Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik zit met een vraagstuk waar ik hoop dat jullie visie erop mij verder kan helpen. 20 jaar geleden fotografeerde ik veel. Puur als hobby. 10 jaar geleden ben ik gestopt en mijn apparatuur verkocht. Mijn laatste setup toen was:
Canon EOS 30D body
Canon EF 70-200 L IS USM f/2.8 telelens
Canon EF-S 18-55 IS USM f/2.8 lens
Canon EF 100mm f/2.8 macro lens

Ik fotografeerde destijds veel in natuurgebieden, dierentuinen maar ook nacht fotografie in steden en sport evenementen. Ik ben voornemens dit weer te gaan doen. Ik heb altijd met Canon gewerkt maar heb 10 jaar geleden alles verkocht en kan dus opnieuw een keuze maken. Ik vond de bediening van de canon bodies die ik gehad heb altijd erg fijn. Maar ongetwijfeld zullen de Nikons en Sony bodies ook hun goede punten hebben.

Nu ben ik na het lezen wat er allemaal veranderd is tot de conclusie gekomen dat ik niet weet wat de beste keuze is. Ga ik voor een goede spiegelreflex of systeemcamera? Ik heb een budget van 5 a 6k. Ik had al een winkelwagen gevuld bij konijnenberg maar begon toch te twijfelen. Eerst wilde ik gaan voor de 90D met een vergelijkbaar lenzen setup als toen maar dan de nieuwere versies ervan. Bleef binnen budget. Ik begon verder af te vragen, is het niet slimmer om voor een EOS R met converter te gaan ipv 90D? Toen keek ik verder en las ik dat Canon waarschijnlijk dit jaar met een mk2 van die EOS R uitkomt met beeldstabilisatie in de body. Dan ben ik bang dat het niet slim is om nu in allemaal IS lenzen te investeren.

Dus begon ik andere merken te overwegen. Ik las dat de Nikon Z6 op dit moment een van de betere systeemcamera’s is. Maar weet te weinig van Nikon om ook een goede lenzen setup te maken.

Mijn concrete vraag is eigenlijk, welk eco systeem zouden jullie aanraden in mijn geval? Zouden jullie een systeemcamera aanraden als je toch opnieuw moet beginnen of toch voor spiegelreflex? Uiteindelijk zijn ze allemaal wel goed denk ik. Canon ben ik gewend maar gezien de mogelijke switch die komen gaat met stabilisatie misschien nu niet de juiste keuze? Mijn ervaring is dat de lenzen belangrijker zijn dan de body om keuzes op te baseren. Ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Beste antwoord (via Teknix1982 op 20-04-2020 18:34)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat Mirrorless wel dusdanig de toekomst is, dat ik nu niet kan adviseren om duizenden euro's te investeren in een dslr.
Zelf ben ik begin dit jaar geheel over gegaan van Canon dslr (5d4 en 5ds) naar Sony mirrorless. Wetende dat Canon wel een Pro serie Eos R achtige komt....maar het Eos RF platform van Canon is mega duur en dat zie ik komende jaren nog niet snel anders worden. Een mooi compleet setje lenzen en goedy body en je bent zo 10k verder, dat lijkt mij niet de bedoeling voor je.

Nikon Z6/Z7 ken ik niet goed genoeg, ik weet dat de body's vrij goed zijn en de lenzen van Nikon vooralsnog wat achterblijven, maar dat gaan ze vast goed maken komend jaar.
Fuji doet mooie dingen met aps-c formaat sensoren, maar ik vind veel lenzen van ze niet geniaal en ook nog eens niet goedkoop. De vormfactor moet wel erg aanspreken om voor Fuji te kiezen, vind ik persoonlijk. Want de ergonomie is goed, maar dat is voor mij niet genoeg om Fuji serieus te adviseren.

