Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
Goedenavond,

Toestraks een stroomuitval gehad en sindsdien start de NAS niet meer op.

Lampje blijft blauw knipperen.

Gegevens:

Synology Diskstation 214Play
2x 8TB WD Red in Synology hybrid raid

Wat heb ik al gedaan:
Nas uit.
Schijven eruit
Nas aan, start op, maar knippert oranje.
Nas gevonden via find synology
Melding: Geen schijven.

Schijven in de lopende nas geduwd (geen idee of dit verstandig was).

Even wachten schijven spinnen. Nas herkent ze ook beide lampjes van de schijven gaan branden en de synology webassistent zegt: welcome.
Geen DSM gevonden.

Ik kan nu dus de DSM installeren, maar wat gebeurt er met mijn data?
Die mag absoluut niet verloren gaan.
Is het een optie om enkel de eerste schijf erin te zetten en te installeren?

Hopelijk is hier een goeroe die mij als leek kan helpen haha.

Beste antwoord (via _Dune_ op 19-04-2020 19:25)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:41
Klopt. Eén backup.
Maar is één backup voldoende voor "dataveiligheid"?

Ik wil hier niet de slimmerik uit hangen, maar lukraak apparatuur bijkopen leidt vaak niet tot het gestelde doel.

Maar wat heb ik dan precies aan te merken op het voorstel van ivos87?
1, een NAS is niet primair bedoeld voor data backup, maar veel meer op de beschikbaarheid van die data: om de snelle beschikbaarheid te garanderen had je vroeger RAID-instellingen. Vroeger? Ja: door de toenemende diskcapaciteiten is het rebuilden van een RAIDsysteem toegenomen van vroeger "een uurtje" tot tegenwoordig (als je pech hebt) een week. Dan schiet een RAID-instelling dus al gauw zijn doel voorbij en is het terugzetten van een full backup + incrementals al gauw sneller.
2. de tweede 4-bay NAS schiet volkomen zijn investeringsdoel voorbij: twee enkele externe disks t.g.v. de volledige dataset doen dat karweitje óók en zijn goedkoper. Dan zou ik eerder mijn data op de 4-bay NAS zetten en de backup op de 2-bay NAS, die dan niet in RAID wordt gezet maar JBOD of zo.
3. Als (in de oorspronkelijk geschetste opzet) de 2bay NAS wordt getroffen door een encryptievirus, heeft de 4-bay NAS na de eerste backup na besmetting geen doel meer: worst case heb je dan geen backup en geen data meer.

Dáárom vroeg ik nadrukkelijk naar het backupregime, want dan wordt duidelijk wat de voornemens zijn en wat de voor/nadelen daarvan zijn i.r.t. datazekerheid (= "altijd safe backups hebben").

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivos87
Blijkbaar gewoon op installeren klikken.

DSM is nieuw geinstalleerd.
Data op schijf 1 is nog aanwezig.
Data op schijf 2 is weg deze schijf is gecrashed.

Gelukkig was het in SHR dus de data is nog aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:04
als dat ding in raid modus staat
en 1 schijf valt weg

heb je dan zelf het antwoord niet al gegeven ?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Misschien een idee om data die absoluut niet verloren mag gaan, te backuppen? Ik roep ook maar wat hoor.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je hebt geen databackup? :X

Dan zou ik je data eerst in veiligheid brengen, al is het maar door (bij RAID1) een "dd" kopie te maken van één van de schijven. Als je geen RAID1 had ingesteld moet je dat van beide schijven doen, dan kan je je geen buil vallen qua data.

En lees je eens in over het toepassen van een goed backupregime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Raid is geen backup.

Je nas kan namelijk vanalles overkomen;

Brand
Stommiteit van gebruiker
Hardware failure
Virus
Diefstal
Simultane uitval van schijven
Etc

Je hebt nu een mooie waarschuwing gehad. Ga een backup strategie inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:26

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ivos87 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:54:

Ik kan nu dus de DSM installeren, maar wat gebeurt er met mijn data?
Die mag absoluut niet verloren gaan.
Het lijkt er op dat je je data al terug hebt weten te halen.

