Vaatwasser vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Je zult het altijd zien, in het huis lekker bezig met allemaal dingen die geld kosten. Uitbouw aanbetalingen gedaan en volgende week gaan ze daar mee beginnen en dan... gaat de vaatwasser ook nog eens stuk.

Nou daar zitten wij nu. Onze vaatwasser zit er al in sinds 2004 blijkbaar (wij hebben de papieren nagelopen, dit huis sinds 2019 gekocht). Dus wij waren direct van: 'ja, we kopen een nieuwe'.
Wij hadden een AEG volledig geintegreerde vaatwasser de: '43060VI'. Wat ik lees is dat deze 12 couverts had, 49decibel aan geluid produceerde en 16 liter water gebruikte (klinkt al als onwijs weinig).

Nu moeten wij dus iets nieuws vinden, de nishoogte is 87 cm en het frontpaneel van de keuken is 69,7cm hoog, 1,8cm diep en 59,5cm breed. Een snelle google search levert een top 10 op bij coolblue en dan staan er drie redelijk goed geprijsde en veel gekochte (aanname, want veel reviews) vaatwassers op:

De drie waar ik het dan over heb zijn onderstaande:

Siemens SN636X01GE
Bosch SMV25AX01N afgevallen
Siemens SN636X00IE

Waarbij de Siemens SN636X00IE de duurste is en qua bouwkwaliteit volgens Coolblue middenklasse is en de rest basisklasse. Qua waskwaliteit is de Siemens SN636X01GE middenklasse en de rest basisklasse.
Ik heb geen flauw idee wat ik me er bij voor moet stellen voor die 3 tientjes verschil.

Nu had ik een ander topic gevonden waar iemand de verschillende niveau's uitlegde qua vaatwassers, maar ook dan zie ik niet in de titel van het product terug of het een serie 2,4,6 of 8 is of wel een IQ100 etc etc.
Freshouttheoven schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:27:
Onderling zit er tussen Bosch en Siemens geen kwaliteitsverschil, aangezien ze onderhuids hetzelfde zijn. Er zit wel een kwaliteitsverschil tussen de verschillende series.

Bosch 2 serie staat gelijk aan de IQ100 van Siemens
Bosch 4 serie staat gelijk aan de IQ300 van Siemens
Bosch 6 serie staat gelijk aan de IQ500 van Siemens
Bosch 8 serie staat gelijk aan de IQ700 van Siemens

De 2 en 4 serie van Bosch en de IQ100 en IQ300 van Siemens zijn de budgetmodellen.[/li]

Met de 6 serie van Bosch en IQ500 serie van Siemens heb je een goede balans qua prijs/ kwaliteit, een van de modellen uit deze serie zou ik jullie adviseren.

De 8 Serie van Bosch en de IQ700 serie van Siemens zijn de highend modellen en bevatten meer technische snufjes.
Wat ons betreft moet een vaatwasser wassen en niet al te veel dingen op zitten wat stuk kan gaan. Een app hoeven wij niet, zien we op dit moment geen voordeel in. Tevens een besteklade is leuk, maar niet nodig. Na het wassen automatisch opengaan is leuk, maar als we over X jaar kinderen krijgen is dat misschien wel weer gevaarlijk die warme lucht. Ik denk dus dat wij gewoon naar een basis vaatwasser op zoek zijn, die de vaat schoon maakt. Ik denk dat dat bovenstaande drie zijn, kan iemand mij dan wijsmaken welke de 'juiste' is op papier van deze drie? Of anders heeft iemand anders een tip welke ik wel zou moeten nemen want X? Mijn onderbuikgevoel is dat de Bosch afvalt en die toch iets minder superieur is dan de andere twee. Qua cijfers that is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:10:
Siemens SN636X01GE
Bosch SMV25AX01N
Siemens SN636X00IE

Nu had ik een ander topic gevonden waar iemand de verschillende niveau's uitlegde qua vaatwassers, maar ook dan zie ik niet in de titel van het product terug of het een serie 2,4,6 of 8 is of wel een IQ100 etc etc.
Beide Siemens vaatwassers zijn IQ300 modellen. De laatste is net wat luxer met een RVS kuip i.p.v. kunststof, iets meer binnenruimte (13 vs. 12 couverts) en wat meer programmakeuzes.

De Bosch is een Series 2 model, dus volgens jouw eigen info lager gepositioneerd. Ook met een kunststof kuip btw.

Dit vond ik met 2 minuten Googlen. Doe er je voordeel mee. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:08
Deze voldoet ook aan al je eisen denk ik

https://www.inventum.eu/inbouw-witgoed/vaatwassers/ivw6008a/

en het (100% NL) Inventum geeft 5 jaar garantie wat ook wat waard is

op bol.com voor een zeer gunstige prijs te vinden

https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl

of een nog zuiniger exemplaar:

https://www.inventum.eu/inbouw-witgoed/vaatwassers/ivw6008a/

waterverbruik per cyclus = 9 liter

Geluidsniveau: 41 dB

https://www.electroworld....35asi-8712876150278.html#

[ Voor 19% gewijzigd door boyette op 18-04-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Toevallig is onze vaatwasser ook aan vervanging toe (scharnier stuk) en hebben wij ook een mishoogte van 87 cm.

