versterker versleten graag advies voor een nieuwe.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutlip
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-03 13:23
Hallo allemaal mijn oude versterker is versleten en ben dus toe aan een nieuwe en wil tevens kijken voor andere speakers.
Had op het internet al rond gekeken maar er staat genoeg te koop en zit dus toch nog met een paar vragen.

Bij welke hifi winkels kun je nog luisteren in zo'n aparte ruimte waar je verschillende speaker opstellingen kunt beluisteren? ( media markt en dergelijke staat alles zo in de winkel maar krijg je naar mijn inzien geen goed beeld van de speakers qua geluid ).

De versterker of receiver wil ik gaan gebruiken voor allerlei soorten muziek te kunnen beluisteren met een cd speler , minidisc en om mijn Qled tv, playstation 4 en nintendo Wii op aan te kunnen sluiten.

Het geluid van mijn tv playstation en Wii wil ik dus via de receiver laten lopen en ik wil dat als ik mijn tv aanzet dat automatisch de receiver aan gaat en dat ik het volume van de receiver harder en zachter kan zetten met de ab van mijn tv.
Tevens wil ik de receiver kunnen bedienen terwijl het deurtje van het tv meubel dicht zit voor als ik muziek luister of de radio aan heb.

Qua speaker heb ik nu 2 zuilen staan van sony ( budget speakers die ooit bij mijn oude versterker zaten ) en een subwoofer.
De subwoofer wil ik behouden.
Voor de 2 zuilen wil ik graag wat anders weet alleen nog niet wat ik wil.
Of weer 2 zuilen maar dan betere kwaliteit of kleinere speakers.

Qua budget dacht ik aan circa 1500 euro.

Voor de receiver had ik zelf de denon avr-x2600H ingedachten maar weet niet of ik dan die kan bedienen met het kastdeurtje dicht.
En voor de speakers had ik nog geen idee qua merk /type.

Graag jullie tips en mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij elke hifi winkel kan je goed luisteren, dus ik zou gewoon eens een winkel binnenlopen.

Qua bediening kan je IR oogjes zoals dit gebruiken:
https://www.coolblue.nl/p...-infrarood-verlenger.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:52

DjVe

Hatsaflats!

Is het een actieve subwoofer, of een passieve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutlip
DjVe,

Het is een actieve subwoofer van magnat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

prutlip schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:37:
Bij welke hifi winkels kun je nog luisteren in zo'n aparte ruimte waar je verschillende speaker opstellingen kunt beluisteren? ( media markt en dergelijke staat alles zo in de winkel maar krijg je naar mijn inzien geen goed beeld van de speakers qua geluid ).
Een keten als MediaMarkt en "HiFi winkels" in één zin noemen gaat mijns inziens al fout. Onder HiFi winkels versta ik eerder ketens als HoBo HiFi, HiFi Klubben, Stassen, etc. Toegegeven, het is wel een uitstervend soort winkels (helaas...).
...en nintendo Wii op aan te kunnen sluiten.
Wii heeft geen HDMI toch? Wil je alles naar de receiver verbinden en dan één HDMI kabel naar de TV of vind je het niet erg als je sommige bronnen rechtstreeks op de TV aan moet sluiten? Indien het eerste zal je een receiver moeten hebben die analoge signalen (composiet en component) naar digitaal (HDMI) kan converteren. In de reeks van Denon waar je zit te kijken zit je dan op de X3600 en hoger.
.... en ik wil dat als ik mijn tv aanzet dat automatisch de receiver aan gaat en dat ik het volume van de receiver harder en zachter kan zetten met de ab van mijn tv.
Dat zou via HDMI CEC moeten kunnen maar let wel dat HDMI CEC geen vast protocol is en elke fabrikant dat mag en kan implementeren zoals ze willen. Resultaten kunnen dus variëren. Ik vind HDMI CEC altijd wat 50-50, er zitten soms gekke eigenschappen aan die je niet wilt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou me niet al te veel voorstellen bij het proefluisteren. Er zijn winkels die het serieus doen maar zelfs dan ben je afhankelijk van wie je helpt. Een klein jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe set speakers, in de 5000 euro range. Ik had een afspraak bij een winkel om er drie sets te luisteren maar toen ik binnenkwam zag ik dat de verkoper de versterker uit de doos haalde en aansloot. Nu heb ik dezelfde versterker (had ik om gevraagd) en weet dat ie de eerste paar uur gewoon rottig klinkt en altijd een uurtje nodig heeft om 'los te komen'. Met buisjes is dat bijna altijd het geval.

