Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BBG] HTPC - mei 2020

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:30

[BBG] HTPC - mei 2020

Het is ondertussen een jaartje geleden dat we een HTPC in de BBG hebben opgenomen, dus bij deze willen we er nogmaals verandering in brengen.

We kunnen hiermee twee kanten opgaan:
- Chromecast, Nvidia Shield en andere kant en klare mediaspelers
- Zelfbouw systeem

Voor het zelfbouwsysteem heb ik niet meteen een budget in gedachte. Inclusief harde schijf kom ik op 470 euro en door het ITX moederbord te vervangen naar een mATX of een barebone met moederbord (A la pricewatch: ASRock DeskMini A300) kan hier misschien nog wel op bespaard worden. 400-450 euro lijkt me realistisch :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 84,91€ 84,91
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 93,90€ 93,90
1BehuizingenSharkoon Shark Zone C10€ 41,99€ 41,99
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/8€ 48,01€ 48,01
1Voedingenbe quiet! SFX Power 2 300W€ 50,95€ 50,95
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 240GB€ 38,99€ 38,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,70

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ook bedoeld voor lichte games? Aangezien je een Ryzen 3 3200G neemt met snel geheugen in dual-channel.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Voor een HTPC waar niet op gegamed wordt voldoet een Deskmini al, bijvoorbeeld het voorstel van @Thomg in het tekstverwerker topic. Die heeft wel support voor 4k@60hz via HDMI. Wil je een goedkope m-ATX build dan hebben de meeste A320 moederborden dat niet, ik zou geen HTPC hierop bouwen....

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-11 09:31
Misschien een domme vraag (ik heb er niet zo heel veel verstand van), maar kan je met zo'n ryzen 3 3200G dan wel 4K Netflix afspelen?
Ik meende dat je met Netflix een bepaald type processor (ik dacht vanaf Intel 7th gen) en videokaart nodig hebt (en Edge browser) om Netflix in 4K af te kunnen spelen.

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
BeetjeVreemd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:26:
Misschien een domme vraag (ik heb er niet zo heel veel verstand van), maar kan je met zo'n ryzen 3 3200G dan wel 4K Netflix afspelen?
Ik meende dat je met Netflix een bepaald type processor (ik dacht vanaf Intel 7th gen) en videokaart nodig hebt (en Edge browser) om Netflix in 4K af te kunnen spelen.
Dat lukt al met een Pricewatch:Athlon 3000G, let wel op de HDMI / Displayport versie op het moederbord voor 60hz

• BeetjeVreemd
martyw schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:23:
[...]

Dat lukt al met een Pricewatch:Athlon 3000G, let wel op de HDMI / Displayport versie op het moederbord voor 60hz
Het gaat volgens mij niet zozeer om hoe snel de processor/videokaart is en dat deze het in principe aan zou moeten kunnen.
Ik bedoelde dit:
Netflix is available in Ultra HD on Windows computers and tablets. To stream in Ultra HD, you will need:
Intel's 7th generation Core CPU (i3, i5, or i7 models in the 7xxx or 7Yxx series) or newer, or a NVIDIA GPU that meets these requirements"

Bron

(offtopic: ik vraag me al langer af hoe dat zit want ik heb zelf een HTPC met i5 2300 en een GTX 1050 2GB en kan daar dus ben ik bang niet Netflix 4K mee afspelen omdat zowel m'n CPU en GPU volgens de Netflix FAQ niet geschikt zijn.
Ik heb nu nog een Full HD 1080p TV maar wil graag weten of ik naast de TV ook de HTPC moet upgraden als ik over ga stappen naar 4K.)

[ Voor 19% gewijzigd door BeetjeVreemd op 24-04-2020 11:08 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 19:20

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@BeetjeVreemd voor Netflix 4k heb je een GPU met minstens 3GB vram nodig in het geval van een dedicated videokaart. Bij APU's geldt deze beperking niet, wat de exacte reden daarvoor is is me even ontschoten.