We komen uit op deze van coolblue: https://www.coolblue.nl/p...shoogte-87-5-92-5-cm.html

De 700 serie dus. De meerprijs is dus wel een zuiniger model met water/electra en ook stiller (46 of 48 dB vs 42 maakt best uit).

Wij willen hem laten plaatsen, maar veel leveranciers zijn een soort coronawinterslaap ingegaan. Op zichzelf terecht maar wel jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Delerium schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:47:
Toevallig is onze vaatwasser ook aan vervanging toe (scharnier stuk) en hebben wij ook een mishoogte van 87 cm.

We komen uit op deze van coolblue: https://www.coolblue.nl/p...shoogte-87-5-92-5-cm.html

De 700 serie dus. De meerprijs is dus wel een zuiniger model met water/electra en ook stiller (46 of 48 dB vs 42 maakt best uit).

Wij willen hem laten plaatsen, maar veel leveranciers zijn een soort coronawinterslaap ingegaan. Op zichzelf terecht maar wel jammer..
Is deze dan niet een halve centimeter te hoog? Daarom liet ik hem al bij voorbaat afvallen namelijk.
Ik vond de meerprijs met besparing een beetje een 'wassen neus', maar laat me graag verbeteren. Op coolbllue staat namelijk dat de vaatwasser uit de OP basis is en een beter (lees: duurder) type bespaard 6 euro per jaar(!) en de dB gaat dan naar 44. Ik ben er niet in thuis, maar het is op het oog verwaarloosbaar (voor ons). Temeer ook omdat wij in de nacht de vaatwasser aanhebben en het dus sowieso nooit horen eigenlijk.
Xander schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:40:
[...]

Beide Siemens vaatwassers zijn IQ300 modellen. De laatste is net wat luxer met een RVS kuip i.p.v. kunststof, iets meer binnenruimte (13 vs. 12 couverts) en wat meer programmakeuzes.

De Bosch is een Series 2 model, dus volgens jouw eigen info lager gepositioneerd. Ook met een kunststof kuip btw.

Dit vond ik met 2 minuten Googlen. Doe er je voordeel mee. :)
Check, die RVS had ik ook gezien en dat zal dan wel een stuk beter zijn inderdaad. Verder snap ik dan weer niet waarom coolblue de waskwaliteit bij die op basis zet en bij die andere siemens op middensegment. Ik weet niet waar ik dat zoeken moet zeg maar in het verschil tussen die twee. Wat de een midden en de ander basis maakt qua waskwaliteit zeg maar. Was voor mij moeilijk te bevatten dat de duurdere een mindere waskwaliteit heeft, al zit er natuurlijk wel een RVS kuip in wat meer kost.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:59:
[...]
Is deze dan niet een halve centimeter te hoog?
Er zijn maar twee maten, laag (ca 82 cm) en hoog (ca 86.5/87 cm). Indien je 'hoog' hebt dan past een nieuwe hoog ook wel. De maten vallen niet echt op een halve cm af.

Maar goed, we hebben uiteindelijk een bezorgservice gevonden die hem brengt en aansluit; deze willen perse de maat vooraf opmeten zodat wij (en zij) de zekerheid hebben. Misschien ook een overweging (Expert voor 90 euro; duur maar heeft dan wel de voordelen van bezorgen+aansluiten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Heb er niet veel verstand van, maar ik heb een Siemens SN65E010EU iQ300 , 4 jaar oud inmiddels, en als je niet voorzichtig bent met het wagentje ontspoord die iedere keer bij het naar binnen duwen.

Reuze irritant, zomaar een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Delerium schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:04:
[...]

Er zijn maar twee maten, laag (ca 82 cm) en hoog (ca 86.5/87 cm). Indien je 'hoog' hebt dan past een nieuwe hoog ook wel. De maten vallen niet echt op een halve cm af.

Maar goed, we hebben uiteindelijk een bezorgservice gevonden die hem brengt en aansluit; deze willen perse de maat vooraf opmeten zodat wij (en zij) de zekerheid hebben. Misschien ook een overweging (Expert voor 90 euro; duur maar heeft dan wel de voordelen van bezorgen+aansluiten)
m

Klopt wij wilde ook koste wat het kost laten aansluiten, maar e en BCC deden het al niet dus niet verder gekeken toen omdat het dan wel voor ieddreen hetzelfde zou zijn vanwege de corona nu.

We hebben net met zijn tweeën nog eens gekeken op de coolblue vergelijking en de duurdere Siemens heeft een betere bouwkwaliteit door de RVS kuip en de andere een betere waskwaliteit door een Intensieve zone wat de ander niet heeft. Eindstand, waarschijnlijk neigen wij meer naar de RVS kuip doordat dat geen naden heeft en dat verminderd de kans op lekkage. Die intensieve zone gebruikt men in de regel volgens de website voor aangekoekte dingen. Dat gaat sowieso niet in de vaatwasser maar wordt met de hand gedaan, als het al gebeurd.

