wat te hopen is dat er meer op output gestuurd gaat worden ipv op pure uurtjes. Het uitvoeren van takenpakket X is Y waard, of je dat in 30 of 40 uur doet zou niet veel uit moeten maken. Je kan je dan wel afvragen of dit gaat werken met additionele taken en hoe dit verloond zou moeten worden (momenteel niet).

Het huidige systeem draag ontzettend veel onzichtbare kosten (zie bv het topic over personeel waterkoelers schoon te laten maken en bij te vullen maar ook gebrekkige kennisdeling waardoor op veel locaties in een grote organisatie het wiel meerdere keren uitgevonden wordt) met zich mee met een set aan additionele baten.
Bij ons wordt verwacht dat we de output halen, (onze taken uitvoeren). De baas heeft zelf ook kinderen in de school leeftijd en merkt ook dat het praktisch onmogelijk is om echt uren te maken. Als de noodzakelijke dingen maar gebeuren (en waar mogelijk ook de minder noodzakelijke dingen), dan is het prima.
Zo is het ook aan de medewerkers gecommuniceerd. Tot nu toe heb ik mazzel gehad (vrouw in de kinderopvang die eigenlijk de 'lessen' voor de kinderen voor haar rekening neemt), maar mijn vrouw moet komende week toch weer enkele middagen gaan werken. Gelukkig hoef ik daarvoor geen uren in te leveren.

Ik besef dat dit niet voor elke werkgever / werknemer zo kan, en dat ik mazzel heb met mijn werkgever in deze vreemde tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb dat ook. Wij hebben een speciale urencode voor Covid, daar boek je op als je niet kan werken. Ik werk nu een goeie 30 uur per week verdeeld over 3 dagen en soms weekend (met de Pasen ook gewerkt) maar mijn vriendin werkt parttime en dan heb ik de zorg voor dochter van 2.5, dan doe je dus niks want als ik mijn laptop openklap staat ze al naast me. Ben dan dus alleen bereikbaar, meer niet.

Verlof opnemen wordt nog niet over gesproken, alhoewel ik daar niet onwelwillend tegenover zou staan als het redelijk blijft. Dat er werkgevers zijn die daar nu al over beginnen is wellicht te billijken maar ik ben blij dat ze daar bij ons niet direct aan beginnen te tornen.

Aan de andere kant; ik werk al jaren structureel meer dan 40 uur per week voornamelijk vanwege buitenlandse dienstreizen (nu even niet uiteraard), ook in de weekenden. Overuren bestaan niet. Daar heb ik ook nooit moeilijk over gedaan. Geven en nemen...

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 20-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:28
BLACKfm schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:47:
[...]

Loon dat je eigenlijk moet betalen aan vrije dagen die nog bij werknemers in de buffer staan is geld waar je in principe niks mee mag.
En wat je anders al niet meer had gehad...
Dat is net als geld bij de banken, als iedereen nu zijn spaargeld opneemt heeft de bank niet genoeg geld. Als je dat als bedrijf doet en alle werknemers nemen ineens hun dagen op of willen deze uitbetaald krijgen (indien ze daar recht op hebben) kun je ineens in de problemen komen als je net een investering hebt gedaan waarvoor je dat geld hebt gebruikt.
Klopt, maar dat stel ik ook niet. Dit is prima af te vangen met bedrijfsspecifieke regels/afspraken.
Het vervallen van vrije dagen is gewoon iets dat wettelijk of in een CAO is geregeld. Als je deze niet tijdig opneemt of laat uit betalen ben je daar gewoon zelf bij.
Klopt. In welke zin ondersteunt dit je mening dat het opsparen van vrije dagen een kostenpost is?
Omdat men geen zin heeft om 3 weken in de tuin te zitten omdat ze niet 3 weken met de ballen aan een Frans strand kunnen zitten is echt geen reden om die dagen dan maar te mogen bewaren.
Nee? En als ze nou nog ingepland waren?
Alles bij gratie van de werkgever, maar diefstal is het niet. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je geen verlof neemt. Als je het niet opneemt omdat je het niet nuttig vond, zul je ze ook niet missen.
Kijk, mijn 'diefstal' opmerking was nogal provocatief, maar jij denkt wel heel erg vanuit het werkgever-perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
BLACKfm schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:47:
[...]
Het gaat in 1e instantie nog niet eens om bewaren, maar als iedereen die 3 weken in november / december neemt gaat weer het bedrijf dicht. Dan kan de werkgever vanuit bedrijfskritieke redenen daar wel enige vakanties weigeren, maar die zullen dan per definitie wel over moeten naar volgend jaar.
Alles bij gratie van de werkgever
Nope, alles in goed overleg tussen werkgever en werknemer. Het enige wat je bereikt door te zeggen dat het bij de gratie van de werkgever moet gebeuren is dat men gewoon de vakanties niet meer door gaat geven tot 2 weken voor vertrek, aangezien dan de werkgever met heel zware argumenten moet komen om het te weigeren.
En dan kan de werkgever de planning compleet op zijn buik schrijven...

