Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Een tijd geleden hadden we ons aangemeld voor een hoek van een rijtje projectbouw huis.
Lang verhaal kort, we hebben afgelopen week alle papieren ontvangen.

Wellicht geef ik te weinig info in de OP, maar meer heb ik op dit moment niet, daar moet ik dan zelf ook achteraan.

Hoekhuis 110 m2 woonoppervlak.
Epc 0.0
Situatie, 4 personen, waarvan 2 kleine kinderen.
Water warmtepomp - Alpha Innotec WZSV 62 K3M, geïntegreerde boiler van 180 liter, elektrische naverwarmer 6kw,
9 x Suntech 325 Wp Full Black icm Sofar Solar omvormer.

Voorgevel: https://i.imgur.com/Q0xBmLm.png
Zijgevel: https://i.imgur.com/1phDmme.png
Ligging: https://i.imgur.com/45SGAYf.png

Nu word dit mijn 1e warmtepomp, en heb geen idee hoeveel kwh die gaat verbruiken.
Doel is om zo rond de 20 a 21 graden te stoken in woonkamer.

Nu lijkt mij 9 panelen een beetje karig als we full electric zijn, we kunnen panelen bij kopen, daar vragen ze €700 per paneel voor, dat lijkt mij nogal fors per paneel :+ over de omvormer staat niks, geen type nr niks..
Het lijkt mij dat ik 12 panelen kwijt zou kunnen op dak.

Het lijkt mij dat ik niet de 1e ben in deze situatie, hoe kijken jullie hier tegen aan.
  • Is 9 panelen genoeg?
  • Ik vind online nergens exact de Suntech 325 Wp Full Black panelen, wel 325 wp van suntech, maar volgens mij zijn die niet fuil black. 320 full black vind ik wel.
  • Bij de bouw 3 panelen extra kopen?
  • Zelf later 3 panelen bij leggen?

Alle reacties

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

W.w.b. zonne-energie is dat idd de gunstigste woning in het rijtje, EN je kan eventueel later een riante garage aanbouwen !!!       Niet onbelangrijk.

Je hebt weinig te vertellen natuurlijk, maar als je het voor te zeggen had:
Zonder zonnecellen laten opleveren en in eigen regie de zonnecellen laten plaatsen.
De pijpjes hoog op het dak, zoveel mogelijk tegen de zijgevel aan laten plaatsen, of zelfs de pijpjes naar de achterkant van het huis. ( zouden die tekenaars daar zelf niet opkomen ? )

En als ze persé met zonnecellen willen opleveren:
De zonnecellen laten beginnen bij de erfgrens, en het dak vol laten leggen.
700 per paneel is duur, maar in deze tijd van 'gratis geld' zal je de kosten in de hypotheek kunnen verwerken, en dan kosten die extra panelen weer bijna niets.

Maar goed, dit is allemaal luchtfietserij totdat jij daadwerkelijk de woning toegewezen krijgt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Als ze 700 vragen per paneel extra, vraag dan maar 9x700+omvormer van ze terug en leg ze er zelf op. Ja maar meneer, zullen ze meteen mee komen, want ze willen niet zoveel terugbetalen als je ze niet neemt. Aannemers gonna aanneem. Vraag het iig wel na wat je zou krijgen als je niks afneemt.
Probeer de pijpjes op de achtergevel te krijgen, of zo hoog mogelijk op het dak, en daarna helemaal vol gooien. Laat de aannemer het dak niet vol gooien, dat is een oplichter, voor 300 per paneel mag hij het wel doen want dat is een gangbare prijs (170 paneel, 40 bevestiging, 90 arbeid en winst)

Wij verbruiken all-in ongeveer 5500kWh per jaar met 3 personen, met een Alpha innotec 92, dus een maatje groter. 22,5 graden binnen. WP zal iets van 3000 kWh zijn. Ventilatie type C, geen wtw dus. Neem wel een douchewtw trouwens. Kan die niet verticaal dan maar een goot, scheelt een hoop sww verbruik. Elektrisch element hoef je niet aan te sluiten, en legionella runs zijn ook niet nodig als het vat 55 graden is.

