Maar 11Mbps aan snelheid met TP-Link TL-WPA9610 KIT set??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 11:58
Hallo allemaal,

Ik heb maar een nieuw topic aangemaakt hiervoor, aangezien er voor zover ik kon vinden geen algemeen Powerline-ervaringen topic is en bestaat.

Ik heb namelijk een probleem met 2 van m'n 6 Powerline-adapters (al m'n Powerline adapters zijn trouwens van TP-Link btw).

ik gebruik de utility Tp-PLC van TP-Link op m'n mac om te checken hoe snel m'n powerline-netwerk is, en alle adapters werken goed behalve 2 want daar geeft hij namelijk een snelheid aan van 11Mbps, en die zijn dan ook rood gekleurd.

Nou weet ik dus niet of dat de daadwerkelijke snelheid is die hij aangeeft of dat de daadwerkelijke snelheid (vele malen?) hoger ligt dan dat. Dus weet iemand hoe ik kan uitsluiten en erachter kan komen wat de werkelijke snelheid is van die adapters?
Want ik zou heel erg graag willen weten of dat klopt of niet, en zo ja, wat ik er aan kan doen om de boel sneller te laten gaan?

Ik heb al met meerdere opties in de Tp-PLC utility gespeeld waaronder de PowerSave-modus die ik op alle adapters express heb uitgezet omdat die voor lagere snelheden en andere problemen zou zorgen. En tevens heb ik ook al meerdere keren de optie:"een lagere PLC-naar-VDSL interferentie-modus" in-en-uitgeschakeld zonder resultaat of verandering van snelheid |:(

Dus als jullie mij hiermee zouden kunnen helpen zou ik dat erg fijn vinden en op prijs stellen! _/-\o_

Groetjes, Laurens

Ps: ik heb nog een screenshot gemaakt van het programma om te laten zien waar ik het over heb en die volgt hieronder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgDkEA1Cimd5aQoTImvga1aqe-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vq0sIIz6j7pDtwHQ4sXVsbi5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Lau26 op 18-04-2020 10:55 ]

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Beste antwoord (via Lau26 op 21-04-2020 19:10)

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:04
Testen: Sluit een computer aan op die middelste en een rode, kopieer een bestand en kijk hoe snel dat gaat. Pak daarvoor een groter bestand, bijvoorbeeld 2GB. Kijk gewoon hoeveel MB/s je haalt. Probeer vervolgens hetzelfde met een andere adapter die wel goed is en vergelijk. Is het slecht, wissel dan de rode die je getest hebt naar de plek van de goede en test dan opnieuw. Doet de rode het daar wel goed, dan is het probleem je stroomnetwerk. Doet die het ook daar slecht, dan kan het aan de adapter liggen.

Als het aan je stroomnet ligt, vette pech. Je meterkast aanpassen voor een netwerkje is meestal nogal lomp vergeleken met een (stel) FPT kabeltje(s) leggen.

Dit is overigens ook de reden dat je zoveel tegengeluid hoort op techsites tegen Poweline; het is niet zo betrouwbaar en niet zo snel als een normaal bekabeld netwerk en regelmatig is wifi ook sneller. Dat gezegd hebbende, als het werkt, werkt het en is het een prima oplossing als je geen kabels wilt leggen.

Overigens nog een kleine nuance als het aan je stroomnet lijkt te liggen; sluit wel uit dat het komt door storingsbronnen in de buurt van de adapter. Geen verlengsnoeren gebruiken naar, of adapters vlak bij de powerline adapter die slecht presteert.

[ Voor 11% gewijzigd door Crahsystor op 18-04-2020 11:05 . Reden: nuance ]

Addicted to silent computing

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:04
Testen: Sluit een computer aan op die middelste en een rode, kopieer een bestand en kijk hoe snel dat gaat. Pak daarvoor een groter bestand, bijvoorbeeld 2GB. Kijk gewoon hoeveel MB/s je haalt. Probeer vervolgens hetzelfde met een andere adapter die wel goed is en vergelijk. Is het slecht, wissel dan de rode die je getest hebt naar de plek van de goede en test dan opnieuw. Doet de rode het daar wel goed, dan is het probleem je stroomnetwerk. Doet die het ook daar slecht, dan kan het aan de adapter liggen.

Als het aan je stroomnet ligt, vette pech. Je meterkast aanpassen voor een netwerkje is meestal nogal lomp vergeleken met een (stel) FPT kabeltje(s) leggen.

Dit is overigens ook de reden dat je zoveel tegengeluid hoort op techsites tegen Poweline; het is niet zo betrouwbaar en niet zo snel als een normaal bekabeld netwerk en regelmatig is wifi ook sneller. Dat gezegd hebbende, als het werkt, werkt het en is het een prima oplossing als je geen kabels wilt leggen.

Overigens nog een kleine nuance als het aan je stroomnet lijkt te liggen; sluit wel uit dat het komt door storingsbronnen in de buurt van de adapter. Geen verlengsnoeren gebruiken naar, of adapters vlak bij de powerline adapter die slecht presteert.

