gat boren in wand lukt voor geen meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo,

Ik probeer momenteel een aantal gaten in mijn wand te boren om een kapstok op te hangen.

Dit gaat echter niet zo soepel en ik snap niet waarom. Ik heb na heel lang boren niet eens een centimeter diepte kunnen krijgen en ik moet er nog tenminste 9 maken dus dit gaat hem niet worden :/ Ik heb gecheckt en ik weet zeker dat ik de hamer-functionaliteit gebruik.

Hierbij fotos van het gat en de boor die ik gebruik.
https://imgur.com/a/FgO3gDG

wat zou ik mogelijk fout aan het doen zijn? Als iemand me hierbij kan helpen hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:37
Waarschijnlijk een betonmuur? Dan kan je lang proberen met deze boormachine en boor, gaat je niet lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:42
Zit je niet op ijzer oid te horen?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Fatsoenlijke sds boor icm boorhamer gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2020 18:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Muur simpelweg te hard.
Heb je een SDS boormachine voor nodig.

Ooit zelf ook eens mee te maken gehad. Flinke hamerboormachine, maar geen doorkomen aan. Ook niet met een gloednieuw en relatief klein boortje (5mm).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even een pneumatische hamerboor regelen met SDS boortjes. Die gaan er doorheen als boter. Ik heb hier zo eentje liggen, die gaat echt overal doorheen met de minste moeite.
Zo'n standaard boormachine als op de foto trilt alleen een hoop, die hamert niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1337418

[ Voor 63% gewijzigd door Microkid op 19-04-2020 18:31 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zier eruit als een electronische klopboor. Geen boorhamer. Met dat ding kom je dan niet in beton. Als het beton is. We missen wat info namelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staat die wel op vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Het is mij niet duidelijk waar/of ik dat kan instellen eigenlijk. Het wordt nergens aangegeven iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LxQsmK4l2ncy1qXEPNrvqzqutk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRWzIC2qWHSt2m39UvEjcEYB.jpg?f=fotoalbum_large
Daar, het rode rondje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@sypie nee, dat is het toerental. Vooruit of achteruit doe je met het zwarte schuifje net achter de boorkop. De kop moet rechtsom draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 19-04-2020 18:33 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36
Hamerboor halen met sds. Deze níet weggooien, maar gebruiken waar hij voor is bedoeld.

Ik vind die van de Lidl prima betaalbaar.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Microkid Wat is dan de potmeter die net onder het rode rondje zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
thanks! aan welke kant moet het staan? Staat nergens aangegeven.

Hellaas heb ik het eerder al geprobeerd met dat knopje aan beide kanten (zo van, doet dit iets) maar ik kreeg op beide standen nauwelijks voortgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Microkid schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:28:
Even een pneumatische hamerboor regelen met SDS boortjes. Die gaan er doorheen als boter. Ik heb hier zo eentje liggen, die gaat echt overal doorheen met de minste moeite.
Zo'n standaard boormachine als op de foto trilt alleen een hoop, die hamert niet echt.

[Afbeelding]
Pneumatisch werkt op lucht. Lijkt mij iets overdreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Microkid schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:33:
@sypie nee, dat is het toerental. Vooruit of achteruit doe je met het zwarte schuifje net achter de boorkop. De kop moet rechtsom draaien.
Dat klopt niet. Er staat wel aangegeven wat dat knopje doet, en dat is de hamer of boor functionaliteit instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:44
DiedX schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:33:
Toch mooier om wat tools voor life te halen, dus dat je niet over 5 jaar weer een nieuwe moet kopen. Dat gezegd hebbende klinkt TS niet als iemand die vaak boort, dus misschien eentje lenen via nextdoor oid.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Sreini schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:34:
[...]

thanks! aan welke kant moet het staan? Staat nergens aangegeven.

Hellaas heb ik het eerder al geprobeerd met dat knopje aan beide kanten (zo van, doet dit iets) maar ik kreeg op beide standen nauwelijks voortgang.
Gewoon even kijken of de boor rechtsom draait? 8)7

Maar goede kans dat bet met een klopboormachine überhaupt niet gaat lukken dus. Het is geen boorhamer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:48

Wokschotel

Op 6 wielen

Stop met klooien, haal of leen een boorhamer. Je vernielt alleen de muur en je boormachine op deze manier.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Xander
Vraag de buren anders om een fatsoenlijke boorhamer, die zijn waarschijnlijk al lang blij dat het gejank van die klopboormachine stopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Eens met de vorige reacties. Positief: je hebt een goede tussenmuur van echt beton. Negatief: met een gewone klopboormachine krijgt je er geen gat in.

