De mic van mijn 3.5mm headsetkabel werkt niet op xbox one

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2021
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe headset: een Marley Liberate XL BT. Bij deze headset zit een 3.5mm naar 2.5mm audiokabel met ingebouwde microfoon, die ik wilde gaan gebruiken in mijn xbox one controller voor game- en partychat.

Nu blijkt dat wanneer ik de kabel heb aangesloten, mijn stem niet wordt opgepakt door de microfoon. Hij hoort alleen wat wanneer ik op de knopjes van de mic klik. Dan hoor je een soort "intern" klikgeluid. Ik heb al van alles op de xbox one geprobeerd, zoals mute checken en controller updaten etc, maar niks lijkt te werken. Verder heb ik ook nog normale oortjes van m'n telefoon, en die werken wél direct wanneer ik de 3.5mm in de controller doe. Die zijn ook TRRS

Het rare is dat ie in m'n telefoon (Huawei p30) wel werkt. Ik kan dan gewoon geluid opnemen met de geluidsrecorder. Ik heb nog niet geprobeerd of praten én luisteren via de kabel ook lukt op m'n telefoon.

De audiokabel van de Marley headset is een 3.5mm TRRS naar 2.5 TRS kabel, volgens mij. Ik heb een foto bijgevoegd zodat jullie zelf het aantal Ringen op de input kunnen zien. Ik heb er niet alle verstand van, maar na enig onderzoek begrijp ik dat TRS niet werkt voor geluid en mic tegelijk(??). Wat ik dan denk is dat omdat de 2.5mm input een TRS is, ik daarom niet kan praten. Maar dan vind ik het raar dat ik in mijn telefoon wel kan praten, al heb ik daar niet praten en luisteren tegelijk getest. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG_-55OljHm50u2fMkKRqjfV5Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQREZGrnhk6TW29BRViiTtb8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg me af of het probleem echt ligt hij die 2.5 TRS input, of dat ik verkeerd zit. En wat dan de oplossingen zouden zijn. Als ik bijvoorbeeld een 2.5mm TRRS kabel naar 3.5 TRRS kabel erbij zou halen, zou dat dan wel werken? Of een 2.5mm TRS naar 2.5 mm TRRS adapter, als dat bestaat? En waarom werken de oortjes van m'n telefoon wel gewoon? En waarom werkt de kabel wel op m'n telefoon?

Ik hoop dat iemand het wat duidelijker kan maken en een oplossing weet!

Beste antwoord (via Qwerty1w op 24-04-2020 12:17)

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 13:14
Ah denk dat je een verloopje nodig hebt, jouw xbox one controller is OMTP of CTIA. Dan wordt mic en ring omgedraaid. Zoek dat even uit. Daarna denk ik dat je met een converter van OMTP<->CTIA wel uit de voeten komt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat de werking op de telefoon betreft: gebruik je daar niet toevallig de microfoon van de telefoon zelf voor? Of stuurt je telefoon een mono-signaal naar je oortje(s)?

Je kunt niet "zomaar" een TRRS naar TRS omvormen zonder dat er iets verloren gaat. Je hebt simpelweg 3 gegevenscontacten nodig en een gemeenschappelijke ground.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beunhaasbaas
Is die linker de adapter van je headset? Zo ja, dan vervalt je mic wanneer je die daarin prikt, dan wordt het een TRS, en zoals je zelf al zegt, dan heb je alleen nog maar stereogeluid. Je mist een R, simpel gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
sypie schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:35:
Wat de werking op de telefoon betreft: gebruik je daar niet toevallig de microfoon van de telefoon zelf voor? Of stuurt je telefoon een mono-signaal naar je oortje(s)?
Ik heb het getest door zachtjes te blazen en te tikken op de mic zelf. Zo ver mogelijk van de Bluetooth microfoon van de headset en van de telefoon af. Dus het klonk wel echt als de kabelmic.
beunhaasbaas schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:36:
Is die linker de adapter van je headset? Zo ja, dan vervalt je mic wanneer je die daarin prikt, dan wordt het een TRS, en zoals je zelf al zegt, dan heb je alleen nog maar stereogeluid. Je mist een R, simpel gezegd.
Ja, die linker is de 2.5mm TRS die in de headset gaat, en de andere kant in de controller.