• FD2

FD2

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:19:
..............
... en legionella runs zijn ook niet nodig als het vat 55 graden is.
Kan jij mij verwijzen waar dat staat ?
Ik heb gezocht, maar heb niet kunnen vinden welke omstandigheden een leginella-veilige installatie opleveren.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:17

de Peer

under peer review

FD2 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:32:
[...]

Ik heb gezocht, maar heb niet kunnen vinden welke omstandigheden een leginella-veilige installatie opleveren.
55 is idd niet genoeg

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tegen die prijs niet meer panelen afnemen. Na oplevering panelen er af en aan de buren verkopen en zelf het dak volgooien met iets tegen een normale prijs.

En inderdaad die pijpjes naar de andere kant. Maar dat zal ook wel weer een gouden meerwerk optie zijn. Is eventueel ook nog wel zelf te doen. Wat voor ventilatie krijg je? Bij type D moet je natuurlijk aanzuigen op noord en niet boven de rioolontspanning natuurlijk.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45
Het kan zijn dat ze de panelen netjes in het dak leggen ipv op de dakpannen. Het ziet er heel wat netter uit dan achteraf op de dakpannen laten plaatsen. Wij betaalde ook ongeveer 700 euro per paneel extra.

Ze moeten een aantal panelen sowieso erop leggen om aan de milieunormen te kunnen voldoen. Je hebt dan de keuze om er een aantal extra bij te kopen. Omdat ze mooi in het dak komen te liggen ipv op de pannen hebben wij gekozen voor het maximale aan zonnepanelen. Dit ook met in ons achterhoofd om een electrische auto te nemen naast de warmtepomp.

Bij ons ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC08GDCFbHBPU75aa660MOH0dw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWL8C4IJnYj60d2oplfOlwSP.jpg?f=fotoalbum_large

Wij kunnen dit achteraf niet meer aanpassen. Wel hebben we de keuze om op de garage of uitbouw nog een ander goedkoper systeem te laten plaatsen.

Het is dus een beetje persoonlijk of je het 't geld waard vind. Wij vinden het uiterlijk van de woning ook belangrijk.

Het kan zijn dat ze bij jullie een ander systeem hebben, hoe ze panelen eruit zien staat als het goed is wel ergens beschreven als tekst. Bij ons stond er dus bij dat ze tussen de dakpannen worden gelegd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Cpt.Chaos
Panelen hoeven niet meteen gelegd te worden. Als ze indak komen en je wilt ze niet krijg je dakpannen, bij een beetje aannemer.
Wat betreft legionella, boven de 50 graden gaat het dood, boven de 70 is instakill. Tussen de 20 en 50 leeft het. Chloor doodt legionella.
Bij 55 graden is 90% dood binnen een uur. Het water staat een tijdje in het boilervat dus het gros is dood.
Als je geen 80+ bent met een normale weerstand ga je ook niet dood, vandaar veteranenziekte, de oudjes gaan om.
Maar als het echt zo erg is, wat doe je dan met de koudwaterleiding die door de vloer loopt? Met vvw is deze toch wel 25-30 graden, en dan groeit legionella wel.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:49
DutchKel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:12:

Ze moeten een aantal panelen sowieso erop leggen om aan de milieunormen te kunnen voldoen.
Nee, hoe meer panelen er liggen, hoe meer ze beknibbelen op andere punten toch? Panelen is makkelijk EPC scoren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• frisianstar
  • Laatst online: 24-04-2022
Er staat vast en zeker in het koopcontract dat de woning moet worden opgeleverd met de panelen.
Dus niet meer panelen bij kopen, en na de oplevering zelf bij leggen met een tweede of zwaardere omvormer.

