Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Na vele sites te hebben gezien en gelezen te hebben dat over het algemeen hyperthreading voor het reguliere gebruik van een CPU nagenoeg hetzelfde of zelfs lagere prestaties biedt ten opzichte als het uitstaat.

Nu is mijn vraag aangezien ik van een 8350K naar een I7 wil gaan op mn z370 board of ik de 9700K het best zou kunnen nemen gezien de fysieke cores een hogere mhz aankunnen of een 8700K die 2 cores minder heeft en een lagere mhz aankan dan de nieuwere type I7 maar wel 4 meer threads meer heeft als HT aan staat.

HT is een feature die kennelijk geprezen wordt maar veelal staat er veel kritiek op en de werkelijke "winst" die er behaald wordt is minimaal gezien de ruimtes die het zou moeten opvullen meerendeels alsnog onbenut blijft omdat de load over het algemeen lager uitvalt en de HT kennelijk niet benut wordt.

maar dit is hoe ik het begrijp en wellicht snap ik er de ballen van en interpreteer ik de info die ik lees verkeerd vandaar mijn feedback via het geroemde tweakers fora.

graag serieuze reacties een geen bespottelijke uitspraken aub, als ik eventueel iets verkeerd benoem leer ik graag dan dat je mijn benoeming bekritiseert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
tuf pro gaming z370
630 xilence performance C
1060 6gb gpu

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
te veel om door het bos de bomen niet meer te zien

hartelijk bedankt voor de evnetuele feedback hierover

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-04-2020 22:56)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als ik je bord zo zie.. geen van beide.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 23:40
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
te veel om door het bos de bomen niet meer te zien
Wat dan zoal? Scheelt een heleboel dubbele informatie.

Verder lijkt het me het handigste als je naar benchmarks van games kijkt die je wilt gaan spelen. Dan zie je vanzelf of een 8700K of een 9700K een betere keuze is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het gaat puur om het aantal fysieke cores en de max frequentie(s).
Negeer hyperthreading.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ga je die 8700 nieuw halen ?
Want 420E is nogal wat geld. zeker als je bedenkt dat een 6 core Amd 3600 met moederbord net 275E kost, en practisch dezelfde fps geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2020 15:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:06:
[...]

Wat dan zoal? Scheelt een heleboel dubbele informatie.

Verder lijkt het me het handigste als je naar benchmarks van games kijkt die je wilt gaan spelen. Dan zie je vanzelf of een 8700K of een 9700K een betere keuze is.
welke benchmarks?
een betrouwbare site zou wel handig wezen :)

groetkes

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
Je i3 met moederbord verkopen en een Ryzen 5 3700X met moederbord halen. Heb je 8c/16t voor een lagere prijs dan een 8700K/9700K.
Sommige games hebben wel degelijk baat bij HT/SMT. RDR2 bijvoorbeeld.

En haal een andere voeding want wat je nu hebt is onverantwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 18-04-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
https://www.gpucheck.com/...-vs-?lang=en&currency=usd

CPU gaat niet zoveel uithalen, je GPU is je bottleneck.
Als je 4-500 euro wil uitgeven koop een 2070 en ga er 30-40% in fps op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als software of games overweg kunnen met veel cores heeft HyperThreading (HT bij Intel) en Simultaneous MultiThreading (SMT bij AMD) een voordeel tot max 20 a 30%. Dat verschilt nog enorm per toepassing. Met langzamer geheugen of geheugen intensieve taken op dual channel zal het voordeel ook kleiner zijn (vandaar ook veel meer L3 cache in nieuwe 10+ core CPU's). De huidige games beginnen pas nu een beetje gebruik van te maken van veel cores, mede dankzij de consoles met 8 cores en daarop gebaseerde ports naar PC. De nieuwe generatie consoles die er aan komen hebben 8 cores met 16 threads (SMT). Je kan er dus redelijk vanuit gaan dat toekomstige games daar meer op geschreven gaan worden om de prestaties van de consoles optimaal te bunutten. Op dit moment is 6 cores met HT/SMT wel minimaal al aan te bevelen voor game PC als je wilt upgraden. Een beetje afhankelijk van welke resolutie je speelt. Ik zou met je huidige quadcore en 1060 nog even wachten om op een later moment beide te upgraden. Zijn nog wel redelijk op elkaar afgestemd.
Juup schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:07:
Het gaat puur om het aantal fysieke cores en de max frequentie(s).
Negeer hyperthreading.
De maximale klokfrequentie zegt op zichzelf niet veel meer, net als bij GPU's. Inderdaad wel steeds meer fysieke cores wat gaat tellen. Maar zet een CPU van 10 jaar geleden op 4GHz tegen een huidige CPU op 4GHz, de huidige CPU is per kloktik al 2x zo snel. Het verschil met 4 a 5 jaar geleden is al 25% op dezelfde kloksnelheid. Op dit moment heeft AMD een 7 a 8% hogere IPC als voordeel op een zelfde kloksnelheid. Echter is de maximale freqentie zoals bekend weer wat lager waardoor het eigenlijk weinig meer uitmaakt in game prestaties, wisselt per game en resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 19-04-2020 00:18 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k995 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:37:
https://www.gpucheck.com/...-vs-?lang=en&currency=usd

