dsl modem met vlan's van switch met internet eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05-2023
Graag wil ik internet krijgen aan de WAN-kant van de router. Maar dat lukt mij niet.

Graag wil ik eerst internet voor elkaar krijgen op PC1. Dus dan gebruik ik de switch nog even niet.

Zelf denk ik aan VLAN's maken.

Ik heb een dsl modem: draytek vigor 2862 Vac

Het gaat volgens mij om VDSL.

DSL-poort = WAN1
P5 = WAN2
P1 t/m P4 zijn LAN-poorten (P4 kan ook geconfigureerd worden als WAN-poort)
P4 moet ik volgens mij ook als WAN-poort configureren

Bij T-mobile:
VLAN300 = internet
VLAN640 = IPTV

Tekening van mijn configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIC48n0i0brocRiG9SN9ZzOMZ30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6DXm5qTMWJHifa4HPLlBwnd.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Voor ADSL heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig (voor zover ik me dat nog van lang geleden), heb je die? Daarnaast is het VLAN verhaal vooral van toepassing op glas, geen idee of dat voor ADSL ook geldt.

Klopt het dat dit niet het door T-Mobile geleverde modem is?
Heb je wel het T-Mobile modem?
Werkt de verbinding?
P4 moet ik volgens mij ook als WAN-poort configureren
Waarom denk je dat je die als WAN moet configureren?

Misschien goed om eerst uit te leggen hoe je in deze situatie gekomen bent en waarom je dit probeert. Technische termen mag je achterwege laten, gewoon in Jip en Janneke taal ;)

[ Voor 19% gewijzigd door lier op 18-04-2020 14:16 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Als ik zo naar de specs van de draytek kijk heb je met dsl ook mogelijk te maken met bridged IPTV.
Ik heb heb hier in de kast een glasvezel router van T-mobile liggen draytek 2132 en hierbij is de setup ook bridged met de 2 vlans die jij noemt.

Hierbij moet je opletten dat alleen lan 1 en 2 internet zijn en lan 3-4 iptv zijn.
In jou schema heb je dus 3 lan poorten nodig (1 switch, 1 nas, 1 pc) terwijl jij mogelijk maar 2 poorten voor internet hebt.

Bekijk maar eerst of je alle lan poorten zowel voor internet als IPTV kan gebruiken want ik denk dat T-mobile op dsl ook wel via bridged contructie werkt.

Als de router inderdaad bridged werkt zou je bijv achter lan 2 ook weer een switch moeten zetten om zowel je nas als pc aan ite voorzien van internet.

Tevens volgens de specificaties is wan 2 een fail over wan waar jij dus niks aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Waarom WAN configureren. Dat is een goede vraag. Via P3 en P4 zouden de TV-boxen data binnen krijgen die ze via streaming dan van P1 (DSL/WAN1) hebben gekregen? P1 stuurt het door naar P3 en P4?

Ik heb in mijn vriendin’s T-mobile account gekeken wat ze nou precies heeft. Daar staat niks of ze nu adsl of vdsl heeft. En of ze nu meer dan 1 telefoonlijn kan hebben weet ik niet. Vaste telefonie gebruikt ze niet. In de GUI van draytek zag ik adsl-signalen staan. Dus daarmee ontstond er bij mij verwarring. Maar ik kan natuurlijk bellen naar de servicedesk van T-mobile. Maar vogens mij is het gewoon VDSL. De intersnelheid is ook minimaal 50 mbit/s.

Ik hoop wel dat VLAN’s werken bij VDSL. Anders heb ik op dit moment een probleem. Later gaat de router trouwens ergens anders dienst doen. Maar ik wil het nu graag leren hanteren/kennis van krijgen. En de boel alvast configureren. Dan hoeft dat straks niet meer.

De draytek is een eigen modem die ik in z’n geheel wil vervangen voor de HG659 (Huawei) van T-mobile. Het modem/router van de ISP kan geen VLAN’s. Volgens mij blokkeren ze dat bij T-mobile.

Ik wil de router bedrijfsmatig gebruiken en prive en zakelijk goed kunnen scheiden met VLAN’s. PC1 en de NAS zijn voor zakelijk gebruik en wil ik strikt gescheiden hebben van PC2 en 3. Jip- en Janneke taal is op dit moment ook het makkelijkst voor mij. Nu heb ik wel veel technische termen in een document op een rij gezet. Maar het is nu chocola maken en een leerproces.

Ik heb zitten kijken en volgens mij is het inderdaad zo dat alleen LAN1 en 2 internet hebben. Zo wat ik lees is P4 volgens mij inderdaad voor IPTV. P3 en P5 weet ik zo niet. Ik heb de hele handleiding doorgelezen. Maar ik zie geen overzicht van de mogelijkheden van die poorten. Het zal toch niet zo zijn dat ik maar 1 TV-box kan aansluiten?

En als ik de NAS aan P2 hang en PC1 ook aan de switch. Net als PC2 en 3. Kan ik dan niet met VLAN’s alle drie de PC’s van elkaar scheiden? Ik moet zien te achterhalen of P3 alleen voor IPTV is.

https://www.draytek.nl/pr...862-serie/?tab=interfaces

De router kan bridged-IPTV en routed-IPTV.