Koop of leen dus een "boorhamer" met sds boortjes. Dat is werkelijk een wereld van verschil, vergelijkbaar met het verschil tussen gewoon boren en een klopboormachine. Voor die paar gaatjes die de modale nieuwbouw-bewoner moet boren voor kapstok, gordijnrail of schilderijtjes is de goedkoopste Yokojakkijama van de lokale discounter in de regel goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Ok, ik ga op jacht naar zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sreini schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:25:
Hallo,

Ik probeer momenteel een aantal gaten in mijn wand te boren om een kapstok op te hangen.

Dit gaat echter niet zo soepel en ik snap niet waarom. Ik heb na heel lang boren niet eens een centimeter diepte kunnen krijgen en ik moet er nog tenminste 9 maken dus dit gaat hem niet worden :/ Ik heb gecheckt en ik weet zeker dat ik de hamer-functionaliteit gebruik.

Hierbij fotos van het gat en de boor die ik gebruik.
https://imgur.com/a/FgO3gDG

wat zou ik mogelijk fout aan het doen zijn? Als iemand me hierbij kan helpen hoor ik het graag.
Zwarte knop indrukken, dat is voor 'hamer' kloppen dan boor je je gat beter in beton

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 93986 schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:34:
[...]

Pneumatisch werkt op lucht. Lijkt mij iets overdreven. ;)
Tja, de betere Bosch boorhamers zijn toch echt pneumatisch hoor :)
https://www.praxis.nl/ger...amer-pbh-2500-sre/5273340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38
McKaamos schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:27:
Muur simpelweg te hard.
Heb je een SDS boormachine voor nodig.

Ooit zelf ook eens mee te maken gehad. Flinke hamerboormachine, maar geen doorkomen aan. Ook niet met een gloednieuw en relatief klein boortje (5mm).
Dan had je denk ik geen hamerboor (boorhamer), maar een simpele klopboormachine. Als je met een boorhamer niet het beton in komt doe je iets verkeer. Mijn boorhamer glijdt het beton in als een warm mes in boter.
Microkid schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:49:
[...]

Uiteindelijk gaat het om slagkracht, en dat is bij dat bosch ding 1,9 joule. Dat is prima, maar ook weer niet echt enorm veel. Mijne (Makita hr2631ftj) heeft 2,4 joule slagkracht, maar zie niet dat die “pneumatisch” is.

[ Voor 34% gewijzigd door cryptapix op 19-04-2020 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

Dan bedoelen ze waarschijnlijk electropneumatisch.

Wikipedia: Elektropneumatica

Want dit,
Wikipedia: Pneumatiek

zie ik nog niet gebeuren in die kleine apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35
Als ik de specs opvraag dan zie ik dat het alleen een elektrische boormachine is. Niet eens een klopboormachine.

Een boorhamer gaat nog een stap verder zelfs. Volgens mij moet je met beide in beton kunnen boren. Alleen met een elektrische boormachine lukt dat niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:33
Hallo,

Draait de machine wel in de juiste richting? Rechtsom moet hij draaien, als je tegen de achterkant van het boortje kijkt is dat met de klok mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:24

Oekol

waka waka hey hey

Draait je boormachine rechtsom of heb je hem op 't strandje om schroeven uit de muur te halen? :+

Oh was te laat zie ik. @Ramon 73 was mij voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 19-04-2020 19:25 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:36
Sreini schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:44:
Ok, ik ga op jacht naar zo'n ding.
Bij de Bauhaus kun je een boorhamer gratis ‘huren’ als je hem binnen 24 uur terugbrengt. Alleen 100 euro borg. SDS boortje moet je zelf bijkopen, maar dat kost slechts een paar euro. Werkt fantastisch, doe het altijd op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:44
Je kunt altijd dit nog proberen :9

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Woman Bangs Hammer Against Power Drill - 988557

Maar zonder gein. In beton moet je beitelen. De vorm van een "boor" zit er alleen maar aan zodat je het poeder kan afvoeren. Dat is ook waarom hij draait.
Deze video (helaas advertentie) met slow motion beelden laten dat erg duidelijk zien.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
SLOW MOTION footage of Hilti hammer drill bits for concrete & masonry

Kleine opmerking:
Als je nu met je steenboor zonder hamerstand gedraaid hebt is je beitelvlak waarschijnlijk mooi rond geslepen. Dus naast een geschikte (zware) machine ook even een nieuw boortje halen.

