Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:07
Behalve voor mijzelf, ben ik ook aan het uitzoeken voor het huis van mijn dochter.
Dak geheel op zuiden met dakkapel. Naast dakkapel is er 150cm ruimte tot grens met buren en 2 panelen(rechts van dakkapel) zullen eind van de middag geheel of gedeeltelijk in de schaduw liggen.
Offerte:
14 Q Cells Q Peak Duo 335 All Black
1 Goodwe 4200D-NS , Wifi/ DC switch/ 10 jaar garantie 1 Clickfit Evo montagesysteem
1 Volledige montage en installatie
1 Gratis BTW teruggaven verzorgd

Totaal excl. BTW: € 4.530,00
BTW 21%: € 951,30
Totaal incl. BTW:
Prijs € 5.481,30
● Levering en montage van de zonnepanelen.
● Levering en montage van de omvormer.
● Het aanbrengen en afdichten van de dakdoorvoer.
● De bekabeling naar de meterkast.
● Het plaatsen van een nieuwe groep in de meterkast.
● Plaatsen van een werkschakelaar bij de omvormer.
● Het aarden van de installatie.

Helaas nog geen reaktie gekregen, daarom wat meer info:
dakfoto op 21 juni rond 18.00 https://imgur.com/w6L5Afu
3 fase meterkast(volgens mij) https://imgur.com/a/y5Nsrcp

Zoals je ziet is er schaduw op enkele panelen mn begin en eind van de dag.
Als ik het goed begrijp dan moet je optimizers gebruiken om niet teveel negatieve invloed op andere panelen te hebben.
Bovenstaande offerte houdt zo te zien geen rekening met schaduwinvloed.

Als ik dan bij bv Winkelman kies voor
https://www.winkelman-zon...rmer/1696/?display=detail voor €3111
Click Evo: 1 x 6 horizontaal portrait , 2 x 3 horizontaal portrait, 2 x solo portrait Totaal ca €450. Iemand advies wat beste Click Evo plan is?
Installatie door Winkelman €1132
Totaal €4692 exBTW
Winkelman lijkt mij beste keus, of is er een beter alternatief?
Hopenlijk krijg ik reaktie van de kenners :)

[ Voor 35% gewijzigd door doggy1 op 08-05-2020 10:15 ]

• doggy1
Met deze reaktie hoop ik dat posting weer watmeer aandacht krijgt.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb in eerste instantie een zelfde soort offerte gekregen van mijn aanbieder (zelfde panelen, zelfde omvormer). Die van mij was per WP nog iets goedkoper (0.90 ipv 0.96 bij jou), maar ik had dan ook twee keer zoveel panelen, waardoor het natuurlijk wat goedkoper uitvalt. Dus wel een redelijke prijs denk ik zo.

Uiteindelijk ben ik wel door een vergelijkbare soort schaduwopstelling als dat jij hebt (maar dan 3x zoiets door dakkappelen, op een totaal van 29 panelen) voor optimizers gegaan. Dat leek mij beter aangezien ik op bepaalde momenten van de dag gewoon harde schaduw op een individueel paneel heb. Ik ben overigens geen expert en ik weet dat optimizers nogal omstreden zijn, dus laat je daarover vooral adviseren door iemand die er meer verstand van heeft :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
De offerte is niet bijzonder duur of goedkoop denk ik.
Als je geen haast hebt zou je Winkelman kunnen bellen om te vragen wanneer je aan de beurt zou zijn. Op de een of andere manier is de prijs die je online bij Winkelman ziet staan meestal gunstiger dan de offertes die mensen hier posten.

Optimizers / SE zijn nogal omstreden hier. Aan de andere kant zijn er mensen met veel minder schaduw voor SE gegaan.
Altijd een lastige discussie dit. Je kunt gewoon doen waar je je het beste bij voelt.

Een ander idee:
Je zou bijvoorbeeld de 2 panelen rechts weg kunnen laten, dan heb je nog 12 over die minder schaduw hebben. En dan nog een aantal op je andere dak. Wat is de helling?
Die noord panelen leveren afhankelijk van de helling nog verrassend veel op, en zo heb je aan het eind van de dag ook nog opbrengst.

