Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptcono
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-09-2024
Onlangs heb ik mijn monitor geupgrade van een 1080p naar een 4k monitor. Sindsdien krijg ik af en toe (met name bij gaming) af en toe 2 a 3 seconden een zwart scherm. Vergelijkbaar met het zwarte scherm dat je vaak krijgt als je van resolutie wisselt. De game en het geluid lopen ondertussen gewoon door en er worden geen frames gedropt. De monitor geeft daarbij geen melding dat hij geen signaal krijgt, maar dat komt misschien wel omdat de 'black outs' daar te kort voor zijn. De monitor zit aangesloten met een hdmi 2.0 kabel van de hdmi out op de grafische kaart naar de hdmi in op de monitor. Zowel de grafische kaart als de monitor ondersteunen hdmi 2.0.

Ik speel geen zware games (met name 2d platformers e.d.), en ik heb gemerkt dat als ik van die games de resolutie terugschaal naar bv 2560x1440 ik de problemen niet heb. Als ik een bv. Youtube video fullscreen afspeel krijg ik het probleem ook, maar niet als ik als ik de resolutie in Windows ook terugschroef.

Ik ben geen computer expert, en weet ook niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken. Google searches hebben me naar allerlei verschillende problemen geleid met oplossingen waar ik niet veel wijzer van word. Mijn gevoel zegt dat het misschien een PSU probleem is, omdat ik aanneem dat een gpu frames zou droppen als ie het niet meer aankan, i.p.v. een zwart scherm geven.

Graag zou ik willen weten of 1 van jullie mij kan duiden waar dit probleem in kan zitten alvorens ik allemaal nieuwe hardware aanschaf. Of wat ik überhaupt zou moeten upgraden. Of kent iemand misschien een tool waarmee ik dit probleem zou kunnen troubleshooten? Alvast bedankt!

Mijn systeem:
  • CPU: Intel Core i5-4590
  • Moederbord: Gigabyte G1.Sniper B6
  • GPU: Asus STRIX GTX 970
  • SSD: Samsung 850 EVO 250GB
  • HDD: Seagate HDD ST1000DM003
  • RAM: Crucial Ballistix Sport (2 x 8GB DDR3)
  • PSU: Seasonic S12G 450W
  • Monitor: Dell UltraSharp 32 4k (U3219Q)
Update:

Ik heb geprobeerd de drivers voor de grafische kaart te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit heeft het probleem niet opgelost.

Ik heb wat 3D mark benchmarks gedraaid. 3D Mark meldt niet dat er iets mis is gegaan, terwijl tijdens het draaien het scherm meerdere keren zwart werd. Als ik in de grafieken van de benchmark kijk, zie ik ook niks raars. Tijdens de tests blijft de gpu load op 100% en er zijn geen momenten dat er ineens heel veel frames gedropt worden.

edit: voor de duidelijkheid vermeld dat er geen frames gedropt worden tijdens het zwarte scherm

[ Voor 15% gewijzigd door cptcono op 18-04-2020 15:33 . Reden: extra informatie toegevoegd ]