Ik zie op de tekening echter wel pijpjes op het dak getekend, dat dus aanpassen en je dak helemaal volgooien (maar niet op de Noordwest kant, plaats dan beter panelen op een toekomstige garage)

Het zou mij echter niet verbazen dat de uitvoering/ specificaties van deze panelen nergens anders leverbaar zijn behalve bij de Aannemer van deze woning.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• DutchKel
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 06:31:
Panelen hoeven niet meteen gelegd te worden. Als ze indak komen en je wilt ze niet krijg je dakpannen, bij een beetje aannemer.
Dat klopt, maar wij wilde ze juist wel allemaal indak en dan zal het niet zo heel veel uitmaken of je die extra panelen bij de bouw doet of dat je ze allemaal achteraf door iemand anders laat doen. Aangezien de kosten achteraf behoorlijk hoger is als je het indak wilt hebben.
No Hands schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:07:
[...]
Nee, hoe meer panelen er liggen, hoe meer ze beknibbelen op andere punten toch? Panelen is makkelijk EPC scoren.
Het lijkt net een bedrijf die winst wil maken hè. De muren, vloeren en ramen dienen een bepaalde isolatiewaarde te hebben en daar voldoen ze gewoon aan.

[ Voor 31% gewijzigd door DutchKel op 18-04-2020 08:01 ]

• Dacuuu
Bedankt allen voor de nuttige reacties zeg!
  • Het betreft dus een epc 0.0 woning, volgens de link van @Cpt.Chaos heb je als koper dus 2 jaar na afgifte bouwvergunning de tijd om aan de epc regel te voldoen.
  • Het exacte type paneel kan ik zo 1-2-3 niet terug vinden online, de 320wp versie wel, maar de opgegeven 325 in full black niet.
  • Of het in-dak word of niet weet ik niet 100% zeker, ik verwacht dat ze er gewoon op komen.
  • In de documenten staat alleen meerprijs per pv unit, er staat geen optie tot het weglaten van pv panelen / het hele pv systeem.
  • Ventilatie word gedaan door een WTW systeem, Brink Flair 300, ik zie dat je ook een paar sub-types hebt van de Brink Flair 300, welk model het exact word staat er niet bij.
  • Of het pijpje op dak (af of aanvoer van wtw aan of afvoer lucht?) kan worden verplaatst moet ik nog naar kijken.
Ik hoef niet het onderste uit de kan, maar 700 euro per paneel, daar word ik intern een beetje boos en verdrietig van..

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 18-04-2020 08:01 ]

• DutchKel
Dacuuu schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:01:
Bedankt allen voor de nuttige reacties zeg!
  • Het betreft dus een epc 0.0 woning, volgens de link van @Cpt.Chaos heb je als koper dus 2 jaar na afgifte bouwvergunning de tijd om aan de epc regel te voldoen.
  • Het exacte type paneel kan ik zo 1-2-3 niet terug vinden online, de 320wp versie wel, maar de opgegeven 325 in full black niet.
  • Of het in-dak word of niet weet ik niet 100% zeker, ik verwacht dat ze er gewoon op komen.
  • In de documenten staat alleen meerprijs per pv unit, er staat geen optie tot het weglaten van pv panelen / het hele pv systeem.
  • Ventilatie word gedaan door een WTW systeem, Brink Flair 300, ik zie dat je ook een paar sub-types hebt van de Brink Flair 300, welk model het exact word staat er niet bij.
  • Of het pijpje op dak (af of aanvoer van wtw aan of afvoer lucht?) kan worden verplaatst moet ik nog naar kijken.
Ik hoef niet het onderste uit de kan, maar 700 euro per paneel, daar word ik intern een beetje boos en verdrietig van..
De aannemer zelf is vaak wel meewerkend als je zegt dat je het niet wilt. Ook al wordt die optie je niet geboden. Reken je overigens niet rijk met het bedrag wat je dan terug krijgt, dat is geen 700 euro per paneel.

• Dacuuu
DutchKel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:03:
[...]