En in deze gedachte ben ik dus ook naar Sony gegaan...in de mirrorless wereld zijn zij het langst actiefst en hebben zelf het grootste aanbod lenzen, maar wat ik ook een pluspunt vind is dat zij de mount open source gemaakt hebben, dus Sigma/Tamron/Tokina/Samyang etc etc kunnen allemaal lenzen ontwikkelen voor Sony, zonder te hoeven reverse engineeren...en dat concept werkt, want er zijn veel echt heel goede third party lenzen, die niet alleen concurreren op prijs, maar ook op kwaliteit.
Zoals de:
Sigma 14-24
Sigma 24-70
Samyang 85 1.4 , die werkelijk zeer cheap is voor wat hij doet en kan
Tamron 17-28
Tamron 28-75
Tamron 70-180
Tamron 1.8 primes
etc
etc
En dat dus naast al het meest uitgebreide lenzen aanbod van Sony zelf, versus elke andere mirrorless aanbieder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Fotografie valt niet onder Consumentenelektronica maar onder Fotografie & Video, ik verhuis het topic de goede kant op: CEA > FVA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat je moeilijk een echt verkeerde keuze kunt maken, tenzij je investeert in een systeem zonder toekomst. Het is mij zo niet duidelijk of en welk systeem er geen toekomst heeft, maar denk wel dat die bij systeem camera's ligt (puur een onderbuikgevoel).

Ik denk ook dat 10 jaar geen canon lang genoeg is om eenvoudig aan een ander systeem te wennen.

En tot slot denk ik ook dat elk systeem soortgelijke lenzen biedt die je gewend was (behalve misschien de/sommige systeem camera's van canon en nikon, omdat ze nog te jong zijn).

Ik ben zelf destijds voor Fuji gegaan. Inmiddels is er vrij veel lenzenkeuze, behalve betaalbaar tele. Wat mij bij mijn keuze erg aansprak, was de bediening. Ik bedien bijna alles met knopjes en wieltjes op de camera en lens en hoef maar af en toe in het menu te duiken (wat overigens best overzichtelijk is). Van canon heb ik enkel ooit een 1000d en 800d in handen gehad, maar ik vond ze minder toegankelijk en logisch qua bediening.

De nieuw aangekondigde X-T4 gaat ook ibis krijgen, iets wat verder enkel op de x-h1 zit. De ois van de budget-telezoomlens (50-230) zit op 3,5 stops, maar de focus daarvan is niet supersnel. De 50-140 is daarentegen een waar snelheidsmonster en biedt daarnaast ook nog eens 5 stops ois èn is bruikbaar met een teleconverter (1.4x en 2.0x). De 80mm macro is snel, scherp en heeft een ois van ik dacht 4,5 stops (volgens mij de enige prime met ois) en is ook bruikbaar met teleconverter. Zelfs de kitlens (18-55) heeft een ois van 4 stops (de pro-standaard-zoom 16-55 heeft géén ois).

Bovendien blijkt Fuji ontwerpen(?) vrijgegeven te hebben, waardoor third party fabrikanten nu ook lenzen met werkende autofocus kunnen ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 19-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik denk dat Mirrorless wel dusdanig de toekomst is, dat ik nu niet kan adviseren om duizenden euro's te investeren in een dslr.
Zelf ben ik begin dit jaar geheel over gegaan van Canon dslr (5d4 en 5ds) naar Sony mirrorless. Wetende dat Canon wel een Pro serie Eos R achtige komt....maar het Eos RF platform van Canon is mega duur en dat zie ik komende jaren nog niet snel anders worden. Een mooi compleet setje lenzen en goedy body en je bent zo 10k verder, dat lijkt mij niet de bedoeling voor je.

Nikon Z6/Z7 ken ik niet goed genoeg, ik weet dat de body's vrij goed zijn en de lenzen van Nikon vooralsnog wat achterblijven, maar dat gaan ze vast goed maken komend jaar.
Fuji doet mooie dingen met aps-c formaat sensoren, maar ik vind veel lenzen van ze niet geniaal en ook nog eens niet goedkoop. De vormfactor moet wel erg aanspreken om voor Fuji te kiezen, vind ik persoonlijk. Want de ergonomie is goed, maar dat is voor mij niet genoeg om Fuji serieus te adviseren.

