Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selbiecookie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-03 11:46
Hoi,

de laatste tijd heb ik veel zitten denken om over te stappen op AMD.

Op dit moment heb ik een wat verouderde i7 6700(non-K), en had het idee om eventueel deze zomer te upgraden naar een R5 3600(x).

Nu is mijn vraag of het verschil duidelijk merkbaar zou zijn tijdens het gamen?
verdere specs van mijn PC zijn:

Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC 8G

16GB Corsair vengeance LPX 2133mhz (2x8GB)
(deze ga ik vervangen naar 3200mhz of 3600mhz als ik ga upgraden)

192GB Lenovo SSD (hier staat mijn OS op)

2TB Seagate HDD 7200RPM (hier staan al mijn games op)

Corsair RM850x voeding

Beste antwoord (via Selbiecookie op 19-04-2020 12:00)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AzzKickah schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:00:
Mjah, lijkt me wel toch.. Alleen al omdat de Ryzen ~4 jaar nieuwer is.. Sneller geheugen erbij, easy choice toch..?
Lijkt mij wel en 4 jaar oud zegt niets. Meten is weten. Het hangt compleet af van de spellen of het nuttig is of niet. Ja, er zijn spellen waarbij je er wat aan zal hebben, maar er zijn er ook genoeg die nooit hoger komen dan 70% per core. Als dit het geval is dan is upgraden nutteloos en heeft een snellere GPU wel zin.

Ik speel zelf bijvoorbeeld veel Borderlands 3 met een 6700K, GTX 1080Ti en 16GB RAM op 3840x1600. RAM komt nooit verder dan 10GB, de GPU draait op 80% tot 100% en geen enkele CPU core komt ooit verder dan 70%, waarbij het gemiddelde maar zo'n 50% is. Dan kan je de beste CPU van de wereld in de PC zetten waarbij je geen enkele frame meer zal halen. Het kan prima dat dit voor de TS anders is omdat ie andere games speelt, maar daarom ga je eerst testen zodat je weet dat als je geld gaat uitgeven je er ook iets aan hebt. CPU's gaan tegenwoordig veel langer mee dan vroeger en een nieuwe generatie geeft je ook maar vaak iets van 20% of 30% meer. Wanneer je dan bij wat je ook doet nooit een enkele core op 100% hebt lopen, heb je niets aan een upgrade. Of de CPU dan 2 maanden of 5 jaar oud is veranderd daar niets aan.

Dus aan de TS: Testen en benchmarks opzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hangt compleet af van wat je speelt. De spellen die ik speel met een 6700K en GTX 1080Ti, daarbij komt er nooit 1x core op 100% te draaien wat een snellere CPU nutteloos maakt. Dat betekend niet dat er geen spellen zijn die wel voordeel hebben bij een snellere CPU. Dus ja, het hangt er vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

Mjah, lijkt me wel toch.. Alleen al omdat de Ryzen ~4 jaar nieuwer is.. Sneller geheugen erbij, easy choice toch..?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
AzzKickah schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:00:
Lijkt mij wel en 4 jaar oud zegt niets. Meten is weten. Het hangt compleet af van de spellen of het nuttig is of niet. Ja, er zijn spellen waarbij je er wat aan zal hebben, maar er zijn er ook genoeg die nooit hoger komen dan 70% per core. Als dit het geval is dan is upgraden nutteloos en heeft een snellere GPU wel zin.

Ik speel zelf bijvoorbeeld veel Borderlands 3 met een 6700K, GTX 1080Ti en 16GB RAM op 3840x1600. RAM komt nooit verder dan 10GB, de GPU draait op 80% tot 100% en geen enkele CPU core komt ooit verder dan 70%, waarbij het gemiddelde maar zo'n 50% is. Dan kan je de beste CPU van de wereld in de PC zetten waarbij je geen enkele frame meer zal halen. Het kan prima dat dit voor de TS anders is omdat ie andere games speelt, maar daarom ga je eerst testen zodat je weet dat als je geld gaat uitgeven je er ook iets aan hebt. CPU's gaan tegenwoordig veel langer mee dan vroeger en een nieuwe generatie geeft je ook maar vaak iets van 20% of 30% meer. Wanneer je dan bij wat je ook doet nooit een enkele core op 100% hebt lopen, heb je niets aan een upgrade. Of de CPU dan 2 maanden of 5 jaar oud is veranderd daar niets aan.

Dus aan de TS: Testen en benchmarks opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

'Lijkt mij wel' bedoelde ik meer als 'kan niet missen'.
Hij vermeld verder ook niet om welke games het gaat dus ik ga er even niet vanuit dat ie het over 6 of 7 jaar oude games heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
AzzKickah schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:35:
[...]
Hij vermeld verder ook niet om welke games het gaat dus ik ga er even niet vanuit dat ie het over 6 of 7 jaar oude games heeft.
Als je denkt dat ie er sowieso iets aan heeft dan kan je dat fout hebben. Mogelijk heb je ook gewoon gelijk, maar het hangt er heel erg vanaf. Het is niet zo dat ie er zeker iets aan heeft. Heeft ie er wel iets aan is het nog de vraag hoeveel dat dan is. Moederbord, CPU en RAM vervangen, dan ben je makkelijk 500 euro verder. Geeft je dat dan 5% meer FPS zou ik dat geld er niet aan uittgeven.

Verder hoeven games ook niet 7 jaar oud te zijn. Borderlands 3 is een paar maanden oud waarbij mijn 6700K dus nog ruim voldoende is. Het is voor de TS denk ik handig om eerst wat te testen en te kijken of het voor hem nut heeft of niet. Heeft het voor hem nut, tuurlijk als ie het geld heeft gewoon kopen. Alleen kopen zonder eerst te kijken of het wel echt nut heeft kan mogelijk zonde van het geld zijn. Dus om dan te zeggen: Kan niet missen, dat is dus mogelijk wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selbiecookie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-03 11:46
AzzKickah schreef op zondag 19 april 2020 @ 01:35:
[...]

De games die ik het meeste speel zijn GTA 5, Minecraft (met heavy shaders enzo), en ik wil ook een VR headset kopen binnenkort wanneer ze weer op voorraad zijn bij winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Selbiecookie schreef op zondag 19 april 2020 @ 02:09:
[...]

De games die ik het meeste speel zijn GTA 5, Minecraft (met heavy shaders enzo), en ik wil ook een VR headset kopen binnenkort wanneer ze weer op voorraad zijn bij winkels.
Ook GTA 5 draait bij mij zonder 1 core op 100% te laten lopen, waarbij de CPU dus geen bottleneck is. Minecraft lijkt mij ook niet iets waarbij de CPU een probleem zal zijn. Dan blijft VR over en andere games.

Laat eens iets als MSI Afterburner draaien, dan krijg je een mooi log van CPU, RAM, GPU en VRAM gebruik. Dan kan je zien wat de bottleneck is. Mocht dat de GPU zijn en niet iets anders heb je nog niets aan een CPU upgrade.
Pagina: 1