Die 2 richtingen kunnen samen op 1 omvormer, maar de zon staat niet tegelijk op beide vlakken dus kun je met een paar maatjes kleinere omvormer uit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• doggy1
Ik vind het moeilijk om te bepalen of die extra panelen op noord rendabel kunnen zijn.
Het dak staat trouwens paar graden op zuidoosten.

• busscherski
Wat is de helling van beide daken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• doggy1
Ongeveer 45 graden

• busscherski
Oké, ja 45 graden is wel een stuk slechter als bijvoorbeeld 30 graden.
Je zou het in kunnen voeren in Sunny Design als je dat leuk vind

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
ook noord is rendabel. Vooral als je daar de 2e tracker van de goodwe voor kunt gebruiken. Ja, het gaat wat aftoppen, maar gooi gewoon 10 a 12 panelen erbij op noord, mogen de simpelste el-cheapo's zijn die je kunt vinden. case in point: 320watt trina black heb je inclusief montagemateriaal voor 130ex per positie. Reken 40 euro per paneel leggen, dan ben je dus 1500 a 2000 euro meer kwijt, de rest blijf volledig hetzelfde en je systeem levert enorm veel meer op, vooral tussen 1 september en 1 april. Daarna zul je regelmatig aftoppen, maar dat is helemaal niet erg.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• doggy1
Wat ik me ook nog af vraag is of ik voor alle panelen(op zuiddak) optimizers nodig heb, of alleen die soms in gedeeltelijke schaduw komen?
Welke omvormer?

• busscherski
Er bestaan Tigo optimisers, die kun je onder panelen met schaduw plaatsen. Niet elke installateur vind ze fijn werken / betrouwbaar.

Met SolarEdge krijgen alle panelen optimisers.

Ook zonder optimisers gaat het wel goed. Lastig onderwerp

• Lardman
de goodwe heeft schaduwmanagement, die zou ik inzetten en die hele optimiser pruttel even vergeten voor nu.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• doggy1
Maakt het verschil of je half cell neemt of is dat onzin?

• busscherski
Ik zou geen optimisers nemen, maar je mag het zelf weten.

• doggy1
Ik hoor net dat het huis een 3 fasemeter heeft. Dan moet ik zeker ook 3 fase omvormer nemen? Die zijn wel een stuk duurder zie ik

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
doggy1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:48:
Ik hoor net dat het huis een 3 fasemeter heeft. Dan moet ik zeker ook 3 fase omvormer nemen? Die zijn wel een stuk duurder zie ik
AFAIK: Ja

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58
Hoeft niet persee; je mag ook op 1 fase terugleveren

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:58
Als je totaal rond de 5000wp zit is 3 fase verplicht.
14*335 =4690 dus theoretisch kan je ook op 1 fase terugleveren.
3 fase huis = ook 1 fase
1 fase huis != 3 fase

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• doggy1
Dan maar iets meer voor 3 fase denk ik dan. Scheelt €320

Verwijderd

Schaduw op een van de 6 panelen (nieuwe installatie, 2 weken geleden opgeleverd) met een growatt omvormer, scheelt ~900 watt (van de 1060 die het systeem op dat moment oplevert). In de herfst/winter zal de schaduw langer blijven 'hangen'dus ik ga zeker optimizers ertussen zetten.

my 5 ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPYER56N_YgnghwPxIYU4NdF3MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4oPdu3e64nzGSZfFvMI15Mgs.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2020 12:32 . Reden: snapshot schaduw toegeveogd ]

• busscherski
Space21 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Als je totaal rond de 5000wp zit is 3 fase verplicht.
14*335 =4690 dus theoretisch kan je ook op 1 fase terugleveren.
Onzin

Er is alleen een regel dat je op een enkele fase max 5000 W mag terugleveren. Of bij 3 fase max 5000 W onbalans tussen de fasen.

