Welke camera kan een extern alarm aansturen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-sim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-02 18:39
Beste, ik zie al die prachtige en vaak goedkope beveligings cameras langskomen. Ik zou graag een camera met zone en beweging detectie (herkennen van mensen) willen gebruiken om vrij precies bewening detectie in te stellen.
Een gewone bewegingsmelder kan geen mensen herkennen.

Als deze camera dan in de zone een mens herkent, zou ik een signaal naar mijn bestaande domotica willen. is dat mogelijk?
Welke camera heeft zo'n schakeling? is dat een 'droog contact' ?
ik kan me voorstellen dat de camera zelf de beeld analyse moet doen en dit niet ergens op een server gebeurt?

dank,
elwin

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Een kale camera zelf kan dat nooit doen, er zal altijd een systeem achter moeten zitten die de beelden analyseert.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
Hahn schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:24:
Een kale camera zelf kan dat nooit doen, er zal altijd een systeem achter moeten zitten die de beelden analyseert.
idd
en ik weet niet wat je budget is maar begin maar bij 3000 euro voor wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:31
boyette schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:30:
[...]

idd
en ik weet niet wat je budget is maar begin maar bij 3000 euro voor wat je wilt
Een jaar of 15 geleden had je vast gelijk gehad. Tegenwoordig kan "motion detection" al op een ESP32 voor een paar euro.

Let wel, als je echt personen wilt herkennen dan zal je een veel complexer stukje software nodig hebben.
Naar mijn ervaring met Motion volstaat een x aantal pixels afwijking voor het detecteren van bewegende objecten.

Met een IR floodlight en een IR sensitive camera ben je ook in het donker voorzien.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Raymond P schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:54:
[...]

Een jaar of 15 geleden had je vast gelijk gehad. Tegenwoordig kan "motion detection" al op een ESP32 voor een paar euro.

Let wel, als je echt personon wilt herkennen dan zal je een veel complexer stukje software nodig hebben.
Naar mijn ervaring met Motion volstaat een x aantal pixels afwijking voor het detecteren van bewegende objecten.

Met een IR floodlight en een IR sensitive camera ben je ook in het donker voorzien.
we hebben het hier niet over een simpele motion detection.
de camera moet namelijk instaat zijn om menselijke beweging te detecteren en onderscheid maken tussen beweging van andere zaken zoals bomen / planten / voertuigen / dieren / insecten en alleen reageren op menselijke beweging.

En alleen alarmeren bij beweging van mensen.

Ik denk dat 3000 euro nog aan de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
Ik ben het niet eens met bovenstaande berichten. Er zijn voldoende cams beschikbaar met alarm-uitgangen (de mijne van 150€ heeft er al). Zelfs als je camera deze niet zou hebben, en je sluit 'm aan op een NVR, ook daar zijn er modellen waar je alarm INgangen en UITgangen op kan aansluiten. Een alarm IN is handig voor als een PIR van (bv) jouw domotica een camera tour/preset/recording starten moet. Alarm UIT kan dan op basis van MoDect, IVS rules etc getriggered worden (bv lichten aan in de desbetreffende kamer/tuin).

Ga je naar de high-range camera's (bv https://www.dahuasecurity...eries/2-MP/SD10A248WA-HNF), dan betaal je een duitje meer, maar dit is ook niet zomaar een binnenhuis camera om een random dief te detecteren. Bovenstaande heeft mega zoom, auto-tracking en andere (dure!) features, maar hij heeft ook een alarm uitgang.

Weet wel dat er een duidelijke gradatie van "AI" is:
- motion detection analyses zijn simpel, maar een blad dat voorbij waait is snel gedetecteerd, maar gelukkig kan je vaak de gevoeligheid van MoDect instellen
- IVS (dahua terminologie) is "veiliger", want dan kan je de algoritmes helpen door min/max size, en zelfs de richting over tripwires/intrusion boxes in te stellen. Niet geheel foolproof, want struiken in de tuin kunnen nog steeds grote schaduwen gooien die met de wind gekke sprongen kunnen maken.
- Face Detection: een paar van mijn cams kunnen dit, maar het is en blijft een gimmick. Probleem bij Dahua is dat het OF face detection OF IVS is, en vermits de gemiddelde dief toch met een hoodie of pet rondloopt, ben je beter af met IVS dan met face detection
- Face Recognition: hier heb ik al knappe filmpjes van gezien, maar zie bovenstaande: met een hoodie of pet kom je toch niet ver
- License Plate Recognition (LPR): hier heb ik experimenten mee gedaan, soms met goed succes. Cloud provider nodig om je images te processen (diegene die ik gebruikte is overgekocht en jammer genoeg niet meer gratis).