Men wil het momenteel vroeg doorgeven met in het achterhoofd de gedachte dat het wel gewijzigd kan worden, kan dat niet... Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 22:36
FreakNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:15:
Ik heb dat ook. Wij hebben een speciale urencode voor Covid, daar boek je op als je niet kan werken. Ik werk nu een goeie 30 uur per week verdeeld over 3 dagen en soms weekend (met de Pasen ook gewerkt) maar mijn vriendin werkt parttime en dan heb ik de zorg voor dochter van 2.5, dan doe je dus niks want als ik mijn laptop openklap staat ze al naast me. Ben dan dus alleen bereikbaar, meer niet.

Verlof opnemen wordt nog niet over gesproken, alhoewel ik daar niet onwelwillend tegenover zou staan als het redelijk blijft. Dat er werkgevers zijn die daar nu al over beginnen is wellicht te billijken maar ik ben blij dat ze daar bij ons niet direct aan beginnen te tornen.

Aan de andere kant; ik werk al jaren structureel meer dan 40 uur per week voornamelijk vanwege buitenlandse dienstreizen (nu even niet uiteraard), ook in de weekenden. Overuren bestaan niet. Daar heb ik ook nooit moeilijk over gedaan. Geven en nemen...
Daar komt het bij mijn werkgever ook vandaan. Iedereen werkt wel eens wat langer door, ik zelf werk standaard 15/30 minuten per dag te veel (als het op uren aan komt), tijdens de normale werktijden (dus niet zoals nu verplicht thuis ivm Corona) en heb daarbij ook jarenlang (4 jaar) maandelijkse tripjes gehad naar Bosnië, om het ontwikkelteam daar aan te sturen. Die werkdagen beginnen vroeg en eindigen laat. Daarbij zit je 's avonds in een hotel, ver van vrouw en kinderen (grootste gedeelte daarvan maar 1, maar toch).

Naast dat mijn werkgever in algemene zin flexibel is qua werktijden, heb ik persoonlijk ook afspraken met hem rondom het zorgen voor de kinderen wanneer nodig, of (soms) wanneer ik dat wil. Zo is afgesproken dat als ik bijv. een uurtje korter werk (en mijn taken klaar zijn!) en met mijn kind naar zwemles (ten tijde van de afspraak was dat Babyzwemmen) wil, dat ik daar geen uurtje verlof voor hoef op te nemen. Ik van mijn kant compenseer dat toch eigenlijk altijd wel, maar daardoor is (en voelt) het wel als geven en nemen. Daarbij als er echt wat aan de hand is kunnen ze me altijd bellen en ben ik bereid bij te springen.