Niet dat dit gecontroleerd wordt. Ik heb mensen gewoon zonder problemen 10 kWp zien aanmelden bij de netbeheerder.

• doggy1
Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:30:
Schaduw op een van de 6 panelen (nieuwe installatie, 2 weken geleden opgeleverd) met een growatt omvormer, scheelt ~900 watt (van de 1060 die het systeem op dat moment oplevert). In de herfst/winter zal de schaduw langer blijven 'hangen'dus ik ga zeker optimizers ertussen zetten.

my 5 ct.

[Afbeelding]
Dus met een Goodwe omvormer zal dit niet gebeuren?
Heb jij die omvormer zelf uitgekozen of de installateur/verkoper?

Verwijderd

doggy1 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:32:
[...]

Dus met een Goodwe omvormer zal dit niet gebeuren?
Heb jij die omvormer zelf uitgekozen of de installateur/verkoper?
Geen idee of een Goodwe omvormer dit kan voorkomen, volgens mij is dit een inherent issue van de panelen en ligging zelf, je kunt natuurlijk meerdere strings gebruiien, ik geloof echter niet dat een omvormer (met dus een aansluiting voor een string) hetzelfde kan als een optimizer.

Verder kan ik niemand de schuld geven, ik heb gewoon een goedkoop pakket bij elkaar geklikt betaald en had 2 dagen later een pallet op de stoep.
Na een uur lagen de panelen op mijn schuurdak en binnen 2 jaar heb ik de aankoop terug verdiend...

• doggy1
Lardman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:33:
de goodwe heeft schaduwmanagement, die zou ik inzetten en die hele optimiser pruttel even vergeten voor nu.
Welke 3-faseomvormer zou jij adviseren in dit geval?
Ook het legplan is mij nog niet helemaal duidelijk: 1 of meerdere strings en hoe die moeten lopen.
Maakt het ook uit welke combinatie van clicfit portrait ik neem, bv 1 x 6+2 x 3+2x1?

• Lardman
Aantal panelen per kant bij oost-west bepaalt type omvormer. 1 tot 3 is micromvormers, 4 tot 13 per kant is string omvormer enkelfase, 14 of meer panelen per kant is driefase.
Bij 12 per kant zou ik gewoon de 4200 DNS goodwe enkelfase pakken. Je hebt een hoge dakhoek dus top je weinig af.

• busscherski
@Lardman

Klopt
Maar 4 is ook zeker nog micro denk ik

QS1 is niet zo heel gek duur

• doggy1
Ik ben al wat verder met zoeken dankzij jullie hulp.Dus alle panelen aan een kant op het zuiden.

Nu heb ik een mooie prijs gevonden bij Solar Bouwmarkt, maar het plan moet ik zelf(met jullie hulp) uitzoeken.
Kunnen jullie mij helpen met een concreet plan, zodat ik dit kan voorleggen aan SB.
14 x https://www.solar-bouwmarkt.nl/g8-duo-355wp-perc.html a €165/st= €2310
1 x omvormer https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw5000-dt-smart.html a €999
click alles portrait hor. 1x6, 2x3,2x1 a €485
Installatie €1350 = €150(want in Leek) €1500
Kabels en stekkertjes €50
Totaal €5344 incl.BTW is €4416 ex BTW

Ben ik nog wat vergeten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een plan

• busscherski
Er zijn mensen met veel minder schaduw voor Solar Edge gegaan.

whitedevil1988 in "Oriëntatie zonnepanelen"

Of misschien 12 op een string omvormer en 2 op micro's.

• doggy1
busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:22:

whitedevil1988 in "Oriëntatie zonnepanelen"

Of misschien 12 op een string omvormer en 2 op micro's.
Ik dacht juist dat AUitdehaag daar adviseerde "3 Tigo optimizers of een SMA nemen"
Het wordt er niet eenvoudiger op met al die verschillende meningen, ook van installateurs.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

de Peer

under peer review

busscherski schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:22:
Maar veel mensen nemen ook geen rationele beslissingen. Ik zie hier veel tweakers die allergisch zijn voor aftoppen of minimale verliezen, terwijl die vanuit financiëel perspectief zeer acceptabel of zelfs wenselijk zijn omdat je dicht bij je optimum zit.

ipv hele trukendoos ophalen om bij een matige paneelpositie nog wat output te krijgen, is het vaak gewoon logischer om dat paneel niet te leggen. Leg je hem wel (met trukendoos) dan is je minst-producerende paneel het duurst. ik vind dat niet logisch.

