CAT6A, aarding en patchkabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Hi tweakers,

Ik ben bezig met een installatie van een netwerk waarbij er voor de vaste kabel een Draka CAT6A (AWG23, U/FTP met drainwire) is gekozen. De kabels lopen naar meerdere ruimtes in het gebouw en de kabel is afgemonteerd op een CommScope CAT6A keystone op het schakelmateriaal of op een CAT6A shielded Rj45 plug omdat deze direct in een Unifi In-Wall HD accespoint gaat.

In de netwerkkast zijn alle kabels afgemonteerd op dezelfde CAT6A keystones en in een paneel vastgezet.
De panelen vervolgens geaard aan een aardrail en deze aan de aardeblok in de groepenkast ernaast aangesloten. Deze loopt naar de hoofd groepenkast naar de pin die de grond in gaat.
Tevens de kast en kastdeur ook op de aarderail aangesloten.
De router en 2 switches worden geaard door de stroomtoevoer (er zitten geen extra aarding opties op de apparaten). Klopt de aarding dan?

Klopt mijn redenatie dat je bij de accespoints een shielded plug moet gebruiken, of moet je die hier juist niet gebruiken om eventuele aardlussen te voorkomen?
Ook over de patchkabels is het mij nog niet duidelijk of je nu juist de shielded of de unshielded moet gebruiken tussen paneel en switch? CAT6A lijkt me duidelijk om de gehele lijn 6A te houden..

Mocht iemand mij meer kunnen vertellen over de standaarden hierin, graag! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Prosperr schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:48:
[...]
Klopt mijn redenatie dat je bij de accespoints een shielded plug moet gebruiken, of moet je die hier juist niet gebruiken om eventuele aardlussen te voorkomen?
Hangt er vanaf of de elektriciteit geaard of ongeaard is aangesloten. Indien geaard, heb je kans op aardlussen en die dienen indien enigszins mogelijk voorkomen te worden, dus onderbroken aarding bij de plug.
Ook over de patchkabels is het mij nog niet duidelijk of je nu juist de shielded of de unshielded moet gebruiken tussen paneel en switch? CAT6A lijkt me duidelijk om de gehele lijn 6A te houden..

Mocht iemand mij meer kunnen vertellen over de standaarden hierin, graag! _/-\o_
Aan de kant van de centrale apparatuur alles geaard aansluiten, dus shield met aarding verbinden. Bij de andere apparatuur is het volledig afhankelijk of en hoe die geaard is. Als de decentrale apparatuur niet geaard is, kun je de aarding volledig doortrekken, anders moet die in de plug onderbroken worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Dank voor je antwoord.

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met "of de elektriciteit geaard of ongeaard is aangesloten"?
Het accespoint krijgt zijn voeding middels PoE vanaf de switch die geaard is met zijn normale stroomkabel.
Is de elektriciteit dan geaard zoals je omschrijft?

En als je een TV ophangt aan de muur en die met een patchkabel verbind aan de muursocket, dan is de TV (decentrale apparatuur) geaard aangesloten (via stopcontact). Dus hier gebruik je dan een CAT6A U/UTP patchkabel, correct?

In de serverkast (centrale apparatuur) zijn de apparaten (router, switches, computer e.d.) geaard aangesloten via het stopcontact en de panelen op een aardrail, dus dan gebruik je shielded patchkabels tussen paneel en switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
volgens mij haal je geaard en geshield door elkaar...
de aarding is dit ijzeren draadje in je kabel
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/t_large/F8427346-01.jpg

shielding : altijd ja als je full cat6a spec wil gaan ... je weet namelijk nooit vanaf wanneer overspraak kan optreden , dus kan beter safe then sorry spelen

aarding moet ik het antwoord schuldig op blijven, ik dacht dat alles aan datarack tot aan de outlets via die metalen wire geaard waren, maar of je patchkabel naar je eind device ook die aarding meegeeft, dunno
switches zijn op zich via rack & via je stekker al geaard

sowieso is het nooit de bedoeling dingen te aarden via de UTP... gaat rare dingen doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ijske op 21-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij normale installaties gebruik je shielded connectoren en kabels. En er is geen reden om daar van af te wijken.
(Ja, ik ken een praktijk situatie, een schip met aardfouten als een bepaalde serie TV's met geschakelde voedingen via het LAN werden aangesloten op de switch. Daar was de keuze condensator uit de voeding wegknippen of unshielded patchkabels gebruiken)

Een aardlus is dan ook niet echt iets waar je rekening mee hoeft te houden, de mantel is gemaakt ter afscherming, niet ter aarding. Gewoon alles shielden mag en zal geen probleem opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 21-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Prosperr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:29:
Dank voor je antwoord.

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met "of de elektriciteit geaard of ongeaard is aangesloten"?
Het accespoint krijgt zijn voeding middels PoE vanaf de switch die geaard is met zijn normale stroomkabel.
Is de elektriciteit dan geaard zoals je omschrijft?
Dat is een apart gevalletje, ik had het over AC voeding via een WCD.
En als je een TV ophangt aan de muur en die met een patchkabel verbind aan de muursocket, dan is de TV (decentrale apparatuur) geaard aangesloten (via stopcontact).
Hangt van stopcontact en stekker af.
Dus hier gebruik je dan een CAT6A U/UTP patchkabel, correct?