Ben je inmiddels al zo wijs geweest om als de sodemieter een kopie van die data te maken naar een andere plek?

Mensen zeggen zoveel, maar ik kijk alleen naar wat ze doen.
Mensen zeggen dat data belangrijk is.
Maar veel mensen maken geen backup van die data.

Dus dan denk ik: dus die data is niet 'echt' belangrijk.

Je hebt gelukkig je data terug, maar was die data werkelijk belangrijk?

Ga je nu alsnog backups maken?

[ Voor 82% gewijzigd door Q op 19-04-2020 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
Over de backup gesproken, normaal backupte ik altijd naar een externe HD welke dan bij mijn moeder thuis werd ondergebracht.

Data op de NAS:
1. Alle foto's van ooit. Deze worden gebackupped
2. films en series. Deze werden niet gebackupped (ga ik misschien toch maar doen...)

Maar de laatste backup was 9 maanden geleden, want geen nieuwe foto's meer geupload. Toevallig deze maand de telefoon leegemaakt en de foto's op NAS gezet, deze waren dan weg geweest als het mis gegaan was.

Gelukkig is nu alles goedgekomen, morgen even alle foto's backuppen.
Als volgende stap zal ik een 4-bay nas gaan kopen, en deze 241play als backup nas gaan gebruiken.
T.z.t. maar eens gaan uitzoeken hoe je die automatisch de data kan laten backuppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-05 09:42

rickysedai

Whoop whoop

@ivos87 met de app DS photo op je telefoon kan je instellen dat hij dagelijks automatisch de foto’s van je telefoon op de nas zet. Telefoon kan ook stuk ben ik achtergekomen. En dan ben je van 9 maanden foto’s kwijt!

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 08:58
Weet niet hoeveel foto’s je hebt. Maar als het minder is dan 1tb zou ik een office364 account nemen en die foto’s via de syno naar onedrive zetten. Doe ik ook. Gaat mijn syno om wat voor reden dan ook kapot, dan staat in ieder geval die data nog als directe backup.
Of zet een andere 1 of 2 disk syno bij je ouders en koppel ze via internet aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
rickysedai schreef op zondag 19 april 2020 @ 08:06:
@ivos87 met de app DS photo op je telefoon kan je instellen dat hij dagelijks automatisch de foto’s van je telefoon op de nas zet. Telefoon kan ook stuk ben ik achtergekomen. En dan ben je van 9 maanden foto’s kwijt!
Thnx dat is wel een goede tip, ik had dit vroeger volgens mij eens ja. Dit moet ik zeker weer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
SunnieNL schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:25:
Weet niet hoeveel foto’s je hebt. Maar als het minder is dan 1tb zou ik een office364 account nemen en die foto’s via de syno naar onedrive zetten. Doe ik ook. Gaat mijn syno om wat voor reden dan ook kapot, dan staat in ieder geval die data nog als directe backup.
Of zet een andere 1 of 2 disk syno bij je ouders en koppel ze via internet aan elkaar.
Volgens mij zit ik op 500 gig. Maar groeit maandelijks met 3-4 gig (zeker als er wat filmpjes gemaakt worden).

Hou het toch liever bij mezelf, maar dat koppelen wat je zegt is een goede optie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 10:10
Ik sync mijn NAS DS414 automatich naar de 'cloud' van hubic. Ik heb daar 10TB voor €5 per maand.
Alles wat ik op mijn NAS zet wordt direct encrypted gesynct dmv cloudsync. Kan je ook niet vergeten een backup te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik gebruik een kleine UPS voor mijn NAS. Nooit onverwachte stroomuitval en altijd netjes afsluiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@ivos87
En als ik nou stel dat je 2-bay NAS samen met een nieuwe 4-bay NAS én een partiële externe backup géén backup is?
Welk backupregime ga je gebruiken met al dat spul?

En kan je s.v.p. bevestigen of ontkennen dat je nu al je data terug hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40
Renault schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:53:
@ivos87
En als ik nou stel dat je 2-bay NAS samen met een nieuwe 4-bay NAS én een partiële externe backup géén backup is?
Da’s niet waar natuurlijk.
Als de data op nas 1 staat en een kopie op nas 2, dan is die kopie een backup.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Klopt. Eén backup.