Koop niet het allerlichtste goedkope dingetje wat je kan vinden. Deze apparaten gebruiken hun eigen massa om energie op de boor te zetten, dat lukt niet als dat ding niks weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geen versleten boortjes gebruiken
Rechtsom draaien

En als het harde beton is; SDS boorhamer plus dito boren kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Als je boor bot is kan je machine nog zo fancy zijn. Dan kom je het beton niet in.

Koop een goede nieuwe boor. Een die enkel verpakt is, absoluut geen "setje" met verschillende maten.
Kost €5-€10 per stuk voor een fatsoenlijke.

Met mijn gamma huismerk klopboor kwam ik ook niet dieper dan een centimeter met de boortjes uit mijn "101 delige gereedschapskist". Maar met een nieuwe boor op dezelfde machine ging het als een mes door boter.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
RocketKoen schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:24:
Als je boor bot is kan je machine nog zo fancy zijn. Dan kom je het beton niet in.

Koop een goede nieuwe boor. Een die enkel verpakt is, absoluut geen "setje" met verschillende maten.
Kost €5-€10 per stuk voor een fatsoenlijke.

Met mijn gamma huismerk klopboor kwam ik ook niet dieper dan een centimeter met de boortjes uit mijn "101 delige gereedschapskist". Maar met een nieuwe boor op dezelfde machine ging het als een mes door boter.
Ik heb zo een setje van drie van de Praxis (Stanley) en die werken hier naar volle tevredenheid. Maar van die 101-delige gereedschapsets voor twee tientjes werkt eigenlijk geen enkel item fatsoenlijk. Ik had ook ooit zoiets, daarvan braken zelfs de schroevendraaiers nog af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sypie schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:34:
@Microkid Wat is dan de potmeter die net onder het rode rondje zit?
Die potmeter (zwarte rondje op de gele knop) is boor het toerental. Zwarte palletje dat bovenaan de gele knop zit is voor links/rechts draaien.
Mijn pa heeft dat ding al jaren.

Je kunt even proberen wat het doet als je de draairichting omzet, maar dit ziet er idd uit als beton. Protip: dit ga je vker krijgen dus zou er gewoon eentje kopen. Kijk dan naar een combihamer, dat combineert je huidige boormachine met een boorhamer. Elektrische gereedschaptopic staat er gvol mee. Makita, Metabo, Blauwe Bosch zijn de meestgebruikte merken. Ca 100-150 euro ben je de man en snap je niet waarom je ooit zonder hebt gekund.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
The Eagle schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:57:
Protip: dit ga je vker krijgen dus zou er gewoon eentje kopen. Kijk dan naar een combihamer, dat combineert je huidige boormachine met een boorhamer.
"Combihamer" is de combinatie van een boorhamer met een breekhamer. Oftewel een combihamer heeft een draaistop waardoor je ermee kunt beitelen.

Het combineert niet de functies van de (klop)boormachine en boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Huur een Zware Hilti, Makita of De Walt. Dan zitten die gaten er in voor je het weet. Of koop een zware machine, met de juiste SDS boren (niet van zo een setje van 20 euro voor 10 boren) ga je heel veel plezier beleven ook in de toekomst.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Yucon

*broem*

DiedX schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:33:
Hamerboor halen met sds. Deze níet weggooien, maar gebruiken waar hij voor is bedoeld.

Waar is hij dan voor bedoeld? Nu boorhamers ook heel goedkoop te krijgen zijn begrijp ik niet zo goed waarom iemand nog een klopboor zou gebruiken. Die van mij gebruik ik eigenlijk alleen nog voor het boren in metaal.

Nu klinkt het alsof je duidelijk iets in gedachten hebt dus ben ik eigenlijk wel benieuwd welke toepassing ik over het hoofd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 11:18
Boorhamer heb ik van de Aldi geloof ik (MeisterCraft). Hele badkamers mee uitgebroken, gaten voor stopcontacten en weet ik veel wat. Ding is niet kapot te krijgen. Ik gebruik zelfs nog de originele beitels. En de boren heb ik ook in budget, daar ga je echt geen ellende van krijgen als je ze niet dagelijks gaat gebruiken.