Dit gaat overigens niet specifiek over situatie van TS.

• busscherski
Ik denk dat bijna alle meningen wel goed genoeg zijn. Niet iedereen stelt dezelfde prioriteiten, vandaar het verschil

• doggy1
Helaas nog geen duidelijk plan gezien, daarom nu jullie mening over onderstaande.
Overwegende dat:
1.schaduw zoals eerder aangegeven 1e deel van de ochtend(gedeeltelijk) op 2 panelen links van dakkapel staat en 'deel van de middag op 2 panelen rechts van de dakkapel
2. een 3-fasenomvormer niet perse nodig is(als ik jullie goed heb begrepen)
3. Tigo TS-4 optimizers alleen op de "schaduw"panelen
4. max.aantal panelen is 14

Nodig:
14x QCells G8Duo 345
1x Goodwe GW5000D-NS
4x Tigo TS4-R-Optimizing
alles in portrait horizontaal met 1x6 + 2x 3 + 2x1 Click

Wat ik nog steeds niet weet is, hoe het aansluitschema er uit moet en kan uit zien met deze combinatie.
Graag advies.

• busscherski
Als iemand het een heel dom plan vond dan had die al wel gereageerd.
Dus je plan zal nog niet zo slecht zijn.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

doggy1 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:37:
[...]

Ik dacht juist dat AUitdehaag daar adviseerde "3 Tigo optimizers of een SMA nemen"
Het wordt er niet eenvoudiger op met al die verschillende meningen, ook van installateurs.
Wij concurreren ook niet met de installateurs.
Wij proberen de eindgebruiker met de neus in de goede richting te zetten, en toe te rusten met een haalbaar wensenpakket.

Het is aan de eindgebruiker om de opdracht te geven, en om te betalen natuurlijk.
Het enige dat de TS aan ons (moreel) verschuldigd is, is een verslag, met foto, van het eindresultaat.
Helaas krijgen we dat zelfs niet te zien.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• doggy1
Er is geen eindresultaat, want er moet nog opdracht gegeven worden.
Ik lees heel wat af en ik probeer mijn dochter een goed advies te geven.
Als ik dan bv lees op https://www.zonnepanelen....anciers-u-niet-vertellen/
en ook https://www.zonnepanelen.net/8-punten-om-omvormer-te-kiezen/. In het laatse lees ik bv
"Bij het kiezen van een juiste omvormer is het van belang om u even in de materie te verdiepen. Ga niet zomaar af op de keuze van de installateur. Want veel installateurs hebben een beperkte kennis."

Vandaar dat ik me wat ruimer en hopelijk objectiever kan laten informeren op oa Tweakers en ik vraag niet dat er door forumleden"geconcurreerd wordt met installateurs"

bv ene installateur adviseert zonder optimizers en de andere een SE met optimizers op alle panelen.
Wat is wijsheid?
De firma's die mooie prijzen aanbieden(ik zal geen namen noemen) verwachten dat je zelf aangeeft wat je wilt bestellen, maar komen niet zelf met een legplan. Ze bieden wel installatie aan.

• busscherski
Op dit dak kan een string omvormer + Tigo`s maar ook SE is prima.
Mogelijk is een SE installatie betrouwbaarder dan iets met Tigo's. Maar daar betaal je dan ook voor.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@doggy1
Je bent dus met je neus in de goede richting gezet.
Je hebt inmiddels voldoende informatie om een keuze te maken die in de 'Top 5' valt.
Kies dan een oplossing en vraag een installateur of hij het wil maken.