Ik wil hier niet de slimmerik uit hangen, maar lukraak apparatuur bijkopen leidt vaak niet tot het gestelde doel.

1, een NAS is niet primair bedoeld voor data backup, maar veel meer op de beschikbaarheid van die data: om de snelle beschikbaarheid te garanderen had je vroeger RAID-instellingen. Vroeger? Ja: door de toenemende diskcapaciteiten is het rebuilden van een RAIDsysteem toegenomen van vroeger "een uurtje" tot tegenwoordig (als je pech hebt) een week. Dan schiet een RAID-instelling dus al gauw zijn doel voorbij en is het terugzetten van een full backup + incrementals al gauw sneller.
2. de tweede 4-bay NAS schiet volkomen zijn investeringsdoel voorbij: twee enkele externe disks t.g.v. de volledige dataset doen dat karweitje óók en zijn goedkoper. Dan zou ik eerder mijn data op de 4-bay NAS zetten en de backup op de 2-bay NAS, die dan niet in RAID wordt gezet maar JBOD of zo.
3. Als (in de oorspronkelijk geschetste opzet) de 2bay NAS wordt getroffen door een encryptievirus, heeft de 4-bay NAS na de eerste backup na besmetting geen doel meer: worst case heb je dan geen backup en geen data meer.

Dáárom vroeg ik nadrukkelijk naar het backupregime, want dan wordt duidelijk wat de voornemens zijn en wat de voor/nadelen daarvan zijn i.r.t. datazekerheid (= "altijd safe backups hebben").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlantis1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 11:52
Ik doe het volgende. Ik backup regelmatig naar een externe schijf die ik elders bewaar. De grap is dat ik een programma Beyond2Compare ervoor gebruik. Die is uitstekend geschikt om naast het vergelijken van bestanden onderling (gebruikt door developers) om directory structuren te vergelijken en aan te geven wat is gewijzigd, nieuw is of is verwijderd. En vanaf daar is maandelijks een koud kunstje om de bestanden (Beyond2Compare) te mirroren naar de externe schijf.

Van partial backups ben ik geen voorstander.

Beyond2Compare:
https://www.scootersoftware.com/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Belangrijke data gaat naar cloud en sowieso een UPS die door Synology ondersteund wordt. En voor de zekerheid ook nog een losse lege cold spare disk er naast liggen.

Mij is UPS is voldoende om 30 minuten te halen, maar de Synology gaat na 5 minuten down. Mijn ESX maakt via netwerk verbinding met de Synology en gaat eveneens netjes Down. Synology, ESX en switch zitten allemaal achter ups.

[ Voor 40% gewijzigd door Wim-Bart op 19-04-2020 23:01 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
Renault schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:53:
@ivos87
Welk backupregime ga je gebruiken met al dat spul?
Ik was sowieso van plan om binnenkort te gaan upgraden naar een 4-bay nas. Maar ik denk dat ik dat nu iets versneld ga doen.
In de 2-bay nas komt 1 schijf 8TB, daarop past alle data die ook op de nieuwe 4-bay staat op dit moment.
Uiteraard zal ik t.z.t. gaan filteren op data die niet verloren mag gaan: Foto's van het gezin van de laatste jaren.
Als dat verloren gaat kan ik een nieuwe vrouw gaan zoeken :X
En kan je s.v.p. bevestigen of ontkennen dat je nu al je data terug hebt?
Ja godzijdank was alles nog gewoon aanwezig. Ik was bang dat zodra je de DSM nieuw ging installeren hij leeg zou zijn.

