3 fase groepenkast met 4 aardlekschakelaars aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ik heb een 3 fase groepenkast met 3 aardlekschakelaars (12 groepen)
Op de hoofdschakelaar gaan de 3 fases naar de 3 aardlekschakelaars.

Nu wil ik er een krachtgroep bij plaatsen, kan ik dan gewoon de 3 fase aardlek parallel aansluiten op de hoofdschakelaar?
Ik zie op internet nergens schema's van deze setup.

Beste antwoord (via ruudvee op 18-04-2020 00:03)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
Ja, gewoon parallel zetten achter de hoofdschakelaar.
En dan je 4P installatieautomaat achter de 4P aardlekschakelaar aansluiten.

Gebruik wel de juiste materialen (twin adereindhulzen bijv.) en niet verschillende aders onder 1 klem zetten bij je hoofdschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jim423

Gebruik wel de juiste materialen (twin adereindhulzen bijv.) en niet verschillende aders onder 1 klem zetten bij je hoofdschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Bedankt Jim, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

I.p.v. een aardlekschakelaar en losse groep kun je ook een drie fase alamat plaatsen, scheelt plaats in de groepenkast.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:52

timovd

Voorsprong door techniek

@klump4u, hangt van de situatie af of dit nodig is. Zoals ik het begrijp komt er een krachtgroep direct achter de hoofdschakelaar (parallel aan de 1-fase ALS's).
Voor een kookplaat zonder stekker hoef je bijvoorbeeld geen ALS te plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
@timovd Het klopt dat je in een aantal gevallen niet verplicht bent om aardlekbeveiliging toe te passen, maar ik zou het toch altijd doen.
En verder moet je er zonder aardlek ook zeker van zijn dat je kortsluitstroom (in geval van een sluiting tussen fase en aarde) hoog genoeg is om de automaat te laten trippen. Als je dat niet zeker weet, kun je maar beter ook een aardlekbeveiliging toepassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruudvee
Hij zit er in, met ALS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14KrO4hEtwbBYsRFxXADZ2ihek4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deU7KRguDrbLL8xRG1JaA2HJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyokushin
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Jim,

Wat ik me afvroeg, als je het parallel aansluit, hoe zit het dan met het volgende:

Je hoofd aansluiting is 3x25A, de hoofdschakelaar 40A, alle afzonderlijke aardlekschakelaars zijn 16A. In het voorbeeld zit er 1 aardlek per fase, dus er kan nooit meer dan 16A gevraagd worden (en is er dus geen probleem).

Als je vervolgens een 2e aardlek(automaat) van 16A parallel aansluit, krijg je dan niet de situatie dat er (in theorie) maximaal 16+16=32A gevraagd kan worden, waar je hoofdschakelaar niet van uit slaat, maar wat wel meer is dan je aansluiting (van dus 25A per fase).

Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:18
Je hoofdschakelaar slaat sowieso nooit vanzelf uit, de 40A slaat op de maximumstroom die door de schakelaar mag gaan. Afschakelen van de hoofdschakelaar kan alleen handmatig. Bij een overbelasting zal dat ding gewoon intern smelten. Bij een 3x25A mag je dus ook zonder problemen een 63A hoofdschakelaar plaatsen. Bij een 3x80A hoofdaansluiting is een 40A of 63A hoofdschakelaar weer niet toegestaan, dan moet je naar 125A waarschijnlijk.

Mocht je twee groepen op dezelfde fase volledig belasten, dus 32A door een 25A hoofdzekering, dan zal er een (paar) uur niks gebeuren, totdat de hoofdzekering te warm wordt en afslaat/smelt. In de praktijk gebeurt het echter zelden dat twee groepen op dezelfde fase langdurig 100% belast worden. Indien dat voor kan komen moeten de groepen beter verdeeld worden over de fasen of de hoofdzekering moet verzwaard worden.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
Kyokushin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:25:
Jim,

Wat ik me afvroeg, als je het parallel aansluit, hoe zit het dan met het volgende:

Je hoofd aansluiting is 3x25A, de hoofdschakelaar 40A, alle afzonderlijke aardlekschakelaars zijn 16A. In het voorbeeld zit er 1 aardlek per fase, dus er kan nooit meer dan 16A gevraagd worden (en is er dus geen probleem).

