Pompinstallatie sproei systeem defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sinds we in dit huis wonen maken we gebruik van een pompinstallatie om onze tuin te sproeien. In totaal zijn er ongeveer 10 sproeiers aangesloten op deze installatie. Op zich werkt de installatie prima, maar zorgen dat deze aangaat is erg omslachtig. Ik denk dan ook dat er iets stuk is en dat wil ik graag oplossen.

Als ik de pomp aanzet begint deze te lopen, maar verder gebeurt er niks. Er wordt geen druk opgebouwd en er komt dan ook geen water uit de sproeiers. Als ik een tuinslang op de pomp installatie aansluit (zie linksboven op de foto) en deze een minuut water laat vullen en vervolgens de pomp aan zet begint de druk wel op te bouwen.

Zodra de druk opbouwt gaat deze door tot 3 bar. Als ik dan de sproeiers open zet (rode hendel) valt de druk volledig terug naar 0 bar. Ik moet dan de sproeiers nog een keer dicht zetten om de druk weer op te laten bouwen. De pomp maakt nu meer geluid en de druk bouwt sneller op. Als ik nu de sproeier open zet dan blijft hij prima werken en de druk blijft rond de 2 bar.

Ik zou denken dat de handeling met de tuinslang om water aan te voeren niet nodig zou moeten zijn en het wegvallen van de druk bij de eerste keer openen van de sproeier lijkt mij ook niet normaal?

Het lijkt mij dat het drukvat stuk is, maar dat weet ik niet zeker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DJg-oetwz-7ZaoiI1u9flLdDGc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvgrIxS2fZ3SIZJvNtUzJKif.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGJUeXAvJAySs-zMd0M_kJ9Xgtw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs9WZJ90DGVHs9cWGrAkJHbF.jpg?f=fotoalbum_medium

PS. Ik heb het etiket geprobeerd schoon te maken maar dat lukt niet. Denk dat de installatie een jaar of 20 oud is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:53

Illusion

(the art of)

Waarschijnlijk is je pomp niet zelfaanzuigend.
Het zou kunnen dat hij dat ooit wel was, maar is versleten/uitgedroogd. Of dat hij het nooit is geweest.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:03:
Het zou kunnen dat hij dat ooit wel was, maar is versleten/uitgedroogd. Of dat hij het nooit is geweest.
Stel ik zou een zelfaanzuigende pomp kopen, is het dan een kwestie van aanzetten en klaar? Of moet ik dan nog iets veranderen in het kanaal in de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
Illusion schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:03:
Ik denk dat je gelijk hebt. De meest makkelijke oplossing is een terugslagklep opnemen in het aanzuigtrace.
Of deze zit er al en is niet helemaal lekker meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Beetje googlen. Die aga 1.50m blijkt nog best courant te zijn, en is voorzover ik zie zelfaanzuigend.
Hij is nog verkrijgbaar bij de wildkamp a €500,— https://www.wildkamp.nl/p...-50m-1-10-kw-230-v/790829

De installatie bestaat eigenlijk uit 3
Samenwerkende componenten lijkt het:
Pomp
Drukvat
Drukschakelaar.

Waarschijnlijk is de installatie bedoelt om altijd aan te staan. De pomp vult het drukvat, en zodra er voldoende druk is, schakelt de drukschakelaar de pomp uit. Als de waterdruk zakt (omdat je een kraan opent), dan schakelt de pomp weer in.

Elk component kan stuk zijn, maar je kan ze een voor een testen denk ik.

Het kan geen kwaad om de pomp een keer te servicen, qua nieuwprijs is hij dat wel waard: pomphuis opentrekken, impeller & pakkingen vervangen, & smeren waar nodig. Dan zal hij vast weer beter aanzuigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Illusion op 19-04-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Illusion Had ik ook gevonden en ondanks dat het een ander merk is, is het type wel hetzelfde. Dan is het in elk geval geen lullige pomp en zonde te vervangen voor een simpel Praxis huismerk ding. Misschien eens iemand laten koken voor onderhoud inderdaad.

Uit jullie reacties lijk ik op te maken dat het niet lijkt dat het drukvat stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Een kapot drukvat merk je op het moment dat je alle kranen dichtdraait en de pomp uitzet. Als de druk dan heel snel wegvalt is het drukvat niet goed (of een terugslagklep stuk). Bij een goed drukvat kan je een klein beetje water weg laten lopen, zonder dat de druk meteen wegvalt.

