Ik was sowieso van plan om binnenkort te gaan upgraden naar een 4-bay nas. Maar ik denk dat ik dat nu iets versneld ga doen.
In de 2-bay nas komt 1 schijf 8TB, daarop past alle data die ook op de nieuwe 4-bay staat op dit moment.
Uiteraard zal ik t.z.t. gaan filteren op data die niet verloren mag gaan: Foto's van het gezin van de laatste jaren.
Als dat verloren gaat kan ik een nieuwe vrouw gaan zoeken

En kan je s.v.p. bevestigen of ontkennen dat je nu al je data terug hebt?
Ja godzijdank was alles nog gewoon aanwezig. Ik was bang dat zodra je de DSM nieuw ging installeren hij leeg zou zijn.
Even een timeline (zonder tijden):
Stroom valt uit.
Nas valt uit
Stroom gaat aan
Nas gaat aan
Nas blijft hangen in startup blauw lampje knipperen geen beep.
Nas paar keer aan en uit gezet geen resultaat.
Nas uit beide schijven eruit nas aan, na een tijdje beep en oranje knipperen status lichtje.
Nas uit eerste schijf erin, en blijft weer hangen.
Beide schijven eruit, aan, wachten tot beep en zoeken via findsynology,
Nas gevonden met melding: geen schijven
Schijven in de lopende nas geduwd, worden erkend.
Find synology zegt welcome, er is geen DSM geinstalleerd (hier werd ik heel erg bang).
Uiteindelijk toch maar op instal geklikt, DSM werd geinstalleerd, ik moest een nieuwe admin aanmaken, maar de naam: "Admin" ging niet... (toen nog geen idee)
Nas ging opnieuw opstarten, langste 10 minuten van mijn leven.
Eenmaal opgestart, bleef die beepen en blijkbaar was de 2e schijf gecrashed. De storage pool gaf wel aan dat er nog 5 tb aan data was.
Nas uit, 2e schijf eruit, aan via de PC geformateerd en terug in de nas geduwd.
Storage pool herstelde zich en de data was te zien.
Ik kon zien:
foto's en documenten (gelukkig hoef geen andere vrouw te zoeken

)
De andere shared folders met video's, downloads en muziek waren niet te zien. Dit zou veeel werk betekenen maar is te doen.
Na zoeken denken en ergeren ineens uitgevonden dat de nieuwe aangemaakte admin geen rechten had tot deze schijven, dus de rechten toegekend en alles was te zien.
Renault schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:18:
Klopt. Eén backup.
Maar is één backup voldoende voor "dataveiligheid"?
Ik wil hier niet de slimmerik uit hangen, maar lukraak apparatuur bijkopen leidt vaak niet tot het gestelde doel.
Maar wat heb ik dan precies aan te merken op het voorstel van ivos87?
1, een NAS is niet primair bedoeld voor data backup, maar veel meer op de beschikbaarheid van die data: om de snelle beschikbaarheid te garanderen had je vroeger RAID-instellingen. Vroeger? Ja: door de toenemende diskcapaciteiten is het rebuilden van een RAIDsysteem toegenomen van vroeger "een uurtje" tot tegenwoordig (als je pech hebt) een week. Dan schiet een RAID-instelling dus al gauw zijn doel voorbij en is het terugzetten van een full backup + incrementals al gauw sneller.
2. de tweede 4-bay NAS schiet volkomen zijn investeringsdoel voorbij: twee enkele externe disks t.g.v. de volledige dataset doen dat karweitje óók en zijn goedkoper. Dan zou ik eerder mijn data op de 4-bay NAS zetten en de backup op de 2-bay NAS, die dan niet in RAID wordt gezet maar JBOD of zo.
3. Als (in de oorspronkelijk geschetste opzet) de 2bay NAS wordt getroffen door een encryptievirus, heeft de 4-bay NAS na de eerste backup na besmetting geen doel meer: worst case heb je dan geen backup en geen data meer.
Dáárom vroeg ik nadrukkelijk naar het backupregime, want dan wordt duidelijk wat de voornemens zijn en wat de voor/nadelen daarvan zijn i.r.t. datazekerheid (= "altijd safe backups hebben").
Lang verhaal kort, niet backuppen naar een NAS maar naar een externe HD omdat deze veilig offline ligt?
En je noemt 2? vanwege dubbel genaaid houdt beter? Of vanwege de data grootte?