Bij ISP access setup moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Zijn dat aparte/standaard inloggegevens van T-mobile?

[ Voor 10% gewijzigd door empathizer op 18-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Bij TM hoef je geen gebruikersnaam en wachtwoord in te geven, enkel DHCP aanzetten op vlan 300 voor je wan en je bent er. Voor je IPTV kun je vlan 640 van de wan kant direct 1:1 bridgen naar je tv kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@empathizer

Je kan dus p5 omzetten naar een lan poort ipv wan dat houd in dat je dus p1 t/m p5 kan gebruiken voor internet als IPTV.

Echter vraag ik me af hoe je de scheiding gaat maken met vlans,want het internet wordt al getagged met vlan 300.
Ga je een poort een andere vlan dan vlan 300 geven krijgt deze poort geen internet meer omdat het een andere vlan.
Misschien kan de draytek toch 2 lan poorten scheiden ondanks ze de zelfde vlan hebben maar dat zou ik niet zo weten.

Eventueel kun je ook een nat achter een nat creëren om beide netwerken te scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Het duurde even voor ik door had wat je wilde (ik moest er een plaatje van de router voor opzoeken), maar ik geloof dat ik 'm snap. In Jip en Janneke taal: Je DSL komt binnen op een RJ11 poort, daar doe je niets mee. Verder heb je 4 keer een LAN poort voor je devices en een 5e Ethernet-poort die WAN aangeeft. Jij wilt deze laatste ook als LAN gebruiken want je komt een poort te kort?

Als ik 'm zo goed begrijp kan ik meteen vrij kort zijn, dit gaat niet werken zoals je wilt. Neem een extra switch en zet die op poort 1 of 2 van je router. Prik daar alle devices op in (behalve je IPTV, die hebben daadwerkelijk een andere instelling) en klaar bent je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
@gastje01

Volgens de site van draytek kan wan2 interface ook ingezet worden als lan poort 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
gastje01 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:44:
Het duurde even voor ik door had wat je wilde (ik moest er een plaatje van de router voor opzoeken), maar ik geloof dat ik 'm snap. In Jip en Janneke taal: Je DSL komt binnen op een RJ11 poort, daar doe je niets mee. Verder heb je 4 keer een LAN poort voor je devices en een 5e Ethernet-poort die WAN aangeeft. Jij wilt deze laatste ook als LAN gebruiken want je komt een poort te kort?

Als ik 'm zo goed begrijp kan ik meteen vrij kort zijn, dit gaat niet werken zoals je wilt. Neem een extra switch en zet die op poort 1 of 2 van je router. Prik daar alle devices op in (behalve je IPTV, die hebben daadwerkelijk een andere instelling) en klaar bent je.
dat kreeg ik ook gelijk in mijn hoofd dat plaatje wat jij opgezocht had
toen ik die tekening zag die jip heeft gemaakt
en ik dacht al dit klopt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
empathizer schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:34:
Ik wil de router bedrijfsmatig gebruiken en prive en zakelijk goed kunnen scheiden met VLAN’s. PC1 en de NAS zijn voor zakelijk gebruik en wil ik strikt gescheiden hebben van PC2 en 3. Jip- en Janneke taal is op dit moment ook het makkelijkst voor mij. Nu heb ik wel veel technische termen in een document op een rij gezet. Maar het is nu chocola maken en een leerproces.
Waarom wil je het precies scheiden? Als het moet van je baas ivm thuiswerken dan dient die ook de faciliteiten aan te bieden en dit kan dan prima via een vpn verbinding naar het bedrijf.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik ga ernaar kijken en de handleiding opnieuw helemaal doorlezen om de boel beetje bij beetje beter te leren begrijpen. Er moeten meer kwartjes gaan rollen in mijn hoofd. Janneke is beter in tekenen hoorde ik. Dus gaat er de volgende keer een tekening komen van janneke.

Maar ik wil graag een computer waar van alles op wordt gedownload (prive) strikt scheiden van mijn zakelijke gebeuren. Dus vandaar. VPN is een volgende stap. Ik wil graag eerst meer basale dingen leren.

Op de tekening van jip staat toch al een switch op poort 1 van de router? Of bedoel je nog een extra switch op poort 2 van de router?

Maar het zijn dus gelukkig toch behoorlijke flexibele poorten van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Losse Vlans wil niet zeggen dat je devices niet tegen elkaar kunnen of mogen praten hè, dat moet je separaat instellen.

Als je alles op een managed switch doorgeeft en daar per poort instelt welk vlan je device in komt, dan heb je toch wat je wil? Kun je op je accespoint ook meteen 2 vlans doorgeven en ook via WiFi werken als dat een wens is.

Wellicht dat dit met je huidige Draytek kan, maar teken dan voor jezelf uit welke poort welk Vlan(en om T makkelijk te maken en te testen IP/subnet) krijgt en ga t dan 1 voor 1 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik ga dan alles op de managed switch gooien. En de boel helder op papier zetten.

Via de accesspoints wil ik ook graag o.a. camera's draaien. Maar dat is voor later.

Ik heb de handleiding doorgekeken en je kunt heel veel instellen.Volgens mij kan het ding wel wat. Ik denk dat het na bestudering allemaal wel een plek gaat krijgen. Al doende leert men.
Pagina: 1