En waar is nu een klopboor voor bedoeld? Ik heb hier binnenmuren van keramische snelbouwstenen. Een boorhamer verpulvert ze dus dan wordt het gat te ruim, maar ik kan (zelfs met een accu-) klopboor een prima gat boren. Zo ook buitenmuren, ook daar is een gewone klopboor heel fijn voor en een boorhamer te lomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 19-04-2020 21:40 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Yucon schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:20:
[...]

Waar is hij dan voor bedoeld? Nu boorhamers ook heel goedkoop te krijgen zijn begrijp ik niet zo goed waarom iemand nog een klopboor zou gebruiken. Die van mij gebruik ik eigenlijk alleen nog voor het boren in metaal.
Nou, dat bijvoorbeeld. ;) Een boorhamer heeft vaak een vrij laag maximum toetental (de mijne doet 900rpm), voor boren in bijvoorbeeld aluminium of hout wil je wellicht een hoger toerental. Daar kun je prima zo'n klopboormachine voor gebruiken, uiteraard dan zonder de klopstand aan te zetten.

Bij boren in sommige baksteen of dicht bij de rand van een baksteen pak ik ook liever een klopboormachine, met een boorhamer kun je nog wel eens de complete steen doormidden slaan. :P

Ik heb geen losse klopboormachine trouwens, maar wel een accuschroefmachine die kan kloppen. Sommige dingen boor ik liever daar mee dan met de boorhamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Mistraller schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:39:
Boorhamer heb ik van de Aldi geloof ik (MeisterCraft). Hele badkamers mee uitgebroken, gaten voor stopcontacten en weet ik veel wat. Ding is niet kapot te krijgen. Ik gebruik zelfs nog de originele beitels. En de boren heb ik ook in budget, daar ga je echt geen ellende van krijgen als je ze niet dagelijks gaat gebruiken.

En waar is nu een klopboor voor bedoeld? Ik heb hier binnenmuren van keramische snelbouwstenen. Een boorhamer verpulvert ze dus dan wordt het gat te ruim, maar ik kan (zelfs met een accu-) klopboor een prima gat boren. Zo ook buitenmuren, ook daar is een gewone klopboor heel fijn voor en een boorhamer te lomp.
Ik heb ook zo'n ding. Al een keer een gat door de fundering geboord, 40cm beton op 25mm diameter. Toen begon de boormachine wel olie te zweten. Hij zweet nu nog, ding is inderdaad niet kapot te krijgen :P
Maar, omdat t zo'n goedkoop ding is, is hij in verhouding niet te tillen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Xander schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:09:
[...]

"Combihamer" is de combinatie van een boorhamer met een breekhamer. Oftewel een combihamer heeft een draaistop waardoor je ermee kunt beitelen.

Het combineert niet de functies van de (klop)boormachine en boorhamer.
Das niet mijn definitie. Je hebt een boorhamer (en meestal hebben die alleen SDS+ en een hamerstop) en een combihamer (ook wel multihamer). Die kan ook hameren en beitelen (kloppen niet nodig), heeft standaard een SDS+ kop maar ook een verwisselbare snelspankop voor normale boren. En kan ook links en rechtsom draaien zodat je er ook mee kunt schroeven.
De naam combihamer slaat op de combinatie van een boorhamer en een gewone boormachine, niet op die beitelstop alleen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
The Eagle schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:21:
[...]

Das niet mijn definitie. Je hebt een boorhamer (en meestal hebben die alleen SDS+ en een hamerstop) en een combihamer. Die kan ook hameren en beitelen (kloppen niet nodig), heeft standaard een SDS+ kop maar ook een verwisselbare snelspankop voor normale boren. En kan ook links en rechtsom draaien zodat je er ook mee kunt schroeven.
De naam combihamer slaat op de combinatie van een boorhamer en een gewone boormachine, niet op die beitelstop alleen.
Dan is je definitie fout. :P

En lang niet iedere combihamer komt met een snelspankop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is niet hoe ze er bij kruis.nl over denken: https://www.kruis.nl/electrisch/boormachines/
Lees het stukje tekst maar, met name de laatste regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
The Eagle schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:25:
Is niet hoe ze er bij kruis.nl over denken: https://www.kruis.nl/electrisch/boormachines/
Dat stuk tekst over "multihamers" bedoel je?

Kruis verkoopt maar zat combihamers zonder verwisselbare boorkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je doet dan een snelspanboorkop in die SDS-fitting.

