Asrock B85 Pro 4 moederbord kapot. Vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NoToXxiCc
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11-2022
Beste tweakers.

Mijn huidige systeem bestaat uit:

- Intel Core i5 4460
- Asrock B85 Pro 4 moederbord
- 120 GB SSD
- 1TB HDD
- 8 GB DDR3
- Seasonic 550W voeding
- Gigabyte R9 290

Nu is tijdens het schoonmaken van mijn pc het moederbord kapot gegaan. Dit heb ik uitgebreid getest door alle componenten te verwijderen en de voeding te testen (deze doet het nog, paperclip truc). Daarna stuk voor stuk component toegevoegd maar de pc wil niet opstarten. Zelfs niet als ik alleen het moederbord, frontpanel en een fan aansluit op de voeding.

Nu is mijn vraag:

Is het het waard om het moederbord te vervangen? Zo ja, welke is dan de beste keus (max 80 euro)

Of kan ik beter geld sparen en een naar een nieuwer ryzen platform upgraden?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via NoToXxiCc op 22-04-2020 22:46)

• DenHond
  • Laatst online: 30-01 08:18
NoToXxiCc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:58:
@DenHond Ik heb binnen in de kast schoon gemaakt met de stofzuiger. Waarschijnlijk statische elektriciteit denk ik?

Zou dit moederbord voldoen: https://www.centralpoint....-art-h81mhv3-num-5324701/
Bij stofzuigen is er eerder het gevaar dat je ergens wat schade aan soldeerwerk/trace/weerstand/... maakt. (tip voor de toekomst: stofzuigen 'mag', je mag gewoon nergens tegenkomen (tenzij een heatsink oid), maar perslucht is nog altijd de veiligste manier om te ontstoffen).

Verder is dat moederbord geschikt voor je cpu.
Hier heb je een lijstje met de nog beschikbaar nieuwe borden (H81 chipset lijkt de enige die nog leverbaar is (Be85, H81, H87, Z87 zijn out of the box compatibel). Persoonlijk zou ik liever voor de Gigabyte of AsRock gaan dan de Biostar.
2e hands is ook een optie, maar ik vind dat deze nog steeds voor veel geld verkocht worden, je kan er wel een beter bord mee kopen. Ik zie bvb voor €70 hetzelfde bord dat je had maar in nieuwstaat...

Alle reacties

• Gamende
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-01 16:18
Hey

Of het waard is om je moederbord te vervangen moet je deels zelf nagaan. Voor rond de 50 euro heb je al een prima bordje tegenwoordig. Of je naar een ander platform over wil stappen moet je jezelf de vraag stellen of het het waard is. Als je huidige systeem hiervoor prima functioneerde is het zonde om een compleet nieuw systeem aan te schaffen. Als je hiervoor echter al eerder problemen had met je systeem of dat hij simpelweg niet krachtig genoeg is dan is ryzen zeker een goede optie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik vind ze nog behoorlijk duur, maar 2e hands lijkt me de beste optie.
categorie: Moederborden

• Gamende
Als het op borden aankomt van deze socket is het wel echt een kwestie van deals scoren. Ik vindt de borden zelf best prijzig voor een al ouder platform. Voor 50 euro heb ik daarentegen wel een Asus Z97A op de kop weten te tikken. Als je niet veel langer wilt wachten totdat je een deal kan scoren is dit wellicht interessant: V&A aangeboden: ASRock Fatal1ty Z87 Killer

• Gamende
@mitsumark Precies, de borden zijn wel erg duur maar tweedehands is het nog wel te betalen. Gewoon een beetje V&A in de gaten houden en dan moet het wel goed komen :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:38
NoToXxiCc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:20:
Dit heb ik uitgebreid getest door alle componenten te verwijderen en de voeding te testen (deze doet het nog, paperclip truc). [..] Zelfs niet als ik alleen het moederbord, frontpanel en een fan aansluit op de voeding.
Zo kun je niet goed testen of iets kapot is, je hebt iig altijd ook een cpu en geheugen (en evt videokaart afh. van cpu) nodig om een pc op te laten starten. Om goed te testen zul je onderdelen moeten gaan uitwisselen met wel werkende.

• Gamende
Goed punt van @Nielson overigens. Heb dit zelf over het hoofd gezien. Voordat je een nieuw moederbord koopt zou ik toch er eerst wel zeker van zijn dat het echt je moederbord is. Zou zonde zijn van je geld als het uiteindelijk toch niet je moederbord is.

• NoToXxiCc
Bedankt voor de informatie.

Het was mij zelf ook al opgevallen dat ze nieuw vrij prijzig zijn.

Wat zou dan de beste manier zijn om zeker te weten dat het moederbord stuk is?

Ik had namelijk wel met cpu, geheugen en grafische kaart getest.

• DenHond
Enig idee hoe je het hebt kapot gedaan?
Heb je het bord uit je case verwijdert?

• NoToXxiCc
@DenHond Ik heb binnen in de kast schoon gemaakt met de stofzuiger. Waarschijnlijk statische elektriciteit denk ik?

Zou dit moederbord voldoen: https://www.centralpoint....-art-h81mhv3-num-5324701/

[ Voor 45% gewijzigd door NoToXxiCc op 18-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DenHond
NoToXxiCc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:58:

Bij stofzuigen is er eerder het gevaar dat je ergens wat schade aan soldeerwerk/trace/weerstand/... maakt. (tip voor de toekomst: stofzuigen 'mag', je mag gewoon nergens tegenkomen (tenzij een heatsink oid), maar perslucht is nog altijd de veiligste manier om te ontstoffen).

Verder is dat moederbord geschikt voor je cpu.
Hier heb je een lijstje met de nog beschikbaar nieuwe borden (H81 chipset lijkt de enige die nog leverbaar is (Be85, H81, H87, Z87 zijn out of the box compatibel). Persoonlijk zou ik liever voor de Gigabyte of AsRock gaan dan de Biostar.
2e hands is ook een optie, maar ik vind dat deze nog steeds voor veel geld verkocht worden, je kan er wel een beter bord mee kopen. Ik zie bvb voor €70 hetzelfde bord dat je had maar in nieuwstaat...

• NoToXxiCc
@DenHond Heb de Asrock B85 Pro4 gekocht uit de link.

Mijn systeem werkt nu weer. Bedankt voor de hulp allemaal.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Jammer, behoorlijk duur, er waren betere opties voor dat geld.
Deze kostte nieuw rond de 60 euro... 70 euro voor een 2e handsje is gewoon asociaal.
Maar niet dat het bord slecht is of niet werkt ofzo.

Bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: MSI Z97 GAMING 3 - Zo goed als nieuw
V&A aangeboden: MSI Z97 GAMING 5
V&A aangeboden: Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger

Verschillen:
https://tweakers.net/pric...845;385034;385033;383990/

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 23-04-2020 00:55 ]

Verwijderd

Hallo, ze hebben het oude moederbord niet verwijderd.
Klaar om te kopen, voor training. Klaar om te verzenden,
betaling voor verzending op mijn kosten.
Pagina: 1