En in deze gedachte ben ik dus ook naar Sony gegaan...in de mirrorless wereld zijn zij het langst actiefst en hebben zelf het grootste aanbod lenzen, maar wat ik ook een pluspunt vind is dat zij de mount open source gemaakt hebben, dus Sigma/Tamron/Tokina/Samyang etc etc kunnen allemaal lenzen ontwikkelen voor Sony, zonder te hoeven reverse engineeren...en dat concept werkt, want er zijn veel echt heel goede third party lenzen, die niet alleen concurreren op prijs, maar ook op kwaliteit.
Zoals de:
Sigma 14-24
Sigma 24-70
Samyang 85 1.4 , die werkelijk zeer cheap is voor wat hij doet en kan
Tamron 17-28
Tamron 28-75
Tamron 70-180
Tamron 1.8 primes
etc
etc
En dat dus naast al het meest uitgebreide lenzen aanbod van Sony zelf, versus elke andere mirrorless aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
@LA-384 en @Nomad dank jullie voor jullie reacties. Ik ken persoonlijk Fuji helemaal niet goed. Ik ga hier is over lezen wat ze te bieden hebben. Mijn persoonlijke voorkeur neigt wel meer naar een keuze uit Canon, Nikon of Sony. Meer omdat ik die vanuit het verleden altijd tegengekomen ben. Maar ga me is inlezen in Fuji.

Wat @Nomad al zegt denk ik wel dat klopt. Na de opening van dit topic ben ik doorgegaan met lezen en denk dat je gelijk hebt dat nu nog duizenden euro's in DSLR te stoppen niet slim is. Tuurlijk zullen de foto's die er gemaakt mee kunnen worden nog steeds beter zijn dan toen ik stopte met de hobby maar wil wel een duurzame keus maken. Mijn onderbuik gevoel wilde het liefst voor Canon gaan. Mijn grootste zorg voor Canon is dat ze waarschijnlijk dit jaar nog (als Corona geen roet in het eten gooit) met de opvolger van de Canon EOS R komen die dus stabilisatie in de body biedt in tegenstelling tot de R nu. Daarmee valt Canon bijna automatisch af om nu in te investeren. Of ik moet de keuze maken om nog een aantal maanden te wachten.

Nikon en Sony zijn te onbekend qua lenzen voor mij. Welke body ben jij voor gegaan @Nomad van Sony? De A7R IV? En welke lenzen heb je erbij genomen? En waarom niet overwogen te wachten gezien je al een flinke setup van Canon had? Of alleen de EOS R met een RF naar EF converter? Want eigenlijk heb jij de stap gemaakt die ik dus ook overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Teknix1982 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:46:
@LA-384 en @Nomad dank jullie voor jullie reacties. Ik ken persoonlijk Fuji helemaal niet goed. Ik ga hier is over lezen wat ze te bieden hebben. Mijn persoonlijke voorkeur neigt wel meer naar een keuze uit Canon, Nikon of Sony. Meer omdat ik die vanuit het verleden altijd tegengekomen ben. Maar ga me is inlezen in Fuji.

Wat @Nomad al zegt denk ik wel dat klopt. Na de opening van dit topic ben ik doorgegaan met lezen en denk dat je gelijk hebt dat nu nog duizenden euro's in DSLR te stoppen niet slim is. Tuurlijk zullen de foto's die er gemaakt mee kunnen worden nog steeds beter zijn dan toen ik stopte met de hobby maar wil wel een duurzame keus maken. Mijn onderbuik gevoel wilde het liefst voor Canon gaan. Mijn grootste zorg voor Canon is dat ze waarschijnlijk dit jaar nog (als Corona geen roet in het eten gooit) met de opvolger van de Canon EOS R komen die dus stabilisatie in de body biedt in tegenstelling tot de R nu. Daarmee valt Canon bijna automatisch af om nu in te investeren. Of ik moet de keuze maken om nog een aantal maanden te wachten.