Onze huidige vaatwasser heeft nu juist water in de bodem staan waarschijnlijk door iets wat lekt (dat is de melding namelijk). Dus als een RVS de kans hierop kan verminderen zijn we er denk ik wel uit.
mvrhrln schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:05:
Heb er niet veel verstand van, maar ik heb een Siemens SN65E010EU iQ300 , 4 jaar oud inmiddels, en als je niet voorzichtig bent met het wagentje ontspoord die iedere keer bij het naar binnen duwen.

Reuze irritant, zomaar een tip :)
Dat is sowieso reuze irritant ja. Moet zeggen.. ik heb ook snel ruzie met die dingen als ik er iets mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:36:
[...]
m

Klopt wij wilde ook koste wat het kost laten aansluiten, maar e en BCC deden het al niet dus niet verder gekeken toen omdat het dan wel voor ieddreen hetzelfde zou zijn vanwege de corona nu.

We hebben net met zijn tweeën nog eens gekeken op de coolblue vergelijking en de duurdere Siemens heeft een betere bouwkwaliteit door de RVS kuip en de andere een betere waskwaliteit door een Intensieve zone wat de ander niet heeft. Eindstand, waarschijnlijk neigen wij meer naar de RVS kuip doordat dat geen naden heeft en dat verminderd de kans op lekkage. Die intensieve zone gebruikt men in de regel volgens de website voor aangekoekte dingen. Dat gaat sowieso niet in de vaatwasser maar wordt met de hand gedaan, als het al gebeurd.

Onze huidige vaatwasser heeft nu juist water in de bodem staan waarschijnlijk door iets wat lekt (dat is de melding namelijk). Dus als een RVS de kans hierop kan verminderen zijn we er denk ik wel uit.

[...]

Dat is sowieso reuze irritant ja. Moet zeggen.. ik heb ook snel ruzie met die dingen als ik er iets mee doe.
Inventum daar wil je niet naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
boyette schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:46:
[...]

Inventum daar wil je niet naar kijken?
Wij hebben naar jouw advies gekeken, naast dat deze bij 1 link duurder was (in de 600) en bij de andere een stuk goedkoper (309 euro, waarbij de adviesprijs stond van 385, voor wat we zo snel zagen dezelfde vaatwasser hebben we hem verder links laten liggen. We vonden het nogal een verschil dat 1 site hem aanbied voor 600 en de ander voor 300 Daarbij had je ook nog een link waar een half geïntegreerde vaatwasser in stond, wij zijn echt op zoek naar een volledig geïntegreerde.

Wij zijn ook deels wel merk georiënteerd aan het kijken, de meeste reviews worden geschreven over Bosch en Siemens (waarbij wij dus waarschijnlijk voor de Siemens gaan kiezen, mede door heel veel goede reviews).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Potentieel probleem ligt op de loer. De oude AEG was 59,4 cm breed, vrijwel alle die wij vinden online zijn of 59,8 of 60cm breed. De nisbreedte is 59,8, het kan dus alleen exact passen zonder welke speling dan ook. Dat gaat een leuke uitdaging worden nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:01

B64

Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:29:
[...]
...de meeste reviews worden geschreven over Bosch en Siemens (waarbij wij dus waarschijnlijk voor de Siemens gaan kiezen, mede door heel veel goede reviews).
Bosch of Siemens, same difference. Die komen naast elkaar uit dezelfde fabriek rollen. Toen ik naar een vaatwasser aan het zoeken was merkte ik al heel snel dat er voor iedere variant van Bosch ook een Siemens te vinden is met exact dezelfde specificaties, alleen het bedieningspaneel was anders ingericht. Ze worden ook voor ruwweg dezelfde prijzen in de markt gezet, soms is de Bosch goedkoper en soms de Siemens (maar nooit bij dezelfde webshop)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10
In onze vorige keuken hadden wij een simpele vaatwasser van AEG.Deed zijn werk an sich prima, maar je kon wel merken dat het een goedkope vaatwasser was. De lade onderin boog subtiel door als hij vol zat, hierdoor liepen de wieltjes dan niet meer lekker naar binnen toe, waardoor de lade altijd scheef liep. Uiteindelijk zo frustrerend, dat we hier expliciet op gelet hebben bij de vaatwasser voor onze nieuwe keuken.

Nu hebben we een Siemens SN878D46PE. Wel best prijzig, maar wat een verademing. De lade loopt altijd goed door een fatsoenlijk rolmechaniek in de onderste stevige lade. De bovenste en onderste laden zijn compleet in te delen. Oftwel, de bestekbak kan overal staan onderin. En de pinnetjes voor de borden zijn overal met een simpele beweging neer te klappen, zodat je een enorme ruimte heb voor pannen en schalen. Deze vaatwasser heeft wel een app. Mi super handig, waarschuwt namelijk op de telefoon als de vaatwastabletten bijna op zijn, zout of glansspoelmiddel op is of een reinigingsprogramma nodig is. Als er iets mis mee is, dan lezen ze hem van afstand uit. En het aller belangrijkst voor ons, deze heeft een extra stil programma waarbij hij maar 39dB produceert. Onze eettafel staat in de keuken, dus als we natafelen hoor je hem nagenoeg niet. Dat verschil is enorm als je er 1 met 46-48dB neemt (wat onze eerdere AEG was).

