Goede "primer" website over netwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Hi,

Is er een goede website die netwerken goed uitleggen in detail van begin ?

Ik wil graag de onderliggende concept snappen. B.v. als mijn computer IP address 192.168.1.2 heeft, en mijn tablet 192.168.1.3 en deze gebruiken allebei publiek IP adres 1.2.3.4 hoe weet mijn WIFI router dan als er een response van een website moet doorsturen naar mijn tablet of computer?

Hoe weet mijn computer dat de TCP connectie is weggevallen? Stel ik doe een HTTP GET en terwijl de server deze GET aan het verwerken is, schakel ik deze server computer uit. De network stack van deze computer kan dus niet meer reageren, hoe komt de client PC dit te weten?

Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 13:16

De Nelis

en anders maar niet...

Heb je zelf ook al gezocht? Google "hoe werkt een netwerk"

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
oops te diagonaal gelezen ;) never mind :+ :+

[ Voor 92% gewijzigd door ijske op 19-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Netwerken voor dummies ? en als die bevalt iets van Cisco ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
traders schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:51:

Ik wil graag de onderliggende concept snappen. B.v. als mijn computer IP address 192.168.1.2 heeft, en mijn tablet 192.168.1.3 en deze gebruiken allebei publiek IP adres 1.2.3.4 hoe weet mijn WIFI router dan als er een response van een website moet doorsturen naar mijn tablet of computer?

Hoe weet mijn computer dat de TCP connectie is weggevallen? Stel ik doe een HTTP GET en terwijl de server deze GET aan het verwerken is, schakel ik deze server computer uit. De network stack van deze computer kan dus niet meer reageren, hoe komt de client PC dit te weten?
Je kan deze vragen beter in omgekeerde volgorde stellen, de principes achter de eerste bouwen voort op die in de tweede.

Ik weet niet of het eerdergenoemde boek van Tanenbaum stateful NAT al behandelde, maar de TCP state machine wordt er zeker in besproken (SYN -> SYN+ACK -> ACK -> FIN) en hoe met timeouts om te gaan op diverse plekken.

"TCP/IP Illustrated" van Richard Stevens is de bijbel in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
ijske schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:26:
daarvoor heb je DNS servers ... als jij wil surfen naar www.google.nl, en je pc kent de weg niet , dan gaat ie dat aan je DNS vragen

alle wegen die ie al heeft verkend worden bijgehouden in de ARP tabel , en omdat jij thuis achter je router zit zal hij enkel je locale devices kennen (ga naar command and typ maar is arp -a)
alle devices hebben zo hun ARP tabel, ook je switch , je accespoint, je router , en alle internetproviders/switches

wil dus zeggen als je eenmaal je www.google.nl hebt bezocht weet hij de weg opnieuw en istie sneller daar

lokaal in je netwerk bv worden ook "broadcasts" rondgestuurd, pc's gaan meestal automatisch rondzoeken in het netwerk naar "wie ken ik hier nog" ... wederom geeft je router je een "subnet" aan , een subnet geeft aan hoe groot je netwerk is, en tot waar ie mag/kan kijken
dat was de vraag niet van TS

het komt omdat je router weet welk van welk LAN IP het verzoek komt en de data die de website terugstuurt gaat bewandelt dus ook dezelfde route (vandaar de naam ROUTER)
het apparaat start een sessie en die blijft een tijdje open staan om daar al het verkeer doorheen te duwen

op youtube zijn daar ook leuke filmpjes over te vinden
die het visualiseren

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 18-04-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hi,

Ieder TCP bericht krijgt wat informatie mee. Het IP adres van de afzender en een port nummer wat de afzender aan het bericht mee geeft. En een IP van de bestemming en een port nummer wat aangeeft wat voor soort bericht het is.
Een PC kan bijvoorbeeld IP 9.10.11.12 hebben en port nummer 48482 als afzender gebruiken om een bericht te verzenden. De bestemming kan IP 1.2.3.4 zijn met port nummer 80 (voor een HTTP request).
Eigenlijk zegt die PC: Hey webserver, hier heb je een HTTP request, je mag het antwoord naar port 48482 op IP 9.10.11.12 sturen. Ik zal wel luisteren op die port. En als daar een bericht binnenkomt met IP 1.2.3.4 en port 80 als afzender dan weet ik dat het van jou komt.