De uiteindelijke oplossing is vrijwel altijd een compromis.
Hetzij in prijs, of in wat de installateur wil/kan/aanbiedt, of wat je zelf mooi vindt.
En hoe dat compromis uitvalt is moeilijk te verdedigen, het was jouw keuze.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• doggy1
Beste forumleden, mijn hartelijke dank voor de moeite die jullie hebben gedaan om mij te informeren. Ik ga morgen aan de slag met leveranciers en laat zsm weten wat het is geworden.

• doggy1
De installateur is langs geweest en komt mi met een vreemd verhaal. Nu adviseert hij om minder panelen te plaatsen, 10 ipv 14 en dan geen panelen naast dakkapel. Volgens hem leveren de panelen die soms in de schaduw liggen zo weinig op dat de kosten niet tegen de opbrengsten opwegen. Hij heeft het even over optimizers gehad, maar zei dat dit veel te duur zou worden. Over Tigo is helemaal niet gesproken.
Zijn advies:
10 Q.PEAK DUO BLK-G8 340 Wp
1 Goodwe 3000-XS , Wifi/ DC switch/ 10 jaar garantie 1 Volledige montage en installatie
1 Gratis BTW teruggaven verzorgd
totaal ex BTW €3649 BTW €766,29 Totaal€4415,29
Verwachte opbrengst 3276kWh Besparing/jaar €687,96 Terugverdientijd 5-6 jaar

Nu maar weer op zoek naar andere installateur.

• busscherski
Zover ik weet willen de meeste installateurs geen Tigo's. Kennen ze niet. Dus dat verbaast me niet echt.

De meesten willen maar wat graag SE aanbieden, dus als je dat wilt zul je niet ver hoeven zoeken.
De prijs / Wp die je nu aangeboden is zou denk ik met SE ook mogelijk moeten zijn bij 14 panelen.

• doggy1
Ik heb een berekening gemaakt bij Solar bouwmarkt, maar dan kom ik uit op €4893 ex BTW. Is toch ca €1400 meer
14 x Q Cells G8 Duo 355WP Perc
1 x Solaredge SE4000H HD Wave Setapp
14 x Solaredge P370 Power Optimizer
1 x Volledige Installatie van 14 Zonnepanelen
Provincie: Groningen (+€150,00)
1 x 6 Panelen Portrait op Horizontale rails
2 x 3 Panelen Portrait op Horizontale rails
2 x 1 6 Panelen Portrait op Horizontale rails

• busscherski
ex BTW €3649 / (10*340)=1.073 euro / Wp
€4893 ex BTW / (14*355) = 0.985 euro / Wp
Dus die laatste heeft duidelijk minder buck / bang. Dus meer bang / buck en dat is goed.

Maar bedenk wel dat je nu full black vergelijkt met black frame, dat is geen eerlijke vergelijking.
Je zou eigenlijk moeten vergelijken met dit 345 Wp full black paneel.
https://www.solar-bouwmar...35wp-full-black-copy.html
€4893 ex BTW / (14*345) = 1.013 euro / Wp
Allebei full black Qcells. En ook nog met SE.

edit: Ik heb zelf ook een 45 graden dak en de dakgoot denk ik op ongeveer dezelfde hoogte als jij. Destijds bewust gekozen voor full black Qcells. Als het je zelf niet veel uitmaakt kan ik begrijpen maar mocht je het huis ooit verkopen dan is die 3% lagere opbrengst niet zo`n probleem toch?

[ Voor 22% gewijzigd door busscherski op 18-05-2020 23:44 ]

• doggy1
Dank je voor het meedenken busscherski.
Die 3% is idd geen probleem.
Zoals ik in topicstart al aangaf ben ik dit aan het uitzoeken voor het huis van mijn dochter die graag zonnepanelen wil.
Zelf wil ik straks ook zonnepanelen voor ons huis dat eind van het jaar of begin volgend jaar klaar is. Daarover heb ik al eens een balletje opgegooid. Daar ligt het iets ingewikkelder.

[ Voor 81% gewijzigd door doggy1 op 18-05-2020 23:50 ]

Pagina: 1