Heb zelf een HIKOKI DH26PB. Dat is ook boorhamer en boormachine in één. Dat wordt een boorhamer genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 19-04-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The Eagle schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:21:
[...]

Das niet mijn definitie. Je hebt een boorhamer (en meestal hebben die alleen SDS+ en een hamerstop) en een combihamer (ook wel multihamer). Die kan ook hameren en beitelen (kloppen niet nodig), heeft standaard een SDS+ kop maar ook een verwisselbare snelspankop voor normale boren. En kan ook links en rechtsom draaien zodat je er ook mee kunt schroeven.
Nja, het is een beetje verschil tussen de verschillende merken qua gebruiken van de termen. Metabo houdt dit aan en dat is op zich wel logisch;

Boorhamer; Geen draaistop, geen hamerstop (Metabo: BHE)
Combihamer; Wel draaistop, geen hamerstop (Metabo: KHE)
Beitelhamer; Draait helemaal niet :+ (Metabo; MHE)
Multihamer; Wel draaistop, wel hamerstop, eventueel ook nog hoger toerental in extra versnelling (Metabo; UHE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:54
Die termen worden overal volledig door elkaar gebruikt. Ik heb toevallig net een combihamer met draaistop/beitelstop/draaistop (is ook op elke site anders) gekocht. Je moet echt per site/merk kijken hoe ze het noemen en gebruiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
https://www.karwei.nl/klusadvies/a/boorhamer-kiezen
Verschil boorhamer en combihamer
Het verschil tussen een boorhamer en een combihamer is dat een combihamer een draaistop heeft en een boorhamer niet. Het voordeel van een draaistop is dat als je er een beitel op plaatst, de combihamer ook gebruikt kan worden voor licht breekwerk. Zo kun je bijvoorbeeld tegels van je muur af beitelen
kabeltjekabel schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:32:
[...]

Nja, het is een beetje verschil tussen de verschillende merken qua gebruiken van de termen. Metabo houdt dit aan en dat is op zich wel logisch;

Boorhamer; Geen draaistop, geen hamerstop (Metabo: BHE)
Combihamer; Wel draaistop, geen hamerstop (Metabo: KHE)
Beitelhamer; Draait helemaal niet :+ (Metabo; MHE)
Multihamer; Wel draaistop, wel hamerstop, eventueel ook nog hoger toerental in extra versnelling (Metabo; UHE)
Mijn combihamer heeft zowel een draai- als hamerstop.

[ Voor 31% gewijzigd door cryptapix op 19-04-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Bolletje schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:31:
Je doet dan een snelspanboorkop in die SDS-fitting.
Daar heb je natuurlijk geen combihamer voor nodig. Dat kun je ook in een simpele boorhamer met hamerstop steken.

Zijn er boorhamers zonder hamerstop? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:35:
[...]

Daar heb je natuurlijk geen combihamer voor nodig. Dat kun je ook in een simpele boorhamer met hamerstop steken.

Zijn er boorhamers zonder hamerstop? :?
Zie nu ook net dat de (huidige) Metabo BHE's ook een slagstop hebben :P

Zal m'n lijstje even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik had dit laatst ook met het eerste gaatje voor de gordijnen. Na goed kijken met een zaklamp zag ik een metalen puntje in het gat en bleek ik dus op de wapening te zitten.

Zou dat nog controleren voordat je een nieuwe machine koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 22:44
Hi @Sreini, is het al gelukt?

Mogelijk is alleen de deklaag steen/gips, maar zit eronder hout (al dan niet met balken erachter). Ik heb hier in de keuken wel eens geprobeerd om met een steenboor even wat gaatjes te maken. Bleek er dus hout achter het gips/stucwerk te zitten. Dan kom je dus ook maar ≈1 cm ver met steenboor 😁.

Probeer eventueel eens met een van je minste/minstgebruikte houtboortjes verder te boren.

Mochten er schakelaars/lampen/stopcontacten in de buurt op de muur zitten moet je uiteraard wel even de looprichting proberen te bepalen met een detector. Deze kun je huren bijnde bouwmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:17
[...]

De betere Bosch boorhamers zijn toch echt de blauwe, zoals deze :)
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01LDZYN6C € 186
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51inwLOyeBL._AC_SX679_.jpg

Heb je zowel een SDS als een snelspan boorkop en een van de meest populaire boorhamers van de klussende tweakers hier.