Dus zoals je ziet, zal met het aantal toegevoegde features de prijs omhoog gaan, maar voor €3000 kom je al heel ver richting Fort Knox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
boyette schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:58:
[...]

we hebben het hier niet over een simpele motion detection.
de camera moet namelijk instaat zijn om menselijke beweging te detecteren en onderscheid maken tussen beweging van andere zaken zoals bomen / planten / voertuigen / dieren / insecten en alleen reageren op menselijke beweging.

En alleen alarmeren bij beweging van mensen.

Ik denk dat 3000 euro nog aan de lage kant is.
Geen idee waar we het hier over hebben, TS is niet geheel duidelijk over het gewenste beveiligingsniveau.

Ik heb er ervaring mee. Over het algemeen zijn insecten en dieren een hoop pixels minder dan een mens, bewegen bomen en planten binnen een kader en minder snel dan een mens.

Als je personen met een laken over zich heen niet wilt herkennen dan zou je objectherkenning of gezichtsherkenning kunnen gaan doen.
Uiteindelijk is jouw >3000 euro camera ook maar een pixelteller en geen magische doos.

Het magische is hier al lang vanaf en dat drukt de kostprijs.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Raymond P schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:16:
[...]

Geen idee waar we het hier over hebben, TS is niet geheel duidelijk over het gewenste beveiligingsniveau.

Ik heb er ervaring mee. Over het algemeen zijn insecten en dieren een hoop pixels minder dan een mens, bewegen bomen en planten binnen een kader en minder snel dan een mens.

Als je personen met een laken over zich heen niet wilt herkennen dan zou je objectherkenning of gezichtsherkenning kunnen gaan doen.
Uiteindelijk is jouw >3000 euro camera ook maar een pixelteller en geen magische doos.

Het magische is hier al lang vanaf en dat drukt de kostprijs.
ja en het zit hem juist in voertuigen en andere objecten zoals autos bijv. en dieren wat het gecompliceerd maakt..

want voor de beweging is dat gecompliceerd
en er zal ook warmtedetectie bij moeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Voertuigen heb ik geen ervaring mee, al had ik daar ook graag een melding van gehad als er een zich in mijn woonkamer zou bevinden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Camera's van Meraki hebben een Snapdragon chip aan boord waarmee je mensen kan herkennen. (Geen individuen, maar wel dat het een "mens" is.) Beelden worden encrypted op de SSD opgeslagen, dus je hebt geen NVR nodig. Outdoor camera's kunnen ook voertuigen herkennen. Je kan zo'n camera bij een deur hangen en dan telt hij hoeveel mensen binnen komen. (Handig bij winkels bijvoorbeeld.)

Derde partijen kunnen hier tegenaan programmeren en dan bijvoorbeeld verdachte personen detecteren, of detecteren of iemand een veiligheidshelm draagt.

Als je handig bent met Python kan je ook 4M pixel snapshots maken, deze exporteren naar de cloud (AWS bijvoorbeeld) en hier machine learning op los laten om dingen/personen te herkennen. Je programmeert tegen de API van Meraki. Ze zien camera's meer als een sensor en niet specifiek als security apparaat.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet dat Axis camera's een analoge alarmuitgang hebben. Alleen definieer iets duidelijker je bewegings detectie van een mens. Bij de duurdere camera's kan je al wel ook richting en afstand bijvoorbeeld vastleggen en ook grote. Hoe precies wil je het hebben en wat is de ruimte voor fouten. Hoeveel onterechte meldingen accepteer je.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
mijn goedkopere camera (EUR150) detecteert mensen maar geen kat of auto als detectie/alarm. Alarm gaat af bij een instelling die op medium staat af bij mensen. Gezichten worden zeker niet herkent. Dan zou je beelden moeten uploaden en software moeten gebruiken erbij. All in one is duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0w13
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:06
Kijk anders eens naar de Foscam reeks.
De types die beginnen met G of eindigen met M hebben persoonsdetectie.
Die camera's heb je al vanaf een € of 100.

Of is dit te simpel voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
kijk hier eens naar
goedkoop NEE
maar werkt als een zonetje geeft aan welke kant mensen op lopen en hoe veel
https://www.hikvision.com...ameras/DeepinView-Series/

DS-2CD63C5G0-IVS
heb zelf deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:01
Het kan écht wel simpel hoor. Deze camera: https://www.hikvision.com...syIP-/DS-2CD2455FWD-I-W-/

149€

Detects human body through passive infrared sensitive to body temperature (PIR)

En vanaf dan zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Wil je een hardware relay? Koop dan een Hikvision NVR bij met alarm output relay (+/- 100€). Mag het gewoon softwarematig zijn? De mijne is gekoppeld aan mijn Synology surveillance station, als de camera een persoon detecteert, stuurt camera -> Synology signaal naar mijn Domoticz, en daar stuur je dan ook weer aan wat je wilt. Use your imagination!

En ohja, in die Hikvision camera's kan je ook gewoon een deel van het beeld instellen als 'detection zone'.

[ Voor 7% gewijzigd door Tha Render_2 op 20-04-2020 20:52 ]

Pagina: 1