Oké, dus die 2.5mm TRS is het probleem die niet gefixt kan worden met een adapter. Die input zorgt ervoor dat ik niet tegelijk kan praten en luisteren als ik het goed begrijp.

Wat zou dan een oplossing zijn? Een 2.5mm TRRS naar 3.5 mm TRRS kabel met mic kopen? Ik had deze bijvoorbeeld gevonden: https://www.onlinekabelsh...ioiqd84Bn9p0aAn6aEALw_wcB
Lijkt erop dat beide inputs TRRS zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beunhaasbaas
Ik las even te snel dat je bedoelde dat jouw mic ingebouwd zit in de kabel. Dus vanaf je controller TRRS(tip ring ring sleeve) gaat hij naar de mic, vanaf de mic naar jouw oordoppen hoef dan alleen nog maar TRS aansturing(tip ring sleeve). Daarbij gaat het linkerkanaal over de tip, rechterkanaal over de ring, en sleeve is de ‘ground’.

Even beknopte uitleg over TRRS. In dat geval gaat het linkerkanaal over de tip, rechterkanaal over de eerste ring, mic over de tweede ring, en weer is dr sleeve de gezamenlijke ‘ground’.

Je zegt echter dat je een ander paar hebt gebruikt en die werkt wel? Waar het dan aan ligt dat jouw Marley headset niet werkt weet ik zo even niet.. het zou moeten werken aangezien je er gewoon een TRRS inprikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• beunhaasbaas
Ah denk dat je een verloopje nodig hebt, jouw xbox one controller is OMTP of CTIA. Dan wordt mic en ring omgedraaid. Zoek dat even uit. Daarna denk ik dat je met een converter van OMTP<->CTIA wel uit de voeten komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
beunhaasbaas schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:12:
Okee dus als ik het goed begrijp moet de 3.5mm output van mijn kabel omgezet worden naar een CTIA, wat nu een OMTP is. Volgens de xbox site is de controller compatible met CTIA.

Ik heb daarvoor de volgende adapter gevonden, kunnen jullie kijken of dit de goede zou zijn?
https://www.onlinekabelsh...ing-adapter-voor-headsets
Of deze https://www.onlinekabelsh...ing-adapter-voor-headsets

Maakt het dus niks uit dat de 2.5mm alleen maar TRS is?

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty1w op 18-04-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beunhaasbaas
Jep, daarmee zou het in theorie moeten werken, precies zoals de bedoeling is. Met dat verloopje van OMTP -> CTIA krijg jij je headset werkend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
beunhaasbaas schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:14:
Jep, daarmee zou het in theorie moeten werken, precies zoals de bedoeling is. Met dat verloopje van OMTP -> CTIA krijg jij je headset werkend ;)
Heb net de adapter ontvangen, maar helaas lijkt het niet te werken. Ik snap er helemaal niks van.

Het is gewoon een female omtp naar male ctia adapter, maar alsnog pikt ie m'n stem niet op. Het lijkt alsof 't gewoon niet compatible is met Xbox one.

M'n andere oortjes van m'n Huawei telefoon werken wel gewoon direct, dus met de instellingen kan het ook niks te maken hebben. Wanneer ik deze oortjes in de adapter doe werken ze niet meer.

Ik heb nu een nieuwe audiokabel gekocht, en hoop dat deze gewoon werkt. https://www.onlinekabelsh...wRoxuHFPhEfhoC4w4QAvD_BwE

Het is echt frustrerend dat het zo moeilijk moet zijn, aangezien het een fijne headset is.

Iemand verder nog ideeën? Anders stuur ik de Marley headphone maar gwn terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty1w
Heb nu de nieuwe kabel binnen. Een TRRS 2.5 naar TRRS 3.5mm kabel, beide CTIA.
https://www.onlinekabelsh...wRoxuHFPhEfhoC4w4QAvD_BwE

Werkt perfect!

Weet niet waar nou het probleem lag, maar mocht je een soortgelijk probleem hebben dan is dit een oplossing.

Kan helaas die adapter niet meer zonder verlies terugsturen wegens de verzendkosten, maarja...

Bedankt voor al het advies!

[ Voor 34% gewijzigd door Qwerty1w op 24-04-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
Leuk dat je het even terugkoppelt. Mooi dat het opgelost is, jammer van de onkosten.
Pagina: 1