Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 13:18
Hol allemaal, volgende week verhuis ik naar een nieuwbouwwoning en vanwege wat gedoe met T-Mobile Thuis duurt het een paar dagen (ws ruim een week) voordat ik daar internet krijg. Ter compensatie heb ik in de tussentijd unlimited internet op mijn foon gekregen, maar het onhandige is dat ik als brave tweaker vrijwel al mijn apparatuur met kabels aan het internet hang (eigenlijk alleen mijn foon zelf niet).

Nu vraag ik me af of er een handige manier is om een fysiek thuisnetwerk aan een mobiele hotspot te hangen.

Momenteel gebruik ik een Mikrotik-router die ik in mijn huidige woning met veel hoofdpijn fatsoenlijk heb ingesteld. Die hoop ik zoveel mogelijk te laten zoals het is. Ik ga van T-Mobile glas naar T-Mobile glas, dus met een beetje geluk hoef ik tzt alleen maar wat instellingen te veranderen naar mijn nieuwe ip-adres en kan ik gaan. In de tussentijd laat ik hem losgekoppeld.

Routerduties wil ik daarom tijdelijk overdragen aan mijn TP-Link Archer C7, die momenteel met OpenWRT wordt ingezet als access point en domme switch.

Ik heb ook een nas en wat andere apparaten met statische ip-adressen waarbij het het makkelijkst is als mijn netwerk in ieder geval intern werkt als gebruikelijk en ik bijvoorbeeld gemakkelijk bij mijn nas blijf kunnen.

Ik zie het dus voor me dat ik de Archer C7 de hotspot van mijn telefoon laat opvangen en daarbinnen een eigen netwerkje opzet. Op de Archer zet ik dan DHCP aan en geef ik hem hetzelfde ip-adres als mijn Mikrotik normaal gesproken heeft. Ik zie voor me dat als ik dan mijn andere apparatuur met een kabel ermee verbind, dat die dan gewoon werken. Of zie ik hier volledig over het hoofd dat de DHCP van de router dan ruzie krijgt met de DHCP van de mobiele hotspot?

TL;DR: kan ik met een OpenWRT-router verbinden met een mobiele hotspot en daarbinnen een volledig los netwerk opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Is het echt nodig voor die ene week? Ik zou gewoon even die hotspot gebruiken voor alleen je laptop ofzo en de rest van je apparatuur even uit laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
FoxLenny schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:54:
Is het echt nodig voor die ene week? Ik zou gewoon even die hotspot gebruiken voor alleen je laptop ofzo en de rest van je apparatuur even uit laten...
Punt is dat ik mijn laptop tijdelijk heb uitgeleend (had ik toch niet nodig als ik het huis niet uitkom) en mijn desktop geen wifi heeft. Ik wil ook gewoon bij de bestanden op mijn nas kunnen.

(En bovendien vind ik het wel leuk om te experimenteren met wat mogelijk is O-) )

[ Voor 8% gewijzigd door faraga op 19-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
faraga schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:58:
[...]

Punt is dat ik mijn laptop tijdelijk heb uitgeleend (had ik toch niet nodig als ik het huis niet uitkom) en mijn desktop geen wifi heeft. Ik wil ook gewoon bij de bestanden op mijn nas kunnen.

(En bovendien vind ik het wel leuk om te experimenteren met wat mogelijk is O-) )
Ah, puntje 1 is wel lastig ja... Ik heb zelf nog tijdje gewerkt met een DD-WRT router (als wifi ontvanger) en dan bekabeld aan pc gehangen. Misschien vanuit hier iets knutselen?
En hoe benader je bestanden op je NAS? Via bijvoorbeeld SMB heb je geen internet voor nodig, kan het gewoon over je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:35
Misschien heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat gaat (natuurlijk) zonder problemen met OpenWRT.

Het meest gemakkelijk gaat het met een GL-iNet reisroutertje, maar met de Gargoyle variant van OpenWRT gaat het ook behoorlijk makkelijk. Met de standaard kan het natuurlijk ook, maar da's echt even tweaken. Komt op hetzelfde neer als verbinden met een hotspot van een hotel of zo, dan vind je behoorlijk wat How-Tos.

Met redelijk wat traffic zou ik misschien wel een oude telefoon gebruiken, want het wordt nogal warm verwacht ik en dat is niet fantastisch voor de hardware zelf en de accu.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Oh, USB-tethering heb ik nog niet eens over nagedacht, dat is ook interessant om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Wat heb je exact van Mikrotik?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX

Die combineer ik met zo'n glasvezel -> utp-doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
De GR3 heeft een usb port, daar kan je direct een (android) telefoon met usb tethering aan hangen.

(Save je config even zodat je over een week makkelijk terug kan)

- knip -

Pagina: 1