Mijn vraag
Chassis fans draaien bij 99% op 1500 rpm en bij 100% op 2200 rpm, hoe krijg ik controle over die 700 rpm in die ene procent?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
- NZXT CAM(voor controle cpu AIO cooler)
- Argus Monitor(voor controle cha_fan, waar 2 fans op zijn aangesloten)
Hardware:
CPU: Intel i7 9700k
GPU: Msi 2080 TI see hawk x - Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed
RAM: Corsair 16gb 3200MHz
MOBO: ASrock z390 phantom gaming itx/ac
CASE: NZXT H200i
AIO: NZXT Kraken x52 - stock fans(for now)
HDD: Samsung 970 EVO NVMe 1tb
PSU: Corsair rm750x
CASE FAN: Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In eerste instantie heb ik de fans vervangen voor PWM fans, bij de case kwam één 3pin fan. Zo heb ik de fans van de GPU en de case vervangen voor twee "Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed" fans, die beide aangesloten zitten aan de cha_fan poort op de mobo.
Reden was vooral omdat de default fan curve op de GPU niet voldeed in deze kleine case en bij het zelf instellen van een fan curve, de fans niet stabiel draaiden.
Nu via de cha_fan poort een betere algemene temperatuur in de case maar ik kan de fans niet helemaal controleren. De chassis fans draaien pas vanaf 50%, daaronder staan ze stil. Deze fans kunnen tot 2200rpm, wat veel lawaai maakt maar bij 99% staan ze pas op 1500rpm. Nu zou ik graag die laatste 700 rpm ook willen gebruiken.
Wat heb ik geprobeerd:
- gekeken in de bios maar kon het niet zo snel vinden
- software om wellicht meer controle te krijgen maar kan niet tot in decimalen instellen.
- nieuwe fans
- eindeloos gegoogled
- de cha_fan poort zou genoeg voltage moeten leveren
Iemand een idee waar ik kan kijken of wat ik kan doen? Het wordt enorm gewaardeerd.
Groet,
Appelsap
Chassis fans draaien bij 99% op 1500 rpm en bij 100% op 2200 rpm, hoe krijg ik controle over die 700 rpm in die ene procent?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
- NZXT CAM(voor controle cpu AIO cooler)
- Argus Monitor(voor controle cha_fan, waar 2 fans op zijn aangesloten)
Hardware:
CPU: Intel i7 9700k
GPU: Msi 2080 TI see hawk x - Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed
RAM: Corsair 16gb 3200MHz
MOBO: ASrock z390 phantom gaming itx/ac
CASE: NZXT H200i
AIO: NZXT Kraken x52 - stock fans(for now)
HDD: Samsung 970 EVO NVMe 1tb
PSU: Corsair rm750x
CASE FAN: Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In eerste instantie heb ik de fans vervangen voor PWM fans, bij de case kwam één 3pin fan. Zo heb ik de fans van de GPU en de case vervangen voor twee "Be Quiet silent wings 3 120mm High-speed" fans, die beide aangesloten zitten aan de cha_fan poort op de mobo.
Reden was vooral omdat de default fan curve op de GPU niet voldeed in deze kleine case en bij het zelf instellen van een fan curve, de fans niet stabiel draaiden.
Nu via de cha_fan poort een betere algemene temperatuur in de case maar ik kan de fans niet helemaal controleren. De chassis fans draaien pas vanaf 50%, daaronder staan ze stil. Deze fans kunnen tot 2200rpm, wat veel lawaai maakt maar bij 99% staan ze pas op 1500rpm. Nu zou ik graag die laatste 700 rpm ook willen gebruiken.
Wat heb ik geprobeerd:
- gekeken in de bios maar kon het niet zo snel vinden
- software om wellicht meer controle te krijgen maar kan niet tot in decimalen instellen.
- nieuwe fans
- eindeloos gegoogled
- de cha_fan poort zou genoeg voltage moeten leveren
Iemand een idee waar ik kan kijken of wat ik kan doen? Het wordt enorm gewaardeerd.
Groet,
Appelsap