Opgezwollen accu iPhone X, geen garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:40
Beste medetweakers,

ik heb online gezocht, maar kon geen duidelijk antwoord vinden. De situatie is als volgt:
Ik heb in oktober 2018 een iPhone X aangeschaft. Ongeveer twee maanden geleden, viel de telefoon plotseling uit en na opnieuw opstarten gaf de telefoon aan dat de accu versleten was. De telefoon werd langzamer en viel af en toe uit. Ik heb in de tussentijd al een diagnose uit laten voeren bij een reparateur, welke ook constateerde dat de accu defect was.
Vorige week donderdag wilde de telefoon helemaal niet meer opstarten (Apple logo ging branden, en daarna weer uit). Vrijdag kon ik terecht voor een reparatie bij een Apple geautoriseerde reparateur.

Vandaag ontving ik een mail dat de accu niet vervangen kon worden, omdat deze opgezwollen was. In de mail stond het volgende:
Tijdens de diagnose is vastgesteld dat de batterij opgezwollen is. Helaas weerhoud dat ons van een batterijvervanging. Daarnaast gaat het toestel niet aan en betekend dat dat wij niet kunnen garanderen dat het probleem bij de batterij ligt. Het toestel kan om die reden alleen meer vervangen worden voor een nieuw toestel. Dit is helaas de enige reparatie die Apple bied in dit geval.
Nu is mijn vraag: kan dit wel? Mijn toestel heeft twee jaar garantie en de accu één jaar. De telefoon is anderhalf jaar oud. De garantie van de accu is dus verlopen, maar van het toestel niet. Omdat de accu opgezwollen is, kunnen ze niet bepalen of het toestel schade heeft en als dit zo is, of dit is veroorzaakt door de defecte accu. Ik kan dus geen aanspraak maken op mijn garantietermijn van twee jaar. De reparateur bood als enige oplossing de aanschaf van een nieuw toestel, a 595,- Euro. Ik vind het prima om te betalen voor een nieuwe accu, gezien deze uit de garantie is, echter ben ik het niet eens met de aanschaf van een nieuw toestel.

[ Voor 4% gewijzigd door tommyz op 19-04-2020 16:52 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 17:54
Laten we beginnen: waar is de telefoon gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Abonnement afgesloten bij Tele2.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Ze bieden je een nieuw toestel aan?
Misschien kan je vragen of ze de data kunnen overzetten, maar meer kan je toch niet vragen? Ik vind dit al erg flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Een zwellende batterij hoef je binnen 2 jaar niet te accepteren, en Apple zelf vervangt dat dan ook gratis. Moeten ze in GSX wel 'EU recht' aanvinken en je zal met een bon van de aankoop moeten bewijzen dat het van jou is.

Maar dit hoeft allemaal pas na dat je bij Tele2 geweest bent. In NL recht zijn zij verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
ik zou zeggen, accu toch laten vervangen, als de telefoon dan toch niet aangaat ligt het dus niet daaraan en valt het onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
99ruud99 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:56:
Ze bieden je een nieuw toestel aan?
Misschien kan je vragen of ze de data kunnen overzetten, maar meer kan je toch niet vragen? Ik vind dit al erg flexibel.
Nee, ik moet zelf een nieuw toestel a 595,- euro aanschaffen.
johnkeates schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:58:
Een zwellende batterij hoef je binnen 2 jaar niet te accepteren, en Apple zelf vervangt dat dan ook gratis. Moeten ze in GSX wel 'EU recht' aanvinken en je zal met een bon van de aankoop moeten bewijzen dat het van jou is.

Maar dit hoeft allemaal pas na dat je bij Tele2 geweest bent. In NL recht zijn zij verantwoordelijk.
Ok, thanks. Ga morgen gelijk bellen met ze.
scenix_ schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:59:
ik zou zeggen, accu toch laten vervangen, als de telefoon dan toch niet aangaat ligt het dus niet daaraan en valt het onder de garantie.
Dat is niet echt een optie: vanuit Apple vervangen ze geen opgezwollen batterijen. Dus dit kan alleen via een niet erkende reparateur, waarbij dus sowieso de rest van je garantie komt te vervallen.

[ Voor 58% gewijzigd door tommyz op 19-04-2020 17:02 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Is die mail letterlijk gekopieerd? Met zoveel taalfouten kun je dit toch niet serieus nemen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
timovd schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:02:
Is die mail letterlijk gekopieerd? Met zoveel taalfouten kun je dit toch niet serieus nemen?
Ja, klopt, maar dat is waar ik me het minst zorgen over maak op dit moment ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Let er op dat als je bij Tele2 geweest bent en die ook niet meewerken je nog steeds in je recht staat, maar je recht hebben en krijgen twee totaal verschillende zaken zijn. Dan kan het de moeite waard zijn terug te gaan naar Apple. Ga niet naar een AASP, maar ga naar een APSP (Apple Premium Service Provider) of een Apple Store. Die stores zijn dan weer dicht op het moment, dus dat schiet niet op, maar er zijn nog voldoende APSP's open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ok, probeer het eerst via Tele2, maar als dat niet lukt via een APSP. Thanks :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
tommyz schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:05:
Ok, probeer het eerst via Tele2, maar als dat niet lukt via een APSP. Thanks :)
Meldt Tele2 wel direct (desnoods per e-mail) als je daar geen goede oplossing van krijgt aangeboden, dat jij je dan dus noodgedwongen (!!) naar een “derde” partij moet wenden en dat de financiële en juridische consquenties hiervan mogelijk verwijtbaar (lees:verhaalbaar) zijn bij Tele2 etc.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ok, bedankt voor de tip!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Tip: ga niet naar ene apple reparateur maar direct naar een apple store. Vele grotere kans dat je bij een store zo met een nieuwe naar buiten loopt. Mijn ervaring met apple reparateurs is echt bagger :(

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dat was ook het plan, zelf ook goede ervaringen mee. Echter zijn ze vanwege corona allemaal dicht.

Flickr

Pagina: 1