Als je vervolgens een 2e aardlek(automaat) van 16A parallel aansluit, krijg je dan niet de situatie dat er (in theorie) maximaal 16+16=32A gevraagd kan worden, waar je hoofdschakelaar niet van uit slaat, maar wat wel meer is dan je aansluiting (van dus 25A per fase).

Wat gebeurt er dan?
Je aardlek beveiligd niet het amperage. Achter elke aardlek zitten (max) vier groepen. Dus 4 keer 16 A, dit is al meer dan je 25 A hoofzekering. Als je alles maximaal benut gaat de hoofdzekering eruit, maar in de praktijk zal dit niet zo snel gebeuren bij een goed ontworpen installatie . Dit is je gelijktijdigheidsfactor.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Behalve als die krachtgroep voor pv is bedoeld, dan wordt alles anders..... :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Guidoowtjuhh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik vraag me af hoeveel reagerenden hier een elektrotechnische opleiding hebben afgerond...
Op de foto van ruudvee vallen meerdere dingen op.
1. Je koopt je spullen bij elektramat, shame on you.
2. Waarom heb je die b16 krachtgroep achter een losse aarlek gezet? Een aardlekautomaat was in dit geval een betere keuze geweest.
3. Waarom heb je voor deze installatie niet gewoon een elektricien gebeld? Dan heb je nog zoiets als zeker en garantie.

Sidenote: Mensen hebben het over een 25 ampĆØre lastscheider en denken dan dat ze daar 4 groepen van 16 ampĆØre kunnen plaatsen, dat kan dus sowieso al niet. Vooral niet als je daarachter een 40 ampĆØre aardlekschakelaar zet.
Belangrijk verschil tussen je hoofdaansluiting en je lastscheider (hoofdschakelaar):
Bij een "normale" woonhuis aansluiting heb je een maximum van 3 fases van 25 ampĆØre, dus het absolute maximum qua lastscheider is 63 ampĆØre. Wil je 80 ampĆØre of meer, dan is een lichtnet verzwaring noodzakelijk.
Daarnaast is het redelijk logisch dat jouw aardlek van 40 ampĆØre nooit "voldoende" lekstroom zal meten terwijl die er mogelijk wel is, als je lastscheider slechts 25 ampĆØre (per fase) door laat.
Jim423 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 00:02:

Nee... Gewoon een 3p+n aardlekautomaat gebruiken in dit soort situaties, dan kan je namelijk ook geen fout maken in de "extra" bedrading.

[ Voor 62% gewijzigd door Guidoowtjuhh op 25-08-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik vraag me dan weer af of het wel handig om een bijna 2 jaar oud topic te kicken.
Het was mij onbekend of er aardlekbeveiliging nodig was vandaar dat er gesproken werd over een installatieautomaat. Of dit dan 3P+N of 4P moet worden hangt af van de belasting.
Je sidenote kan ik vrij weinig van brouwen: niemand heeft het over een 25A lastscheider, dit gaat over een 25A (hoofd)beveiliging. Ook al zou het een 25A lastscheider zijn: dit is nog steeds toegestaan achter een 25A beveiliging en daar mag gewoon een 40A aardlekschakelaar achter met 4 groepen. Ook zie ik het verband niet helemaal tussen de 3 fase 25A hoofdaansluiting, een 63A lastscheider en een aardlekschakelaar die niet meer goed zou functioneren met een 25A hoofdschakelaar/lastscheider. Overigens kan 3x80A in veel gevallen nog zonder verzwaring van de grondkabels echter snap ik niet helemaal wat dit met een krachtgroep te maken heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 16:08