Nikon en Sony zijn te onbekend qua lenzen voor mij. Welke body ben jij voor gegaan @Nomad van Sony? De A7R IV? En welke lenzen heb je erbij genomen? En waarom niet overwogen te wachten gezien je al een flinke setup van Canon had? Of alleen de EOS R met een RF naar EF converter? Want eigenlijk heb jij de stap gemaakt die ik dus ook overweeg.
First and foremost ik fotografeer exclusief met canon en heb zeer beperkte ervaring met Nikon. Sony? Wat is dat? En Fuji heb ik 1x in mijn handen gehad, maar klinkt wel aantrekkelijk. Zodra de nieuwe R er is, schaf ik 'm aan (nu 5DIV en soms R). Wat mij betreft is mirrorless de toekomst. Niet omdat het kleiner zou zijn, maar simpelweg vanwege features als Eye-autofocus en de veel ruimere focus punten.

Anyhow, IS van Canon werkt samen met de IBIS. Of ook oudere IS lenzen (lees EF) samen zullen werken met de IBIS, weet ik eigenlijk niet. Maar hoop ik natuurlijk wel. Een R met converter werkt dikke prima, voelt alleen een beetje lomp, mja.

Probleem met nu instappen bij canon is de incomplete line-up, tenzij je EF mee rekent. Ze presenteren helaas ook geen duidelijke roadmap. Dus heb je kans dat als je nu toch een bepaalde EF lens koopt er over x maanden een RF versie is. Of als je nu een body koopt de volgende al vrij snel om de hoek staat. De canon rumors site geeft wel aan dat er meer goedkopere opties in de pijplijn zitten. R equivalent van de 6D misschien? Blijft een beetje koffiedik kijken en uiteindelijk kan je altijd blijven wachten tot iets beters. Aan de andere kant met een RF 24-105 kom je al een heel eind. Misschien met een RP ook. €2229,- voorlopig klaar

Lastig vraagstuk. Fujifilm lijkt in eerste oogopslag toch wat goedkoper kwa bodies en lenzen en wat handzamer kwa formaat. Daar zou ik mij ook in verdiepen. Uiteindelijk komt het er toch op neer wat jij het prettigst vind werken. Daarom zou ik in ieder geval even langs de winkel gaan, gewoon even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:13:
[...]

First and foremost ik fotografeer exclusief met canon en heb zeer beperkte ervaring met Nikon. Sony? Wat is dat? En Fuji heb ik 1x in mijn handen gehad, maar klinkt wel aantrekkelijk. Zodra de nieuwe R er is, schaf ik 'm aan (nu 5DIV en soms R). Wat mij betreft is mirrorless de toekomst. Niet omdat het kleiner zou zijn, maar simpelweg vanwege features als Eye-autofocus en de veel ruimere focus punten.

Anyhow, IS van Canon werkt samen met de IBIS. Of ook oudere IS lenzen (lees EF) samen zullen werken met de IBIS, weet ik eigenlijk niet. Maar hoop ik natuurlijk wel. Een R met converter werkt dikke prima, voelt alleen een beetje lomp, mja.

Probleem met nu instappen bij canon is de incomplete line-up, tenzij je EF mee rekent. Ze presenteren helaas ook geen duidelijke roadmap. Dus heb je kans dat als je nu toch een bepaalde EF lens koopt er over x maanden een RF versie is. Of als je nu een body koopt de volgende al vrij snel om de hoek staat. De canon rumors site geeft wel aan dat er meer goedkopere opties in de pijplijn zitten. R equivalent van de 6D misschien? Blijft een beetje koffiedik kijken en uiteindelijk kan je altijd blijven wachten tot iets beters.
Dat heb ik ook nog overwogen, de EOS R met de converter. Alleen dan koop je voor 4k EF lenzen en dan zul je inderdaad zien dat ze straks niet fatsoenlijk met IBIS werken of dat er een RF variant komt. Ik snap dat je altijd kunt wachten maar er is nu wel duidelijk een omslagpunt ook in het hoger segment. Dus 5 a 6k investeren in een techniek die over een jaar minder ondersteunt wordt is natuurlijk zonde. En waarom de negatieve insteek t.a.v. Sony?

