Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik had nog een Aldibot roomba wannabe liggen die ik graag weer aan de praat wil krijgen. Ik was er altijd tevreden over, maar de nimh batterij was altijd al het zwakste punt van deze stofzuiger.
Die was nu dan ook echt overleden en ik ben bezig een lipo vervanger te maken.
Om de oplaadfunctionaliteit te behouden en veilig te laten zijn heb ik gekozen voor 18650 cellen met een beschermingscircuit. Aanvankelijk leek alles te werken, ook het laden leek te werken aangezien alle cellen op 4.2v stopten. Echter, toen ik hem na het laden opnieuw wilde laten rijden, viel de machine meteen uit tijdens het aanzetten.
Dit bleek te komen door de ingebouwde beschermingscircuits die bij meer dan 5A de boel platgooien.
Mij is niet helemaal duidelijk waarom het eerst geen probleem was en nu wel, mogelijk dat de batterijen nu iets voller zijn waardoor de motoren simpelweg meer vermogen vragen.

De stofzuiger maakt het niet veel uit als de spanning inzakt, of er slechts 2A beschikbaar is (beide getest mbv. instelbare voeding) Het is ook alleen de opstartpiek die het probleem veroorzaakt.
Een makkelijke oplossing zou natuurlijk zijn om batterijen met een hogere piekspanning te kopen, maar ik was eigenlijk wel een beetje klaar met geld uitgeven aan dit apparaat met hoog gadgetgehalte :)

Ik vroeg me af of iemand een idee heeft hoe ik op een simpele manier dit ding weer aan de praat krijg. ( Ja, een weerstandje ertussen werkt, maar aan een rijdende BBQ heb ik ook niet zoveel :+ )

Alvast bedankt voor het meedenken!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Ander beschermingscircuit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Je kunt de impedantie verlagen met een stevige condensator. Dan levert deze de initiële aanloopstroom.
Maar dan moeten de batterijen wel de nominale motorstroom aan kunnen.
Meten is weten. Heb je een shunt en een oscilloscoop?

Wellicht kun je 18650's kopen met een lagere capaciteit, deze kunnen vaak een hogere stroom leveren.
Tevens, als je nu 18650's van een hele hoge capaciteit hebt gekocht is de interne weerstand waarschijnlijk al een probleem met de effectieve bruikbare Watt-uren.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 19-04-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een laag ohmig weerstendje in serie met de motor?

Ik zelf heb ooit voor 100w aan halogeenverlichting een softstart gemaakt om de piekstroom bij koude lampen de dempen, werkt goed.
https://www.electroschema...h-circuit/?et_no_mobile=1

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:59:
Ander beschermingscircuit gebruiken?
Lastig zonder kosten te maken aangezien het over deze units gaat https://www.nkon.nl/xtar-18650-2200mah-li-ion-battery.html

@jeroen3 ik ben bang dat de condensator wel erg groot moet zijn, ik heb niet heel veel ruimte beschikbaar.
memphis schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:29:
Een laag ohmig weerstendje in serie met de motor?

Ik zelf heb ooit voor 100w aan halogeenverlichting een softstart gemaakt om de piekstroom bij koude lampen de dempen, werkt goed.
https://www.electroschema...h-circuit/?et_no_mobile=1
Ik had alleen een 1ohm weerstand liggen en die werd erg knapperig, de zuiger gebruikt zo’n 35W bij normaal gebruik bij 14V, 5W aan warmte wegstoken vind ik vrij royaal, dus zou graag met een iets slimmere oplossing komen.
Het circuit dat je post, die onderdelen of vergelijkbaar heb ik misschien nog wel. Ik snap niet hoe de spanning op de gate variabel is door de weerstand van de lamp, zou je dat kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De weerstand tussen de + en de gate laad de condensator tussen massa en de gate. Hierdoor zal de gate spanning de RC kromme over de condensator volgen en daarmee zal ook de uitgang langzaam opkomen.
De grootte van de weerstand en condensator bepaald te tijd hoe snel het op komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
@memphis duidelijk, ik dacht dat de diode er nog iets mee te maken had, maar die is er waarschijnlijk alleen om de condensator te ontladen als de schakelaar uit gaat. Ik ga kijken of ik dit nog heb liggen, lijkt een uitstekende oplossing :)

Iets langer over nagedacht... dit gaat toch niet werken. Het is namelijk zo dat in een normale gebruikssituatie er continue spanning staat op het circuit. Ik zou het eventueel in de aanvoer naar een van de motoren kunnen plaatsen, maar dat is een stuk lastiger uit te voeren en maar de vraag of dit het probleem oplost. (Ik kan het niet makkelijk testen namelijk)

[ Voor 43% gewijzigd door Arjan op 20-04-2020 09:53 ]

Pagina: 1