In de serverkast (centrale apparatuur) zijn de apparaten (router, switches, computer e.d.) geaard aangesloten via het stopcontact en de panelen op een aardrail, dus dan gebruik je shielded patchkabels tussen paneel en switches?
Ja.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Zoals terecht al aangehaald worden hier aarding en afscherming door elkaar gehaald.

Veiligheidsaarde is bedoelt om alles aanraakveilig te houden (what's in a name). Dit gaat op voor apparaten die niet dubbel geïsoleerd zijn uitgevoerd. De meeste acces points zijn aan de buitenkant van niet geleidend materiaal, en worden gevoed met een AC-DC adapter. Deze zijn al aanraakveilig en hebben dus geen veiligheidsaarde.

Afscherming zoals bij deze CAT kabels is de folielaag om je datageleiders heen om er voor te zorgen dat er geen stoorsignalen binnentreden onderweg en andersom, dat de kabel geen andere apparatuur stoort. Deze aan beide zijden afmonteren op de connectoren om zo een volledig gesloten kooi om je datageleiders te maken. Deze aansluiting is in veel gevallen niet hard verbonden met eventuele veiligheidsaarde, maar via een scheidingstransormator of hoogspanningscondensator. Zal dan dus ook geen aardlus creëren.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperr
Jansen90 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:30:
Zoals terecht al aangehaald worden hier aarding en afscherming door elkaar gehaald.

Veiligheidsaarde is bedoelt om alles aanraakveilig te houden (what's in a name). Dit gaat op voor apparaten die niet dubbel geïsoleerd zijn uitgevoerd. De meeste acces points zijn aan de buitenkant van niet geleidend materiaal, en worden gevoed met een AC-DC adapter. Deze zijn al aanraakveilig en hebben dus geen veiligheidsaarde.

Afscherming zoals bij deze CAT kabels is de folielaag om je datageleiders heen om er voor te zorgen dat er geen stoorsignalen binnentreden onderweg en andersom, dat de kabel geen andere apparatuur stoort. Deze aan beide zijden afmonteren op de connectoren om zo een volledig gesloten kooi om je datageleiders te maken. Deze aansluiting is in veel gevallen niet hard verbonden met eventuele veiligheidsaarde, maar via een scheidingstransormator of hoogspanningscondensator. Zal dan dus ook geen aardlus creëren.
Dit gaat voornamelijk over functionele aarding, en niet de veiligheidsaarding. De folie om de kabel is ook duidelijk, echter de aarding en eventuele lussen nog niet.

Dan meteen de vraag: moet je voor functionele aarding de verschillende apparaten in de serverkast (router, switches etc) dan ook nog aarden op de aardrail? De veiligheidsaarding zit al in de stekker die naar de WCD loopt, maar de aarding voor bv storingen zoals EMC?

En als de AP's gevoed worden door PoE over een afstand van 40m? Aan AP kant zit de kabel direct erin met een RJ45 CAT6A plug (shielded). Officieel gesproken is deze kant van de kabel dan niet geaard toch?
Aan serverkant is de kabel afgewerkt op een CAT6A keystone in een paneel en dit paneel is op een aardrail aangesloten, en dan vanaf het paneel loopt er OOK nog een shielded patchkabel naar de switch.
Met een UTP (unshielded) patchkabel zou de stroom onderbroken worden en op het paneel afgevoerd worden, correct?
Waarom dan een shielded (FTP) patchkabel gebruiken?

Ik probeer de exacte stromingen van energie te volgen en hierin een standaard te vinden omdat er veel verschillende aansluitmogelijkheden zijn :)

EDIT: ik neem aan dat iedereen altijd de netwerkkast aard aan een aardeblok? chassis, deur, panelen op een aardrail en deze naar het blokje toe. Die vervolgens naar de hoofdpin die de grond ingaat. Correct?

[ Voor 4% gewijzigd door Prosperr op 21-04-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarom maak je je zorgen over aarding van een access point? Het ding is van plastic en werkt op laagspanning. Het enige wat boeit is of de shield is aangssloten. Zodat je interferentie kunt onderdrukken.

Daarom gebruik je ook gewoon overal shielded kabels, zodat de datastromen als het ware binnen een afgeschermd circuit lopen.

Aarding van de switch via de stekker is inderdaad afdoende, mocht er een losse aansluiting voor zijn (Cisco en Juniper hebben die afaik) mag je die natuurlijk ook aansluiten. Zodoende is je systeem ook nog met aarde verbonden op het moment dat je de stekker er uit haalt.
En ja, een 19". Kast heeft overal aansluitingen voor aarde, zodat je de deur en eventuele apparatuur welke niet via de stekker is geaard daarop kunt aansluiten. En de deuren/panelen die met draad zijn verbonden werken mee aan de EMC afscherming.
Pagina: 1