Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-07 09:21
Bij mij thuis is deze week KPN glasvezel geïnstalleerd (500/500) maar ik merk dat de wifi-snelheid bij lange na niet in de buurt komt van die snelheid en daar baal ik toch een klein beetje van.

Wat ik al heb geprobeerd:

- Bekabeld verbinden (met mijn Macbook Pro): 500/500 wordt gehaald. Het glas lijkt dus snel genoeg.
- Letterlijk naast de Experiabox gaan zitten: +/- 250/250 via de Wifi.
- 1 verdieping hoger degradeerd de de bandbreedte al snel naar ca. 30 Mbit, maar dit is nog enigszins te verklaren.
- UniFi AP-AC-LR access point gekocht en deze naast mijn Experiabox gezet om te testen: snelheid nog steeds +/- 250/250 Mbit. (Experiabox dus nog steeds als router)

Belangrijk om te weten: de kabel waarmee ik mijn UniFI verbindt is dezelfde kabel als waarmee ik de directe snelheid heb getest vanaf mijn Macbook. De kabel lijkt dus niet het probleem te zijn.

Mijn vraag: hoe kan het zijn dat ik zelfs naast de router nog steeds zo'n "lage" snelheid haal en, belangrijker nog: kan ik hier iets aan doen?

Ik ben benieuwd of mijn verwachtingen simpelweg te hoog zijn of dat ik misschien door het aanschaffen van andere apparatuur toch een hogere snelheid kan halen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook even naar de wifi-kaart en instellingen die je MacBook Pro aan boord heeft. Klik eens met de ALT-toets ingedrukt op het wifi-symbool in de menubalk. Wat staat daar aan gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:35
Via welke band connect je ? 2,4 ghz of 5GHZ ?

UniFi AP-AC-LR:
Snelheid van 2,4 Ghz-band
450 Mbit/s

Snelheid van 5 Ghz-band
867 Mbit/s

Op de 2,4 GHZ band is 250Mbits niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Arthion-nl schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:57:
Via welke band connect je ? 2,4 ghz of 5GHZ ?

UniFi AP-AC-LR:
Snelheid van 2,4 Ghz-band
450 Mbit/s

Snelheid van 5 Ghz-band
867 Mbit/s

Op de 2,4 GHZ band is 250Mbits niet zo gek.
Goed punt. Ik gebruik de 5Ghz band.
sypie schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:53:
Kijk ook even naar de wifi-kaart en instellingen die je MacBook Pro aan boord heeft. Klik eens met de ALT-toets ingedrukt op het wifi-symbool in de menubalk. Wat staat daar aan gegevens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXWeqdyEpFzETyWfkNgPxOLabr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IUL8wNZlEr3IsINotzZJNZxK.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door hondsdol op 19-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
Plaats de Unify of Experiabox eens op een compleet andere plek om stoorzenders uit te sluiten. En test ook eens met een ander device

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
wil je echt die 500mbps halen via wifi denk ik dat je eerder naar een unifi pro moet gaan ..
dan heb je 3x3 zender en 3x3 ontvanger (of zelfs naar een nanoHD)

en rssi -62 is in mijn geval nog een muur ertussen ..

met een unifi lite (=2x2) 250mbps halen is niet slecht, maar 400+ zou wel moeten kunnen in theorie
zeker dat ie niet met andere dingen ook nog bezig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Andere vraag waarom denk je 500/500 via wifi nodig te hebben. Ja het kan maar voor thuis is het mijn inziens echt zonde van het geld. Of je moet een grote familie hebben maar zelfs dan. Je kan een behoorlijk groot bedrijf laten draaien op een 500/500 verbinding.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
ijske schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:51:
wil je echt die 500mbps halen via wifi denk ik dat je eerder naar een unifi pro moet gaan ..
dan heb je 3x3 zender en 3x3 ontvanger (of zelfs naar een nanoHD)

en rssi -62 is in mijn geval nog een muur ertussen ..

met een unifi lite (=2x2) 250mbps halen is niet slecht, maar 400+ zou wel moeten kunnen in theorie
zeker dat ie niet met andere dingen ook nog bezig is ?
Dit is inderdaad met maar 1 client. Als ik kijk naar deze unify, dan lijkt hij 867mpbs op 5ghz te moeten kunnen halen. Je geeft aan dat 400 "wel zou moeten kunnen". Ik ben verre van een expert op dit gebied, dus wat zie ik over het hoofd? Ik vind het nogal een verschil namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ArondeParon schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:22:
[...]
wat zie ik over het hoofd? Ik vind het nogal een verschil namelijk.
De wifi-unit in je Macbook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
ik heb ooit 465mbps kunnen meten op mijn sony telefoontje (866Mbps sync @ 5ghz, 2x2 antenne)
helaas is dit volgens mij eerder een hikkup want 380-390 heb ik echt een dozijn keer kunnen halen

waarom kan je dan nooit geen 500mbps meten ? wifi is single duplex, dus dat theoretische sync moet je al gelijk halveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:29
Het verschil tussen half duplex en full duplex zie je over het hoofd. WiFi is half duplex. Verder mis je het verschil tussen een ideale situatie en je huis. Rond de 400 mbit is echter wel mogelijk, meer dan dat zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Freee!! schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:29:
[...]

De wifi-unit in je Macbook.
400/500mbps zou toch gewoon haalbaar moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
867Mbps is de totale max throughput op de 5Ghz band maar haal je nooit op 1 client en heb je nog het halfduplex verhaal hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ArondeParon schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:31:
[...]