Dat aansturen/ managen heb ik losgelaten omdat het ten koste ging van mijzelf, in die zin dat ik me nooit echt vrij voelde, ook al was het werk gedaan voor die dag (er is altijd zoveel werk nog te verzetten), toch was ik er altijd mee bezig.
Sebas1979 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:25:
[...]
Kijk, mijn 'diefstal' opmerking was nogal provocatief, maar jij denkt wel heel erg vanuit het werkgever-perspectief.
Misschien iets te provocatief, maar je hebt wel deels gelijk vind ik. Het nu afpakken is natuurlijk wel een vorm van diefstal, maar wanneer gezegd wordt dat je ook nu wel je vrije dagen op moet nemen omdat je ze anders kwijtraakt (de wet), dan is dat ook het goed recht van de werkgever natuurlijk.
Mijn werkgever is daar niet heel moeilijk mee (ik zou anders een weekje op de camping hebben gestaan, maar heb nu (thuis) gewoon gewerkt, om een klant die in een enorm zwaar traject (waar zo ongeveer alles van afhangt) zit, te helpen. De bovenwettelijke dagen vervallen dan wellicht (iig, de meegenomen dagen) maar die krijg ik in de vorm van 'nieuwe dagen' dan weer terug. Ik heb dit natuurlijk wel moeten overleggen, maar omdat verschillende partijen (werkgever, klant en ikzelf) daar belang bij hebben vinden we met elkaar een oplossing.

Ik vind dat je altijd (en al helemaal in deze tijd) met elkaar naar oplossingen moet zoeken. Ben je het niet eens met het idee van de werkgever, praat erover en geef dit aan. Geef de werkgever ook de kans zijn beweegredenen uit te leggen.
Als je elkaar (beter) begrijpt is het ook gemakkelijker een oplossing te vinden waar je beiden mee kunt leven, of zelfs de richting van de werkgever te accepteren omdat je wellicht anders straks helemaal geen baan meer hebt, omdat de werkgever (te veel) vrije dagen moet gaan uitbetalen.

Let op: Werkgever is dan net zo veel (of meer?) kwijt als bij het uitbetalen van je loon, maar jij zit er zelf dan minder van terug op je rekening. Als het niet opnemen van je vakantie voor de werkgever betekent dat ook wanneer er weer normaal gewerkt kan worden, maar de helft van het personeel beschikbaar is en moet gaan inhuren, of als er voor veel mensen een 12,5e maand komt aan betalingen, dan is dat voor de werkgever ook een enorme kostenpost.

[ Voor 3% gewijzigd door jbdeiman op 20-04-2020 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Sebas1979 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:25:
[...]

En wat je anders al niet meer had gehad...
Je hebt het in principe ook niet, maar je moet het wel in kas hebben. Voor 1 jaar is dat misschien niet zo spannend, maar als je iemand in dienst hebt die al 20 jaar vakantiedagen aan het opsparen is en vervolgens 2 jaar eerder stopt met werken (maar je wel moet doorbetalen wegens vakantiedagen) heb je 2 jaar lang iemand op de loonlijst staan die geen omzet genereerd.

En je hebt beroepen waar je misschien 20-27 vrije dagen hebt, maar in de sector waar ik werk heb je er op jaarbasis al snel 47. Als je dan maar 2x per jaar een weekje weg gaat zou dat heel snel oplopen.
Klopt. In welke zin ondersteunt dit je mening dat het opsparen van vrije dagen een kostenpost is?
Het ondersteund dat het geen diefstal is (naar mijn idee jouw perspectief van de werkgever naar de werknemer)
[...]

Nee? En als ze nou nog ingepland waren?
Ingepland als in? Werknemer die een half jaar geleden al de vakantie gepland heeft maar deze nu niet door ziet gaan? Lijkt mij verder niet relevant. Als je de dagen terugkrijgt en mag gaan werken dan heb je de dagen weer terug om elders in te zetten. Máár dus wel voor dat ze verlopen van rechtswege.
De werkgever mag teruggeven van de vakantiedagen ook weigeren bij een zwaarwegend bedrijfsbelang.
[...]