R-B

Blokkert

Jim423 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:23:
Ik vraag me dan weer af of het wel handig om een bijna 2 jaar oud topic te kicken.
Het was mij onbekend of er aardlekbeveiliging nodig was vandaar dat er gesproken werd over een installatieautomaat. Of dit dan 3P+N of 4P moet worden hangt af van de belasting.
Je sidenote kan ik vrij weinig van brouwen: niemand heeft het over een 25A lastscheider, dit gaat over een 25A (hoofd)beveiliging. Ook al zou het een 25A lastscheider zijn: dit is nog steeds toegestaan achter een 25A beveiliging en daar mag gewoon een 40A aardlekschakelaar achter met 4 groepen. Ook zie ik het verband niet helemaal tussen de 3 fase 25A hoofdaansluiting, een 63A lastscheider en een aardlekschakelaar die niet meer goed zou functioneren met een 25A hoofdschakelaar/lastscheider. Overigens kan 3x80A in veel gevallen nog zonder verzwaring van de grondkabels echter snap ik niet helemaal wat dit met een krachtgroep te maken heeft.
En wat is er mis met elektramat..... oke, persoonlijk zou ik geen budget beveiligingen kopen, maar elektramat verkoopt ook goed spul.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Guidoowtjuhh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:37:
Ik vraag me af hoeveel reagerenden hier een elektrotechnische opleiding hebben afgerond...
No offence, jmaar jijzelf zo te zien ook niet
Op de foto van ruudvee vallen meerdere dingen op.
1. Je koopt je spullen bij elektramat, shame on you.
2. Waarom heb je die b16 krachtgroep achter een losse aarlek gezet? Een aardlekautomaat was in dit geval een betere keuze geweest.
3. Waarom heb je voor deze installatie niet gewoon een elektricien gebeld? Dan heb je nog zoiets als zeker en garantie.
1: elektramat is een winkel, weinig aan te shamen. Als je doelt op het gebruik van Emat spullen, hoewel ook zeker niet mijn keuze, is het gewoon toegestaan spul.

2: een alamat was geen "betere" keuze, simpelweg een andere. Voor de ruimte hoefde te het niet te doen. Een alamat is doorgaans duurder. En nu kan ts evt nog extra krachtgroepen plaatsen (misschien zijn er nog wel meer plannen)

3: tja, dat is aan eenieder om zelf te beslissen
Sidenote: Mensen hebben het over een 25 ampĆØre lastscheider en denken dan dat ze daar 4 groepen van 16 ampĆØre kunnen plaatsen, dat kan dus sowieso al niet. Vooral niet als je daarachter een 40 ampĆØre aardlekschakelaar zet.
De maximum nominale stroom van de hoofdschakelaar en aardlekken zijn daar compleet irrelevant zolang er geen PV is en het hoger is dan de hoofdzekeringen. Doorgaans zijn die laatste 3x25A en die eerste beide 40A (per schakelelement!). Een hoofdschakelaar en aardlek grijpen ook helemaal niet in op eventuele overbelasting. Het is simpelweg de stroom waar ze voor geschikt zijn. Als installateur moet je zorgen dat je daar niet overheen gaat.
4*16A achter een 40A aardlek is dikke prima, zolang de hoofdzekeringen kleiner of gelijk zijn aan 40A (of je pv hebt).
Belangrijk verschil tussen je hoofdaansluiting en je lastscheider (hoofdschakelaar):
Bij een "normale" woonhuis aansluiting heb je een maximum van 3 fases van 25 ampĆØre, dus het absolute maximum qua lastscheider is 63 ampĆØre.
Wil je 80 ampĆØre of meer, dan is een lichtnet verzwaring noodzakelijk.
3x25 is het meest voorkomend. Maar 3x35 is meestal prima mogelijk. Waar het limiet ligt is volledig afhankelijk van jouw situatie.

Het heeft overigens niks te maken met de hoofdschakelaar. Als jij een 500A hoofdschakelaar wilt, moet je dat lekker zelf weten. Het is enkel zijn maximum toegelaten nominale stroom. Hij doet er niks mee.
Daarnaast is het redelijk logisch dat jouw aardlek van 40 ampĆØre nooit "voldoende" lekstroom zal meten terwijl die er mogelijk wel is, als je lastscheider slechts 25 ampĆØre (per fase) door laat.
Tang-->varken

Het is een 30mA aardlekschakelaaret een maximaal toegestane nominale stroom van 40A. Niet een 40a aardlekschakelaar. Hij gaat uit bij max 30mA lek ongeacht het totale energieverbruik. De lastscheider gaat nooit vanzelf uit.
Nee... Gewoon een 3p+n aardlekautomaat gebruiken in dit soort situaties, dan kan je namelijk ook geen fout maken in de "extra" bedrading.
Onzin. Beide zijn goede opties.

Edit:
3p+n of 4p maakt in de meeste toepassingen geen drol uit. In huissituaties zie je ook doorgaans (de doorgaans goedkopere) 3p+n
Pagina: 1