De aannemer zelf is vaak wel meewerkend als je zegt dat je het niet wilt. Ook al wordt die optie je niet geboden. Reken je overigens niet rijk met het bedrag wat je dan terug krijgt, dat is geen 700 euro per paneel.
Ik ga er aankomende week achteraan, ben benieuwd! Het aftrek bedrag zal wel erg weinig zijn, en dan is weer de vraag wat financieel verstandig is, een paar euro terugkrijgen en je dak vol gooien, of een paar extra panelen kopen.

Dan komt meteen de volgende vraag ik me op, btw teruggave?, al met al, ik heb er een nieuwe hobby bij met zo'n projectbouw huis. :+

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-11 00:09
FD2 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:32:
[...]

Door bijvoorbeeld een hygiene boiler te nemen. Als je daar op googled vind je genoeg. Er is dan geen grote voorraad water, dus de verversingsgraad ligt veel hoger.

Ik heb er hier een met een koperen spiraal, dan gaat het nog beter. Je ziet dit vooral in Dld masaal toegepast worden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DutchKel schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 07:58:
[...]

Dat klopt, maar wij wilde ze juist wel allemaal indak en dan zal het niet zo heel veel uitmaken of je die extra panelen bij de bouw doet of dat je ze allemaal achteraf door iemand anders laat doen. Aangezien de kosten achteraf behoorlijk hoger is als je het indak wilt hebben.
Geïntegreerde zonnepanelen zijn heel mooi maar hebben wel twee nadelen: meer brandgevaar en meer warmteontwikkeling en daardoor een lager rendement.

Als tweaker ga ik toch graag voor rendement :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dacuuu schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:01:
Wat denk je dan zelf dat het zou moeten kosten?

Hier op GoT wordt vaak met 1€/Wp gerekend als indicatie voor een offerte incl. installatie. Maar dan heb je niks bijzonders, dus geen indak systeem of bijzonder montagemateriaal.
Hier zit dus de projectontwikkelaar/aannemer er tussen en meerwerk is sowieso de winst voor de bouwer.
Staar je niet blind op de prijs van een los paneel.

• Dacuuu
TheGhostInc schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:45:
[...]

Wat denk je dan zelf dat het zou moeten kosten?

Hier op GoT wordt vaak met 1€/Wp gerekend als indicatie voor een offerte incl. installatie. Maar dan heb je niks bijzonders, dus geen indak systeem of bijzonder montagemateriaal.
Hier zit dus de projectontwikkelaar/aannemer er tussen en meerwerk is sowieso de winst voor de bouwer.
Staar je niet blind op de prijs van een los paneel.
Liefst heb ik gewoon een op dak systeem, stel je kan er nog 6 extra panelen op kwijt, dan is dat even 4200 euro. Voor dat geld ben je toch al een eind op scheut met een heel los systeem. voor €450 per paneel bijv ga ik niet moeilijk lopen doen..

• FD2

FD2

Dacuuu schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:58:
[...]

Liefst heb ik gewoon een op dak systeem, stel je kan er nog 6 extra panelen op kwijt, dan is dat even 4200 euro. Voor dat geld ben je toch al een eind op scheut met een heel los systeem. voor €450 per paneel bijv ga ik niet moeilijk lopen doen..
Maar onbewust ben je nu ook moeilijk aan het doen.
Als je de kosten die de aannemer jou in rekening wil brengen onderbrengt in de hypotheek, dan gaat het lijken op 30 jaar lang panelen huren.
Ik heb Excel even opgestart: iedere 1000 euro die de aannemer jou dan in rekening brengt kost jou dan maandelijks ongeveer 4 euro ( 30 jaar lang )

6 panelen, meerkosten 250 per paneel, = 1500 euro.    Dat komt dan dus neer op 6 euro per maand.