CPU gaat niet zoveel uithalen, je GPU is je bottleneck.
Als je 4-500 euro wil uitgeven koop een 2070 en ga er 30-40% in fps op vooruit.
gpu wordt maximaal voor 70% benut met gamen..... cpu staat standaard op 100% en heel af en toe dat ie wat zakt naar de 95-90% daarna staat ie elke keer lekker aan de nok te throttlen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Of HT invloed heeft op gamen is natuurlijk een non-discussie, aangezien je het gewoon kan uitschakelen in je BIOS als het een negatief effect heeft. Het is vooral een aanslag op je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M-spec schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:08:
Als software of games overweg kunnen met veel cores heeft HyperThreading (HT bij Intel) en Simultaneous MultiThreading (SMT bij AMD) een voordeel tot max 20 a 30%. Dat verschilt nog enorm per toepassing. Met langzamer geheugen of geheugen intensieve taken op dual channel zal het voordeel ook kleiner zijn (vandaar ook veel meer L3 cache in nieuwe 10+ core CPU's). De huidige games beginnen pas nu een beetje gebruik van te maken van veel cores, mede dankzij de consoles met 8 cores en daarop gebaseerde ports naar PC. De nieuwe generatie consoles die er aan komen hebben 8 cores met 16 threads (SMT). Je kan er dus redelijk vanuit gaan dat toekomstige games daar meer op geschreven gaan worden om de prestaties van de consoles optimaal te bunutten. Op dit moment is 6 cores met HT/SMT wel minimaal al aan te bevelen voor game PC als je wilt upgraden. Een beetje afhankelijk van welke resolutie je speelt. Ik zou met je huidige quadcore en 1060 nog even wachten om op een later moment beide te upgraden. Zijn nog wel redelijk op elkaar afgestemd.
oke dus eindstand zou fysieke cores meer bieden dan de HT die er bij kan zitten.
een 8c / 16t is een roof op mijn leven, die is helaas te duur, een 6c/12t biedt in dat op zicht dan op langere termijn niet voldoende, dan zou een 8c/8t een keuze zijn die meer in balans is.
als ik dan zo even probeer om te zetten naar wat je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:45:
Of HT invloed heeft op gamen is natuurlijk een non-discussie, aangezien je het gewoon kan uitschakelen in je BIOS als het een negatief effect heeft. Het is vooral een aanslag op je portemonnee.
ik snap de 'non-discussie' niet helemaal, weet niet wat je er precies mee wilt zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:51:
[...]

ik snap de 'non-discussie' niet helemaal, weet niet wat je er precies mee wilt zeggen
Non-discussie betekent dat het eigenlijk zinloos is om ergens over te discussiëren. In dit geval is het effect van HT in games niet interessant, want als het negatief is, zet je het toch gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:15:
oke suggesties zou dan handig zijn, je reactie op mijn vraag is beetje grumpy en zinloos als je geen constructieve onderbouwing geeft.
kan er werkelijk waar niks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:42:
[...]

gpu wordt maximaal voor 70% benut met gamen..... cpu staat standaard op 100% en heel af en toe dat ie wat zakt naar de 95-90% daarna staat ie elke keer lekker aan de nok te throttlen
Ik gaf je de link je zal amper verschil zien met een betere CPU : enkele %'en.
Het is jouw geld maar voor gamen is een goede GPU belangrijk en dat heb je niet een betere GPU zal je veel meer winst geven dan een betere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
k995 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:29:
[...]