[ Voor 11% gewijzigd door Crahsystor op 18-04-2020 11:05 . Reden: nuance ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook mijn ervaringen zijn wisselend. Zoals bij mij thuis werkt het perfect, met gemak minimaal 80mbit en das met een 100/100mbit glasvezelverbinding voor mij voldoende voor boven tv kijken en draadloos internet.

Maar toevallig gisteren in een appartement een paar huizen verder op, en niet hoger dan 15mbit te krijgen.

En in mijn vorige jaren-30 woning, niet hoger dan 6mbit. Net genoeg voor een ip-baby-cameraatje.

In dit geval zou ik gaan kijken of je het misschien meer als backbone kunt gebruiken en daarna verder verdelen vanaf die punten. 200Mbps is best aardig toch?

Wat ik nog miste in je verhaal, heb je de powerline adapters ook aleens onderling gewisseld .. hoe was het resultaat dan? Is het altijd dezelfde adapters die een lagere verbinding hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 18-04-2020 11:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
Dankjulliewel voor jullie reacties, echt super!! Ik zal al jullie tips en ideeën ter harte nemen en gaan onderzoeken!!

En er zijn inderdaad nog dingen die ik nog niet uitgetest en geprobeerd heb zoals de powerline adapters verwisselen, dus dat ga ik zoiezo nog doen.

Verder branden er continu zowel op de linker (rode) powerline adapter als diegene direct daarboven rode ledlampjes die aangeven dat de powerline-verbinding slecht is (heb ik gelezen op internet).

En wat ik ook probeer, (want ik heb ze ook al opnieuw gepaird met elkaar), uiteindelijk worden ze altijd weer rood na verloop van tijd. Maar ik heb gelezen op internet dat dat niet perse hoeft te betekenen dat de verbinding slecht is, maar dat het er een soort van bijhoort. Oftewel gewoon negeren dus die hap, of uitzetten!

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vermelde snelheden zijn bruto link rates, niet netto throughput. Netto kun je verwachten ongeveer 50% van de bruto snelheid te halen. Dat voorspelt niet veel goeds...

Sowieso is dit een wat gewaagde configuratie. Het stroomnet is een gedeeld medium, net zoals een ouderwetse Ethernet hub. Naarmate je meer apparaten aansluit daalt de totale maximale throughput steeds meer - en dat moet je weer delen door het aantal nodes.

Nu, dit zijn redelijk high-end PLC apparaten (Broadcom-based HomePlugAV 2.0 met MIMO als ik het zo zie), maar hoge specs geven nog geen garantie, je bent nog steeds afhankelijk van de demping en - vooral - de verstoring tussen 2 en 86MHz op je stroomnet. Toch valt me het enorme verschil op tussen de 'goede' en 'slechte' nodes. Dit zijn MIMO-apparaten en hebben randaarde nodig om optimaal te presteren. Heb je op alle stopcontacten waar je deze dingen aangesloten hebt wel randaarde?

Dan demping. Deze dingen moeten absoluut in de muur geprikt worden, niet in stekkerdozen. Zijn ze allemaal wel in de muur geprikt?

Zo ja zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in interferentie. Wat zit nog meer in de buurt van de slecht presteren de nodes aangesloten? Dingen met schakelende voedingen (alles van USB ladertjes en LED-lampen tot computervoedingen) zijn notoire stoorbronnen. Kun je eea misschien verplaatsen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
Om even antwoord te geven op je vragen; in mijn hele appartement heb ik alleen maar geaarde stopcontacten.
En ja ze zijn ook allemaal in de muur geprikt behalve een, dat is degene die in de meterkast zit, maar die heb ik op m'n oude TP-Link Powerline setje (van 500Mbps) aangesloten want dat setje heeft ook eigen stopcontacten namelijk.

Ik bedenk me nu dus ineens dat ik dat setje er ook nog even tussenuit kan halen om te kijken of het rode lampje op de nieuwere adapter weer groen wordt ipv rood.

En om ook nog even op je laatste vraag te antwoorden; een van de twee Powerline adapters met een rood ledlampje is in m'n computerkamer in het stopcontact gedrukt, vlak naast een ander stopcontact waar m'n (tablet)-pc en overige randapparatuur op is aangesloten (zoals speakers, m'n NAS, en m'n beeldscherm). Dus daar is het inderdaad nogal druk ja qua aangesloten apparatuur.

Ik kan natuurlijk wel proberen om al die apparatuur te verplaatsen maar ik heb maar twee contactdozen in m'n computerkamer, en op een daarvan is dus m'n Powerline adapter aangesloten, en op die andere dus al m'n apparatuur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
Update: ik heb inmiddels de twee Powerline adapters in de meterkast van elkaar gescheiden (de nieuwe + de oude) en gekeken of dat wat uitmaakt, maar helaas is dat niet het geval (het ledlampje op de nieuwe adapter blijft rood branden).