400/500mbps zou toch gewoon haalbaar moeten zijn?
zucht... neem je dat aan omdat een macbook pro duur is en dat verwacht ?

maar goed nieuws : ja dat kan, je macbook pro is een 3x3 wifi ontvanger en kan aldus tegen 1300mbps syncen als je een unifi pro bezit ;)

als je dat dan deelt door 2, zou je 500mbps+ voorbij moeten kunnen, via wifi ...
met een lite kan je dat gewoon niet halen

edit , heeft een experiabox v10 geen 5ghz 3x3 ? ...

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 19-04-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dus 400 is zo’n beetje het Max wat je gaat halen via WiFi met de apparatuur die je nu hebt, als de onstandigheden dat toe laten. Waarom wil je per se je internet dicht kunnen trekken draadloos?

[ Voor 10% gewijzigd door gastje01 op 19-04-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:25
Half duplex heeft hier niets mee te maken, zie mijn reactie in dit topic voor de verklaring.

dennisdennis12 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:52

3DDude

I void warranty's

Welke Macbook ?
Welke van de 38 speedtest?
Jij denkt dat al die servers de capaciteit hebben om jouw speedtestje de volle bak te geven?

Leuk zo'n test, lekker reprentatief.

het werkt toch? Met een NanoHD, 500/500 en macbook pro (2015 -15") haal ik 360 download en 413 upload.
Lekker interessant.. ?

Wil je je wifi testen, ga je een iperf doen van WIFI naar je LAN.
Speedtest.net het is net hoe druk die server is.. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door 3DDude op 19-04-2020 22:38 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Met die wave1 generatie van UniFi ga je niet boven de 500mbit komen, ook niet met een 3x3 cliënt; die Access points kunnen dat namelijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
dennisdennis12 schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:36:
Half duplex heeft hier niets mee te maken, zie mijn reactie in dit topic voor de verklaring.

dennisdennis12 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Verlies je dan zo veel door protocol overhead en interferentie?

Wellicht niet helemaal on topic hier, maar ik dacht dat de combinatie van airtime en HD er voor zorgden dat je nooit verder kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
In het geval van unifi wave1 ook aan beperkingen in de chipset, maar over het algemeen wel.

Airtime verminderd uiteraard ook de throughout, maar in mijn voorbeeld was ik uitgegaan van een vrij kanaal (zoals bijna altijd op 5ghz in een woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Bedankt voor alle verhelderende reacties, dit helpt om een beter beeld te krijgen van wat realistisch is.

Eén ding begrijp ik nog niet helemaal: hoe kan het dat ik ook naast mijn AP "slechts" +/- 200-250 Mbit down haal terwijl er in theorie toch wel ca. 400 Mbit haalbaar moet zijn? Het valt me ook op dat de upload-snelheid in speedtests wél rond de 400Mbit uitkomt.

M.b.t. de personen die vragen "waarom?": het gaat me meer om het gevoel dan om de noodzaak. Ik heb een 500Mbit lijn en wil weten dat ik hem in ieder geval volledig kan benutten.

[ Voor 8% gewijzigd door hondsdol op 20-04-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ArondeParon schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:20:
Bedankt voor alle verhelderende reacties, dit helpt om een beter beeld te krijgen van wat realistisch is.

Eén ding begrijp ik nog niet helemaal: hoe kan het dat ik ook naast mijn AP "slechts" +/- 200-250 Mbit down haal terwijl er in theorie toch wel ca. 400 Mbit haalbaar moet zijn? Het valt me ook op dat de upload-snelheid in speedtests wél rond de 400Mbit uitkomt.

M.b.t. de personen die vragen "waarom?": het gaat me meer om het gevoel dan om de noodzaak. Ik heb een 500Mbit lijn en wil weten dat ik hem in ieder geval volledig kan benutten.
De oplossing hiervoor is simpel pak een kabel. Wil je dat niet betaal dan gewoon maandelijks minder en trek die 250Mb vol. Bedenk wel dat er maar weinig servers zijn die ook die snelheid aan 1 client leveren. Behalve minder legale activiteiten zie ik over het algemeen weinig nut van prive een 500 Mb verbinding. Heel veel webservers draaien op een 100 Mb verbinding.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Frogmen schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:38:
[...]
De oplossing hiervoor is simpel pak een kabel. Wil je dat niet betaal dan gewoon maandelijks minder en trek die 250Mb vol. Bedenk wel dat er maar weinig servers zijn die ook die snelheid aan 1 client leveren. Behalve minder legale activiteiten zie ik over het algemeen weinig nut van prive een 500 Mb verbinding. Heel veel webservers draaien op een 100 Mb verbinding.
Met de apparatuur (en vooral vier personen aan het internet), die ik hier heb, zou ik het zo doen als ik het kon krijgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
ArondeParon schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:20:

Dit is het verschil op theorie op papier en praktijk!
Theorie gaat van uit dat je de beste/perfecte omstandigheden hebt die niemand heeft. Naast je router/AP staan maakt de omstandigheden niet perfect omdat je je bijv afhankelijk van de hardware/software van je devices.

Of de max al haalt durf ik niet te zeggen maar is 250Mbits dan zo slecht? Probeer verschillende devices om te zien of je andere resultaten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Kun je eens met de option-toets ingedrukt op het wifi symbool klikken, en daarvan een prinsscreen maken, vlak bij het AP.
Pagina: 1