Ik kan wel uit persoonlijke ervaring getuigen dat Netflix 4k perfect werkt op een Ryzen 2200G en een bord met HDMI 2.0. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
AMD zou nu moeten werken
https://androidpctv.com/r...on/#VIDEO_AND_AUDIO_TESTS

We perform performance tests with the AMD Ryzen 5 3400G on the most popular streaming services such as YouTube, Netflix, HBO and Amazon Prime Video with their native apps or using the most compatible browser. We verify that the Netflix service can reach up to 4K since DRM Playready 3.0 permissions have been integrated into its drivers, is only possible to watch in this resolution using the EDGE browser or the Netflix native app, with a HDCP 2.2 TV setup and installing the HVEC codec from the Microsoft Store.

• BeetjeVreemd
Blaat schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:39:
@BeetjeVreemd voor Netflix 4k heb je een GPU met minstens 3GB vram nodig in het geval van een dedicated videokaart. Bij APU's geldt deze beperking niet, wat de exacte reden daarvoor is is me even ontschoten.

Ik kan wel uit persoonlijke ervaring getuigen dat Netflix 4k perfect werkt op een Ryzen 2200G en een bord met HDMI 2.0. :)
Kan je dat dan ook (ergens in de Netflix app) zien dat je een 4K signaal hebt?
Ik bedoel, op een kleine TV valt het verschil tussen 4K en 1080P misschien niet eens zo op, kan je dan elders checken of je wel echt 4K Netflix aan het afspelen bent?

Ik zou dan zelf als ik het goed begrijp dus genoeg hebben aan alleen een GPU upgrade als ik 4K netflix via m'n
HTPC wil kunnen afspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door BeetjeVreemd op 24-04-2020 14:25 ]

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 09:49
Is een Odroid-N2 met CoreELEC geen optie?

https://www.antratek.nl/o...ic-s922x-sbc-with-4gb-ram

Komt in diverse categorieën goed uit de bus op Pick the right Kodi box o.a.:
  • Best 1080p/4K Bang for the Buck - Kodi only, HD Audio (bitstreaming) device
  • I basically want a HD Audio capable (inc. Atmos & DTS:X) 4K HDR10 Kodi media player that just works with minimal hassles ?
  • Fastest - Appliance like - pure - Kodi only boxes booting straight into LibreELEC or CoreELEC Kodi or OSMC Kodi
  • I just want a stable, well supported, 1080p Kodi use only, box ?

[ Voor 72% gewijzigd door Eric70 op 28-04-2020 21:41 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom werd er niet gereageerd in dit topic? Nu hebben we een zeer slecht systeem die niet eens bij elkaar past en incompleet is. Lijkt mij verstandig hem offline te halen voordat mensen het gaan kopen....

AMD Nieuwsdiscussie

• Malantur
-The_Mask- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:25:
Waarom werd er niet gereageerd in dit topic? Nu hebben we een zeer slecht systeem die niet eens bij elkaar past en incompleet is. Lijkt mij verstandig hem offline te halen voordat mensen het gaan kopen....
Iets meer uitleg? Ik ben de enige die hier een build in elkaar gestoken heeft en jou eerste reactie heb ik hier nog mee in verwerkt.

Ik had de HTPC identiek kunnen maken aan de tekstverwerker maar ik heb gekozen voor een systeem waar wel een 3.5” hdd in past.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:42
Ik ben juist wel fan van deze HTPC build. Goede behuizing en de 3000G is in de meeste gevallen passend voor het doel. De liefhebber zou de 3200G nog kunnen nemen. Ik zie het probleem dat The Mask heeft niet.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07

Thomg

Aww yiss

Enige "probleem" die ik met de build heb is dat de sharkoon een te hoog opval en gamer look gehalte heeft terwijl de doelgroep mij eerder 20+ getrouwd/samenwonend lijkt.