Heb net wel is gekeken op verschillende sites naar de volgende setup met Sony A7R gelezen te hebben heb ik is wat samengesteld:

Sony A7R III body
Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD Sony E-Mount objectief

De body van Sony is sowieso goed lees ik overal, de telelens die ik hier geselecteerd heb ook. Echter die Tamron ken ik niet goed genoeg. De reviews zijn positief. Zelf nooit met Tamron lenzen gewerkt, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Teknix1982 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:46:

Ik dacht en denk dat Canon met het RF systeem iets moois gaat maken, maar dat we nog zeker 2 jaar mogen wachten voordat die mount volwassen is....en het is ERG ERG duur allemaal. Ook erg goed hoor, maar de meeste lenzen die ik zou willen zijn allen telkens 3000 euro. Plus ik zou 2x die nog aan te kondigen R5 bodies willen, vast ook 6000 per stuk en zo wordt het langzaam vrij onbetaalbaar ook voor een prof fotograaf.

Zodoende heb ik nu:
A7rIV en A7III (backup)
Met Sigma 14-24 2.8, Sigma 24-70 2.8, beide lenzen echt super goede kwaliteit
De Sigma 35 1.4 ART (met MC-11 adapter, ga ik nog vervangen voor iets met native Sony mount)
De Sigma 50 1.4 ART met e-mount
Ter probeersel de 85 1.4 Samyang, waarbij eerste tests echt dikke prima zijn, en ik ben zeker kritisch.

En komende maand gaat er nog een 70-200 lens komen van ofwel Tamron ofwel Sony ofwel Sigma...even kijken wat er aangekondigd wordt komende weken.
En een 100-400 of 200-600 kijk ik met schuin oog naar, maar dat heeft geen haast.

Maar bij elkaar is bovenstaande kwalitatief super prima, maar ook nog enigszins betaalbaar zonder concessies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03
Ik kan me persoonlijk niet vinden in de opmerking van @Nomad over de "niet geniale" lenzen van Fuji, wat bedoel je er überhaupt mee? Ze zijn niet goedkoop idd, maar dat zijn de full frame lenzen van Sony ook niet. Verder kan ik er niet over oordelen, aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb, maar Fuji lenzen werden (de laatste keer dat ik er naar zocht) unaniem geprezen als kwalitatief hoogstaand.

Ik denk dat het verder ook erg afhangt van wat @Teknix1982 wil gaan doen en er van verwacht. Professioneel zijn er wellicht betere camera's dan die van Fuji, maar gezien de handzaamheid weet ik niet of er ook leukere camera's zijn. De x-t** serie is wat aan de kleine kant, zelfs met een mhg-xt10 erop, maar de x-t* ligt volgens mij al een stuk prettiger in de hand.

Het is natuurlijk preken voor eigen parochie van mijn kant, maar ik zie Fuji wel als een serieuze optie, al was het maar omdat het nog onbekend terrein is voor @Teknix1982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Ik zou kiezen tussen Sony Full Frame, Fujifilm aps-c of het m43 systeem van Olympus en Panasonic.
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Maar ze hebben alle drie een ruime keus aan objectieven en je kan met alle drie prachtige foto's maken.

Ik zou niet alleen naar de camera's kijken maar misschien juist als eerste naar wat je wilt gaan fotograferen en met welke lenzen.

Ik heb vooral getwijfeld tussen Fujifilm en m43.
En uiteindelijk vooral door de compacte en betaalbare m.Zuiko 60mm f2.8 1:1 macro lens in combinatie met de uitstekende IBIS in de camera's voor m43 gekozen.
(Het Fujifilm alternatief (de 80mm f2.8 macro) is meer dan 3 keer zo zwaar en 2x zo duur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn moeder heeft onlangs systeemcamera gekocht Panasonic GH5. Ze heeft meerdere lenzen erbij omdat ze veel opties wil hebben.