Of de iets kleinere:
https://www.toolstation.n...combihamer-machine/p37171 € 149,-
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/37171.jpg

Dat soort spul moet je sowieso niet bij de bouwmarkt kopen. Dan ben je echt een dief van je eigen portemonnee.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:39:
[...]

Dat soort spul moet je sowieso niet bij de bouwmarkt kopen. Dan ben je echt een dief van je eigen portemonnee.
Diverse Bosch blauw dingen zijn bij de Gamma in hun opruiming goedkoper dan de goedkoopste Duitse winkel. Maar los van dat heb je wel gelijk ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
Gody schreef op zondag 19 april 2020 @ 23:26:
Hi @Sreini, is het al gelukt?

Mogelijk is alleen de deklaag steen/gips, maar zit eronder hout (al dan niet met balken erachter). Ik heb hier in de keuken wel eens geprobeerd om met een steenboor even wat gaatjes te maken. Bleek er dus hout achter het gips/stucwerk te zitten. Dan kom je dus ook maar ≈1 cm ver met steenboor 😁.

Probeer eventueel eens met een van je minste/minstgebruikte houtboortjes verder te boren.

Mochten er schakelaars/lampen/stopcontacten in de buurt op de muur zitten moet je uiteraard wel even de looprichting proberen te bepalen met een detector. Deze kun je huren bijnde bouwmarkt.
Nog niet, ik heb monenteel geen geld dus ik ga dinsdag bij de gamma de boorhammer huren. Ik zou graag zo'n leuk ding van 180 euros kopen maar hellaas. Volgend jaar misschien als ik weer wat spaargeld heb.

Het is zeker geen hout, ik woon in een appartement en de bouwkundige tekening zegt dat wil degenlijk beton is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 14:27
Sreini schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:41:
[...]

Nog niet, ik heb monenteel geen geld dus ik ga dinsdag bij de gamma de boorhammer huren. Ik zou graag zo'n leuk ding van 180 euros kopen maar hellaas. Volgend jaar misschien als ik weer wat spaargeld heb.

Het is zeker geen hout, ik woon in een appartement en de bouwkundige tekening zegt dat wil degenlijk beton is.
Eerst lenen of huren, misschien een goedkope kopen, als die kapot gaat kijken of 't de investering waard is om een "echte" te kopen. Ik heb ook nog een Black & Decker accu boormachine waar iedereen van zei dat het een onding was en nooit nuttig of sterk genoeg. Hij doet het nog prima, accu is top, nog nooit iets tegengekomen waar hij te min voor was. Ondertussen zijn de accu's van alle Bosch' altijd maar leeg (zegt meer over de mens) dus heb ik er nog niks aan :9
Heb wel een midden-goed setje bitjes gekocht, dat was 't geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Ik zou graag zo'n leuk ding van 180 euros kopen maar hellaas.
De helft is prima hoor:
https://www.praxis.nl/ger...machines/boorhamers/f189/ zoals de Ferm: https://www.praxis.nl/ger...amer-hdm1028-850w/5477892

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 20-04-2020 00:52 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:11
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
[...]

Ik weet niet waar je woont, maar je mag mijn machine wel lenen als je dat wilt? Mijn locatie is Almere/Lelystad.
Stuur maar DM.

Voor die paar gaatjes... Zonde als je daar weer 20/30 euro huur voor moet betalen...

[ Voor 7% gewijzigd door Dr Pro op 20-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Ja lekker gaatjes boren met een machine van 7 kilogram :+ Dat soort machines zijn meer gericht op beitelwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

wow wow 1980 belde ze willen de boormachine terug :)

Wel oerdegelijk nog in Zwitserland gemaakt..

Gewoon even bij de aldi weet ik wat voor een winkel een goedkope sds + machine halen.. die zijn prima voor heel af en toe gebruik...

ik heb een kayang 3,3 joule machine en die vreet zich zonder problemen met een 30 mm boor in 2 min door 30 cm massief beton grof kiezel beton... dus een machine met 2 joule is zat voor normaal gebruik. :+

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
[...]

Je hoeft ook niet meteen een topboor te kopen. Voor iets meer dan 60 euro kan je een Einhell kopen inclusief 12 delige set: https://www.amazon.nl/Ein...evestiging/dp/B01CYM2NHY/ . De reviews op amazon.de zien er verder ook prima uit. Dus voor 1/3e van die 180 euro zou je de komende tijd vooruit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 07:16
Misschien een heel stom idee..... kan je niet een machine lenen van de buurman oid?

