Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
Wij willen er ook aan gaan geloven. Ben nu bij verschillende zaken offertes aan het opvragen om te kijken wat handig voor ons is. Ons dak ligt op Zuid-Oost en vrijwel geen schaduw op een klein schoorsteentje na. De opzet gaat 3x4 worden (dus 12 panelen). We verbruiken nu ongeveer 2600W per jaar. Maar met het oog op de toekomst (elektrisch koken, elektrische auto) willen we wat meer gaan opwekken.
Verder wil ik graag zwarte zonnepanelen.

Nu kwam ik uit bij Trina en Qcells voor panelen. Zie bijv
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/duo-325wp-full-black.html

Zit er nu nog een noemenswaardig verschil tussen deze panelen. Over het algemeen zijn de Qcells iets duurder. Maakt het nog uit welke ik neem of "gewoon" de goedkoopste bij de leverancier waar ik het beste gevoel bij heb. Of zijn er andere, betere panelen voor een zelfde prijs te krijgen.

Voor de omvormer zit ik te kijken naar een Goodwe
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3600d-ns-wifi.html
Zijn hier nog andere/betere alternatieven of is dit gewoon een degelijke omvormer

Er zijn dus inmiddels wel wat offertes aangevraagd maar alle extra advies en tips zijn van harte welkom

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

Foto's van de situatie? En afmetingen van het dak?
Kun je de offertes hier posten?
Gezien de twee voorgestelde panelen; je wil graag full black?

Elektrisch koken ga je niet veel merken op je energierekening (gas vs elektra). Maar een auto (en wellicht andere vorm van CV) gaat wel veel verschil uitmaken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• thewizard2006
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_HE1aQy3UK7eWyb3SvszglZt4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jAufGGUKHWjHeFKK2HRLzLol.jpg?f=user_large

We zijn het huis met het schuine dak naast het huis met het platte dak. We moeten dus rekening houden met een inkeping van dit huis en met het schoorsteentje.
Hoogte van het huis is ongeveer 8m en breedte totale huis is ongeveer 5.30 maar dat kan dus niet volledig worden benut.
Het idee is om 3 breed en 4 lang de panelen te plaatsen

Ik heb nog geen offertes. Ik kan ze plaatsen als ik ze binnen heb uiteraard
Ja zwarte panelen dus full black.

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 19-04-2020 10:47 ]

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Heb je schaduw op je dak?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• thewizard2006
Nee vrijwel niet. Alleen van dat pijpje een beetje. Het dak ligt op het zuid-oost dus dat is vrij optimaal. Ben dus niet van plan om speciale (micro)omvormers te plaatsen of power optimizers etc

[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 19-04-2020 12:56 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 12:20
Diagnostisch is het toch wel erg fijn om op paneelniveau de prestaties te kunnen zien. Op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar de invloed van die schaduw en na een zware hagelbui is het toch fijn om te zien dat alle panelen nog op 100% draaien. Als je ze erop legt en er nooit meer naar om kijkt niet zo interessant, maar voor de tweakers vaak de extra euro's wel waard.

Let ook op de montagesystemen. Neem je opdak of indak? En vraag vooral ook de buren of ze toevallig plannen hebben. Het is mooier en goedkoper als je met 3 huizen hetzelfde systeem legt, dan dat er over 3 jaar, 3 verschillende systemen liggen op verschillende hoogtes, met verschillende kleuren.
Sowieso handig om even met de buren te praten, want als ze een dakkapel in de planning hebben, krijg je alsnog een schaduwprobleem.

Met zo'n strak dak op het zuid-oosten kan eigenlijk niks mis gaan als je een goede installateur hebt. Je zou nog kunnen kijken of er bestaande leidingen beschikbaar zijn om de kabel van de inverter naar de meterkast. Ik heb helaas een lelijke pvc pijpje door mijn trappengat lopen omdat er nergens meer draad door de muren kon.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• thewizard2006
TeXiCiTy schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:22:
Diagnostisch is het toch wel erg fijn om op paneelniveau de prestaties te kunnen zien. Op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar de invloed van die schaduw en na een zware hagelbui is het toch fijn om te zien dat alle panelen nog op 100% draaien. Als je ze erop legt en er nooit meer naar om kijkt niet zo interessant, maar voor de tweakers vaak de extra euro's wel waard.
Dat het handig is en leuk is voor de cijfer kan ik mij goed voorstellen ja. Wat ik heb begrepen is dat dit wel iets meer is dan een paar extra euro's. Aan wat voor bedragen zit jij te denken en welke merken etc doel je dan op?
Let ook op de montagesystemen. Neem je opdak of indak? En vraag vooral ook de buren of ze toevallig plannen hebben. Het is mooier en goedkoper als je met 3 huizen hetzelfde systeem legt, dan dat er over 3 jaar, 3 verschillende systemen liggen op verschillende hoogtes, met verschillende kleuren.
Sowieso handig om even met de buren te praten, want als ze een dakkapel in de planning hebben, krijg je alsnog een schaduwprobleem.
Het zou gaan voor panelen op het dak. Dus (bijv) clickfit EVO.
Mbt dakkapellen etc maak ik mij niet zo druk. Deze kant van de straat is daar niet voor (geschikt).
Als ik wat offertes binnen heb ga ik inderdaad de buren peilen om te kijken of die ook interesse hebben. Wellicht is daar nog een groepsdeal uit te halen etc Maar ik wil eerst goed weten wat ik wil voordat we ellenlange discussies gaan krijgen in de groepsapp/facebook/mail etc :P
Met zo'n strak dak op het zuid-oosten kan eigenlijk niks mis gaan als je een goede installateur hebt. Je zou nog kunnen kijken of er bestaande leidingen beschikbaar zijn om de kabel van de inverter naar de meterkast. Ik heb helaas een lelijke pvc pijpje door mijn trappengat lopen omdat er nergens meer draad door de muren kon.
Ik ben helaas niet zo in de materie :) De panelen komen aan de kant waar ook de wasmachine en CV ketel staan zeg maar. Daar zijn als het goed is de nodige leidingen en ze hoeven zeg maar niet over te steken door het trappengat.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Waar is de "schoorsteen" voor? Is dat de RGA van de CV? Als het voor ventilatie is, kun je die eenvoudig vervangen.