Niemand begrijpt haar apparaat want is complex. Dat is nadeel en voordeel is weer dat ze bewerkt met Photoshop, en daar goed in is.

Het is wat kleiner maar ik vind het nog steeds groot en zwaar zelf. Ik denk dat je vooral moet kijken wat je prettig vind want je dood ergeren aan een camera is ook niks. Die GH5 was soms hoofdpijn maar was voor haar leuke uitdaging.

Je ziet niet exact het resultaat en zal veel moeten kennen wat beste instellingen zijn. denk ik. Ik zou voor simpelere gaan want ik hou er niet zo van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ik denk dat spiegelloos de voorkeur zal krijgen van veel mensen. Er blijven wel situaties over waarbij DSLRs nog steeds beter zijn, zoals birds in flight of pikkedonkere low-light events. Ik denk dat ze hierdoor nog wel een tijdje naast elkaar zullen blijven bestaan.

Zoals hierboven vermeld zou ik anderen adviseren om vers nieuw in te stappen in:
Full frame: Sony
APS-C Fuji
m43: Olympus / Panasonic.

Mijn tip voor als je begint aan een voor jou onbekend merk/systeem: Huur eerst een setje voor een paar dagen. Er zijn heel veel betrouwbare aanbieders, het kost echt maar een paar tientjes en daarna kun je echt goed beslissen of je daarin wilt stappen. Heel vaak krijg je het gehuurde bedrag ook nog eens terug op de aanschafprijs als je dit van tevoren vraagt en aangeeft. Als het gaat om 5-6K, dan zou ik dat zeker doen.

Mocht je hierna toch Full Frame Canon willen gaan, omdat je bijv. niet kan wennen aan Sony's instellingen of aan een Fuji grip, dan is een EOS RP body een goede en relatief de goedkoopste optie om mee te beginnen. Met de EF-RF mount adapter kun je goedkopere (eventueel 2de handse) EF lenzen probleemloos gebruiken op de RP. Zo'n EF 100mm macro was geweldig en is nog steeds geweldig.
Het kopen van IS lenzen zal waarschijnlijk nog steeds een winst zijn, aangezien de -niet-officiële berichtgeving meldt dat de IBIS van de R5 gecombineerd met de IS in de lens meer stops stabilisatiewinst zal geven dan alleen IBIS of alleen IS.

Succes met het uitproberen en veel plezier alvast met je nieuwe set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Teknix1982 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:21:
[...]

Dat heb ik ook nog overwogen, de EOS R met de converter. Alleen dan koop je voor 4k EF lenzen en dan zul je inderdaad zien dat ze straks niet fatsoenlijk met IBIS werken of dat er een RF variant komt. Ik snap dat je altijd kunt wachten maar er is nu wel duidelijk een omslagpunt ook in het hoger segment. Dus 5 a 6k investeren in een techniek die over een jaar minder ondersteunt wordt is natuurlijk zonde. En waarom de negatieve insteek t.a.v. Sony?

...
Nja, uhm. Nee. Als ik nu nieuw in zou stappen in het RF systeem, zou ik enkel EF lenzen overwegen als die én nog niet beschikbaar zijn als RF, en er geen sprake is van dat het gewenste type lens binnen afzienbare tijd toch voor RF beschikbaar komt. Want inderdaad zonde.

Het voorbeeld met de RF24-105 was dat je daarmee toch al een vrij capabele all round lens beschikbaar hebt, waarmee je een heel eind moet kunnen komen. Blijft enkel de vraag van de body over, voldoet een R(P)?

Geen negatieve insteek t.a.v. sony. Nooit mee gewerkt, niet in verdiept. Valt van mijn kant weinig zinnigs over te zeggen. Gezien ik prima uit de voeten kom met mijn 5DIV en mijn lenzen ook prima werken met converter is mijn plan gewoon bij canon te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Mocht je voor full frame mirrorless gaan: Sony heeft de beste accuduur en zo te lezen de beste autofocus. De ergonomie vind ik uitermate beroerd. Ze maken zulke mooie produkten maar weten daar al ruim 20 jaar in de bediening niks mee te doen.

