Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-09 14:33
Hey mede Tweakers,

Ik heb nu sinds ongeveer 2 weken een 5700XT. Daarvoor had ik een RTX 2060. Nu is mij probleem dat ik in CSGO op de laagste settings niet meer dan 150 fps krijg en in Modern Warfare niet meer dan 120 op de laagste settings. Met de RTX 2060 had ik hetzelfde probleem bij CSGO maar bij Modern Warfare kon ik op high settings makkelijk 100/120 fps halen. Weet iemand hier een fix voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 5 2600
MSI B450 Gaming Carbon Pro AC
Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200Mhz
Asus ROG Strix 5700XT
Intel 660p 1TB

CSGO
Modern Warfare

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
YouTube Tutorials voor FPS Boosts
In meerdere Tech Discords om hulp gevraagd (niemand wist hier de oplossing voor)
Videokaart upgraden (2060 - 5700XT)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zorg voor een schone lei, laatste BIOS update, nieuwe W10 installatie, laatste chipset drivers van AMD downloaden en de laatste VGA drivers.
Dan zou ik daarin verder testen met wat benchmarks en kijken waar de bottleneck zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
wagenveld schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:42:
Zorg voor een schone lei, laatste BIOS update, nieuwe W10 installatie, laatste chipset drivers van AMD downloaden en de laatste VGA drivers.
Dan zou ik daarin verder testen met wat benchmarks en kijken waar de bottleneck zit.
Laatste AMD drivers toevallig gisteren geïnstalleerd. Maar deze pc zou eigenlijk helemaal geen bottleneck moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

Heb je vsync uit staan?

En heb je ook allereerst de NVIDIA drivers gedeinstalleerd alvorens de nieuwe kaart te plaatsen?

[ Voor 68% gewijzigd door De Nelis op 19-04-2020 13:52 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
De Nelis schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:50:
Heb je vsync uit staan?

En heb je ook allereerst de NVIDIA drivers gedeinstalleerd alvorens de nieuwe kaart te plaatsen?
V Sync staat uit ja. En had van meerdere mensen gehoord dat oude drivers niet hoefde te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16

De Nelis

en anders maar niet...

Gatenkaas2120 schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:54:
[...]

V Sync staat uit ja. En had van meerdere mensen gehoord dat oude drivers niet hoefde te verwijderen.
Op zich kan het met dergelijke problemen geen kwaad.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
De Nelis schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:04:
[...]

Op zich kan het met dergelijke problemen geen kwaad.
DDU heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:42

Nemesizz

Untouchable

De Asus ROG Strix 5700XT is volgens mij ook een van de slechtste 5700's die je kan halen, omdat de koeler bij veel modellen gewoon los komt (met thermal throttle als gevolg). Zelfs de modellen met 'fix' presteren over het algemeen nog steeds slechter dan andere 5700 XT's.

Check de temperaturen maar en de clockspeeds tijdens gamen, zal mij niet verbazen als die temp er hoog schiet en de kloksnelheid omlaag gaat.

Dat is punt 1.

Punt 2, alles op lage settings zetten verleg je de bottleneck van je videokaart naar je processor.
Een 5700XT is sneller dan een 2060, echter, als je settings omlaag gooit word je processor de bottleneck en ga je er qua FPS niks op voorruit, zelfs op achteruit.

De Ryzen 2600 is wel een redelijke processor, maar als je alle cores/threads niet gebruikt dan kan die nog steeds een bottleneck worden. Dus dan kan je CPU load percentueel gezien wel laag zijn, maar ondertussen dat 4 cores op 100% draaien en de rest niks doet omdat de betreffende game niet overweg kan met meer dan 4 cores. Zijn overigens weinig games die veel profijt hebben van meer dan 6 op het moment (tuurlijk enkele wel, maar over het algemeen, de meeste games nog niet).

Resolutie of settings hoger zetten leg je de bottleneck meer bij de GPU dan de CPU, en kan dus zijn dat je met hogere settings soms een hogere framerate krijgt dan op lage settings. Helemaal bij de snellere GPU's.
(hoge settings betekend overigens niet meteen 'ultra' met 200% renderscale en 16x anti-alliasing)

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 20-04-2020 12:53 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
Nemesizz schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:52:
De Asus ROG Strix 5700XT is volgens mij ook een van de slechtste 5700's die je kan halen, omdat de koeler bij veel modellen gewoon los komt (met thermal throttle als gevolg). Zelfs de modellen met 'fix' presteren over het algemeen nog steeds slechter dan andere 5700 XT's.

Check de temperaturen maar en de clockspeeds tijdens gamen, zal mij niet verbazen als die temp er hoog schiet en de kloksnelheid omlaag gaat.

Dat is punt 1.

Punt 2, alles op lage settings zetten verleg je de bottleneck van je videokaart naar je processor.
Een 5700XT is sneller dan een 2060, echter, als je settings omlaag gooit word je processor de bottleneck en ga je er qua FPS niks op voorruit, zelfs op achteruit.

De Ryzen 2600 is wel een redelijke processor, maar als je alle cores/threads niet gebruikt dan kan die nog steeds een bottleneck worden. Dus dan kan je CPU load percentueel gezien wel laag zijn, maar ondertussen dat 4 cores op 100% draaien en de rest niks doet omdat de betreffende game niet overweg kan met meer dan 4 cores. Zijn overigens weinig games die veel profijt hebben van meer dan 6 op het moment (tuurlijk enkele wel, maar over het algemeen, de meeste games nog niet).

Resolutie of settings hoger zetten leg je de bottleneck meer bij de GPU dan de CPU, en kan dus zijn dat je met hogere settings soms een hogere framerate krijgt dan op lage settings. Helemaal bij de snellere GPU's.
(hoge settings betekend overigens niet meteen 'ultra' met 200% renderscale en 16x anti-alliasing)
Tijdens het gamen is de GPU nog nooit hoger dan 65 graden geweest. Modern Warfare is op 't moment de zwaarste game die ik speel en temp komt ook van die game. Gemeten met HW Info. Settings hoger zetten geeft me nog lagere fps dus dat gaat 'm helaas niet worden. Voor de rest heb ik ook gelezen dat de Strix een van de betere koelers heeft apart van de throttle issue. Die al is verholpen als ik meerdere mensen moet geloven. Heb er zelf ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:51

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Klinkt als hardwareprobleem, dus schopje naar VB.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou zeggen, slinger Afterburner eens aan. We kunnen eindeloos theorieën verzinnen, maar meten is weten. Geef eens een logje van CoD met daarin alle cpu cores separaat, cpu temp, gpu load, gpu temp, RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 12:37
Enkele simpele tips Software:

Gebruik STEAM, UPLAY, ORIGIN etc voor FPS.

Stel je freesync-bereik in op je monitor (als je die heb) - op "basic" had ik constant crashes. "Extended" geen problemen.

XMP setting in de Bios voor je geheugen aangepast? Draait die wel op de 3200Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatenkaas2120
Bart ® schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:36:
Klinkt als hardwareprobleem, dus schopje naar VB.
Sorry, wist niet waar het moest 😅
Pagina: 1