Maar daar ging het toch ook om? 'Diefstal' (zoals zojuist eerder aangegeven, vanuit de werkgever naar de werknemer toe) is het allerminst. Je hebt recht op vakantiedagen, je hebt veelal niet het recht deze onbeperkt mee te nemen. Neem je geen vrij dan vervallen je dagen gewoon. Uitbetalen is niet altijd een mogelijkheid of überhaupt een verplichting.

Ergo; vrije dagen die vervallen is geen diefstal (hooguit van je eigen portemonnee).

Als je het 'diefstal' uit perspectief van de werknemer ziet dan hoor ik graag wat je daarmee dan bedoelde :).
Gomez12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:38:
[...]

Het gaat in 1e instantie nog niet eens om bewaren, maar als iedereen die 3 weken in november / december neemt gaat weer het bedrijf dicht. Dan kan de werkgever vanuit bedrijfskritieke redenen daar wel enige vakanties weigeren, maar die zullen dan per definitie wel over moeten naar volgend jaar.
Een dergelijke situatie kan zich voor doen, maar het zou de werknemers toch wel sieren het niet zo te plannen dat echt iedereen in die periode weg gaat. Lijkt mij ook geen gevalletje goed werknemersschap.
Als je dan zo op je strepen gaat staan om daar vervolgens het bedrijf mee tot last te zijn schiet niemand wat mee op. Dan komen we op:
[...]

Nope, alles in goed overleg tussen werkgever en werknemer. Het enige wat je bereikt door te zeggen dat het bij de gratie van de werkgever moet gebeuren is dat men gewoon de vakanties niet meer door gaat geven tot 2 weken voor vertrek, aangezien dan de werkgever met heel zware argumenten moet komen om het te weigeren.
En dan kan de werkgever de planning compleet op zijn buik schrijven...
Inderdaad, ik heb het wat gechargeerd getikt. In goed overleg is er een hoop mogelijk.
Maar er is geen recht (anders dan omschreven in een CAO bijvoorbeeld) dat je de dagen zomaar mee mag nemen. Ook deze crisis is daar geen reden voor.
Er zijn wel situaties waarin het mogelijk is, maar dat is niet perse verbonden aan deze crisis. Als je echt niet de mogelijkheid hebt gehad vakantie op te nemen (en dat je niet thuis vakantie wilt houden, maar ergens in het buitenland is dus geen goede reden) zou je de dagen kunnen meenemen.

De enige uitzonderingen zijn in principe dus een hoge werkdruk (waardoor vrij nemen gewoonweg niet mogelijk/wenselijk was), een artikel in je CAO of Arbeids Overeenkomst, of zo mogelijk in goed overleg met je werkgever. Verder is daarin niks geregeld en ben je de dagen gewoon kwijt als je ze niet geniet.

[ Voor 8% gewijzigd door BLACKfm op 20-04-2020 14:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgt iedereen bij economische vooruitgang ook extra vakantiedagen, wanneer het goed gaat met het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:51
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:57:
[...]

Krijgt iedereen bij economische vooruitgang ook extra vakantiedagen, wanneer het goed gaat met het bedrijf?
Dat is altijd te onderhandelen...
Er zijn diverse bedrijven die veel geven om de geestelijke gesteldheid van haar personeel en daardoor veel meer vakantiedagen hebben dan welke CAO ook voorschrijft.

[ Voor 23% gewijzigd door CappieL op 20-04-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Napo op 20-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Wel als de overheid die economische vooruitgang verplicht stelt, net zoals de overheid nu de economische achteruitgang verplicht heeft gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Nee, maar wat is voor jou de relevantie van deze vraag mbt deze crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:31:
[...]

Wel als de overheid die economische vooruitgang verplicht stelt, net zoals de overheid nu de economische achteruitgang verplicht heeft gesteld.
Je hebt het over een thuiswerkperiode. Bovendien heeft de overheid geen achteruitgang verplicht gesteld, aangezien je gewoon kan thuiswerken.