Jouw probleem lijkt veel meer op het primen/zelfaanzuigen van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Illusion schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:37:
Een kapot drukvat merk je op het moment dat je alle kranen dichtdraait en de pomp uitzet. Als de druk dan heel snel wegvalt is het drukvat niet goed (of een terugslagklep stuk). Bij een goed drukvat kan je een klein beetje water weg laten lopen, zonder dat de druk meteen wegvalt.

Jouw probleem lijkt veel meer op het primen/zelfaanzuigen van de pomp.
Zodra ik de pomp uit zet is de druk in 5 seconden volledig weg. Er komt dan geen water meer uit de sproeiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ja met de sproeiers dicht he! Anders is het logisch dat de druk direct Verdwenen is...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
@Aghanim

Ik heb ook zo'n zelfde soort pomp op mijn tuin besproeiing zitten.

De handeling die je nu steeds moet doen hoor je maar eenmalig te moeten doen.

In de aanzuigleiding die op de foto links op de pomp zit hoort aan het einde van de buis/slang een terugslagklep te zitten.
Deze kan gewoon geblokkeerd zijn met vuil waardoor hij niet afsluit.
Maar hij kan ook gewoon stuk zijn.
Het hele aanzuigtraject moet luchtdicht zijn.

Ik heb deze veerbelaste terugslagklep
https://www.wildkamp.nl/p...GEU3sLcR2BShoCsAYQAvD_BwE

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 19-04-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

Had je de pomp voor gebruik met water gevuld? Dat is normaal een klusje dat je alleen na een lange tijd niet gebruiken doet. Bij mijn hyrdrofoorpomp zit ook onder in de bron een klep zodat de slang niet leegloopt. Eigenlijk nooit problemen met het systeem gehad. Gezien de prijs van een goede hydrofoorpomp zou ik het zeker waard vinden om hem te (laten) repareren.

[ Voor 63% gewijzigd door IQM op 19-04-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
FRANQ schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:00:
@Aghanim

Ik heb ook zo'n zelfde soort pomp op mijn tuin besproeiing zitten.

De handeling die je nu steeds moet doen hoor je maar eenmalig te moeten doen.

In de aanzuigleiding die op de foto links op de pomp zit hoort aan het einde van de buis/slang een terugslagklep te zitten.
Deze kan gewoon geblokkeerd zijn met vuil waardoor hij niet afsluit.
Maar hij kan ook gewoon stuk zijn.
Het hele aanzuigtraject moet luchtdicht zijn.

Ik heb deze veerbelaste terugslagklep
https://www.wildkamp.nl/p...GEU3sLcR2BShoCsAYQAvD_BwE
Misschien een domme vraag maar moet je die terugslagklep kunnen zien? Zo ja, dan heb ik deze niet. Zo nee, zit deze dan in de slang/buis onder plastic koppeling die links aan de pomp zit?

@IQM Ik vul de pomp (iedere keer) vooraf met water. Dat doe ik door de tuinslang te koppelen op de aansluiting linksboven. Ik laat dan minimaal 1 minuut de waterkraan lopen en hoor dat het water in de pomp loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Waar komt het water dan vandaag wat de pomp aanzuigt? Dat is toch een pijp van een tiental meters diep de grond in? Die terugslagklep zit bij mij helemaal onderaan de pijp in de bron.

Het vullen van de pomp met water doe je niet voor elk gebruik. Als dat wel moet dan is er zeker iets mis. En het is ook niet heel veel water dat erin gaat. Ik doe het gewoon met een kleine gieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
IQM schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:13:
Waar komt het water dan vandaag wat de pomp aanzuigt? Dat is toch een pijp van een tiental meters diep de grond in? Die terugslagklep zit bij mij helemaal onderaan de pijp in de bron.