Nadelen? Afgezien van de prijs, drie dagen voor kerst greep de aquastop in. Netjes gerepareerd door Siemens hoor, maar dat was balen ;)

Samenvattend: De goedkopere vaatwassers doen het natuurlijk prima, maar het zijn de kleine irritaties waar je tegenaan blijft lopen bij een product dat als het goed is wel minimaal 5 jaar mee moet. Kijk dus niet alleen naar de prijs, maar voornamelijk naar de geluidsproductie en hoe het kwalitatief in elkaar zit. Corona gooit roet in het eten, maar anders een keer bij die Siemens-Bosch store kijken :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:29:
[...]

Wij hebben naar jouw advies gekeken, naast dat deze bij 1 link duurder was (in de 600) en bij de andere een stuk goedkoper (309 euro, waarbij de adviesprijs stond van 385, voor wat we zo snel zagen dezelfde vaatwasser hebben we hem verder links laten liggen. We vonden het nogal een verschil dat 1 site hem aanbied voor 600 en de ander voor 300 Daarbij had je ook nog een link waar een half geïntegreerde vaatwasser in stond, wij zijn echt op zoek naar een volledig geïntegreerde.

Wij zijn ook deels wel merk georiënteerd aan het kijken, de meeste reviews worden geschreven over Bosch en Siemens (waarbij wij dus waarschijnlijk voor de Siemens gaan kiezen, mede door heel veel goede reviews).

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Potentieel probleem ligt op de loer. De oude AEG was 59,4 cm breed, vrijwel alle die wij vinden online zijn of 59,8 of 60cm breed. De nisbreedte is 59,8, het kan dus alleen exact passen zonder welke speling dan ook. Dat gaat een leuke uitdaging worden nog wel.
de eerste link was die van de fabrikant zelf
waarbij de adviesprijs wordt weergeveven

ik had meteen ook de goedkoopste gezocht en die link erbij gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ophidian schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:45:
In onze vorige keuken hadden wij een simpele vaatwasser van AEG.Deed zijn werk an sich prima, maar je kon wel merken dat het een goedkope vaatwasser was. De lade onderin boog subtiel door als hij vol zat, hierdoor liepen de wieltjes dan niet meer lekker naar binnen toe, waardoor de lade altijd scheef liep. Uiteindelijk zo frustrerend, dat we hier expliciet op gelet hebben bij de vaatwasser voor onze nieuwe keuken.

Nu hebben we een Siemens SN878D46PE. Wel best prijzig, maar wat een verademing. De lade loopt altijd goed door een fatsoenlijk rolmechaniek in de onderste stevige lade. De bovenste en onderste laden zijn compleet in te delen. Oftwel, de bestekbak kan overal staan onderin. En de pinnetjes voor de borden zijn overal met een simpele beweging neer te klappen, zodat je een enorme ruimte heb voor pannen en schalen. Deze vaatwasser heeft wel een app. Mi super handig, waarschuwt namelijk op de telefoon als de vaatwastabletten bijna op zijn, zout of glansspoelmiddel op is of een reinigingsprogramma nodig is. Als er iets mis mee is, dan lezen ze hem van afstand uit. En het aller belangrijkst voor ons, deze heeft een extra stil programma waarbij hij maar 39dB produceert. Onze eettafel staat in de keuken, dus als we natafelen hoor je hem nagenoeg niet. Dat verschil is enorm als je er 1 met 46-48dB neemt (wat onze eerdere AEG was).

Nadelen? Afgezien van de prijs, drie dagen voor kerst greep de aquastop in. Netjes gerepareerd door Siemens hoor, maar dat was balen ;)

Samenvattend: De goedkopere vaatwassers doen het natuurlijk prima, maar het zijn de kleine irritaties waar je tegenaan blijft lopen bij een product dat als het goed is wel minimaal 5 jaar mee moet. Kijk dus niet alleen naar de prijs, maar voornamelijk naar de geluidsproductie en hoe het kwalitatief in elkaar zit. Corona gooit roet in het eten, maar anders een keer bij die Siemens-Bosch store kijken :+
en misschien moet je ook naar garantie kijken
een fabrikant die 5 jaar garantie geeft.. doet dat ook niet voor niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
boyette schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:17:
[...]

en misschien moet je ook naar garantie kijken
een fabrikant die 5 jaar garantie geeft.. doet dat ook niet voor niets
Dat is zeker waar, gaan we nog even naar kijken.
Zat net weer naar je links te kijken en de eerste is nog vrij hoog in de dB, vrijwel gelijk als wat we nu hebben.
Het frontpaneel bij de siemens/bosch er op zetten ziet er wel hetzelfde uit als hoe het met de AEG was, dat zie ik niet terug op de foto's want daar zit volgens mij al een frontje op. Afijn, we gaan Inventum mede door de 5 jaar garantie echt meenemen.

