Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies zonnepanelen - Oost-/West opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BJB88
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:10
Situatie:
Op ons dak willen wij graag zonnepanelen laten plaatsen. Het betreft een zadeldak onder 40gr welke op het oosten en westen is gericht. Er staan geen hoge bomen of obstakels langs het huis waardoor plaatselijk geen schaduw zal optreden. Momenteel verbruiken we 1800 kWh/jaar. De verwachting is dat dit de komende jaren nog iets op zal lopen (airco). Een elektrische auto verwacht ik in de eerste 5 tot 8 jaar niet.

In verband met de afbouw van de salderingsregeling vanaf 2023 heeft het de voorkeur om de zonnepanelen op beide dakvlakken te leggen zodat gedurende de dag stroom opgewekt wordt. Daarnaast heeft ons huis zwarte dakpannen waardoor we graag full black zonnepanelen willen.

De meterkast is 3 fase (3x230/400V 50Hz) (volgens mij 40A) en heeft een slimme meter. We hebben reeds stadswarmte (geen gas) en koken zodoende op inductie.

Huidige aanbieding:
We hebben momenteel een offerte liggen van Zonneplan waarbij op mijn verzoek 2x5 zonnepanelen zijn meegenomen. Hierbij is het voorstel gekomen om met optimizers te werken. Daarbij werd aangegeven dat voor 2 strings minimaal 6 zonnepanelen nodig zijn.

In die offerte is het volgende meegenomen:
10x zonnepanelen Trina Solar of DMEGC 320 Wp
SolarEdge SE3000 HD Wave omvormer
10x SolarEdge Optimizer P370
Montage systeem
10 jaar Zonneplan Service
Aanmelding en btw-teruggave service
incl. btw 4853,29 en exl. 4090,98 (€1,28Wp)

Opties:
Nu vraag ik mij echter af of het niet slimmer (economischer) is om aan beide zijde minimaal 6 zonnepanelen te plaatsen zodat geen optimizers noodzakelijk zijn. Deze moeten dan als ik het goed begrijp in 2 strings worden aangesloten waardoor de omvormer minimaal 2 MPP Trackers nodig heeft?

Onderstaand heb ik enkele verschillende mogelijkheden toegevoegd als legplan. Daarbij ben ik uitgegaan van de afmetingen van een Q Cells G8 https://www.solar-bouwmar...35wp-full-black-copy.html . Ik verwacht uiteindelijk eerder voor een Q Cells G5 te gaan aangezien deze prijstechnisch iets gunstiger zijn.

Uiteindelijk komt 2x6 panelen qua indeling niet zo goed/mooi uit in verband met de afvoer van de mechanische ventilatie. Onze voorkeur zou daardoor uitgaan naar 1x6 en 1x8 panelen. Aan de achterzijde (oostzijde) houden we graag de panelen wat hoger zodat er een mogelijkheid voor een dakkapel blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJhFgWUV_hNDjCdpmhTGQPVA_KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mndOrqEFgZzbIOB5sCk35Lsd.png?f=fotoalbum_large

Vragen:
Nu kom heb ik daarbij de volgende vragen
- Hoeveel verschil mag er zitten op 2 verschillende strings bij 1 omvormer?
- Welke omvormer zou je voor de situatie 1x6 en 1x8 panelen adviseren?
- Zijn jullie het eens met de inschatting dat 2 strings op 1 omvormer in deze situatie economischer is dan gebruik te maken van optimizers?
- Adviseren jullie een 1 fase of 3 fase omvormer voor een 3 fase meterkast?

Op de afbeelding is ter informatie de maximale WP aangegeven incl. een omrekeningsfactor 0.7575 welke Zonneplan in hun aanbieding heeft meegenomen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
https://www.materialenvoo...raciet_%C3%98_100_mm/3549

Ik denk dat je spijt krijgt als je er niet gewoon 5 bijlegt op de westzijde. 5-8 jaar lijkt lang maar als je dan nog die 5 panelen erbij wilt kost het veel extra geld. Je zou kunnen overwegen het ventilatiepijpje te vervangen door bovenstaande oplossing.