Toen ik zei dat ik over een paar uur wel terug zou komen was de beste man nogal boos. De eigenaar van de winkel belde me een uurtje later en heeft me de dag daarna zelf geholpen en ik ben met nieuwe speakers naar huis gegaan, duurder dan ik van plan was.

Omdat specificaties niet veel zeggen over hoe iets klinkt en nog minder welke versterker goed bij je bron en speakers passen ben je in eerste instantie afhankelijk van reviews en wat ervaren luisteraars adviseren. Daarna niet bang zijn om iets terug te sturen.

Voor de bronnen die je noemt zal je het meeste hebben aan een wat meer moderne versterker met een groot aantal digitale ingangen (die zijn verdomd zeldzaam trouwens) en dan kom je bijna altijd uit op 'home cinema'. Dan betaal je meestal veel voor de video dingen en valt het niet mee om iets te vinden waar audio ook een grote rol speelt. Die versterkers zijn overigens we prima voor game consoles etc omdat ze goed overweg kunnen met de hoge amplitudes.

De Denon AVR-X3600H (en veel andere Denon's) is echt geweldig. Ik gebruik een Yamaha RX-A1080 maar de is eigenlijk een tikje te duur voor wat ie kan. Klinkt wel erg mooi. Met Denon kan je eigenlijk niet erg fout gaan.

Koppel dat aan een set speakers die niet bang zijn voor feller geluid zoals de Fyne Audio F302 of de Dali Oberon 5 en je hebt een top set. Vergeet de boombox, die is werkelijk overbodig bij dergelijke hardware. Meestal klinkt muziek gewoon slecht en zijn ze alleen goed voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:48:

Omdat specificaties niet veel zeggen over hoe iets klinkt en nog minder welke versterker goed bij je bron en speakers passen ben je in eerste instantie afhankelijk van reviews en wat ervaren luisteraars adviseren. Daarna niet bang zijn om iets terug te sturen.
Specificaties zeggen juist een hele hoop over een versterker, maar het probleem is dat ze vaak niet volledig zijn. Zodra je op een bepaald meetbaar niveau zit en dat voldoende is om je luidsprekers aan te sturen (afhankelijk van gevoeligheid, impedantie verloop en fase) maakt niet uit wat voor versterker je koopt, ze zullen allemaal hetzelfde klinken. In de prijsklasse waarin OP kijkt zullen vrijwel alle luidsprekers geen gekke dingen hebben, daar worden ze specifiek op ontworpen.

Waar je vooral niet vanuit moet gaan is reviews en ervaren luisteraars, dat is écht de slechtste manier om te bepalen wat je wilt kopen. Vrijwel niemand in deze groep test apparatuur blind en het overgrote deel meet de versterker niet eens door. Gevolg is dat hun oordeel voor 90% is gebaseerd op verwachting, het uiterlijk van het product en welke kleur lampjes erop zitten. Zonder metingen is het enige nuttige wat je uit een review kan halen een indruk van de bouwkwaliteit en het gebruiksgemak/mogelijkheden.

Alle elektronica kan je 100% blind kopen als je doel is om een high fidelity installatie neer te zetten. Alleen als je een voorkeur hebt voor buizen, en je doel is vooral om een geluid te creëren wat je zelf bevalt dan is het de moeite waard om te luisteren. Aangezien je in dat geval juist de vervorming in het signaal wilt horen. Maar ik beschouw dat geen hi-fi meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01

Major_ton

Shoot!

Wat functionaliteit betreft kom je vrijwel automatisch op een AV receiver uit als je het enigszins betaalbaar wilt houden. Het is even een kwestie van goed inlezen om erachter te komen welke modellen zo goed mogelijk aansluiten op je wensen. Daarnaast zou ik altijd eerst een keuze maken wat betreft de luidsprekers en daarna kijken welke versterker uit je voorselectie er het beste bij past.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:20:
[...]