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
cactusman schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:26:
wow wow 1980 belde ze willen de boormachine terug :)
Hey, het is niet mijn machine. Ik gebruikte alleen maar de foto van TS.

Dan nog: oud spul is meestal prima van kwaliteit. Deze machine is ook van prima kwaliteit alleen niet geschikt om te hameren in beton. Voor de rest zal die echt z'n werk wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
[...]

In betonnen appartementen is het niet ongebruikelijk dat je een boorhamer kunt lenen van de huismeester, VVE of verhuurder. Zou dat eerst eens proberen als je krap bij kas zit.

Als je vertelt waar je woont is er wellicht ook wel een tweaker zo gek om even langs te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 22:02

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ok. Even een kleine toevoeging. De juiste oplossing is allang gegeven: het juiste gereedschap. Dan gaat zo'n gat er in als boter.

Als het er om spant, dan gebruik ik nog wel eens een nieuw/scherp metaalboortje. Dit gaat met een beetje moeite ook. Hiermee heb ik met een accuschroefmachine gaten in de muur gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:43
mcDavid schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:50:
[...]

In betonnen appartementen is het niet ongebruikelijk dat je een boorhamer kunt lenen van de huismeester, VVE of verhuurder. Zou dat eerst eens proberen als je krap bij kas zit.

Als je vertelt waar je woont is er wellicht ook wel een tweaker zo gek om even langs te rijden?
Dat, of je vraagt even rond in je vriendenkring. Er is altijd wel 1 iemand die gereedschap 'verzamelt'. Waarom zou je zelf een nieuwe hamerboor kopen als je er maar 2 gaten mee gaat boren, en je hem zo kan lenen van een maat?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Ik heb de 220V boorhamer van Parkside van de Lidl al een tijdje in gebruik als regelmatige klusser (geen prof)
Ik gebruik hem eens per maand. qua prestaties is hij heel goed maar qua duurzaamheid zal hij vast minder lang meegaan dan een blauwe Bosch maar bij maandelijks gebruik doe ik er jaren mee...

ik heb er 39,- voor betaald maar er is er nu een in de aanbieding op accu voor 29,95 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 14:27
BlueSS50 schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:12:
Ik heb de 220V boorhamer van Parkside van de Lidl al een tijdje in gebruik als regelmatige klusser (geen prof)
Ik gebruik hem eens per maand. qua prestaties is hij heel goed maar qua duurzaamheid zal hij vast minder lang meegaan dan een blauwe Bosch maar bij maandelijks gebruik doe ik er jaren mee...

ik heb er 39,- voor betaald maar er is er nu een in de aanbieding op accu voor 29,95 geloof ik
Ik had een vriend met zo'n ding, en het verschil in gat wat hij maakte en mijn vader met een goede Makita was toch wel te merken. De ene gewoon een net klein gat, die ander deed er 5x zo lang over en daardoor schoot het ook nog wat opzij waardoor het veel minder netjes was. User-error, of zijn die boren toch wat minder sterk?

Vooralsnog leen ik dit soort dingen, ik boor niet genoeg om zelf een aanschaf te overwegen. Koop natuurlijk wel eens een boor bitje oid als dat nodig is in "ruil".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
cryptapix schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:12:
[...]

Ja lekker gaatjes boren met een machine van 7 kilogram :+ Dat soort machines zijn meer gericht op beitelwerk.
Niets mis mee toch?
Na één gaatje ga je schaften en daarna kan je als een échte man met verzuurde spieren op de bank gaan zitten uitbuiken.

Dag twee kan je besteden aan het opvullen van het veel te diepe gaatje.
Na de rustdag kan je aan gaatje twee beginnen.

Ik heb iets soortgelijks (5J) en kan je vertellen dat die zonder problemen door laminaat gaat als je twee gaatjes zonder tussenpauze probeert te boren.

Iets serieuzer: m'n klus-machines leen ik graag uit aan buren, maar ze moeten het wel vragen. Het zelf vinden van de volhouder kan lastig zijn ...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
Nat-Water schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:52:
[...]

Dat, of je vraagt even rond in je vriendenkring. Er is altijd wel 1 iemand die gereedschap 'verzamelt'. Waarom zou je zelf een nieuwe hamerboor kopen als je er maar 2 gaten mee gaat boren, en je hem zo kan lenen van een maat?
Ik ben zo'n verzamelaar omdat ik niet wil lenen van anderen, dus ik leen het ook niet uit. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
Omni superens schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:27:
[...]