Er is vaak wel ergens een koof waar je een buis met draad doorheen kunt trekken naar de meterkast. En anders en onderverdeler bij de wasmachine.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 19-04-2020 15:18 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• thewizard2006
timovd schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:18:
Waar is de "schoorsteen" voor? Is dat de RGA van de CV? Als het voor ventilatie is, kun je die eenvoudig vervangen.

Er is vaak wel ergens een koof waar je een buis met draad doorheen kunt trekken naar de meterkast. En anders en onderverdeler bij de wasmachine.
Voor de ventilatie en CV. Zou het echt veel uitmaken dat schoorsteentje?

Maar iemand nog tips/adviezen mbt de gekozen zonnepanelen en omvormer?

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 20-04-2020 08:33 ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou een drie rijen (in portrait) van resp 5, 4 en 5 panelen maken. Je gaat schaduw krijgen op de panelen en als je voor een hoger opgewekt vermogen wil gaan, kun je twee optimisers plaatsen (of één duo optimiser met verlengkabels).
We krijgen hier niet echt veel specifieke info over de windrichting en omgeving.
Het idee is om 3 breed en 4 lang de panelen te plaatsen
Dan bedoel je 4 rijen van 3 panelen in landscape, neem ik aan?

• thewizard2006
timovd schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:56:
Ik zou een drie rijen (in portrait) van resp 5, 4 en 5 panelen maken. Je gaat schaduw krijgen op de panelen en als je voor een hoger opgewekt vermogen wil gaan, kun je twee optimisers plaatsen (of één duo optimiser met verlengkabels).
We krijgen hier niet echt veel specifieke info over de windrichting en omgeving.
Ik wil ook 12 panelen. Niet 14. Met die 12 wek ik al veel meer op dan in nu nodig heb. Dus iets verlies is verder geen probleem. Voor het geld van die optimizers kan ik net zo goed een extra paneel plaatsen om het eventuele verlies tegen te gaan. Dus dat is voor mijn dak niet heel interessant volgens mij.

Omgeving is randstad Rotterdam. Wat wil je met de windrichting? Het dak ligt Zuid-Oost.

[...]
Dan bedoel je 4 rijen van 3 panelen in landscape, neem ik aan?
Nee ik bedoel 3 rijen (breed) van 4 panelen (hoog) in portrait. Dus dat is van boven tot onder en kunnen ze wat van het pijpje vandaan geplaatst worden zodat er minimale schaduw is als die er al is. En dan heb je een mooier vlak vind ik persoonlijk.

• TeXiCiTy
thewizard2006 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:24:
Maar met het oog op de toekomst (elektrisch koken, elektrische auto) willen we wat meer gaan opwekken.
SolarEdge heeft omvormers die je later uit kan breiden met een EV-lader (DC-DC laden vanaf PV ipv DC-AC-DC)
Omdat veel installateurs 1 of 2 favoriete merken hebben die ze met grote korting bij de groothandel kunnen krijgen, is het lastig een goed vergelijk te maken op basis van webshops :(. Een paar ouderwetse belletjes naar verschillende partijen is vaak nog het meest efficiënt. (tenzij je zelf alles wilt leggen).

Met sommige paneelmaten kom je misschien niet eens uit met 3x4. De installateurs weten allemaal uit hun hoofd wat de maten van die sneldekkers zijn, dus die kunnen met dakpannen tellen waarschijnlijk al snel een goede maat geven op basis van de foto.

[ Voor 16% gewijzigd door TeXiCiTy op 20-04-2020 11:56 . Reden: Paneelmaten 3x4 toegevoegd ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Space21
@TeXiCiTy Enphase ook!

• TeXiCiTy
Ik dacht dat Enphase achter het paneel al gelijk naar AC ging? Erg mooie micro-inverters maar wel een beetje overkill voor een schaduwsituatie waar je met een string-inverter ook al goed uit de voeten kan.

• Space21
TeXiCiTy schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:07:
Ik dacht dat Enphase achter het paneel al gelijk naar AC ging? Erg mooie micro-inverters maar wel een beetje overkill voor een schaduwsituatie waar je met een string-inverter ook al goed uit de voeten kan.
Nee klopt! Ik reageerde eigenlijk op het eerste deel. Batterijen!

Pagina: 1