PowerColor 5700XT defect? (signaal valt weg na 2 min)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hi all,

Sinds september heb ik een PowerColor 5700XT waar ik eigenlijk bijna nooit problemen mee heb gehad. Er was in het begin wat minor issues met de drivers maar voor de rest deed de videokaart het altijd goed.

Gisterenavond nadat ik een uurtje COD had gespeeld en daarna een live stream had geopend op Youtube viel het signaal van de monitor plotseling weg. Monitor viel uit en er stond no signal. In eerste instantie dacht ik dat de black screen driver issue van AMD terug is (bekende issue bij de oudere drivers van AMD). Restart gedaan en en na 2 minuten valt het signaal weer weg. Safe mode ingeschakeld en signaal valt nog steeds weg.

Om het kort en leesbaar te houden ga ik een opsomming maken van wat ik heb geprobeerd (in chronologische volgorde):
  1. Drivers verwijderen. Lukt niet want signaal valt weg en Windows crasht helemaal waardoor hij gaat rebooten. De windows crashes gebeuren niet altijd overigens. Soms wel, soms niet.
  2. Snel in safe mode booten en drivers verwijderen met DDU. Weer signaal verlies en drivers niet kunnen verwijderen.
  3. PS4 aansluiten op monitor om te controleren of het probleem bij de monitor ligt. Monitor werkt gewoon 30 min lang.
  4. HDMI ipv Displayport gebruiken. Nog steeds valt het signaal weg na een aantal minuten.
  5. GPU BIOS switchen (van oc mode naar silent). En opeens valt het signaal in safe mode niet meer weg. Drivers verwijderd met DDU en gerestart. Geprobeerd om de nieuwe drivers te installeren maar helaas viel het signaal toch weer weg.
Nu komt het:
Ik had nog gelukkig mijn Asus Strix GTX 970 in de kast liggen. 5700XT eruit geflikkerd en de GTX 970 aangesloten en voila! Alles doet het weer. Drivers van Nvidia geinstalleerd, stress test gedaan met Heaven Benchmark en geen signaal verlies meer gehad.

Ik heb dit topic geopend om te kijken wat jullie denken over dit probleem. Is het de videokaart of de voeding? Kan ik nog overige tests uitvoeren om erachter te komen waar het probleem precies ligt (Ik heb geen extra voeding). Persoonlijk denk ik dat het aan de videokaart ligt. Vooral omdat ik op dit moment geen problemen heb met mijn GTX 970 en dat het probleem bij idle stand met 5700XT ook gebeurde. Mijn voeding heb ik samen met mijn CPU en GPU afgelopen zomer geupgrade.

Hieronder kan je mijn specs vinden:
AMD Ryzen 3700XT
ROG STRIX X470-F GAMING
Ryzen 5700XT
G Skill Trident Z 16GB F4-3200C14D
Corsair RM Series RM650 (2019) (80 plus gold)

Edit:

ps: Signaal viel ook in de BIOS weg na een aantal minuten.

Update: Azerty heeft vastgesteld dat de videokaart defect is. Ik krijg een nieuwe videokaart binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aslanboy1905 op 06-05-2020 12:27 ]

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Klinkt inderdaad alsof het tijd is om je GPU voor RMA aan te melden. Als je zelfs in bios en safe mode signaal blijft verliezen en een andere GPU wel goed werkt is de kans wel erg groot dat het aan de GPU ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 11:33
Of de GPU heeft om de een of andere reden een probleem met warmteafvoer. Doet de fan het? Controleer even of er warme lucht uit komt en of hij draait. Beide PCI-E kabels goed geseat? Op zich verwacht ik niet dat dat laatste het probleem is omdat het ook al bij idle gebeurt. Voeding kan nog steeds een beetje brak zijn, maar gezien het type niet waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
Wekko306 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:41:
Klinkt inderdaad alsof het tijd is om je GPU voor RMA aan te melden. Als je zelfs in bios en safe mode signaal blijft verliezen en een andere GPU wel goed werkt is de kans wel erg groot dat het aan de GPU ligt.
Sandwalker schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:38:
Of de GPU heeft om de een of andere reden een probleem met warmteafvoer. Doet de fan het? Controleer even of er warme lucht uit komt en of hij draait. Beide PCI-E kabels goed geseat? Op zich verwacht ik niet dat dat laatste het probleem is omdat het ook al bij idle gebeurt. Voeding kan nog steeds een beetje brak zijn, maar gezien het type niet waarschijnlijk.
Dank voor jullie reacties! Die videokaart heeft een zero rpm functie ingebouwd dus de fans draaien alleen als de videokaart boven de 60 graden komt. In mijn tests waren de idle temps van mijn videokaart normaal (rond de 50). Ik ga morgen mijn videokaart terugsturen naar Azerty. Zal waarschijnlijk langer dan een week duren maar ik beloof wel een update te geven zodra ik meer te horen krijg.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijl89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:54
Het issue dat je hierboven beschrijft is exact dezelfde ervaring die ik heb. Ik heb 2 weken terug een PowerColor Rx5700xt Red Devil aangeschaft.

Ik ervaarde dezelfde issues in COD, andere games niet meteen getest. Het spijtige vond ik dat het moeilijk te repliceren viel. Soms viel dit voor na 2u, soms 3x op 30min. Ik heb de kaart ook teruggestuurd naar Azerty. Ik geef hier een update zodra ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik had hetzelfde met een Gigabyte 5700XT. Is vorige week door Azerty omgeruild door een nieuwe. Ding was ook ongeveer een half jaar oud. Alles is nu weer dik voor elkaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 27 april 2020 @ 08:00:
Ik had hetzelfde met een Gigabyte 5700XT. Is vorige week door Azerty omgeruild door een nieuwe. Ding was ook ongeveer een half jaar oud. Alles is nu weer dik voor elkaar.
Same! Ik heb inmiddels te horen gekregen dat er een nieuwe videokaart is besteld door Azerty. Videokaart van 6 maanden oud defect dus. Bad luck I guess.

Pagina: 1