Ook de tweede link die me door de dB aantrok en de nisbreedte ziet er interessant uit, helaas is die halfgeintegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:54
Hier onze 18 jaar oude Bosch vervangen voor een Siemens IQ300. Wat inbouwbreedte betreft, de machine is smaller dan 60cm en heeft strips op de zijkant om het verschil op te vullen, ga je dus geen probleem mee krijgen.

De Bosch was al 2x blijven hangen in een programma waardoor dat ding uren achterelkaar hetzelfde water bleef rondsproeien, verder jankte de pomp al 3 jaar en toen er ijzer op ijzer geluid uit kwam was de maat vol. Bij het uitbouwen kwamen we er dus achter dat die machine nooit fatsoenlijk is ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Oekol schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:29:
[...]

Dat is zeker waar, gaan we nog even naar kijken.
Zat net weer naar je links te kijken en de eerste is nog vrij hoog in de dB, vrijwel gelijk als wat we nu hebben.
Het frontpaneel bij de siemens/bosch er op zetten ziet er wel hetzelfde uit als hoe het met de AEG was, dat zie ik niet terug op de foto's want daar zit volgens mij al een frontje op. Afijn, we gaan Inventum mede door de 5 jaar garantie echt meenemen.

Ook de tweede link die me door de dB aantrok en de nisbreedte ziet er interessant uit, helaas is die halfgeintegreerd.
ik denk dat dat voor de foto is dat zijn gewoon volledige inbouw vaatwassers
anders kan dat paneel er af

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
De kwaliteit van vaatwassers (ook wasmachines) is tegenwoordig niet meer van hetzelfde niveau als 15 - 20 jaar geleden. Dit komt gedeeltelijk doordat het steeds zuiniger en stiller moet zijn.

Bij Bosch dien je naar de eerste cijfer van het modelnummer te kijken om er achter te komen om welke lijn het betreft, SMV25AX01N deze vaatwasser behoort dus tot de 2 serie line op van Bosch.

Bij Siemens dien je naar de tweede cijfer van het modelnummer te kijken, SN636X01GE deze vaatwasser behoort dus tot de IQ300 line up van Siemens.

Staar je niet blind op de door Coolblue aangegeven bouw- en waskwaliteit, deze is verre van accuraat (zoals je zelf ook al had opgemerkt ;)).

Een RVS Kuip geniet de voorkeur doordat deze o.a. hygiënischer zijn, de hoeveelheid wasbeurten is ook iets om rekening mee te houden. Wanneer je de vaatwasser maar een aantal keer per week gebruikt zal een IQ300 of een 4 serie prima voldoen, wanneer je dagelijks de vaatwasser gebruikt en wellicht op sommige dagen zelfs twee keer dan ben je beter af met een vaatwasser uit een hogere categorie zoals een IQ500 of 6 serie doordat deze vaatwassers kwalitatief wat beter zijn gebouwd en over all meer wasbeurten aankunnen.

Naast de kwaliteit van een vaatwasser is de aftersales ook belangrijk, hierbij scoort Bosch/ Siemens erg goed aangezien je een zeer lange tijd nog onderdelen voor het betreffende product kunt vinden.

De Bosch SMV68PX01N is momenteel scherp geprijsd bij een aantal winkels. Naast Bosch/ Siemens kun je ook naar AEG kijken, wellicht is het sowieso een goed idee om de merken c.q. modellen die jouw voorkeur genieten te bekijken om een betere indruk te krijgen over hoe bijv. de knopjes en de maandjes aanvoelen etcetera.

Wanneer je het graag wilt laten aansluiten zou je eventueel naar een speciaalzaak/ vakhandel kunnen gaan. Over het algemeen zijn de prijzen daar hoger echter staat men vaak wel open voor onderhandelingen m.b.t de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een Bosch die is inmiddels 18 jaar oud. Zo zou weer voor een Bosch (of dus Siemens wat ik lees) gaan.
Als ik zo'n ding meerdere malen per week gebruik, moet ik geen irritaties hebben.
En mocht ik dat geld niet voor handen hebben, dan was ik wel met de hand totdat ik het geld wel heb. Elke dag ellende wil ik niet.
Zou het risico ook niet durven nemen voor een ander merk te gaan.
Moet wel zeggen dat mijn wasmachine en koelkast van AEG zijn, volgens mij ook prima.

Tis wat met die apps tegenwoordig voor allerlei apparaten. Zelfs tandenborstels hebben een app. Beetje doorgeslagen lijkt me, hoewel er altijd gadget freaks zijn natuurlijk. Maar enfin wat off topic
_JGC_ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:00:
Bij het uitbouwen kwamen we er dus achter dat die machine nooit fatsoenlijk is ingebouwd.
Wat ging er mis met het inbouwen dan?
In mijn beleving kan dat toch niet zo moeilijk zijn? Zelfde als wasmachine, stabiel en zo recht mogelijk toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Harribo op 19-04-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Harribo
- geen plaat onder het aanrecht gespijkerd tegen vocht als deur open gaat
- machine stond los tussen de kasten ipv vastgeschroefd
- stond niet tegen onderkant aanrechtblad gedrukt maar met kier van 25mm
- stond niet recht
- kraan zat op onmogelijke plek (nu nog steeds)

