Stecagrids 500 vervangen voor stringomvormer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Beste allemaal,

Op mijn dak liggen zonnepanelen ,deze zijn aangesloten op 5X Stecagrid 500 omvormers, ik wil deze omvormers vervangen door 1X omvormer, welke zou geschikt kunnen zijn ?
Een gedeelte van de panelen liggen op garage dak en hebben in de middag als eerste schaduw.
Ik heb dus 5X een string, kan ik deze probleemloos met elkaar verbinden naar 1 omvormer ?
Alvast bedankt voor jullie reacties
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...
Beste allemaal,

Op mijn dak liggen zonnepanelen ,deze zijn aangesloten op 5X Stecagrid 500 omvormers, ik wil deze omvormers vervangen door 1X omvormer, welke zou geschikt kunnen zijn ?
Een gedeelte van de panelen liggen op garage dak en hebben in de middag als eerste schaduw.
Ik heb dus 5X een string, kan ik deze probleemloos met elkaar verbinden naar 1 omvormer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:29:
Mijn vraag
...
Beste allemaal,

Waarom wil je het? Het zijn 10 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 16 ietwat oude panelen, de omvormers zijn ongeveer 15 jaar oud,1 is al defect geweest, wil dus vervangen voor een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb geen inhoudelijk antwoord, maar wel een vraag om het meedenken makkelijker te maken: wat wil je bereiken met het vervangen? Ruimte, preventief onderhoud, uit kunnen lezen, iets heel anders...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:59:
Het zijn 16 ietwat oude panelen, de omvormers zijn ongeveer 15 jaar oud,1 is al defect geweest, wil dus vervangen voor een nieuwe
Die steca's kan je voor heel weinig laten repareren, de kosten voor een andere omvormer haal je er niet uit.
Ik heb hier 5x Soladin 600 draaien, waarvan 4 op hetzelfde dak met dezelfde hoek, dat laat ik lekker zo, zeker gezien ik er nog 3 heb liggen.

Beter vervang je tzt de hele boel. je zal met meer data moeten komen, hoeveel gelijke panelen liggen er op dezelfde hoek. en wat is de spanning ervan. waarschijnlijk zijn dat nog panelen met 54 of minder cellen, dus kom je lastig aan een hoog genoeg spanning.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 23:26

MieJuul

3970Wp

Om überhaupt een antwoord te kunnen geven is het nodig om te weten waaruit de strings nu bestaan.
Welke panelen gaat het om? Hoeveel panelen? Configuratie?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Even uitgaande van 36 volt 5 ampère panelen die je vaak bij Steca ziet en verderop gaf je aan 16 panelen. Dat is 704 open klem spanning. Dat gaat in de omvormer stuk op koude dagen.

Advies: zoek uit of je wilt loggen, scoor een huis tuin en keuken omvormer van rond de 500 euro. Zet vervolgens de panelen in 2*8 configuratie parallel op de omvormer. Je hebt dan onder last 290 volt bij 10 ampère.
Verkoop de Steca omvormers

Als je daar niet mee wilt zitten pak je een fronius primo 3.0 deze kan met de spanning van 16 panelen in 1 string omgaan. Hij kost alleen 1000 euro.....

Wat wijsheid is hangt af van oriëntatie van de panelen, type van de panelen en beschikbaarheid van budget
Hoe meer je ons laat weten hoe meer we je kunnen zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 20-04-2020 08:15 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lardman 11+5 is een beter rendement dan 8+8.
Zie sunnydesignweb.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1