Het vullen van de pomp met water doe je niet voor elk gebruik. Als dat wel moet dan is er zeker iets mis. En het is ook niet heel veel water dat erin gaat. Ik doe het gewoon met een kleine gieter.
Dat water komt uit de grond inderdaad. Hmm even controleren of daar een terugslagklep zit wordt lastig dan :+
Als ik niet iedere keer vul met de tuinslang dan wordt er geen druk opgebouwd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Kun je niet bij de aanvoerslang komen dan? De mijne zit achter de schuur en ik kan er goed bij. Je kunt de aanvoerslang er misschien een keer uithalen om te kijken of er een werkende terugslagklep onderaan zit? Maar let wel op dat er niets in de bron komt. Als die vervuilt raakt kun je hem niet meer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:01
Als je de pomp telkens met veel water moet vullen lekt deze ergens aan de aanzuigkant. Zet de kranen dicht aan de perskant. Vul de pomp met water. Op een gegeven moment moet de hele aanzuigleiding en de pomp vol water zitten. Dat merk je vanzelf. Als je dan de pomp even laat staan, moet dat water erin blijven staan. Als dat dus niet erin blijft staan heb je een lek aan de aanzuigkant. Dat kan een vuile of kapotte klep zijn. Wanneer een pomp ergens lucht kan zuigen, bv bij een slechte verbinding, zal deze nooit goed op een aantal meters water opzuigen. Of het drukvat kapot is kun je makkelijk achterkomen. Als je de kranen naar de sproeiers dus de perskant dicht zet, moet de pomp druk op gaan bouwen en uiteindelijk af slaan. Als het vat (of beter gezegd: de zak die in het vat zit) kapot is kan die dat niet meer. Als ie niet afslaat kan het eventueel ook nog zijn dat de drukschakelaar niet werkt en het vat nog heel is. Op het vat zit achter een plastic kapje een ventiel. Als je dat indrukt mag daar geen water uitkomen. Er moet lucht tussen de binnenzak en het vat zitten. Dat kun je controleren met een bandenvuller bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
IQM schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:08:
Kun je niet bij de aanvoerslang komen dan? De mijne zit achter de schuur en ik kan er goed bij. Je kunt de aanvoerslang er misschien een keer uithalen om te kijken of er een werkende terugslagklep onderaan zit? Maar let wel op dat er niets in de bron komt. Als die vervuilt raakt kun je hem niet meer gebruiken.
Ik kan er niet heel goed bij, zit onder een struik, waardoor de kans groot is dat ik inderdaad de bron vervuil. Zou wat mij betreft de laatste stap zijn in het controleren waar het mis gaat in mijn installatie.
Slimbo schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:20:
Als je de pomp telkens met veel water moet vullen lekt deze ergens aan de aanzuigkant. Zet de kranen dicht aan de perskant. Vul de pomp met water. Op een gegeven moment moet de hele aanzuigleiding en de pomp vol water zitten. Dat merk je vanzelf. Als je dan de pomp even laat staan, moet dat water erin blijven staan. Als dat dus niet erin blijft staan heb je een lek aan de aanzuigkant. Dat kan een vuile of kapotte klep zijn. Wanneer een pomp ergens lucht kan zuigen, bv bij een slechte verbinding, zal deze nooit goed op een aantal meters water opzuigen. Of het drukvat kapot is kun je makkelijk achterkomen. Als je de kranen naar de sproeiers dus de perskant dicht zet, moet de pomp druk op gaan bouwen en uiteindelijk af slaan. Als het vat (of beter gezegd: de zak die in het vat zit) kapot is kan die dat niet meer. Als ie niet afslaat kan het eventueel ook nog zijn dat de drukschakelaar niet werkt en het vat nog heel is. Op het vat zit achter een plastic kapje een ventiel. Als je dat indrukt mag daar geen water uitkomen. Er moet lucht tussen de binnenzak en het vat zitten. Dat kun je controleren met een bandenvuller bv.
Bedankt voor de tip! Ik ga eerst eens kijken of er toevallig sprake is van een lekkage. De pomp slaat af wanneer de druk op 3 bar zit en de sproeiers dicht staan. Dat lijkt het drukvat dus goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Ik zou mijn geld inzetten op een defecte terugslagklep, die kost gelukkig niet veel. Als je op de pomp zelf een nieuwe bij zet hoef je niet in je bron; en heb je enkel met opstarten wat meer moeite.
Doordat de aanzuigleiding vol lucht zit, en je enkel het pomphuis kan opgieten, moet je in een paar keren opgieten; was bij mij thuis ook zo en dat werkt wel, nieuwe terugslagklep = eenmaal opgieten en weer voor jaren vertrokken.

Als je het systeem toch leeg hebt, check dan ook eens de voordruk op het vat, even met de fietspomp bijblazen als ie leeg is kan nooit kwaad, moet ongeveer op 1.5bar staan.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 21-04-2020 12:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1