Behalve de kraan alles wel kunnen fixen bij het plaatsen van de Siemens, staat wel een klein beetje scheef tussen de kasten, maar deze hele keuken is scheef, komt tzt wel als we een nieuwe keuken plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Toevallig is onze vaatwasser ook aan vervanging toe (scharnier stuk)
Jij leek mij toch niet iemand van de wegwerpmaatschappij! Zo’n scharnier is waarschijnlijk voor een paar tientjes te vervangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:48:
De kwaliteit van vaatwassers (ook wasmachines) is tegenwoordig niet meer van hetzelfde niveau als 15 - 20 jaar geleden. Dit komt gedeeltelijk doordat het steeds zuiniger en stiller moet zijn.

Bij Bosch dien je naar de eerste cijfer van het modelnummer te kijken om er achter te komen om welke lijn het betreft, SMV25AX01N deze vaatwasser behoort dus tot de 2 serie line op van Bosch.

Bij Siemens dien je naar de tweede cijfer van het modelnummer te kijken, SN636X01GE deze vaatwasser behoort dus tot de IQ300 line up van Siemens.

Staar je niet blind op de door Coolblue aangegeven bouw- en waskwaliteit, deze is verre van accuraat (zoals je zelf ook al had opgemerkt ;)).

Een RVS Kuip geniet de voorkeur doordat deze o.a. hygiënischer zijn, de hoeveelheid wasbeurten is ook iets om rekening mee te houden. Wanneer je de vaatwasser maar een aantal keer per week gebruikt zal een IQ300 of een 4 serie prima voldoen, wanneer je dagelijks de vaatwasser gebruikt en wellicht op sommige dagen zelfs twee keer dan ben je beter af met een vaatwasser uit een hogere categorie zoals een IQ500 of 6 serie doordat deze vaatwassers kwalitatief wat beter zijn gebouwd en over all meer wasbeurten aankunnen.

Naast de kwaliteit van een vaatwasser is de aftersales ook belangrijk, hierbij scoort Bosch/ Siemens erg goed aangezien je een zeer lange tijd nog onderdelen voor het betreffende product kunt vinden.

De Bosch SMV68PX01N is momenteel scherp geprijsd bij een aantal winkels. Naast Bosch/ Siemens kun je ook naar AEG kijken, wellicht is het sowieso een goed idee om de merken c.q. modellen die jouw voorkeur genieten te bekijken om een betere indruk te krijgen over hoe bijv. de knopjes en de maandjes aanvoelen etcetera.

Wanneer je het graag wilt laten aansluiten zou je eventueel naar een speciaalzaak/ vakhandel kunnen gaan. Over het algemeen zijn de prijzen daar hoger echter staat men vaak wel open voor onderhandelingen m.b.t de prijs.
Wat een heerlijke en volledige reactie, heel blij mee dat iemand zijn expertise zo duidelijk deelt. Worden we blij van d:)b

Mede door jouw reactie worden we nog meer gestuurd richting de Siemens SN636X00IE. Het enige is dat de nisbreedte 59,8cm is en de vaatwasser zelf ook. Helaas gaan we dat met elke vaatwasser krjigen, dus daar valt vast een mouw aan te passen.

Ik zie dat de vaatwasser die jij noemde uit de 6 serie van Bosch komt (dat is welllicht overkill uit je eerdere tekst, we zijn een tweepersoons gezin en hebben hem om de dag aan het draaien) en die zie ik bij de Wehkamp (uitverkocht atm) en Bcc voor 607 euro. Enige minpuntje is dat hij pas over 15 dagen leverbaar is, op het eerste gezicht.

Wat ik nu ga doen is even de siemens met de RVS kuip en deze bosch met elkaar vergelijken en dan kijken wat voor ons het beste is op dit moment, die 100 euro maakt me weinig in principe.

edit: holy shit, hij weegt 55 kilo? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:29:
[...]

Wat een heerlijke en volledige reactie, heel blij mee dat iemand zijn expertise zo duidelijk deelt. Worden we blij van d:)b

Mede door jouw reactie worden we nog meer gestuurd richting de Siemens SN636X00IE. Het enige is dat de nisbreedte 59,8cm is en de vaatwasser zelf ook. Helaas gaan we dat met elke vaatwasser krjigen, dus daar valt vast een mouw aan te passen.

Ik zie dat de vaatwasser die jij noemde uit de 6 serie van Bosch komt (dat is welllicht overkill uit je eerdere tekst, we zijn een tweepersoons gezin en hebben hem om de dag aan het draaien) en die zie ik bij de Wehkamp (uitverkocht atm) en Bcc voor 607 euro. Enige minpuntje is dat hij pas over 15 dagen leverbaar is, op het eerste gezicht.