Specificaties zeggen juist een hele hoop over een versterker, maar het probleem is dat ze vaak niet volledig zijn. Zodra je op een bepaald meetbaar niveau zit en dat voldoende is om je luidsprekers aan te sturen (afhankelijk van gevoeligheid, impedantie verloop en fase) maakt niet uit wat voor versterker je koopt, ze zullen allemaal hetzelfde klinken. In de prijsklasse waarin OP kijkt zullen vrijwel alle luidsprekers geen gekke dingen hebben, daar worden ze specifiek op ontworpen.
Ik weet dat veel mensen zo denken. Maar ik heb in mijn 'luisterkamer' drie paar speakers en vier versterkers staan. Ik kan je verzekeren dat alle versterkers goed in staat zijn de speakers aan te sturen maar dat er een opmerkelijk verschil is tussen bepaalde combinaties. Elke deel de keten heeft een 'character' en charaters passen wel of niet bij elkaar. Die characters zijn nooit in specificaties te lezen, hoe gedetailleerd die ook zijn. Onder mensen die wat meer tijd besteden naar het luisteren zijn ze echter goed bekend en ik beschouw hun advies als belangwekkend.

Als jij van mening bent dat alle speakers (laten we zeggen van dezelfde prijsklasse) op een zelfde speaker hetzelfde klinken ben ik dat zeer hartgrondig met je eens. Op elke high end beurs waar ze luister tests doen kan iedereen dat zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:46:
[...]

Ik weet dat veel mensen zo denken. Maar ik heb in mijn 'luisterkamer' drie paar speakers en vier versterkers staan. Ik kan je verzekeren dat alle versterkers goed in staat zijn de speakers aan te sturen maar dat er een opmerkelijk verschil is tussen bepaalde combinaties. Elke deel de keten heeft een 'character' en charaters passen wel of niet bij elkaar. Die characters zijn nooit in specificaties te lezen, hoe gedetailleerd die ook zijn. Onder mensen die wat meer tijd besteden naar het luisteren zijn ze echter goed bekend en ik beschouw hun advies als belangwekkend.

Als jij van mening bent dat alle speakers (laten we zeggen van dezelfde prijsklasse) op een zelfde speaker hetzelfde klinken ben ik dat zeer hartgrondig met je eens. Op elke high end beurs waar ze luister tests doen kan iedereen dat zelf ervaren.
Een paar punten. Het 'karakter' waar je het over hebt niets anders is dan of de versterker wel om kan gaan met specifieke eigenschappen van een luidsprekers. Als de versterkers echt anders klinken dan zullen ze dus niet hetzelfde meten en niet dezelfde standaard halen die vereist voor het aansturen van je luidspreker. Niemand zal zeggen dat je Apogee Scintilla's met een AVR kan aansturen.

Ten tweede zal je dit dubbelblind moeten testen.

Ten derde, wat er op beurzen gebeurd doet er niet toe, fabrikanten zijn al meerdere keren betrapt op het bedonderen van de luisteraar. Plus er wordt niet dubbelblind getest op en beurs. Je luistert dus met je ogen en hersenen en niet met je oren.

Ik zal het afsluiten met een anecdote uit Audio Critic over een dubbelblind test met high-end retailer Steve Zipser.
On Sunday afternoon, August 25th, Maki and I arrived at Zipser's house, which is also Sunshine Stereo. Maki brought his own control unit, a Yamaha AX-700 100-watt integrated amplifier for the challenge. In a straight 10-trial hard-wired comparison, Zipser was only able to identify correctly 3 times out of 10 whether the Yamaha unit or his pair of Pass Laboratories Aleph 1.2 monoblock 200-watt amplifiers was powering his Duntech Marquis speakers. A Pass Labs preamplifier, Zip's personal wiring, and a full Audio Alchemy CD playback system completed the playback chain. No device except the Yamaha integrated amplifier was ever placed in the system. Maki inserted one or the other amplifier into the system and covered them with a thin black cloth to hide identities. Zipser used his own playback material and had as long as he wanted to decide which unit was driving the speakers.

I had matched the playback levels of the amplifiers to within 0.1 dB at 1 kHz, using the Yamaha balance and volume controls. Playback levels were adjusted with the system preamplifier by Zipser. I also determined that the two devices had frequency response differences of 0.4 dB at 16 kHz, but both were perfectly flat from 20 Hz to 8 kHz. In addition to me, Zipser, and Maki, one of Zip's friends, his wife, and another person unknown to me were sometimes in the room during the test, but no one was disruptive and conditions were perfectly quiet.