Dat veel klanten wegvallen, dat is een ander verhaal, maar niet puur de overheid haar schuld. Dat is gewoon een economische dip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 18:09
Had eigenlijk nog niets gepland (en heb nog behoorlijk wat open staan). Voor deze crisis was ik van zin eerst mensen die kinderen hebben te laten inplannen en daarrond te boeken (aangezien ik flexibeler ben en liever buiten de vakantieperiode plan). Daarnaast woon ik alleen wat maakt dat voor mij werken nu ook sociaal contact is.
Volgens contract ben ik verplicht alles op te nemen dit jaar met uitzondering van 5 dagen die we kunnen overzetten naar volgend jaar (moet ze dan wel opgebruiken voor april het jaar erop).

Heb recent wel gehoord van HR dat 71% van al de vakantiedagen nog niet ingepland is, dus het bedrijf begint een beetje nerveus te worden. Wat betreft continuïteit is het uiteraard een ramp als plots 71% van al de verlof in de laatste 4/5 maanden van het jaar ingepland worden.
Het werk kan je uiteraard niet forceren maar je bent wel aan die regel hierboven gebonden.

Als het zo verder gaat vermoed ik dat ze iets flexibeler zullen omspringen met de beperking van maar 5 over te zetten.
Nu wettelijk moet een werknemer in België 20 dagen opnemen, dus het maximale dat ze kunnen laten overzetten is de dagen dat je "extra" krijgt vanwege 40 uren week, anciënniteit of dagen van je werkgever uit.

Ik vermoed dat het bij ons een beetje van beide kanten zal moeten komen. Aan de ene kant zullen ze wat flexibeler zijn, maar aan de andere kant zullen ze toch willen dat iedereen wat gespreid begint in te boeken.
Persoonlijk zou ik een dagje hier of daar tijdens quarantaine we kunnen nemen, maar 2 of 3 weken verlof nemen terwijl er niets te doen is, is maar saai. Moesten vele winkels al open kunnen dan wil ik gerust wel een weekje ofzo nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
De voornaamste reden dat mijn werkgever coulant omgaat met het annuleren van reeds geboekt verlof is de discussie dat dit voornamelijk geldt voor de mensen die vroeg boeken. Het is niet helemaal fair die mensen verplicht met verlof moeten, terwijl anderen kunnen afwachten of bv in het najaar eea weer open gaat. Effectief wordt er meestal iets geregeld; stel je had 3 weken geboekt, mag je bv de helft annuleren en de helft opnemen.

Ik verwacht eerlijk gezegd nog wel aanscherping van de regels, in de zin dat er bv 2 a 3 weken moeten worden opgenomen in Q2 en Q3, of iets dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 12:25
Hier begint 't inmiddels ook te rommelen...

Ik heb momenteel nog 7 wettelijke vakantiedagen openstaan, plus 5 bovenwettelijke (beide uit 2020), en nog 5 bovenwettelijke uit 2019. En in principe nog 2 extra die pas vrijkomen als ik alles heb verbruikt.
Eerder dit jaar heb ik een dagje opgenomen, en heb er deze + komende 2 weken 12 opgenomen ivm verhuizing.

Nu is vorige week het vrij dringende verzoek (voelt bijna als een verplichting) gekomen per ommegaande alles in te plannen: meegenomen bovenwettelijke dagen uit voorgaande jaren + de helft van de wettelijke vóór eind Q2, en de rest van de wettelijke vóór eind Q4.
Voor mij betekent dat dus nog 5 dagen ergens in de komende 2 maanden, en 12 daarna.

Echter zit ik er totaal niet op te wachten - afgelopen september heb ik m'n laatste echte vakantie gehad, en zou in maart een weekje weggaan maar da's geannuleerd. Dat plus nog meer redenen heb ik aangedragen om het verzoek niet in te willigen, maar nou wilt men me toch morgen spreken hierover.

