Ik ben het niet eens met bovenstaande berichten. Er zijn voldoende cams beschikbaar met alarm-uitgangen (de mijne van 150€ heeft er al). Zelfs als je camera deze niet zou hebben, en je sluit 'm aan op een NVR, ook daar zijn er modellen waar je alarm INgangen en UITgangen op kan aansluiten. Een alarm IN is handig voor als een PIR van (bv) jouw domotica een camera tour/preset/recording starten moet. Alarm UIT kan dan op basis van MoDect, IVS rules etc getriggered worden (bv lichten aan in de desbetreffende kamer/tuin).
Ga je naar de high-range camera's (bv
https://www.dahuasecurity...eries/2-MP/SD10A248WA-HNF), dan betaal je een duitje meer, maar dit is ook niet zomaar een binnenhuis camera om een random dief te detecteren. Bovenstaande heeft mega zoom, auto-tracking en andere (dure!) features, maar hij heeft ook een alarm uitgang.
Weet wel dat er een duidelijke gradatie van "AI" is:
- motion detection analyses zijn simpel, maar een blad dat voorbij waait is snel gedetecteerd, maar gelukkig kan je vaak de gevoeligheid van MoDect instellen
- IVS (dahua terminologie) is "veiliger", want dan kan je de algoritmes helpen door min/max size, en zelfs de richting over tripwires/intrusion boxes in te stellen. Niet geheel foolproof, want struiken in de tuin kunnen nog steeds grote schaduwen gooien die met de wind gekke sprongen kunnen maken.
- Face Detection: een paar van mijn cams kunnen dit, maar het is en blijft een gimmick. Probleem bij Dahua is dat het OF face detection OF IVS is, en vermits de gemiddelde dief toch met een hoodie of pet rondloopt, ben je beter af met IVS dan met face detection
- Face Recognition: hier heb ik al knappe filmpjes van gezien, maar zie bovenstaande: met een hoodie of pet kom je toch niet ver
- License Plate Recognition (LPR): hier heb ik experimenten mee gedaan, soms met goed succes. Cloud provider nodig om je images te processen (diegene die ik gebruikte is overgekocht en jammer genoeg niet meer gratis).
Dus zoals je ziet, zal met het aantal toegevoegde features de prijs omhoog gaan, maar voor €3000 kom je al heel ver richting Fort Knox.