As far as I was concerned, the test was over. However, Zipser complained that he had stayed out late the night before and this reduced his sensitivity. At dinner, purchased by Zipser, we offered to give him another chance on Monday morning before our flight back North. On Monday at 9 a.m., I installed an ABX comparator in the system, complete with baling-wire lead to the Yamaha. Zipser improved his score to 5 out of 10. However, my switchpad did develop a hang-up problem, meaning that occasionally one had to verify the amplifier in the circuit with a visual confirmation of an LED. Zipser has claimed he scored better prior to the problem, but in fact he only scored 4 out of 6 before any difficulties occurred.

His wife also conducted a 16-trial ABX comparison, using a 30-second phrase of a particular CD for all the trials. In this sequence I sat next to her at the main listening position and performed all the amplifier switching functions according to her verbal commands. She scored 9 out of 16 correct. Later another of Zip's friends scored 4 out of 10 correct. All listening was done with single listeners.

In sum, no matter what you may have heard elsewhere, audio store owner Steve Zipser was unable to tell reliably, based on sound alone, when his $14,000 pair of class A monoblock amplifiers was replaced by a ten-year old Japanese integrated amplifier in his personal reference system, in his own listening room, using program material selected personally by him as being especially revealing of differences. He failed the test under hardwired no-switching conditions, as well as with a high-resolution fast-comparison switching mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor de receiver had ik zelf de denon avr-x2600H ingedachten maar weet niet of ik dan die kan bedienen met het kastdeurtje dicht.
En voor de speakers had ik nog geen idee qua merk /type.

Voor het bedienen in kastje:
1. Zorg dat je receiver niet te heet wordt. Dat kan de boel slopen
2. Een IR-extender zorgt dat je ongeveer elke receiver met een deur dicht kan bedienen en is voor een paar tientjes max je oplossing. Daarnaast zijn zeer veel receivers middels app te bedienen.

Kortom, de kast hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:26:
Ten derde, wat er op beurzen gebeurd doet er niet toe, fabrikanten zijn al meerdere keren betrapt op het bedonderen van de luisteraar. Plus er wordt niet dubbelblind getest op en beurs. Je luistert dus met je ogen en hersenen en niet met je oren.
Ik heb geen idee welke beurzen jij bezoekt maar als ik de hardware kan zien loop ik meteen weg. Anecdotes te na gesproken.

Ik heb al twintig jaar geleden opgegeven mensen ervan te overtuigen van wat ik hoor. Mocht je ooit in Bordeaux zijn ben je van harte welkom om het gewoon bij mij te komen horen. Er is hier nog nooit iemand weg gegaan die geen overduidelijk voorkeur had voor bepaalde combinaties. Opvallend genoeg is de enige logica die je kan trekken uit de keuzes er een is op leeftijd. Oudere mensen kiezen vrijwel allemaal voor een versterker die jongere mensen te 'hard' vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Buizenversterkers zijn natuurlijk niet representatief. Net zoals "ik hoor het" en "mensen die veel luisteren".

Zoek je receiver gewoon zo uit:

Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutlip
hallo allemaal,

Bedankt allemaal voor het reageren op mijn vraag/vragen.
Ik ga het allemaal uitzoeken en beluisteren als die hele corona toestand een beetje achter de rug is, want nu gaat dat toch een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hallo allemaal mijn oude versterker is versleten en ben dus toe aan een nieuwe en wil tevens kijken voor andere speakers.

Als die oude versterker ook in een dicht kastje zat is hij vast bezweken aan de hitte.

Ik heb zelf een Denon AVR S-650H die 360W bij het snoer vermeldt.
Ik heb deze gekozen omdat hij niet overdreven veel wattage heeft.
Maar toch verbruikt hij op fluistervolume minimaal 30Watt.
Een Denon AVR S-3600H vermeldt 660W bij het snoer; reken erop dat die dan minimaal 55Watt aan hitte produceert. Dat is een ouderwetse dikke bureaugloeilamp.

Zorg svp voor uitstekende (geforceerde) ventilatie van dat kastje, of laat het deurtje open. Electronica houdt niet van hitte.

Als je hitte wilt beperken moet je zoeken naar een class D versterker. De goeie, bv NAD zijn wel duurder dan Denon.

[ Voor 5% gewijzigd door Bruin Poeper op 22-04-2020 22:36 ]

Pagina: 1