Waarom WAN configureren. Dat is een goede vraag. Via P3 en P4 zouden de TV-boxen data binnen krijgen die ze via streaming dan van P1 (DSL/WAN1) hebben gekregen? P1 stuurt het door naar P3 en P4?
Ik heb in mijn vriendin’s T-mobile account gekeken wat ze nou precies heeft. Daar staat niks of ze nu adsl of vdsl heeft. En of ze nu meer dan 1 telefoonlijn kan hebben weet ik niet. Vaste telefonie gebruikt ze niet. In de GUI van draytek zag ik adsl-signalen staan. Dus daarmee ontstond er bij mij verwarring. Maar ik kan natuurlijk bellen naar de servicedesk van T-mobile. Maar vogens mij is het gewoon VDSL. De intersnelheid is ook minimaal 50 mbit/s.
Ik hoop wel dat VLAN’s werken bij VDSL. Anders heb ik op dit moment een probleem. Later gaat de router trouwens ergens anders dienst doen. Maar ik wil het nu graag leren hanteren/kennis van krijgen. En de boel alvast configureren. Dan hoeft dat straks niet meer.
De draytek is een eigen modem die ik in z’n geheel wil vervangen voor de HG659 (Huawei) van T-mobile. Het modem/router van de ISP kan geen VLAN’s. Volgens mij blokkeren ze dat bij T-mobile.
Ik wil de router bedrijfsmatig gebruiken en prive en zakelijk goed kunnen scheiden met VLAN’s. PC1 en de NAS zijn voor zakelijk gebruik en wil ik strikt gescheiden hebben van PC2 en 3. Jip- en Janneke taal is op dit moment ook het makkelijkst voor mij. Nu heb ik wel veel technische termen in een document op een rij gezet. Maar het is nu chocola maken en een leerproces.
Ik heb zitten kijken en volgens mij is het inderdaad zo dat alleen LAN1 en 2 internet hebben. Zo wat ik lees is P4 volgens mij inderdaad voor IPTV. P3 en P5 weet ik zo niet. Ik heb de hele handleiding doorgelezen. Maar ik zie geen overzicht van de mogelijkheden van die poorten. Het zal toch niet zo zijn dat ik maar 1 TV-box kan aansluiten?
En als ik de NAS aan P2 hang en PC1 ook aan de switch. Net als PC2 en 3. Kan ik dan niet met VLAN’s alle drie de PC’s van elkaar scheiden? Ik moet zien te achterhalen of P3 alleen voor IPTV is.
https://www.draytek.nl/pr...862-serie/?tab=interfaces
De router kan bridged-IPTV en routed-IPTV.
Bij ISP access setup moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Zijn dat aparte/standaard inloggegevens van T-mobile?
[
Voor 10% gewijzigd door
empathizer op 18-04-2020 19:51
]