Welke versterker nodig bij Wharfedale Diamond 220 Speakerset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Om wat beter geluid bij mijn televisie te krijgen (Samsung UE40F6400) heb ik een speakerset van Wharfedale (Diamond 220) aangeschaft met een subwoofer (Wharfedale WH-D8).

Hier zitten alleen geen kabels bijgeleverd en ook geen versterker (dus die moet ik nog kopen).

Dit is nieuw terrein voor mij dus ik weet niet precies wat ik hiervoor nodig heb.

Kan iemand mij helpen bij het kiezen van een versterker die hierbij past.

Het liefst eentje in het goedkopere segment (wellicht vind ik er tweedehands ergens een). Maar kan iemand mij uitleggen waar ik daarbij op moet letten en wellicht wat voorbeelden geven.

Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:24
Koop de technologie en opties die je wilt (dus dolby dit dolby dat bla bla) en ingangen die je nodig hebt (tulp? optisch? coax? bluetooth?)

Maar, let op minimaal 2.1 en 50-100 watt op 8 ohm op die 2 en 100-200 watt op die .1

In principe zou bijna elke 'normale versterker' (ook oude 2ehands) wel moeten voldoen als je het simpel wilt houden. Zolang het maar 2.1 of 5.1 etc is

[ Voor 26% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 18-04-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die subwoofer heeft geen high level inputs dus je hebt een surround receiver of versterker met pre-outs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12
Op welke manier kijk je tv, via een aparte settopbox of via CI card in je tv? Zijn er nog meer apparaten zoals een DVD / Bluray speler die je gebruikt? Zeker als dat het geval is kan je imho best naar een instap AV receiver kijken. Het is behoorlijk om het even naar welk merk je dan kijkt.

Je speakers zijn niet bepaald exotisch dus naar zaken als vermogen van je receiver hoef je niet te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Versterker voor 2.1
categorie: Versterkers en receivers

Of wilde je ook hierop HDMI op aansluiten?

[ Voor 86% gewijzigd door MedionAkoya op 18-04-2020 16:00 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
MedionAkoya schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:56:
Oeps een actieve subwoofer met passieve stereo-speakers
Uhh? Oneliner zonder daadwerkelijke informatie is beetje lullig in een hulpvraag topic.

Maar ook ik snap totaal niet wat je hier probeert te zeggen. 99 van de 100 verkochte setjes in dit segment heeft een actieve sub en passieve stereo/surround speakers, wat betekend die oeps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:59:
[...]

Uhh? Oneliner zonder daadwerkelijke informatie is beetje lullig in een hulpvraag topic.

Maar ook ik snap totaal niet wat je hier probeert te zeggen. 99 van de 100 verkochte setjes in dit segment heeft een actieve sub en passieve stereo/surround speakers, wat betekend die oeps?
Ik heb een Pioneer-receiver gehad die waarop je passieve subwoofer kon aansluiten.
Uiteraard verkocht, want ik wilde perse 2.0 en niet 5.1

One liner is verwijderd.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 18-04-2020 16:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MedionAkoya schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb een Pioneer-receiver gehad die een bijbehorende passieve subwoofer had.
Je wilt over het algemeen geen passieve subwoofer behalve als je iets met pro-audio of zelf-audio doet er een een 2000+ Watts eindversterker aanhangt. Een gewone versterker kan niet genoeg vermogen leveren voor een beetje subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
MedionAkoya schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb een Pioneer-receiver gehad die een bijbehorende passieve subwoofer had.
Het gaat er om waar je oeps vandaan komt en wat je ermee wilt zeggen, niet dat er inderdaad ook passieve subs worden verkocht. Ik ga er nu van uit dat je oeps een oeps was 8)7

En weggeedit, dus inderdaad een oeps, geen probleem :D

Denk dat TS inmiddels wel duidelijk antwoord heeft gehad ook.

Als laatste toevoeging: er zijn ook chinese mini amps tegenwoordig die zeker zouden voldoen als het gewoon gaat om die speakers kunnen driven vanaf je TV. 20-60 euro. Hierbij zou je specifiek moeten letten op hoe ze gevoed worden (meestal 12v of 24v AC-DC adapter) en daar moet je dan dus wel een goede van hebben voor maximaal volume, maar ook 20-30 watt is echt al goed luid.