Je hoeft ook niet meteen een topboor te kopen. Voor iets meer dan 60 euro kan je een Einhell kopen inclusief 12 delige set: https://www.amazon.nl/Ein...evestiging/dp/B01CYM2NHY/ . De reviews op amazon.de zien er verder ook prima uit. Dus voor 1/3e van die 180 euro zou je de komende tijd vooruit moeten kunnen.
We zijn tot de conclusie gekomen dat we deze gaan kopen. We willen mogelijk in de toekomst nog wat meer gaatjes maken, en een vriendin/huisgenoot die hem ook nodig heeft wil een beetje meehelpen. Hartelijk bedankt voor alle reacties nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:50
Zebby schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:24:
[...]

Ik had een vriend met zo'n ding, en het verschil in gat wat hij maakte en mijn vader met een goede Makita was toch wel te merken. De ene gewoon een net klein gat, die ander deed er 5x zo lang over en daardoor schoot het ook nog wat opzij waardoor het veel minder netjes was. User-error, of zijn die boren toch wat minder sterk?

Vooralsnog leen ik dit soort dingen, ik boor niet genoeg om zelf een aanschaf te overwegen. Koop natuurlijk wel eens een boor bitje oid als dat nodig is in "ruil".
Ik bespaar altijd op de apparaten maar nooit op de boortjes, bitjes, zaagjes en slijpschijven. Meestal zijn de diamantschijven 2x zo duur als mijn slijptol.
Een goede lange sds-boor is ook net zo duur als het hele apparaat van de Lidl.

Bij gebruik van dezelfde buurtjes merk ik bijna geen verschil in gatkwaliteit en boorsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24

Cheezus

Luiaard

cryptapix schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:32:
[...]

Mijn combihamer heeft zowel een draai- als hamerstop.
Je bedoelt dat hij ook uit kan? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

KhaZ

Alfa Romeo

Al jaren heel tevreden met zo'n €60 ding van de Lidl (Parkside), met 1500W zeer krachtig, met de beitel al heel veel dingen gesloopt en met SDS boortjes al honderden gaten mee geboord, topding.

Lijkt hier op:

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/2340/2340454.jpg

Aanrader! Vroeger voordat ik deze had ook wel lopen klooien om bijv. gordijnrails op te hangen boven je macht met een simpele boormachine zonder klopfunctie, dan kom je na 3 gebroken boortjes niet verder dan 5mm :+ Frustratie :P

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Cheezus schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:09:
[...]
Je bedoelt dat hij ook uit kan? :+
Het zijn twee verschillende standen die je (dus) niet tegelijk kan gebruiken. Dus als je wil dat de machine uit is, kun je het beste de stekker niet in het stopcontact steken, of het aanknopje niet indrukken. Dat is overigens voor veel elektrische apparatuur een prima methode :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
KhaZ schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:18:
[...]
al honderden gaten mee geboord
[...]
Verhuis je vaak of ben je gewoon hobbyboorder?

Ik heb ook zo'n hobbyboorbuurman, bijna elke zaterdag maakt hij een gaatje of twee.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

KhaZ

Alfa Romeo

Raymond P schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:52:
[...]

Verhuis je vaak of ben je gewoon hobbyboorder?

Ik heb ook zo'n hobbyboorbuurman, bijna elke zaterdag maakt hij een gaatje of twee.
In de afgelopen 10 jaar 4x verhuisd.. :+

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
Waar woon je? Ik heb een boorhamer waarmee ik je wel ff kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:08
Ik heb gecheckt en ik weet zeker dat ik de hamer-functionaliteit gebruik.
Dat kan niet, want dit is een klopboor en geen boorhamer.

Je hebt een boorhamer nodig. Voor af en toe een paar gaten boren volstaat een model van pak m beet €60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 21:30
Microkid schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:28:

[Afbeelding]
Zo'n ding heb ik hier al 20 jaar liggen, met originele boortjes, gaat nog steeds als een heet mes door boter bij boren in beton. Ik heb ooit overwogen om hem te vervangen door een draadloze, maar hij doet het nog te perfect dus kon mezelf niet overtuigen :)

Edit. Lol, beetje oude kick zie ik nu :$

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 04-01-2022 12:42 ]

Pagina: 1