Met https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home kan je je situatie invoeren met aantal panelen, ligging e.d

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

BJB88 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:02:

- Zijn jullie het eens met de inschatting dat 2 strings op 1 omvormer in deze situatie economischer is dan gebruik te maken van optimizers?
Inhakend op zoveel mogelijk BANG voor de Bucks,
dan mis ik nog een optie:

8 panelen op West in portrait + 8 panelen op Oost in landscape.
Geen SolarEdge nodig, en toch een royale opbrengst, en symmetrie in de Oost-West opbouw.

Er past nog meer op dat dak, maar ik denk dat dit behoorlijk optimaal is in de portemonnee.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Zo veel mogelijk op oost gooien, zoveel mogelijk op west, allemaal op 1 fase omvormer van maximaal 3600 watt. Ga je echt geen spijt van krijgen. Je krijgt wel spijt van getrut met solar-edge als het niet nodig is, of dakvlakken met 5 panelen omdat je bang bent voor overproductie. De eerste 1500 euro die je kwijt bent voor voorrijkosten, overhead en installatie ben je toch al kwijt. Doe in 1x goed en geniet van ieder kilowattuur

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

de Peer

under peer review

Eens met bovenstaande 2 reacties. Gewoon hoop offertes opvragen en alleen offertes beneden de 1 € per Wp serieus overwegen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon beide kanten vol leggen, de meerkosten per paneel dalen al heel snel. Dan neem je een omvormer waar je twee strings op kan aansluiten, kan prima als je 8+ panelen per kant hebt. Volgens mij kan je wel 9 boven en 13 onder kwijt?

Je gaat nu weliswaar meer opwekken dan die 1800kWh maar straks met airco's in je huis ben je daar alleen maar blij mee. Dan gooi je ook stadsverwarming er uit, dat is toch enkel dure troep. Ga je met je airco's ook lekker verwarmen van je eigen zonne-energie :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-11 22:20
Twee zaken vraag ik me af... Waarom moet je minimaal 6 panelen per kant hebben? En waarom wordt er met optimizers gewerkt terwijl je zegt dat je geen last hebt van schaduwwerking? Ik denk dat het antwoord van mijn eerste vraag met de tweede vraag te maken heeft...?

Anyway, ik heb mijn buren geholpen met een O/W opstelling van 2x5 panelen, die zitten op één omvormer met twee zones (MPPT). Precies zoals jou eerste optie, dat is prima te doen.

• BJB88
Bedankt voor alle reacties. De algemene strekking is duidelijk, gooi er zoveel mogelijk panelen op ;)

Aan de oostzijde houden we echter graag de optie om in de toekomst een dakkapel te plaatsen. Hierdoor kom je qua hoogte uit op maximaal 6 zonnepanelen. Op de westzijde is inderdaad genoeg ruimte. Hier kunnen zonder het aanpassen van de mechanische ventilatie 19 panelen op.

Het lijkt mij echter aantrekkelijk om nu 1 omvormer aan te schaffen. Vandaar de vraag hoeveel verschil er in panelen mag zitten (oost/west) bij een omvormer met 2 strings. (Om een niet te groot verschil te krijgen, toch al ruim boven het huidige verbruik te zitten en een symmetrisch beeld op het dak te houden heb ik nu de configuratie 1x6 + 1x8 als voorstel aangegeven.)

@lothar, het klopt dat 5 a 8 jaar zo voorbij is. Echter is het ook niet zeker dat er dan een elektrische auto komt. Dit blijft toch een beetje koffiedik kijken.

@FD2, dat lijkt me inderdaad een mooie optie qua verdeling. In verband met bovenstaande wens van de dakkapel kan dat echter niet.

@Lardman, nu wat overproductie is geen probleem (dan zouden we aan 7 a 8 panelen reeds voldoende hebben). Het gaat mij in eerste instantie voornamelijk over wat de asymmetrische belasting (oost/west) op een omvormer doet.

@de Peer, de kosten per WP leken mij ook aan de hoge kant. Vandaar dat ik aan het uitzoeken ben hoe dit beter/slimmer/goedkoper kan.