• FD2

FD2

Cpt.Chaos schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 06:31:
.........
Wat betreft legionella, boven de 50 graden gaat het dood, boven de 70 is instakill. Tussen de 20 en 50 leeft het. Chloor doodt legionella.
Bij 55 graden is 90% dood binnen een uur. Het water staat een tijdje in het boilervat dus het gros is dood.
Als je geen 80+ bent met een normale weerstand ga je ook niet dood, vandaar veteranenziekte, de oudjes gaan om.
Maar als het echt zo erg is, wat doe je dan met de koudwaterleiding die door de vloer loopt? Met vvw is deze toch wel 25-30 graden, en dan groeit legionella wel.
Dank je Captain !       _/-\o_

Ik heb een zonneboiler (Agpo Zen) waarbij het circulatiewater van het dak door een spiraal loopt en het verse water in de 100 liter tank zit. De Nefit combiketel kan ik v.w.b. tapwater niet hoger instellen dan 60 graden.
Mijn probleem speelt dus in de winter. Dan haalt die zonneboiler weken achteréén de 55 graden niet,
en de Nefit haalt die 60 graden pas na 10 of 20 seconden tappen.

Maar volgens jouw verhaal doet die Nefit niet aan ' instakill ' (mooie kreet trouwens!)
Het mooiste zou zijn wanneer die boiler een voorziening zou hebben voor een elektrisch verwarmingselement. Ik zal eens gaan zoeken, maar vrees van niet.

• lothar
  • Laatst online: 20-11 15:41
Ik zou ze vragen die 9 zonnepanelen op de andere kant te leggen. En dan op de ideale kant een mooi strak systeem erbij kopen. Lijkt me dat 15 sowieso makkelijk moet passen. Dat hele systeem kop je nieuw voor een €4500.

[ Voor 29% gewijzigd door lothar op 18-04-2020 15:08 ]

• Dacuuu
lothar schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:03:
Ik zou ze vragen die 9 zonnepanelen op de andere kant te leggen. En dan op de ideale kant een mooi strak systeem erbij kopen. Lijkt me dat 15 sowieso makkelijk moet passen. Dat hele systeem kop je nieuw voor een €4500.
Maar dan liggen ze erg op het noorden. Bijna geen opbrengst toch?

• Cpt.Chaos
Als er 2700 Wp op het noorden ligt onder 45 graden dan wekt dat zoveel op als 1300 op het zuiden. Afhankelijk van wat je terug zou krijgen kan het misschien wel uit om ze te laten leggen.
1300Wp noord, reken even pessimistisch, 1000kWh per jaar, nu met salderen dus 200eu waard. Hoe lang blijf je daar wonen? 10 jaar? Dan met veranderende regels 1300 euro opgewekt in die tijd. Krijg je er minder dan 1300 voor terug dan kunnen ze op noord, of in de berging en op marktplaats.
Krijg je er meer dan 1300 voor terug dan kan je geld terug of in de berging en op marktplaats.

• lothar
  • Laatst online: 20-11 15:41
Cpt.Chaos schreef op zondag 19 april 2020 @ 07:38:
Als er 2700 Wp op het noorden ligt onder 45 graden dan wekt dat zoveel op als 1300 op het zuiden. Afhankelijk van wat je terug zou krijgen kan het misschien wel uit om ze te laten leggen.
1300Wp noord, reken even pessimistisch, 1000kWh per jaar, nu met salderen dus 200eu waard. Hoe lang blijf je daar wonen? 10 jaar? Dan met veranderende regels 1300 euro opgewekt in die tijd. Krijg je er minder dan 1300 voor terug dan kunnen ze op noord, of in de berging en op marktplaats.
Krijg je er meer dan 1300 voor terug dan kan je geld terug of in de berging en op marktplaats.
Ik vind dit wel een beetje pessimistisch berekend. Sowieso is 9x325 al 2925 en zit je niet pal noord toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkmccjn5-a1JtfFH17__5cDITiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AFLlavtKAKctIyVG6eThxWoL.png?f=user_large

Zelfs als het 50% opbrengst is zit je dan op 1462,5 kWh.

• Dacuuu
@Cpt.Chaos @lothar en de vele andere, bedankt! aankomende we(e)k(en) gaat waarschijnlijk het verhaal rollen, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen, ik hou jullie op de hoogte. En als er nog meer tips zijn..van harte welkom!
Pagina: 1