Ik gaf je de link je zal amper verschil zien met een betere CPU : enkele %'en.
Het is jouw geld maar voor gamen is een goede GPU belangrijk en dat heb je niet een betere GPU zal je veel meer winst geven dan een betere CPU.
ik vraag enkel om de HT en de CPU niet om mijn GPU, alhoewel ik wel na een tijdje weer te hebben gespaard een GPU neem waar ik ook langere tijd mee kan gaan doen, en ik kan wel nu de GPU gaan veranderen maar de i3 is nu al achterhaalt en de i7 kan ik zeker een goede tijd mee vooruit, dus nu de bottleneck de CPU te veranderen en dan de GPU te upgraden dan zit ik wel gebakken aankomende tijd. als dit je reactie enigszins tegemoet komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:58:
[...]
oke suggesties zou dan handig zijn, je reactie op mijn vraag is beetje grumpy en zinloos als je geen constructieve onderbouwing geeft.
kan er werkelijk waar niks mee
De stroomvoorziening is nogal zwak vooral voor een top 8th / 9th gen processor. Je wilt een boel geld uitgeven voor een krachtige processor en die wil je naar alle waarschijnlijkheid ook nog een redelijke overklok geven.

Dan mag je je moederbord en voeding wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Gekke gedachte wellicht maar een i3 8350 heeft 4 echte cores en geen HT en geen boost, de 4 GHz is daarin een vaste snelheid. De i7 9700K is een 8 core ook zonder HT met een base van 3,6 GHz en een turbo van 4,9 GHz, welke uit eigen ervaring vaak dichter bij de 4,9 GHz zit dan bij de base van 3,6 GHz.

Als je deze cpu's met elkaar vergelijkt dan komt de i7 er inderdaad een stuk gunstiger uit dan de i3. De single thread zal voor de i7 ongeveer 17% hoger liggen en voor multi thread is dit 120% hoger (117% resp 220%) Hieruit blijkt dat hoewel snelheid uiteraard wel een factor is, je dit niet 1 op 1 mag vertalen naar performance verschil. Er spelen meer factoren mee.

Met hyperthreading heb je als je voor de 9700K kiest niets van doen, beide cpu's doen niets met HT.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:46:
[...]

De stroomvoorziening is nogal zwak vooral voor een top 8th / 9th gen processor. Je wilt een boel geld uitgeven voor een krachtige processor en die wil je naar alle waarschijnlijkheid ook nog een redelijke overklok geven.

Dan mag je je moederbord en voeding wel aanpassen.
Ja oke maar was dit mijn vraag dan? Niet dat je feedback ongegrond is maar ik was je al voor dat ik mn voeding sws upgrade naar een platinum 760 en z370 is een prima bord die staat nog steeds als favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:01:
[...]

Ja oke maar was dit mijn vraag dan?
Ik neem aan dat je, als het niet lekker werkt, dat ook gezegd wordt, of koop je liever blind iets suboptimaals?
dat ik mn voeding sws upgrade naar een platinum 760
Vragen over andere onderdelen kan je voorkomen als je dat meteen in je openingspost erbij zet :).
en z370 is een prima bord die staat nog steeds als favoriet.
Nee, genoeg te vinden over de vrij karigen VRM's en fasen van dat bord. Helaas betaal je vooral voor de bling bij dat ding. Jouw bord bungelt ergens onderaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=99753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:23:
[...]

Ik neem aan dat je, als het niet lekker werkt, dat ook gezegd wordt, of koop je liever blind iets suboptimaals?

[...]

Vragen over andere onderdelen kan je voorkomen als je dat meteen in je openingspost erbij zet :).

[...]