• Malantur
Goh ja ik denk wel dat je gelijk hebt, maar dit is feedback dit soort dingen hoor ik graag een weekje voor de uitkomen van de BBG :P
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen ervaring heb met HTPC dus ik baseer mij op wat er vaak bekeken wordt in de pricewatch nadat ik enkel filters heb ingesteld. In dit geval heb ik daar geen oog voor gehad maar daarom bestaat dit topic ook om hierover te discussiëren :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07

Thomg

Aww yiss

Haha maak je niet zo'n zorgen malantur, behuizingen zijn altijd al een smaak ding geweest waar nooit overduidelijk een betere is dan de ander.

Als iemand hier problemen mee heeft bestaat er nog een erg leuke PW met keuzes voor HTPC behuizingen. Keuze zat!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hoe verwacht je feedback te krijgen als je niet eens antwoord geeft op simpele vragen? Het was mij niet eens duidelijk voor welk gebruik de HTPC ging zijn vandaar de vraag wat het doel van het systeem moet zijn. Daar reageer je vervolgens niet op, sterker nog je reageert helemaal niet in het topic. Dus ik ging er vanuit dat dit systeem niet doorging aangezien er niks mee gedaan werd...

Maar vervolgens komt er in één keer wel een slecht systeem. Er staat bijvoorbeeld een zwaar verouderde SFX voeding in, die niet bedoeld is voor een modern systeem en fysiek ook niet in een behuizing past zonder bracket.

Dus hoe verwacht je precies feedback als je niet eens kunt aangeven wat het doel van het systeem was?

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
Jammer dat men de fouten niet wil toegeven en iedereen liever opzadelt met iets wat niet goed werkt...

AMD Nieuwsdiscussie

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Malantur ben je misschien niet een belangrijke groep vergeten, buiten die 2 kanten die jij voor ogen hebt?

Deze dus? Door alleen een Deskmini mee te nemen laat je veel (compactere) alternatieven buiten beschouwing?

Testing, one, two ...

• Malantur
-The_Mask- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:17:
Hoe verwacht je feedback te krijgen als je niet eens antwoord geeft op simpele vragen? Het was mij niet eens duidelijk voor welk gebruik de HTPC ging zijn vandaar de vraag wat het doel van het systeem moet zijn. Daar reageer je vervolgens niet op, sterker nog je reageert helemaal niet in het topic. Dus ik ging er vanuit dat dit systeem niet doorging aangezien er niks mee gedaan werd...
Ik probeer een systeem op poten te zetten dat een zo groot mogelijke doelgroep aanspreekt. Ik heb zelf geen HTPC dus weet ik veel welke use cases mogelijk of handig zijn. Gaming leek mij niet zo dus heb ik omgeschakeld naar 3000G en single channel geheugen. In de comments in de BBG zie ik dat mensen hem wel gebruiken voor gaming, dat had de 3200G kunnen blijven staan van mijn part.
Maar vervolgens komt er in één keer wel een slecht systeem. Er staat bijvoorbeeld een zwaar verouderde SFX voeding in, die niet bedoeld is voor een modern systeem en fysiek ook niet in een behuizing past zonder bracket.
Ik heb mij gebaseerd op de site van de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KthHSl5USkwx3dWnBlg6ZjhDn_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qMpYBtvQ6NCrYc5NyC8gJFp8.png?f=fotoalbum_large
Kleiner leek mij beter in een kleine kast. 300W leek mij meer dan voldoende met een APU van 35W als meest noemenswaardige belasting, en daarbij haalde hij nog een 80 Plus Bronze certificaat.
Waarschijnlijk was dit een beter keuze: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 300W
Die is in ieder geval recenter maar heb ik toen niet gezien.

Kast is waarschijnlijk ook niet mijn beste keuze geweest maar zoals ik zeg: ik heb geen HTPC dus weet ik veel wat handig is en wat niet. De kast vind ik sowieso het subjectiefst aan de BBG dus kies ik iets dat populair is in de pricewatch.

Dit topic heeft 1350 views en niemand die mij er op voorhand op gewezen heeft. Ik ging ervan uit dat het dan wel oke was. Nadien aanpassen kan ik wel overleggen met Willem maar eerlijk gezegd heb ik nu belangrijkere dingen te doen dan tweakers. Vandaar dat mijn antwoord hier ook later komt...