[ Voor 69% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 18-04-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:02:
[...]

...
Als laatste toevoeging: er zijn ook chinese mini amps tegenwoordig die zeker zouden voldoen als het gewoon gaat om die speakers kunnen driven vanaf je TV. 20-60 euro. Hierbij zou je specifiek moeten letten op hoe ze gevoed worden (meestal 12v of 24v AC-DC adapter) en daar moet je dan dus wel een goede van hebben voor maximaal volume, maar ook 20-30 watt is echt al goed luid.
Ja, zoals bijvoorbeeld deze SMSL SA 300. Wat voor merk en typenummer TV heb je, wat voor uitgangen heeft deze?

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 18-04-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
Via Tweakers kan ik eventueel een tweedehands Yamaha RX-V475 krijgen. Zou die geschikt zijn voor deze set?

Om in te gaan op een paar vragen:

TV signaal ontvang ik via een Ziggo Mediabox.
Eventuele andere apparaten die ik wil aansluiten: een Playstation 4, muziek via telefoon (Spotify).
Mijn TV specificatie: Samsung UE40F6400 (dat is Full HD, eventueel wil ik in de toekomst 4K).

pricewatch: Yamaha RX-V475 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27

FeaR

In GoT we trust

Huishoudelijk: dit topic valt onder aankoopadvies en zal ik dan ook richting Consumentenelektronica Aankoopadvies verhuizen: AUD > CEA.
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:51:

Maar, let op minimaal 2.1 en 50-100 watt op 8 ohm op die 2 en 100-200 watt op die .1
Helemaal eens qua zoeken wat je nodig hebt qua aansluitingen, maar met bovenstaande ben ik het niet eens. Die 50-100 Watt is al onnodig (veel) en maakt de zoektocht onnodig lastig door op vermogen te gaan letten. Daardoor mensen zich blind staren op de creatief gemeten getallen en zo mogelijk appels met peren vergelijken. De .1 van 100-200 Watt is simpelweg onjuist omdat het een actieve subwoofer betreft en dus een eigen versterker heeft.

@Jesse_Eek Ik zou zeggen lees AV Receiver voor LG OLED en B&W CWM7.3 eens door. Recent topic met een uiteenzetting over vermogen, hoe een receiver te kiezen en eventuele klankverschillen. Hoe de receiver te kiezen vervalt deels als je voor een T-Amp gaat. Al is en blijft het natuurlijk kijken wat je wilt en vinden wat daarbij aansluit. De speakers in dat topic hebben wel een gevoeligheid van 90 dB ten opzichte van 86 dB van jouw Wharfedale dus jouw speakers gaan iets minder hard bij hetzelfde vermogen maar het maakt ze niet lastig aan te sturen.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:55:
Die subwoofer heeft geen high level inputs dus je hebt een surround receiver of versterker met pre-outs nodig.
Of een High- to Low Level Converter voor mocht iets met Subwoofer- en/of L/R Pre Out niet lukken voor het budget en/of in combinatie met andere eisen.
Jesse_Eek schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:26:
Mijn TV specificatie: Samsung UE40F6400 (dat is Full HD, eventueel wil ik in de toekomst 4K).

pricewatch: Yamaha RX-V475 Zwart
Als je de stap naar 4K maakt dan zal je in de toekomst ook de receiver weer moeten vervangen als je de RX-V475 neemt en de wens hebt alles via de receiver te laten lopen. De genoemde Yamaha heeft HDMI 1.4 en kan dus wel 4K aan, zij het alleen op 30 Hz en zonder HDCP 2.2 (en dus dingen als HDR). Wil je op de toekomst voor zijn bereid dan neem je een receiver met minimaal HDMI 2.0. Voor echt toekomst wacht je op receivers met HDMI 2.1 al zullen die pas dit jaar komen en mogelijk buiten budget vallen.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 18-04-2020 20:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Op V&A staat een Sony STR DN 1040 te koop, met HDMI 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse_Eek
Wel een hele mooie receiver inderdaad! Alleen meer dan 180 euro gaat boven mijn budget.
Pagina: 1