Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-05 13:22
Goedemiddag,

Ik heb momenteel een Netgear R7800 Nighthawk router achter mijn Ziggo modem staan (op het Ziggo modem / router heb ik wifi uitgeschakeld).

Nu wil ik het wifi netwerk graag uitbreiden met een accesspoint om het signaal beter te spreiden. Nu zie ik dat ik de R7800 ook als accesspoint kan instellen. Is het verstandig om een 2e R7800 te kopen en die instellen als accesspoint, of (wat ik vaak hoor) een Ubiquiti Pro accesspoint kopen (exact even duur)?

Ik zie dat de R7800 hogere wifi snelheden haalt dan de Ubiquiti, maar mijn vraag is dus wat de verstandigere keuze is.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:01
Heb je die hogere snelheden ook nodig? In de regel is het voor de dekking handiger om meerdere goedkopere access points te plaatsen, kijk bijvoorbeeld eens naar de AC Lite als je bij Ubiquti wil blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik weet niet in hoeverre de snelheid heel belangrijk is, er hangen tegenwoordig een aantal iphones / ipads aan, enkele ip camera's en verder weinig.

Als het gewoon lekker vlot loopt is dat wellicht een betere optie.

Ik hoef niet per se bij Ubiquiti te blijven, anders gezegd, ik heb nog niets van Ubiquiti maar wil niet snel iets kopen en achteraf de foute dingen gekocht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hangt er een beetje vanaf wat je mogelijkheden zijn? Kun je kabels naar de locaties krijgen waar je je AP's wilt? Heb je al een POE switch?

Dingen die je niet wilt doen :
- Nieuw AP als repeater
- Mesh (kan fijn werken maar is meestal beperkt)

En kijk gewoon naar lite AP's, beetje afhankelijk van de ruimte die je wilt voorzien maar voor 80 euro heb je een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Als 1 niet genoeg zou zijn kun je er altijd nog een 2de bijplaatsen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Kabels krijgen op de locatie is eventueel wel mogelijk. Ik heb een PoE+ switch, ik zag alleen wel dat de Lite versie daar niet standaard op kan omdat die op minder volt werkt? Of heb ik dat verkeerd.

Wat bedoel je met:

Dingen die je niet wilt doen :
- Nieuw AP als repeater

Ik ga er van uit dat de Netgear R7800 gewoon als Wifi router blijft werken en een Ubiquiti Accesspoint dan als "verlenging" van het wifi signaal werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 20:45
als je een kabel hebt naar waar het slecht is (ik vermoed 1e verdiep) , en je hebt daar extra devices zoals een apple-tv , dan absoluut de R7800 als bridge ... heb je ineens extra poorten

als je gaat voor meerdere accespoints, of je ze gaat hangen op plaatsen waar geen electra voorzien is, , absoluut unifi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Koop een UniFi AP AC Lite, de single-unit versie heeft een PoE injector in de doos, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Je hebt niet verplicht een controller nodig die altijd aan staat o.i.d., je kan het met de mobile app instellen, met de app voor Windows, macOS of Linux of als je dat wil, op de commandline via SSH.

[ Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 18-04-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
ijske schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:46:
als je een kabel hebt naar waar het slecht is (ik vermoed 1e verdiep) , en je hebt daar extra devices zoals een apple-tv , dan absoluut de R7800 als bridge ... heb je ineens extra poorten

als je gaat voor meerdere accespoints, of je ze gaat hangen op plaatsen waar geen electra voorzien is, , absoluut unifi's
Dat was dus ongeveer ook mijn gedachte, Ik heb op zolder een 19" rack waar ik de hoofdrouter wil zetten. Aangezien dit niet het bereik heeft tot beneden en de tuin wil ik hier graag een extra accesspoint zetten.

Ik kan de Netgear instellen als router, in bridge mode of als accesspoint (welke van de laatste 2 is dan de juiste?)

Een 2e Netgear R7800 zou ik dan beneden kunnen zetten waarbij ik dan ook 3 extra lan poorten heb.
Aangezien ik veel berichten lees dat mensen hun routers verkopen om Ubiquiti spullen te halen vroeg ik mij af of dat niet een betere keuze zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 20:45
unifi heeft mooi spul yes, zeker voor de hobbyiesten onder ons die graag met vlans gaan liggen spelen of statistiekjes bijhouden ... maar op het einde van de dag zenden de netgear en de unifi exact evensterke wifi uit.. allebei 1watt max @ 5ghz en boven kanaal 100...