Het systeem verandert niet veel als er een router tussen zit. Je krijgt alleen een extra stap:

De router ontvangt een bericht wat naar port 80 op IP 1.2.3.4 moet en het is afkomstig van port 48482 op het IP 9.10.11.12. (hoe dat bericht uberhaupt op die router belandt, terwijl het naar IP 9.10.11.12 is verstuurt, is een verhaal apart)

De router stuurt het bericht door. Daarbij worden afzender IP en port nummer vervangen door het (externe) IP van de router en een nieuw port nummer. Bijvoorbeeld afzender wordt 5.6.7.8 en port 53002.
De webserver ontvangt dit bericht, doet wat hij altijd doet, en stuurt een antwoord terug naar de router. De router ziet nu weer aan de IP adressen en port nummers van het antwoord bij welke request dit antwoord hoort, vervangt de bestemming door het IP 9.10.11.12 en port nummer 48482, en stuurt het door naar de PC. De PC herkent deze gegevens en doet er iets mee.

Ofwel: De combinatie van IP adres en port nummer wordt gebruikt om te zorgen dat een router snapt naar welk apparaat op het interne netwerk een bericht moet. Dit heet Network Address Translation omdat op elk pakketje data wat door de router gaat de IP adressen en port nummers vertaald worden.

Daarom wordt NAT ook wel als een vorm van beveiliging gezien. Immers, als een willekeurig IP adres op het internet een bericht naar de router stuurt, zal de router dit niet herkennen omdat hij het IP en port nummer in dat bericht niet kan vinden in de tabel met recent vertaalde IP adressen en port nummers die hij bewaart. Dat bericht wordt dan niet doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:13
Hi,

De router houdt adhv de MAC adressen van de apparaten bij welk apparaat met welke webadressen verbindt. De router houdt dat bij in een tabel de zogenaamde NAT tabel.

Bedankt
Heeft iets te maken dat TCP/IP protocol in de gaten houdt of er nog verbinding is; ik noem het een protocol met onderhoud. Ik weet niet hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:14
ijske schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:26:
daarvoor heb je DNS servers ... als jij wil surfen naar www.google.nl, en je pc kent de weg niet , dan gaat ie dat aan je DNS vragen

alle wegen die ie al heeft verkend worden bijgehouden in de ARP tabel , en omdat jij thuis achter je router zit zal hij enkel je locale devices kennen (ga naar command and typ maar is arp -a)
alle devices hebben zo hun ARP tabel, ook je switch , je accespoint, je router , en alle internetproviders/switches

wil dus zeggen als je eenmaal je www.google.nl hebt bezocht weet hij de weg opnieuw en istie sneller daar

lokaal in je netwerk bv worden ook "broadcasts" rondgestuurd, pc's gaan meestal automatisch rondzoeken in het netwerk naar "wie ken ik hier nog" ... wederom geeft je router je een "subnet" aan , een subnet geeft aan hoe groot je netwerk is, en tot waar ie mag/kan kijken
DNS is echt totaal niet relevant aan de vraag.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Tja, opzich zijn dit nog simpele vragen binnen het “netwerk-domein”. Maar wat is de reden dat je meer weer leren? Werk/studie dan zou ik opteren voor een boek of cursus. Is het vooral hobby zou ik vooral googelen. Begin eens bij het osi-model.

Ik zelf heb op school er gewoon les in gehad. Dus ik ken geen boeken of sites die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Héle basale samenvatting van hoe het spel ongeveer in elkaar steekt:

http://www.warriorsofthe.net/movie.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1