Ook heb ik gekeken of de snelheid in de TpPlc applicatie op m'n Mac omhoog zou gaan als ik alle apparaten in de buurt van de andere (ook nieuwe) Powerline adapter uit het stopcontact zou halen, maar helaas ook tevergeefs |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom heb je in vredesnaam twee verschillende sets door elkaar in gebruik?

Het mengen van HomePlug AV1.1 en 2.0 is sowieso af te raden, maar als je het al doet kun je ze veel, veel beter in dezelfde netwerk plaatsen, dus de AV1.1's pairen aan de AV2.0 device. Er is nul reden om dus in de meterkast twee naast elkaar te hangen. Die zijn inderdaad per definitie stoorzender voor elkaar en mogelijk reden van je problemen.

Verwijder de AV1.1 device in de meterkast helemaal, pair de andere AV1.1 device met de AV2.0 device in de meterkast. Dat zou mogelijk veel kunnen schelen. Het zou voor totale throughput (niet alleen verbinding met de oude maar ook de rest die airtime op het stroomnet delen) natuurlijk ook schelen om dat laatste AV1.1 apparaat te vervangen door een AV2.0 apparaat, maar van twee netwerken een maken zou voor link rates allicht al veel kunnen schelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 17:59
Als je betrouwbaar wil testen, gebruik iperf. Grote packets op tcp , of juist de kleinst mogelijke op udp, en alles daar tussenin.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
dion_b schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:54:
Waarom heb je in vredesnaam twee verschillende sets door elkaar in gebruik?

Het mengen van HomePlug AV1.1 en 2.0 is sowieso af te raden, maar als je het al doet kun je ze veel, veel beter in dezelfde netwerk plaatsen, dus de AV1.1's pairen aan de AV2.0 device. Er is nul reden om dus in de meterkast twee naast elkaar te hangen. Die zijn inderdaad per definitie stoorzender voor elkaar en mogelijk reden van je problemen.

Verwijder de AV1.1 device in de meterkast helemaal, pair de andere AV1.1 device met de AV2.0 device in de meterkast. Dat zou mogelijk veel kunnen schelen. Het zou voor totale throughput (niet alleen verbinding met de oude maar ook de rest die airtime op het stroomnet delen) natuurlijk ook schelen om dat laatste AV1.1 apparaat te vervangen door een AV2.0 apparaat, maar van twee netwerken een maken zou voor link rates allicht al veel kunnen schelen.
Nou de reden waarom ik twee aparte Powerline-netwerken naast elkaar heb is omdat ik dacht dat ze niet compatible waren met elkaar. Ik wist dus ook niet dat je 2 Powerline adapters van 2 verschillende merken met elkaar zou kunnen pairen, en dat dat dan zou werken :?

Maar misschien komt het ook wel omdat ik (licht) autistisch ben en daardoor dingen graag gescheiden houd van elkaar, als in dat ik nogal zwart/wit kan denken :P Who knows!

Maar in ieder geval bedankt voor je input want ik was er zelf hoogstwaarschijnlijk nooit achter gekomen dat je de twee netwerken ook met elkaar kan combineren _/-\o_

Ik heb in de tussentijd alweer flink wat kunnen uittesten en dergelijke, ook in combinatie met m'n recent aangeschafte Asus RT-AC68U router. Die ik helaas terug heb moeten sturen omdat ik niet kon verbinden met zowel het 2.4Ghz netwerk, als het 5Ghz netwerk.

Maar wat erg waarschijnlijk is, is dat ik daar niet mee kon verbinden vanwege m'n (nieuwe) Powerline-adapter met ingebouwde wifi die zelfs zo erg stoorde op het netwerk dat m'n internet ervan uitviel. En er heeft zelfs een monteur van T-Mobile aan te pas moeten komen om de oorzaak van die storing te achterhalen. Wat dus die specifieke Powerline-adapter bleek te zijn!! |:(

Nu heb ik inmiddels m'n geld terug gekregen van die Asus router en heb ik ook alweer een nieuwe besteld die ik a.s. vrijdag binnenkrijg.

Dus het eerste wat ik dan ga uittesten is of ik inderdaad niet meer kan verbinden met die router zodra ik die (nieuwe + wifi) Powerline adapter ergens in huis in het stopcontact prik, waarvan ik denk dat de kans daarop wel aanzienlijk is!

Ik heb trouwens laatst ookal uitgetest of het uitmaakt in welk stopcontact ik die adapter steek in huis en of dat rode lampje dan misschien groen wordt of niet. Maar die conclusie is dat het geen zak uitmaakt waar ik hem inplug, want letterlijk overal blijft het lampje van de Powerline-verbinding rood branden |:(

Ps: maar een ding snap ik nog steeds niet, en dat is dat ik telkens Powerline adapters (oud en nieuw) heb toegevoegd aan m'n netwerk m.b.v. de tpPLC-app van TP-link. Dus dan heb ik ze toch al allemaal met elkaar verbonden tot een netwerk?! of moet ik perse elke adapter opnieuw verbinden met de adapter die is aangesloten op het/de modem/router?? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Lau26 op 06-05-2020 11:19 ]

Pagina: 1