Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:15
Ik wil graag Hirschmann INCA 1G adapters gebruiken om een aantal coax kabels te gebruiken voor een internet verbinding. Helaas zijn UTP kabels niet aanwezig en is het niet mogelijk om deze aan te leggen. Powerline is instabiel dus dan lijkt mij dit een goede oplossing.

Echter is er ook een versterker aanwezig, in de handleiding mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet aansluiten. Op dit moment is de versterker direct verbonden met de multitap.

In de schakeling wordt het uitgaande signaal van de versterker gecombineerd met het signaal van de Hirschmann adapter als ik het goed zie, voordat het naar de multitap gaat, van waaruit de coax kabels doorlopen.

Wat heb ik nodig voor dat rode gebied?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2lxa3iAaTz9fbtLs1nLv6tAQ54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BXflOWRvkbhuLrYapRTZF8i.png?f=fotoalbum_large

Volledige schema:
https://www.hirschmann-multimedia.com/media/files/aansluiting%20INCA%201G%20met%20versterker%20en%20multitap.pdf

Bedankt!

Beste antwoord (via mart3 op 28-04-2020 20:57)

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Welke type versterker heb je daar zitten? Als het uitgangsniveau van de versterker niet te hoog is zou je de Inca ook met zijn standaard doorlus optie kunnen gebruiken, ofwel signaal uit de versterker op de CATV poort van de INCA, afgaand signaal vanaf de CATV + MoCa poort pakken.

Als het wel hoge signaalniveaus zijn dan is inkoppelen aan de uitgang inderdaad beter.

Het omcirkelde deel moet een aftakelement voorstellen. Googlen op "Coax aftakelement" geeft verschillende koopopties. Het specifieke type in de tekening is de TFC 1211
https://www.onlinekabelshop.nl/hirschmann-multitap-tfc1211

Vraag is of het voor jouw installatie van belang is dat de demping in het doorgaande signaal echt zo klein moet zijn (0,9dB) als in het plaatje. Als je met meer af kan, zou het al met een simpele 2 weg coax splitter kunnen. Iets goedkoper te krijgen waarschijnlijk en een stuk meer voorkomend. Kom je wel op een 3.6dB demping uit op je doorgaande lijn in de meeste gevallen.

12x400WP West Fronius

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
Welke type versterker heb je daar zitten? Als het uitgangsniveau van de versterker niet te hoog is zou je de Inca ook met zijn standaard doorlus optie kunnen gebruiken, ofwel signaal uit de versterker op de CATV poort van de INCA, afgaand signaal vanaf de CATV + MoCa poort pakken.

Als het wel hoge signaalniveaus zijn dan is inkoppelen aan de uitgang inderdaad beter.

Het omcirkelde deel moet een aftakelement voorstellen. Googlen op "Coax aftakelement" geeft verschillende koopopties. Het specifieke type in de tekening is de TFC 1211
https://www.onlinekabelshop.nl/hirschmann-multitap-tfc1211

Vraag is of het voor jouw installatie van belang is dat de demping in het doorgaande signaal echt zo klein moet zijn (0,9dB) als in het plaatje. Als je met meer af kan, zou het al met een simpele 2 weg coax splitter kunnen. Iets goedkoper te krijgen waarschijnlijk en een stuk meer voorkomend. Kom je wel op een 3.6dB demping uit op je doorgaande lijn in de meeste gevallen.

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:15
Bedankt voor je uitgebreide reactie, precies wat ik moest weten!
Op dit moment weet ik helaas het type versterker niet, dat zie ik morgen.

Als ik ga voor de standaard doorlus optie, wat zou het maximale uitgangsniveau van de versterker mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
Exacte uitgangsniveaus weet ik helaas niet, dat is ook weer afhankelijk van kabelpakket, slope etc.
Uitgangspunt is dat als het "inhuis" niveau's zijn, het zou moeten kunnen. Een normale Ziggo huis aansluiting met HMV41 of een Tratec FRA752 bijvoorbeeld, dus max 8dB gain.

Als er echter een ander type zit, een GHV930 bijvoorbeeld met meer dan 20dB gain, zou ik voor het aftakelement gaan.

12x400WP West Fronius