@Tsurany, klinkt interessant maar ik verwacht niet dat de stadsverwarming er snel uit zal gaan.

@m_rick, het minimum van 6 per zijde is door Zonneplan geadviseerd, als ik mij goed herinner in verband met de opstartspanning van de omvormer. Daarop volgend was dan inderdaad het advies optimizers toe te passen zodat je op 1 omvormer kan werken. Wellicht wordt hier ook enigszins naartoe gepraat zodat SolarEdge aangeboden kan worden.

Bij voorkeur houd ik zodoende 1 omvormer (2 strings) en maximaal 6 zonnepanelen op het oosten. Wat is daarbij het maximaal te adviseren aantal panelen op de westzijde en wat voor een omvormer wordt daarbij geadviseerd?

(1 omvormer, met 6 panelen op het oosten en 19 op het westen lijkt me geen optie toch?)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BJB88 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:23:
Bedankt voor alle reacties. De algemene strekking is duidelijk, gooi er zoveel mogelijk panelen op ;)

Aan de oostzijde houden we echter graag de optie om in de toekomst een dakkapel te plaatsen. Hierdoor kom je qua hoogte uit op maximaal 6 zonnepanelen. Op de westzijde is inderdaad genoeg ruimte. Hier kunnen zonder het aanpassen van de mechanische ventilatie 19 panelen op.
Wellicht kan je die dan nog verplaatsen of op de dakkapel leggen? De vraag is ook op welke termijn je dit wilt doen.
@Tsurany, klinkt interessant maar ik verwacht niet dat de stadsverwarming er snel uit zal gaan.
Waarom niet? Doorgaans is het een veel te dure vorm van verwarming en met airco's kan je een continue temperatuur houden in de gehele woning.
(1 omvormer, met 6 panelen op het oosten en 19 op het westen lijkt me geen optie toch?)
Kan prima. Twee aparte strings dus dan maakt het niet veel uit. Ik heb hier 16 op Oost en 10 op West, geen probleem op een 5kW omvormer. In jouw geval moet 5kW ook wel afdoende zijn, wellicht voor de zekerheid 6kW, het is toch drie fasen.
Je moet alleen zorgen dat je aan de juiste spanning zit, even de juiste panelen zoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

de Peer

under peer review

ik verwacht niet dat de stadsverwarming er snel uit zal gaan.
Dat heb je zelf in de hand ;-)
Ik zou inderdaad een airco plaatsen, warmtepompboiler erbij, en weg met die stadsverwarming!
Je bespaart er misschien wel meer mee dan met je zonnepanelen ;-). Zou in ieder geval een goed volgende project zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-04-2020 20:36 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@FD2, dat lijkt me inderdaad een mooie optie qua verdeling. In verband met bovenstaande wens van de dakkapel kan dat echter niet.
In landscape kunnen er toch 2 rijen van 3 boven de dakkapel en 1 rij van 3 onder de dakkapel ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
wat @Tsurany ook al zegt,
asymmetrische belasting maakt niet uit op een 2 tracker omvormer bij de meeste merken. Ik zou het niet bij een JSF, omnik of Growatt doen, maar op goodwe, fronius, sma, solis, huawai of steca is het allemaal geen probleem).

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• BJB88
Het verwijderen van de stadsverwarming en aanschaffen van airco's + warmteboiler zou dan inderdaad meer iets voor de toekomst zijn. Momenteel laat het budget dat in ieder geval niet toe.

@FD2, daar heb je inderdaad gelijk in, theoretisch kunnen er dus meer panelen op de oostzijde.

@Tsurany en @Lardman, bedankt voor jullie reacties betreft de omvormer. De verdeling van het aantal panelen maakt dus niet uit zolang er maar minimaal 5 a 6 panelen per zijde liggen.

Na overleg willen we qua investering momenteel toch niet verder gaan dan 6+8=14 panelen. Heeft iemand een advies voor welk type omvormer? Eventueel linkjes met nuttige info over omvormers wordt uiteraard ook gewaardeerd! De merken welke @Lardman afraad laat ik in ieder geval alvast links liggen.
Pagina: 1