Wat ik nu ga doen is even de siemens met de RVS kuip en deze bosch met elkaar vergelijken en dan kijken wat voor ons het beste is op dit moment, die 100 euro maakt me weinig in principe.

edit: holy shit, hij weegt 55 kilo? :9~
Helaas klopt de omschrijving niet altijd, je kan hiervoor beter op de website van de fabrikant kijken. De SMV68PX01N weegt 45 kilo (12 kilo meer dan SN636X00IE), gewicht zegt niet altijd iets over de (bouw)kwaliteit van een product, echter in dit geval wel ;).

Wanneer je maar om de dag de vaatwasser gebruikt is een Siemens IQ300 of Bosch 4 serie met RVS kuip inderdaad voldoende, de gemiddelde levensduur is ongeveer 2500 wasbeurten waarbij je bij de hogere series hier nog zo'n 1000 wasbeurten aan kan toevoegen. Daarnaast gaf je een hint over eventuele gezinsuitbreiding in de (nabije) toekomst, wellicht is dit ook een aandachtspunt om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:00
https://m.keukenloods.nl/...AVwRx3xXj9rxoCrqMQAvD_BwE

Ik gebruik deze tot alle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

eamelink schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:34:
[...]
Jij leek mij toch niet iemand van de wegwerpmaatschappij! Zo’n scharnier is waarschijnlijk voor een paar tientjes te vervangen :)
Je hebt gelijk, sterke observatie. Alleen is het geen paar 10tjes maar 200 euro voor een apparaat van 8 jaar oud (en toen 450 kostte).

En dat is overigens waarom ik vooral de duurdere (duurste) modellen bekijk. Op afwerking zijn de hogere klasse beter afgewerkt en steviger. De lade-geleiders bv, de stevigheid van de kuipjes enzovoort. Ik heb me lang afgevraagd wat de meerwaarde is van bv een diepvries tussen model A van 600 euro en model B van 1000 euro, maar indien het geld alleen in de kwaliteit van het apparaat verdwijnt is dat op de langere termijn beter uit aan het pakken. Kwaliteit zit dan bv in strips, afwerking, gebruikte materialen (RVS-kuip bv) enzovoort. Vandaar dat ik nu de diepte investering doe om op langere termijn beter af te zijn.
En hoe je kan zien of een duurder apparaat betere kwaliteit heeft of alleen maar duur omdat het kan: veel google en vergelijken. Indien een apparaat overal (incl Duitsland of Frankrijk) duur is en vrijwel nooit een stuntprijs heeft, dan zal het wel een duur apparaat zijn vanwege de kwaliteit.

De wasmachine ging vorig jaar bv ook kapot (na 5 jaar) maar daar ontdekte ik dat de overweging vervangen of reparatie ik vrijwel exact hetzelfde model zou gaan kopen. Dan is reparatie van 150 euro nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:08
_JGC_ schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:29:
@Harribo
- geen plaat onder het aanrecht gespijkerd tegen vocht als deur open gaat
- machine stond los tussen de kasten ipv vastgeschroefd
- stond niet tegen onderkant aanrechtblad gedrukt maar met kier van 25mm
Thanks!
Bovenstaande punten die ik exclusief gequote heb, heb ik ook niet in orde maar draait al 13 jaar prima in nu 2 verschillende huizen. Maar zal wrs dan problemen kúnnen opleveren elders?
Stabiliteit natuurlijk een vd belangrijkste dingen denk ik.

De eerste, plaat onder aanrecht heb ik niet, of mijn aanrecht moet al goed zijn. Komt trouwens bij dat de vaatwasmachine een halve centimeter uitsteekt tov aanrecht, misschien scheelt dat net (?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die oude bosch wandelde vaak naar voren bij het openen, daarom zet je hem vast.
Luchtcirculatie over de bovenkant is niet gewenst bij een inbouw vaatwasser, daarom aan boven toe stellen of zorgen dat je de ruimte opvult met een extra plank.
Die plaat onder het aanrechtblad zit bij je nieuwe vaatwasser, maar als je een nieuwe keuken plaatst en de vaatwasser laat staan gaat die plaat vaak mee met het oude blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:48:

Naast BCC (wel leverbaar maar na 15 werkdagen) en wehkamp uitverkocht heb ik verder nog geen website gevonden die rond de 600 euro zat. Welke bedoelde jij of bedoelde je exact deze? Ook mediamarkt heeft bijv hem voor 899 in de winkel staan, geen idee of die laagste prijs garantie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:47
Oekol schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:21:
[...]

Naast BCC (wel leverbaar maar na 15 werkdagen) en wehkamp uitverkocht heb ik verder nog geen website gevonden die rond de 600 euro zat. Welke bedoelde jij of bedoelde je exact deze? Ook mediamarkt heeft bijv hem voor 899 in de winkel staan, geen idee of die laagste prijs garantie hebben.
Ik heb al mijn keukenapparatuur destijds bij de outlet van BSH (Bosch Siemens) gekocht.
De bosch die je noemde was in de Bosch outlet al uitverkocht. Misschien is deze Siemens SN657X04IE geschikt, wordt geleverd voor 597 euro?

edit: Hij is wel iets minder stil... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:21:
[...]

Ik zeg het inderdaad bij BCC, volgens mij is Mediamarkt laatst afgestapt van de laagste prijs garantie en richten ze zich meer op 'service'. Helaas werkt de Mediamarkt met externe bezorg partijen waar je niet vrolijk van wordt.

