Toon posts:

Hoge fanspin en framerate issues met low settings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC heeft het moeilijk tijdens het spelen van spellen waarvan ik zou denken dat het wel zou moeten lukken. Vooral de GPU fan begint erg hard te zoomen tijdens het spelen en soms krijg ik ook lag. Vooral het enorm hard zoomen vind ik verontrustend. Ik wou graag weten waaraan het ligt. In het begin verliep dat gamen vlotter dan nu. Ook valt het op dat mijn CPU gebruik en geheugen soms kort pieken en dat mijn front fan erop lost zoomt.
Ik ben zoals je leest geen kenner.

Mijn specs:

Windows 8.1 64-bit
Intel Core i5 4590 @ 3.30GHz Haswell 22nm Technology
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz
ASRock B85 Killer (CPUSocket)
SyncMaster (1680x1050@60Hz)
2048MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire DUAL-X R9 270X 2GB GDDR5 OC With Boost)
111GB KINGSTON SV300S37A120G (SATA-2 (SSD)
931GB Seagate ST1000DM003-1ER162 (SATA )

Spellen waarbij het moeilijk loopt, zelfs in low(est) settings: GTA V, Skyrim, Rise of the Tombraider, Far Cry 3
...

Ik heb de PC al zo goed mogelijk stofvrij gemaakt en wat malwarecleaning gedaan (weinig gevonden).
...
Iemand suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 22:06
@Verwijderd Al eens gekeken wat de GPU temperatuur is in rust en tijdens een game? Je kunt hiervoor een tooltje als GPU-Z gebruiken.

Je kunt ook je drivers eens bijwerken naar de nieuwste versie, Windows zelf updaten, etc.

Als de problemen vanaf het begin aan waren kan het zijn dat je specs te laag zijn voor de games die je wilt draaien, ik heb nog niet gekeken naar de aanbevolen specs voor je games, die moet je zelf even checken.

Het kan ook aan de airflow in je kast liggen, waarbij de warmte van je GPU niet lekker wordt afgevoerd. Is je systeem zelfgebouwd of kant-en-klaar gekocht?

titelfix: wat verduidelijking: zoomen is (inzoomen) en lag is netwerk gerelateerd ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Geronimous op 19-04-2020 12:17 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:18
Je kan ook altijd eens Furmark opzetten om te zien wat je temperaturen doen onder zware load (https://geeks3d.com/furmark/).

Je kan volgens mij MSI Afterburner ook gebruiken voor het regelen van je fanspeed.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Geronimous Bedankt voor de snelle reactie.

In rust is de GPU-temperatuur rond de 35℃ en tijdens gamen gaat het richting 80℃ wanneer de fanspin heel duidelijk wordt. Drivers zouden normaal gezien bijgewerkt moeten zijn en Windows is ook up-to-date.

De airflow in de kast kan wel een probleem zijn. Ook de front fan maakt veel lawaai nu het stof uit de case gehaald heb. Stof zorgde blijkbaar voor wat "natuurlijke" demping.

De PC is kant-en-klaar gekocht.

@Spaiker Ik probeer de Furmark test morgen nog eens en dan post ik de resultaten.