Nou is 't echter toch zo, als ik me niet vergis, dat een werkgever niet echt kan verplichten om vakantie op te gaan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sebas1979 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:35:
[...]

Ja, vrije dagen meenemen is een kostenpost. De werkgever moet geld reserveren om die in de toekomst (mogelijk) uit te betalen.

En zover ik weet vervallen vrije dagen niet, die worden gewoon uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@ShitHappens volgens mij is het best gezond om in Q2 vrij te nemen als je voor het laatst in september vrij bent geweest?

Ik zou het niet eens onlogisch vinden als een werkgever dat argument gebruikt om mensen aan te sporen vrij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 12:25
@Aghanim Klopt, en daarom wilde ik ook echt heel graag dat weekje weg in maart. Ook om nog even uit te kunnen rusten voor de verhuisgekte.

Maar het argument dat het gezond is vrij te nemen, is helaas niet eens gebruikt. Ging enkel om de financiële situatie...

[ Voor 5% gewijzigd door ShitHappens op 20-04-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
ShitHappens schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:03:
Nou is 't echter toch zo, als ik me niet vergis, dat een werkgever niet echt kan verplichten om vakantie op te gaan nemen?
Nee, dat kan een werkgever niet. Alleen kan hij wel vrije dagen later in het jaar weigeren op basis van bedrijfszekerheid / onmisbaar zijn, en in dat opzicht kan de baas volgens mij best aanvoeren dat die situatie ontstaan is doordat tijdens corona men zwaar de min in is geschoten en men dus geen vrij meer kan geven totdat men weer x in de plus staat.

Oftewel er kunnen wel consequenties aanzitten om niet mee te werken.
En aan de andere kant, is het ook niet helemaal onredelijk imho om gewoon vrij te nemen om de druk weg te halen...

En sommige mensen "kunnen" ook gewoon niet anders, ik heb 1 collega die al jarenlang 4 weken in november weggaat, die zegt nu dus ook : Ik kan niet echt dagen inleveren, want als ik kan gaan dan ga ik in november. En ik wil ook nog wat onvoorziene dagen hebben.
En kan hij in november niet gaan, tja dan zal er gewoon dan onderhandeld moeten worden over zijn vakantiedagen, want hij zou (standaard) niet 4 weken kunnen meenemen naar volgend jaar en tegelijkertijd is zijn functie extra druk in december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Gomez12 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:53:
[...]

Nee, dat kan een werkgever niet. Alleen kan hij wel vrije dagen later in het jaar weigeren op basis van bedrijfszekerheid / onmisbaar zijn, en in dat opzicht kan de baas volgens mij best aanvoeren dat die situatie ontstaan is doordat tijdens corona men zwaar de min in is geschoten en men dus geen vrij meer kan geven totdat men weer x in de plus staat.

Oftewel er kunnen wel consequenties aanzitten om niet mee te werken.
En aan de andere kant, is het ook niet helemaal onredelijk imho om gewoon vrij te nemen om de druk weg te halen...

En sommige mensen "kunnen" ook gewoon niet anders, ik heb 1 collega die al jarenlang 4 weken in november weggaat, die zegt nu dus ook : Ik kan niet echt dagen inleveren, want als ik kan gaan dan ga ik in november. En ik wil ook nog wat onvoorziene dagen hebben.
En kan hij in november niet gaan, tja dan zal er gewoon dan onderhandeld moeten worden over zijn vakantiedagen, want hij zou (standaard) niet 4 weken kunnen meenemen naar volgend jaar en tegelijkertijd is zijn functie extra druk in december
Goed dat je kunnen tussen aanhalingstekens zet. Uitzonderlijke situaties vragen uitzonderlijke flexibiliteit van werkgevers en werknemers. De vraag is hoe je collega zich opstelt tijdens die onderhandelingen. Met andere woorden is hij bereidt om water bij de wijn te doen?

Pagina: 1