Je zou eventueel de Siemens SN657X01PN kunnen overwegen, is vergelijkbaar met de eerder genoemde Bosch 6 serie, waarschijnlijk ook bij de lokale witgoed specialist te koop voor deze prijs wanneer je ze erop wijst. Ik heb persoonlijk geen ervaring met BY.VODELCA. Dezelfde vaatwasser is ook als B-keus te koop via Siemens zelf voor 560 euro.

Je kan ook een aantal winkels aanschrijven die ook de Bosch SMV68PX01N verkopen en aangeven dat je graag bij ze wilt kopen als ze meegaan met de BCC prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:20:
[...]

Ik zeg het inderdaad bij BCC, volgens mij is Mediamarkt laatst afgestapt van de laagste prijs garantie en richten ze zich meer op 'service'. Helaas werkt de Mediamarkt met externe bezorg partijen waar je niet vrolijk van wordt.

Je zou eventueel de Siemens SN657X01PN kunnen overwegen, is vergelijkbaar met de eerder genoemde Bosch 6 serie, waarschijnlijk ook bij de lokale witgoed specialist te koop voor deze prijs wanneer je ze erop wijst. Ik heb persoonlijk geen ervaring met BY.VODELCA. Dezelfde vaatwasser is ook als B-keus te koop via Siemens zelf voor 560 euro.

Je kan ook een aantal winkels aanschrijven die ook de Bosch SMV68PX01N verkopen en aangeven dat je graag bij ze wilt kopen als ze meegaan met de BCC prijs.
Interessant! Moest even b keus uitleggen hier omdat ze geen gebruikte wil en vroeg hoe lang die al gebruikt was en/of hoe oud die was. Dat zit wel snor nu. Zag ook dat je voor 75 euro 5 jaar fabrieksgarantie bij kan kopen. Is dat iets wat je aan zou raden? Of is fabrieksgarantie een wassenneus bij vaatwassers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Oekol schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:34:
[...]

Interessant! Moest even b keus uitleggen hier omdat ze geen gebruikte wil en vroeg hoe lang die al gebruikt was en/of hoe oud die was. Dat zit wel snor nu. Zag ook dat je voor 75 euro 5 jaar fabrieksgarantie bij kan kopen. Is dat iets wat je aan zou raden? Of is fabrieksgarantie een wassenneus bij vaatwassers?
Persoonlijk zou ik er nooit extra garantie bijkopen.

Standaard heb je twee jaar garantie vanuit Siemens, de extra drie jaar garantie erbij kopen is in Nederland een wassen neus. Ook buiten deze twee jaar heb volgens de Nederlandse wet recht op een deugdelijk product, wanneer bijv. de vaatwasser in het vierde jaar mankementen vertoont kun je je beroepen op non-conformiteit en dient de winkel (in dit geval Siemens) het product kosteloos weer conform te maken.

Vaak beroepen bedrijven die in Nederland actief zijn zich op de Uneto-VNI richtlijnen qua gemiddelde gebruiksduur verwachtingen. Deze richtlijnen zijn nergens op gebaseerd, maar zelfs volgens deze richtlijnen heb je recht op een gedeeltelijke vergoeding bij een eventuele gebrek binnen de gestelde richtlijnen. Volgens deze richtlijnen is de gemiddelde gebruiksduur verwachting bij een vaatwasser van < 600 euro is 72 maanden.

Je hebt sowieso 14 dagen zichttermijn en mocht het product niet bevallen kun je de koop kosteloos ontbinden. Wanneer bijv. dat ene krasje, deukje of beschadiging toch groter is dan gedacht kun je het product altijd nog omruilen of je geld terug vragen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kiuUkSZ.png

Het is de Siemens SN657X01PN B-Keus geworden!

We zijn heel benieuwd, gaan hem zaterdag met mijn zwager installeren, hij komt dan even helpen. Gaan er vanuit dat hij van te voren al geleverd is. Site gaf aan uiterlijke 3 werkdagen in NL. Heel heel erg bedankt allemaal en hopelijk kunnen wij weer even verder qua vaatwasser. De wasmachine is van Bosch dus we houden het in de 'familie'.

Uiteindelijk niet de extra 5 jaar (7 dan intotaal) garantie bijgekocht, aangezien je dan effectief 1 jaar extra zekerheid koopt. Want uit het verhaal van @Freshouttheoven moet het sowieso een deugelijk product zijn voor 72 maanden lang. Wij zijn blij. Nogmaals dank dank dank allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterboss
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 11:42

Ik weet dat sommige plaatselijke elektronica winkels nog wel plaatsen OA expert of EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Dacht laat ik delen hoe het is gegaan: de vaatwasser ging er (tegen alle verwachtingen) als een warme mes door de boter in de nis. De vloerprojectie is zeker geen overbodige luxe, wat is dat ding stil!!!

Heel erg blij met de tip van @Freshouttheoven nogmaals dank voor het delen van je kennis en verder iedereen bedankt voor het meedenken.

Pagina: 1