cha_fan 99%-1500rpm, bij 100%-2200rpm, waar zijn de 700rpm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:14
Mijn vraag
Chassis fans draaien bij 99% op 1500 rpm en bij 100% op 2200 rpm, hoe krijg ik controle over die 700 rpm in die ene procent?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
- NZXT CAM(voor controle cpu AIO cooler)
- Argus Monitor(voor controle cha_fan, waar 2 fans op zijn aangesloten)

Hardware:
CPU: Intel i7 9700k
GPU: Msi 2080 TI see hawk x - Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed
RAM: Corsair 16gb 3200MHz
MOBO: ASrock z390 phantom gaming itx/ac
CASE: NZXT H200i
AIO: NZXT Kraken x52 - stock fans(for now)
HDD: Samsung 970 EVO NVMe 1tb
PSU: Corsair rm750x
CASE FAN: Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In eerste instantie heb ik de fans vervangen voor PWM fans, bij de case kwam één 3pin fan. Zo heb ik de fans van de GPU en de case vervangen voor twee "Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed" fans, die beide aangesloten zitten aan de cha_fan poort op de mobo.

Reden was vooral omdat de default fan curve op de GPU niet voldeed in deze kleine case en bij het zelf instellen van een fan curve, de fans niet stabiel draaiden.

Nu via de cha_fan poort een betere algemene temperatuur in de case maar ik kan de fans niet helemaal controleren. De chassis fans draaien pas vanaf 50%, daaronder staan ze stil. Deze fans kunnen tot 2200rpm, wat veel lawaai maakt maar bij 99% staan ze pas op 1500rpm. Nu zou ik graag die laatste 700 rpm ook willen gebruiken.

Wat heb ik geprobeerd:
- gekeken in de bios maar kon het niet zo snel vinden
- software om wellicht meer controle te krijgen maar kan niet tot in decimalen instellen.
- nieuwe fans
- eindeloos gegoogled
- de cha_fan poort zou genoeg voltage moeten leveren

Iemand een idee waar ik kan kijken of wat ik kan doen? Het wordt enorm gewaardeerd.

Groet,
Appelsap

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Wat stuur je nu met NZXT cam aan en wat met Argus? Om een en ander duidelijk te maken wellicht aangeven welke fan nu precies het probleem geeft en alle andere informatie weghalen? Uit je verhaal begrijp ik dat het gaat om de chassis fans die je met Argus controlled. In dat geval is de NZXT cam info niet relevant. (Hoewel NZXT cam ontzettend ruk is icm de NZXT fan-hub heb je daar geen probleem mee lijkt me?)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
Misschien toch onduidelijk aangegeven. De probleem zit em in de chassis fans, dat zijn er 2, die via een splitter aangesloten op dat poort.

Ik heb geen problem met CAM of met de NZXT fans, ik zal dat stukje eruit halen.

Het gaat om een 4 pin splitter dus dat zou moeten werken.Ik heb in werkelijk ook geen probleem Argus Monitor, ook zonder Argus heb ik de zelfde resultaat met de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij werkt een 4 pin splitter niet als je voor beide PWM wilt gebruiken.
Ik ben hier ook eens tegenaan gelopen. Het PWM signaal is niet te splitten, je hebt dan een 4>4+3 splitter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ergens onder "monitor/hwmonitor" in bios gekeken? werkt zelfs met fans zonder rpm draadje :p
je kan volgens mij zowel een fan curve maken zoals jij wil of werken met een temperature target die je fans vanaf een bepaalde temperatuur onmiddelijk op ingestelde fanspeed klapt.
over hoeveel fans je split doet er ook niet toe

[ Voor 55% gewijzigd door maks11223344 op 23-04-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
True schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:06:
Volgens mij werkt een 4 pin splitter niet als je voor beide PWM wilt gebruiken.
Ik ben hier ook eens tegenaan gelopen. Het PWM signaal is niet te splitten, je hebt dan een 4>4+3 splitter.
Dat klopt niet. Ik heb hier 2 radiatoren met ieder 4 fans die via 2 splitters lopen en die draaien netjes op PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap1
Volgens mij heb ik hier ook een 4 naar 4+3 splitter, in die zin maakt het mij ook niet veel uit dat de tweede fan op de zelfde snelheid draaid als de eerste. Als maar die te instellen is.

In de bios kon niet zo snel iets vinden. Als ik online naar voorbeelden zoek heb ik die optie helemaal niet, een instelling voor fan control type of iets dergelijks.
Pagina: 1