• Malantur
hardware-lover schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:40:
@Malantur ben je misschien niet een belangrijke groep vergeten, buiten die 2 kanten die jij voor ogen hebt?

Deze dus? Door alleen een Deskmini mee te nemen laat je veel (compactere) alternatieven buiten beschouwing?
Hoe bedoel je? De deskmini werd aangeraden in de tekstverwerker, niet in de HTPC. En je linkje is enkel een filter op barebones, ik kan moeilijk 159 alternatieven aanraden in de BBG :p

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Malantur schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:20:
[...]
Hoe bedoel je? De deskmini werd aangeraden in de tekstverwerker, niet in de HTPC. En je linkje is enkel een filter op barebones, ik kan moeilijk 159 alternatieven aanraden in de BBG :p
Je doelt in je TS op een HTPC (je weet daadwerkelijk wat daar mee wordt bedoeld, misschien heb jij wat anders voor ogen)?

De groep die ik heb gedeeld zou een prima basis voor een HTPC kunnen zijn, al is het filter nu idd veel te grof zodat ze nu allemaal worden meegenomen (selectie > model HTPC). Een Deskmini zou ook prima kunnen volstaan als HTPC (en vanzelfsprekend ook als tekstverwerker, hoewel jij daar zelf geen melding van maakt).

Misschien zou je je TS eens uit kunnen breiden met wat je allemaal aan media zou willen kunnen verwerken met een build (4k ja/nee, HDR wel/niet, Windows OS based ja,nee, Media afspeel software (Kodi oid?), enz. enz.)?

[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 04-05-2020 20:10 ]

Testing, one, two ...

• -The_Mask-
  • Niet online
Malantur schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Kast is waarschijnlijk ook niet mijn beste keuze geweest maar zoals ik zeg: ik heb geen HTPC dus weet ik veel wat handig is en wat niet. De kast vind ik sowieso het subjectiefst aan de BBG dus kies ik iets dat populair is in de pricewatch
Ik heb ook geen HTPC, maar dat is natuurlijk geen geldige reden. Als je geen verstand van hebt en je niet wil inlezen dan moet je het systeem niet maken. Nu hebben we een niet compatibel systeem. Als mensen dit gaan kopen scheep jij ze op met dat probleem.

AMD Nieuwsdiscussie

• edzob
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-10 21:10
Onze mac mini (6,2) late 2012 is overleden, dus opzoek naar een nieuwe HTPC / Mini.
Voor mij is PC's bouwen al bijna 20 jaar geleden, dus ik ben maar eens de BBG ingedoken.

En "to be honest" deze BBG HTPC mei 2020 verwarde mij.
en toen ik hier in dit draafje van GoT ging kijken werd het niet minder.

Dat het speelveld lastig is, is juist de reden dat er een BBG is, toch?
Niet om een random config te posten en er het beste van te hopen.
Dan kun je de HTPC netzo goed weglaten IMHO.

Dat de ene AMD CPU iets doet met single channel en de andere niet, dat hdmi 2.0 nodig is voor 60Hz en dat niet elke CPU/GPU combo op linux resulteert in Netflix HD, dat is juist dingen die je wilt lezen.. denk ik.. want voor mij is dat lang geleden.
een HTPC lijkt me juist iets dat plug-and-play-and-pretty moet zijn.

Nu zelf maar wat informatie aan het verzamelen aan de hand van verschillende build-guides en in een lijstje aan het bijhouden. Mijn gok is dat wij thuis gaan kiezen uit 1 van de volgende 3
  1. Intel nuc hades canyon (naast de TV, niet 100% mooi, maar wel super krachtig en mooie benchmark model)
  2. Goedkope, stille game pc build uit GoT (op de grond weggewerkt want lelijk)
  3. Barebone based build (verstopt mbv vesa acherop de TV)
Tzt maar eens een lijstje via Pricewatch en/of pcpartpicker op GoT en Reddit neerzetten.