POE accespoints worden vooral als fantastisch geadviseerd omdat ze qua locatie gewoon beter gepositioneerd staan in huis

dus in jou geval, ... wil je het gewoon ergens neerpleuren en nooit meer naar kijken of word je warm vanbinnen voor statistiekjes en gsm app'jes ?

ubiquiti is trouwens niet de enige die leuke stuff heeft, ik heb bv een Cisco RV340 gekocht ,een 19' router die routerd.. geen wifi , geen poe... gewoon een router die routerd (en je kan er alles mee wat de ubiquiti USG ook kan)
wifi doe ik wel met mijn accespoints ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door ijske op 18-04-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In plaats van een extra Netgear R7800, kun je beter twee UniFi AP AC Lite's kopen. De Wifi van de router uitschakelen en de beide UniFi AP AC Lite het Wifi werk laten doen. Verschillende merken mixen gaat niet echt lekker werken. Je zl dan waarschijnlijk handmatig van access point moeten wisselen, dat is niet nodig als je twee of meer UniFi AP AC Lite's gaat gebruiken.

Of je moet gaan kijken wat Netgear in te bieden heeft.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Scott81 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:49:
[...]

Een 2e Netgear R7800 zou ik dan beneden kunnen zetten waarbij ik dan ook 3 extra lan poorten heb.
Aangezien ik veel berichten lees dat mensen hun routers verkopen om Ubiquiti spullen te halen vroeg ik mij af of dat niet een betere keuze zou zijn
Zodra je met meerdere AP's werkt en je een beetje makkelijk wil kunnen zien of je apparaten goed verbinding maken met de juiste AP, de instellingen overal goed staan en de software overal up-to-date is kom je als thuisgebruiker of prosumer vrij snel op UniFi uit. Het probleem is dat de meeste andere oplossingen te duur, niet stabiel of te complex zijn. Het gaat ook niet om de WiFi chipset, alle 'goede' AP's gebruiken nagenoeg dezelfde sets. 'harder zenden' helpt ook niet.

Je kan je netgear laten zoals ie is en gewoon WiFi uitzetten als je al je wifi met UniFi spul wil doen.

Voor het geval je in de verleiding raakt om de LR modellen te kopen: Long Range staat niet voor 'betere AP' maar voor 'andere configuratie' die geoptimaliseerd is om over langere afstanden te verbinden, niet 'harder' te verbinden ;) De Pro versie is voornamelijk 'sneller', waarbij de extra snelheid in de praktijk niet echt wat uitmaakt gezien je meer dan 1Gbit op je internet verbinding zou moeten hebben voor dat dat uitmaakt.

Als je wel graag nieuwere technologie gebruikt (terwijl dat nu ook nog niet veel uit maakt) zou je naar de nanoHD AP in de UniFi lijn kunnen kijken, maar dat is een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor alle reacties, ik zou het inderdaad enorm fijn vinden als ik door het hele huis en tuin gewoon hetzelfde wifi netwerk heb en de accesspoints zelf bepalen via welke module ik signaal krijg. Ik had nu tijdelijk een extra router ingesteld maar daarbij blijft hij wisselen tussen netwerken en dat is absoluut niet de bedoeling.

Ik zal eens kijken of ik met 2 Unify lite modules het hele huis en tuin kan voorzien van wifi, mocht dat niet genoeg zijn zou ik eventueel een 3e kunnen kopen. Dat wordt weer lastiger met R7800 als accesspoints (en duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Scott81 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:35:
Ik heb een PoE+ switch, ik zag alleen wel dat de Lite versie daar niet standaard op kan omdat die op minder volt werkt? Of heb ik dat verkeerd.
Dat was bij eerdere revisies idd zo, die konden alleen gevoed worden via 24V Passive PoE. De modellen die nu in de winkels liggen kunnen gewoon gevoed via 802.3af (PoE) of 802.3at (PoE+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ah okay, top.

Klopt het dat ik met een Unify Lite geen gasten netwerk kan opzetten?

En met alleen 1 of 2 unify Lite’s kan ik al van start? Ik hoef geen ibuiqity cloud key, switch of router ofzo?

[ Voor 40% gewijzigd door Scott81 op 19-04-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Een eenvoudig gastennetwerk met aparte ssid waarbij de gebruikers geen toegang hebben tot de rest van het netwerk kunnen de AP's gewoon zelf als ik het goed heb, wil je een een gastenportal opzetten waarbij gebruikers echt in moeten loggen dan moet je ergens de Unify software hebben draaien. Dit kan op een cloud key, raspberry pi, nas etc. Bij normaal gebruik hoef je de Unify software alleen te starten (bv gewoon op je Windows pc) om aanpassingen te doen. Eventueel kun je ook een app gebruiken op je smartphone maar die is wat beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ah nee dat hoeft idd niet, gewoon dat als bezoek komt dat ze op een onbeveiligd apart netwerk kunnen inloggen zodat ze geen wifi wachtwoord hoeven.

Als dat kan ga ik eens 2 accesspoints bestellen om te testen
Pagina: 1