Even een timeline (zonder tijden):
Stroom valt uit.
Nas valt uit
Stroom gaat aan
Nas gaat aan
Nas blijft hangen in startup blauw lampje knipperen geen beep.
Nas paar keer aan en uit gezet geen resultaat.
Nas uit beide schijven eruit nas aan, na een tijdje beep en oranje knipperen status lichtje.
Nas uit eerste schijf erin, en blijft weer hangen.
Beide schijven eruit, aan, wachten tot beep en zoeken via findsynology,
Nas gevonden met melding: geen schijven
Schijven in de lopende nas geduwd, worden erkend.
Find synology zegt welcome, er is geen DSM geinstalleerd (hier werd ik heel erg bang).
Uiteindelijk toch maar op instal geklikt, DSM werd geinstalleerd, ik moest een nieuwe admin aanmaken, maar de naam: "Admin" ging niet... (toen nog geen idee)
Nas ging opnieuw opstarten, langste 10 minuten van mijn leven.
Eenmaal opgestart, bleef die beepen en blijkbaar was de 2e schijf gecrashed. De storage pool gaf wel aan dat er nog 5 tb aan data was.
Nas uit, 2e schijf eruit, aan via de PC geformateerd en terug in de nas geduwd.
Storage pool herstelde zich en de data was te zien.
Ik kon zien:
foto's en documenten (gelukkig hoef geen andere vrouw te zoeken _/-\o_ )
De andere shared folders met video's, downloads en muziek waren niet te zien. Dit zou veeel werk betekenen maar is te doen.
Na zoeken denken en ergeren ineens uitgevonden dat de nieuwe aangemaakte admin geen rechten had tot deze schijven, dus de rechten toegekend en alles was te zien.
Renault schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:18:
Klopt. Eén backup.

Lang verhaal kort, niet backuppen naar een NAS maar naar een externe HD omdat deze veilig offline ligt?
En je noemt 2? vanwege dubbel genaaid houdt beter? Of vanwege de data grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik had vroeger ook een offline backup dmv een (offsite) USB disk die ik dan omwisselde.. Maar dat is wel enorm bewerkelijk..

Ik heb nu 2 nassen die constant met elkaar repliceren. 1 thuis en 1 offsite. En dan nog een nas die “offline” staat. Deze zet ik eens per maand aan met WOL en dan run ik een sync. Als mijn huis afbrand heb ik de data offsite en als ik getroffen wordt door ransomware heb ik de offline NAS... Ook hier kun je genoeg op aanmerken hoor, maar het blijft een thuis situatie, ergens moet je een grens trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivos87
FreakNL schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:20:
Ik had vroeger ook een offline backup dmv een (offsite) USB disk die ik dan omwisselde.. Maar dat is wel enorm bewerkelijk..

Ik heb nu 2 nassen die constant met elkaar repliceren. 1 thuis en 1 offsite. En dan nog een nas die “offline” staat. Deze zet ik eens per maand aan met WOL en dan run ik een sync. Als mijn huis afbrand heb ik de data offsite en als ik getroffen wordt door ransomware heb ik de offline NAS... Ook hier kun je genoeg op aanmerken hoor, maar het blijft een thuis situatie, ergens moet je een grens trekken :)
Dat is ook wel een goede ja.

Ik zie het namelijk ook niet zitten om maadelijks de HD te gaan halen en de nas te backuppen. (omdat ik weet dat dit ik dit wss ga uitstellen tot het te laat is)

bij mijn ma staat nog een DS211+ Die zou ik dan mooi thuis offline kunnen zetten.

Kost me wel wat aan HD's maar dat is dan zo.

Thnx voor het meedenken

Vandaag even een 4TB HD aan de nas gehangen om een recente offline backup te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Houd ook rekening met bitrot, dat is op 8TB schijven met data die waarschijnlijk nauwelijks gelezen word absoluut niet ondenkbaar. Dan vertrouwen op 1 schijfje is de goden verzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Wat fijn dat je inderdaad al je data terug hebt en wát een verhaal zeg! :)

Die twéé externe schijven noemde ik omdat je ze dan om en om kunt (controleren en) gebruiken voor full backups én omdat je ze op twee verschillende plaatsen met een verschillend risicoprofiel kunt bewaren zodat de kans dat ze allebei verloren gaan of beschadigd raken, minimaal is.
De rest van je plan lijkt mij prima, met de kanttekening dat de NAS'sen fysiek dan wel voldoende ver uit elkaar zouden moeten staan zodat er twee verschillende risicoprofielen ontstaan.
Pagina: 1