Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik wil een kleine fileserver opzetten met een 2 jaar oude Mac mini met de laatste MacOS+server software van Apple.

De server software is anno nu erg kaal en uitgekleed en bepaalde instellingen gaan lastig (er is geen echte SMB config bij mijn weten). Is het raadzaam om mij tijd en energie hier in te steken? Als ik reacties leest op internet is het veelal negatief.

Ik draai al jaren op een Dell server Ubuntu als fileserver en alles verloopt via AFP. De server wordt oud en er draait ook een mail server op deze server, dit wil ik van elkaar scheiden. Een ander probleem is dat ik 2 Debian werkstations hebt in mijn netwerk en deze willen niet zo lekker over AFP. Kan wel natuurlijk, maar de RIP software is een gezeur in deze situatie. Ook moet er een Windows bak komen in het netwerk (helaas).

Nu heb ik al eens een keertje Ubuntu geïnstalleerd op een oude Mac mini om te kijken of dit werkte en dat ging goed. Ik zat te denken om in plaats van MacOS+server Ubuntu te installeren op de Mac mini, deze configureren met SMB en vervolgens laten brullen als kleine fileserver.

De vraag is, is dit verstandig en ga ik tegen onvoorziene problemen aan lopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je je leven makkelijk wil maken kijk je eens naar ClearOS is gebaseerd op CentOS maar heeft een goede webinterface en doormiddel van apps kan je simpel extra dingen installeren en activeren. Vooral het gebruikersbeheer en rechten werkt top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Frogmen schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:42:
Als je je leven makkelijk wil maken kijk je eens naar ClearOS is gebaseerd op CentOS maar heeft een goede webinterface en doormiddel van apps kan je simpel extra dingen installeren en activeren. Vooral het gebruikersbeheer en rechten werkt top.
Uit interesse, is dat op een oude Mac Mini te draaien?

@Ova Is een NAS hier niet een beter idee? Heb je nog enige vorm van redundancy. Voor zo ver mijn kennis rijkt gaat er maar 1 schijf in die Mac mini en als die er genoeg van heeft zit je zonder. Die Mac Mini zou je dan bijvoorbeeld weer wel als backup kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja draai het zelf op een ATOM met verschillende service als VPN WEB SMB DLNA en squeezeboxserver. Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van belasting etc. Draait ook bij mijn broers en is echt super onderhoudsvrij, gewoon lekker auto update aan en klaar, op het saaie af bijna.
Uptime van meer dan een jaar is mij niet vreemd. Overigens zou ik mij over maar een schijf niet al te druk maken een backup moet je natuurlijk altijd hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
De oude Mac mini ligt op de plank en is de bedoeling dat ik deze dadelijk gaat gebruiken om de zakelijke backups op te slaan via rsync. Dit deed ik al op een oude Dell werkstation, maar is overleden na de verhuizing.

De Mac mini die ik als fileserver wil gebruiken is krap 2 jaar oud en bedoeld om met Apple server te laten draaien, maar dat software is zo beperkt geworden, ik weet niet wat ze hebben gedaan bij Apple.

Mijn nieuwe gedachten was om daar ook Ubuntu server op te installeren aangezien ik daar redelijk in thuis bent. De huidige fileserver draait daar ook op en zo ook de Zimbra mailserver (Esxi platform). Nu draait de fileserver met AFP en is zo ingericht dat de Apple werkstations denken dat dit een Apple server is. Werkt wel lekker, alleen Debian en Windows gaan daar niet goed samen mee.

Wat betreft de NAS, dit is wel in mijn gedachten voorbij gekomen, maar ik heb de Mac mini staan en daarnaast komt een disk array te staan met 6x 2GB schijven. Redundancy is wel goed lijkt mij. Via een cronejob wil ik elke nacht een backup draaien van de nieuwe en gewijzigde bestanden naar die oude Mac mini die thuis staat. Beide systemen draaien zonder scherm, muis en toetsenbord, via terminal kan ik ze perfect beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Lees dit even als het om de 2018 Mac Mini gaat: https://www.omgubuntu.co....e-t2-chip-cant-boot-linux, je kunt er dus Linux opzetten als je secure boot uitzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
Die zag ik niet aankomen :o

Bedankt voor de tip/link _/-\o_ Vanavond gelijk even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
Met die secure boot ging wel, alleen krijg ik niet mijn Lacie 6big aan de gang. Linux wordt niet echt ondersteunt als ik hun site leest en wat in vindt met Google. Wel heb ik Bold geïnstalleerd, zonder resultaat.

Ik zag dat je eerst moet aansluiten met de USB-C en dan TB (eerlijk gezegd was ik dit vergeten). Eerst maar aansluiten op mijn andere computer en formatteren dat ding, is nu HFS geformatteerd en een juiste USB kabel mee nemen van mijn werk.
Pagina: 1