Nee, genoeg te vinden over de vrij karigen VRM's en fasen van dat bord. Helaas betaal je vooral voor de bling bij dat ding. Jouw bord bungelt ergens onderaan.
[Afbeelding]
mijn vraag is mijn vraag. simpeler dan dat kan ik het niet voor je maken vriend.
als ik een vraag over iets anders had, zou ik daar de vraag over stellen ;)
en mijn mobo mag dan inderdaad dan aan de lage kant bungelen, waarom kom je er dan zelf niet mee?
dan dat je voor een ander antwoord geeft en vervolgens mij er in wrijft dat die mobo niet goed is.
prima maar onhandig om dit via een andere zn repost te doen, beetje gek vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:50:
[...]

oke dus eindstand zou fysieke cores meer bieden dan de HT die er bij kan zitten.
een 8c / 16t is een roof op mijn leven, die is helaas te duur, een 6c/12t biedt in dat op zicht dan op langere termijn niet voldoende, dan zou een 8c/8t een keuze zijn die meer in balans is.
als ik dan zo even probeer om te zetten naar wat je aangeeft.
als een nieuwe cpu een rood op je leven is, is het dan niet beter om gewoon nog even het uit te zingen met je huidige cpu? Ik kan met mijn i5 3450 ook nog alles spelen op 1200p medium.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:36:
[...]

mijn vraag is mijn vraag. simpeler dan dat kan ik het niet voor je maken vriend.
en mijn mobo mag dan inderdaad dan aan de lage kant bungelen, waarom kom je er dan zelf niet mee?
dan dat je voor een ander antwoord geeft en vervolgens mij er in wrijft dat die mobo niet goed is.
prima maar onhandig om dit via een andere zn repost te doen, beetje gek vind je niet?
Waarom ben je zo brutaal? Nergens voor nodig.

Misschien ga je straks een 8700k of 9700k aanschaffen en dan blijkt dat je allemaal issues krijgt met de stroomvoorziening omdat dat moederbord er totaal ongeschikt voor is. Want een K serie koop je niet voor de kat z'n kut.

Verder laat ik het hierbij en zoek je het maar lekker zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bierschuit schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:19:
[...]

Waarom ben je zo brutaal? Nergens voor nodig.

Misschien ga je straks een 8700k of 9700k aanschaffen en dan blijkt dat je allemaal issues krijgt met de stroomvoorziening omdat dat moederbord er totaal ongeschikt voor is. Want een K serie koop je niet voor de kat z'n kut.

Verder laat ik het hierbij en zoek je het maar lekker zelf uit.
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:43:
[...]

ik vraag enkel om de HT en de CPU niet om mijn GPU, alhoewel ik wel na een tijdje weer te hebben gespaard een GPU neem waar ik ook langere tijd mee kan gaan doen, en ik kan wel nu de GPU gaan veranderen maar de i3 is nu al achterhaalt en de i7 kan ik zeker een goede tijd mee vooruit, dus nu de bottleneck de CPU te veranderen en dan de GPU te upgraden dan zit ik wel gebakken aankomende tijd. als dit je reactie enigszins tegemoet komt :)
Ik dacht dat je verbetering wilde in gaming en niet in een paar benchmarks waar je het verschil irl amper/niet niet zal merken.

HT in gaming brengt enkel op als je CS speelt op 800*600, op normale resoluties met een moderne game zal je amper verschil merken met HT en zelf met de meeste CPU's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ramon schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:08:
[...]
als een nieuwe cpu een rood op je leven is, is het dan niet beter om gewoon nog even het uit te zingen met je huidige cpu? Ik kan met mijn i5 3450 ook nog alles spelen op 1200p medium.
Grappig.
Ik heb mijn i5 4460 vervangen door een amd 3600.
Ik merkte gewoon dat bepaalde games stotterden op 1440p. met mijn rx480

Na de upgrade waren de gemiddelde fps niet veel beter (want harde gpu bottleneck). Maar de kleine stotteringen waar ik me zo aan iriteerde zijn wel grotendeels weg.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:36:
[...]

Simpeler dan dat kunnen wij het met zo'n houding wel maken: dicht.

Je doet zelf nul moeite voor je vraag, negeert structureel verzoeken om meer toelichting van waar je precies vastloopt en de laatste paar reacties doe je niets anders dan sneers uitdelen richting mensen die je proberen te helpen. Zo werkt het hier niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.