Videochat geschikt voor meerdere (digibete) mensen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ik ben van plan om de verjaardag van mijn dochter te streamen via een videochat, zodat familieleden mee kunnen kijken en kunnen praten met ons en dat wij ze ook kunnen zien.
Ik heb alle hardware werkend, maar qua software heb ik nog niet alles.

Ik heb een laptop. Hieraan koppel ik een Canon EOS R. Met de Canon software heb ik dan een live view.
Deze live view gooi ik door OBS voor leuke tekstjes en plaatjes.
De output van OBS kan ik dan in verschillende programma's gebruiken.

Alleen heb ik nog geen geschikte videochat programma gevonden. Er zijn een aantal familieleden die niks tot weinig weten van telefoons en computers. Daarvoor wilde ik dus een zo simpel mogelijke videochat app waarvoor idealiter niks geïnstalleerd hoeft te worden. De meeste gebruiken ook een telefoon, omdat ze geen laptop hebben.

Wat ik heb geprobeerd:

Zoom (privacy), Houseparty (privacy, ingewikkeld), Google Duo (tot 12 personen), Whatsapp (tot 4 personen), Discord (ingewikkeld) en Teams (ingewikkeld) vallen af.

Jitsi
Geen account nodig, maar werkt op de telefoon alleen met app.
Niet heel stabiel.

Jumpchat
Geen account nodig. Werkt ook op mobiel zonder app.
Helaas niet stabiel en met meer dan 3 personen werkt het slecht via browser op mobiel.
Krijg niet werkend op iPhone.

Google Hangouts
Well account nodig, maar meeste mensen hebben Android toestel. En degene die een Aaifoon hebben, kunnen zelf Hangout app uit de Store halen.
Helaas alleen via app op de telefoon, dus voor mijn oma (die doet alleen Whatsappen) moet er iemand langs om die te installeren.
Voor nu de beste keuze.

Niet geprobeerd:

YouTube
Daar kan ik wel streamen, maar dan is er geen videochat, toch?

Weet iemand een Jumpchat alternatief die wel meer dan 10 personen aan kan, stabiel is en alleen met een link in de browser werkt?

Of een andere manier om dit op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 18-04-2020 08:30 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Beste antwoord (via Xyphoid op 18-04-2020 22:33)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:41
Hangouts meet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor Starleaf hebben de ontvangers (gasten) ook geen account nodig, slechts een meeting ID die je via de mail krijgt. Wel heb je, volgens mij, op de telefoon een app nodig. Wij gebruiken dat met 9 man en ik weet niet zeker wat het limiet is maar hij werkt stabiel.

Hou er in het algemeen wel rekening mee dat mensen die niet gewend zijn om via videoconferentie te bellen snel geneigd zijn door elkaar heen te praten (al dan niet alleen al met lachen en "ooohja"). Zeker als ze dan geen headset dragen en het geluid lekker hard hebben staan, wil de 'rondzing-beveiliging' nog wel eens ingrijpen en versta je er helemaal niks meer van. :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Room42 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 05:07:
Voor Starleaf hebben de ontvangers (gasten) ook geen account nodig, slechts een meeting ID die je via de mail krijgt. Wel heb je, volgens mij, op de telefoon een app nodig. Wij gebruiken dat met 9 man en ik weet niet zeker wat het limiet is maar hij werkt stabiel.

Hou er in het algemeen wel rekening mee dat mensen die niet gewend zijn om via videoconferentie te bellen snel geneigd zijn door elkaar heen te praten (al dan niet alleen al met lachen en "ooohja"). Zeker als ze dan geen headset dragen en het geluid lekker hard hebben staan, wil de 'rondzing-beveiliging' nog wel eens ingrijpen en versta je er helemaal niks meer van. :+
Net de app geprobeerd. Vraagt wel om emailadres. Dat is een probleem bij sommige mensen. Daarvoor is alleen een Gmail adres aangemaakt voor hun telefoon. Maar mail wordt niet echt gebruikt.
Dus liever iets waarvoor helemaal niks ingesteld hoeft te worden.

Ik ga morgen een test chat doen met Google Hangout. Dan kan ik ze gelijk even opvoeden :P

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Houseparty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Die app vertrouw ik niet. Teveel slechte verhalen op het interwebs. En veel te ingewikkeld voor digibeten. Dus die valt af.
Qua veiligheid en privacy wil ik gaan tot Google of Whatsapp. Niet lager.
Als Whatsapp meer dan 4 personen aankon, dan had ik dat gebruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Xyphoid op 18-04-2020 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Privacy en dan Google en Facebook als voorbeeld aanhalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Sethro schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:03:
Privacy en dan Google en Facebook als voorbeeld aanhalen _/-\o_
Daarom zeg ik dat ik tot het niveau van die twee ga. Wat ik van Houseparty heb gelezen lijken ze mij nog minder veilig dan Facebook. Whatsapp heeft tenminste nog encryptie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:41
Hangouts meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik ga vandaag Hangout (de gewone) testen.
Had ook Meet op mijn lijstje, maar daar moet je toch een betaalde G Suite iets voor hebben? Tenminste, dat begreep ik uit de verwarrende beschrijvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 20:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou eerder gaan voor google duo dan. Dat schijnt een stuk mooier te gaan
https://duo.google.com/about/

[ Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 18-04-2020 08:23 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
bonzz.netninja schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:23:
Ik zou eerder gaan voor google duo dan. Dat schijnt een stuk mooier te gaan
https://duo.google.com/about/
Thanks. Die moet ik nog bekijken. Snap niet dat Google drie verschillende videochat apps heeft... Pfff.

- Edit -
Duo gaat maar tot 12 personen. Heb er minstens 20 :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Xyphoid op 18-04-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

Esumontere

Floep, banaan.

Skype...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-10 20:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Xyphoid schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:28:
[...]

Thanks. Die moet ik nog bekijken. Snap niet dat Google drie verschillende videochat apps heeft... Pfff.

- Edit -
Duo gaat maar tot 12 personen. Heb er minstens 20 :'(
Nee is ook geen peil op te trekken maar soit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht is Cisco WebEx iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

walterg schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:47:
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht is Cisco WebEx iets.
Wordt hier gebruikt voor koorrepetities en voldoet aan alle wensen: bruikbaar in een browser, 100 deelnemers in de gratis versie, delen van scherm mogelijk, geen limiet aan duur van de meeting, account voor deelnemers niet nodig*, werkt op laptops, iPhones (>=5), tablets, en de host kan individuele deelnemers eruit gooien, (handig voor mensen die twee of drie keer inloggen), hun microfoon wel of niet muten, parallele chat etc.

Moet je wel webex meets nemen en niet webex teams.

*webexmeets vraagt wel om een mailadres bij deelname, maar alles wat lijkt op iets@ietsanders.xx voldoet.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 18-04-2020 09:25 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Vandaag Hangouts getest en is foolproof. Zelfs mijn oom die niks van computers of telefoons snapt, zat in de groepschat.

Kwestie van Hangouts installeren op zijn telefoon en gaan. Werd gelijk gekoppeld aan zijn account op zijn telefoon, dus hoefde niks in te stellen.

Ik ga dus niet meer verder zoeken, want dat gaat problemen geven. Alle digibeten zijn nu gewend aan Hangouts en gaan dus nu niet meer overstappen. Beetje zoals eendjes achter het eerste ding aanlopen dat ze zien nadat ze uit een ei zijn gekropen).

WebEx zal ik in mijn achterhoofd houden voor mijn vriendengroep die helemaal geen Google spul gebruiken en wat meer info tech zijn.

Bedankt voor alle reacties!

Pagina: 1