Nikon is een zinkend schip, ik zou niet meer investeren in de Z serie, hoewel het mooie camera's zijn. Het lenzenaanbod is ook nog bedroevend.

m43 zou ik zelf links laten liggen, die lopen behalve voor video toch vaak achter de feiten aan en met Olympus is het ook niet best gesteld.

Wil je APS, dan zou ik of voor Canon M series (weinig native lenzen....), Fuji of Sony (6x00 series) kiezen. Met name de laatste heeft een hele goede autofocus.

Als je veel actie wilt, dan is de Canon R serie wellicht niet de beste keuze. Ik hoor allerlei klachten hierboven over de prijzen, maar die Sony lenzen zijn ook schofterig duur! Voor Canon zijn wel heel veel (2e hands) goede EF lenzen verkrijgbaar en die gaan probleemloos via de adapter.

Is accuduur heel verschrikkelijk belangrijk voor je en wil je echt geen extra accu's kopen en meeslepen, dan zou ik (al dan niet 2e hands) een DSLR overwegen, met name de Nikon modellen gaan achterlijk lang mee op een accu lading. Ik weet nog steeds niet waarom ik ooit 3 accus heb gekocht. Ik gebruik er maar 1, wekenlang zonder opladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Als ik het zo samenvat is de meest voorkomende mening dat spiegelloos de toekomst heeft. Sowieso voor veel toepassingen. Gezien ik weer opnieuw kan beginnen en geen legacy aan lenzen heb, heb ik besloten voor de Sony te gaan. Volgende is in bestelling en onderweg naar mij toe:

Sony A7R III body
Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD Sony E-Mount objectief

Heb voor de A7R III gekozen ipv de IV omdat die voorlopig voor mijn gebruik niet de extra kosten waard zijn. Ik heb voor de FE 70-700mm f/2.8 lens gekozen ondanks de hoge prijs omdat deze erg goed beoordeeld wordt en goed in te zetten is op veel vlakken. De Tamron lens wordt wel goed beoordeeld maar wordt qua bouwkwaliteit wat minder gewaardeerd dan de Sony GM variant ervan. Maar het prijsverschil is zo groot tussen die twee en gezien ik meer gebruik maak van de andere lens heb ik besloten om voor de Tamron te gaan. Zo blijft het budget ook nog een beetje in tact. Wel lees ik inderdaad meer over de ergonomie van de body. Ik ben dan ook voornemens om een battery grip eronder te plaatsen.

Als ik CameraNU mag geloven is hij vanavond al binnen. Hopelijk een beetje vroeg zodat ik met nog enig zonlicht kan beginnen. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Heel veel plezier alvast! We zien je resultaten wel in een showcase voorbij komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
PageFault schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:42:
Heel veel plezier alvast! We zien je resultaten wel in een showcase voorbij komen ;)
Thnx! Hij is gisteravond binnen gekomen. Nog niet heel veel kunnen proberen. Accu was leeg. :( even aan het snoer wat gespeeld met de instellingen. Eerste wat opviel was dat ik niet zonder grip extensie kan als de telelens erop zit. Dus die grip extensie met batterij besteld. Die komt hopelijk vandaag. De tamron valt me qua bouwkwaliteit 100% mee. Daar ga ik vandaag mee experimenteren. De telelens is super, maar dat mag ook wel voor die prijs. Oke aan mijn equipment kan het niet meer liggen, nu kijken of ik de feeling weer terug kan krijgen. Merkte dat ik alles nog wist hoe het op de canon werkte en nu even moet wennen. Dit weekend er maar is op uit in de natuur en misschien vanmiddag ook wel even.

[ Voor 0% gewijzigd door Teknix1982 op 21-04-2020 09:06 . Reden: Typo ]

Pagina: 1