So far my 2 cents..

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Mijn suggestie voor een volgende BBG, vergeet de HTPC.... Ja er is nog steeds een doelgroep (ik heb er zelf 1), maar volgens mij is die zo klein dat een BBG geen zin heeft. Dat zie je bijvoorbeeld al aan de hoeveelheid feedback uit dit topic, (bijna) niemand is bezig met het samenstellen van een HTPC en deelt die ervaring in het BBG discussietopic.

Vroeger was een HTPC nuttig, XBMC draaien, HD audio formaten madvr enz enz. Nu worden ontzettend veel van die zaken al afgehandeld door een (android) smart TV of anders een prima mediaspeler zoals een Nvidia Shield. Ik vind het jammer om te zeggen als iemand die al 15 jaar bezig is met HTPC's, maar de HTPC is dood....

Daarnaast is een HTPC build ook gewoon moeilijk om goed samen te stellen, veel subjectieve zaken als uiterlijk en geluidsproductie. Het is erg makkelijk om een build te vern*uken en daarom veel geschikter om aan te vliegen als maatwerk dan als een BBG

• -The_Mask-
  • Niet online
Klopt idd wel, gaat de meeste mensen om Netflix en eventueel ook NLZiet, Videoland, Hulu, Amazon Prime, etc. Iets wat tegenwoordig in een TV zit of anders wel via de mobiel is te streamen met bijvoorbeeld een Chromecast. De enkele uitzonderingen hierop hebben meestal wel de kennis hun eigen HTPC samen te stellen.

AMD Nieuwsdiscussie

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapsander schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:16:
Mijn suggestie voor een volgende BBG, vergeet de HTPC.... Ja er is nog steeds een doelgroep (ik heb er zelf 1), maar volgens mij is die zo klein dat een BBG geen zin heeft. Dat zie je bijvoorbeeld al aan de hoeveelheid feedback uit dit topic, (bijna) niemand is bezig met het samenstellen van een HTPC en deelt die ervaring in het BBG discussietopic.

Vroeger was een HTPC nuttig, XBMC draaien, HD audio formaten madvr enz enz. Nu worden ontzettend veel van die zaken al afgehandeld door een (android) smart TV of anders een prima mediaspeler zoals een Nvidia Shield. Ik vind het jammer om te zeggen als iemand die al 15 jaar bezig is met HTPC's, maar de HTPC is dood....

Daarnaast is een HTPC build ook gewoon moeilijk om goed samen te stellen, veel subjectieve zaken als uiterlijk en geluidsproductie. Het is erg makkelijk om een build te vern*uken en daarom veel geschikter om aan te vliegen als maatwerk dan als een BBG
Dat laatste vind ik dan weer meevallen, maar voor de rest kan ik me eigenlijk wel vinden in je reactie.

Ik merk ook dat ik gemakzuchtiger geworden ben nu ik mijn aandacht meer verschoven heb naar de AndroidTV boxjes (niet een boxje met een Android mobiel OS). De laatste tijd ben ik alleen nog maar met die boxjes in de weer geweest. Heel veel smaken zijn er nog niet, maar ze hebben zo hun verschillen. Komende week wordt het summum aan AndroidTV bezorgd, en daarna heb ik de gehele beschikbare reeks wel onder handen gehad.

Mijn mini HTPC('s) krijgen meer en meer een office bestemming, en dat kan gelukkig ook prima.

Misschien kan de BBG meer verschuiven richting compacte allround PC aan TV? Dus niet enkel als Home Theater Personal Computer, maar meer als CGMPC?

Testing, one, two ...

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Of een keer een low power NAS (zelfbouw vs synology/QNAP etc) BBG die geschikt is om al deze TV's of Mediaplayers middels PLEX/DLNA/SMB shares van eigen content te voorzien naast Netflix e.a.

Dan zit de expertise in om de juiste hardware te kiezen mbt stroomverbruik, hardware accelerated transcoding, voeding enz enz. En daar dan de juiste mediaplayer bij aanbevelen
Pagina: 1