Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi,

Ik heb een HP Pavilion 6103 dekstop staan, die aan het einde van z'n leven is gekomen.
Nog steeds denk ik met weemoed terug op m'n eerste PC die ik in elkaar zette toen ik student was en geld over had voor dat soort geneugten: Een pentium processor van 100mHz, een Awe32 geluidskaart en 800MB HD waren de pronkstukken. Oh, en natuurlijk een Gforce kaart van nVidia... nou ja... lang vervlogen tijden van toen zaken als Escom of Dandy nog bestaansrecht hadden.

Anyway, ik ben van plan om opnieuw een PC samen te stellen en component voor component bij elkaar te zoeken en stap voor stap bij elkaar te sparen. Te beginnen met een goede Moederboard.
Ik heb er nog niet een definitief uitgezocht, maar wil wel de uitgangspunten even helder krijgen.

De kast van de HP is best oké, mid-size, USB en geluidaansluitingen aan de voorkant en genoeg ruimte voor schijven etc. Maar of de kast ook "2020 proof" is, vind ik moeilijk te beoordelen.

Mijn vraag is dus:
Kan ik een recente mobo (bijv. de Gigabyte Z390 gaming) inbouwen in de HP Pavilion behuizing, en wat zijn vervolgens belangrijke afwegingen?

Of is het sowieso een slecht idee ivm. zaken als voeding/koeling/connectiviteit etc...
Is het verkeerde zuinigheid of is het juist bewust herbruiken van spullen (die het nog prima doen).

ALvast aan iedereen die meedenkt en de moeite neemt om zijn/haar ideeen op te schrijven, hartelijk dank!

Groeten,
Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:31
Je zal eerst moeten kijken of er in je behuizing wel een ATX moederbord past, vaak zijn zulke OEM systemen uitgerust met een custom mobo en kan je er niet zomaar iets in zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Prebuilds upgraden vanaf het moederbord is eigenlijk een black box (pun intented). Bij je moederbord kan je er tegenaan lopen dat het toch geen standaard formaat is, bij de voeding dat het toch geen standaard formaat is (of maffe stekkers), dat je onvoldoende ruimte hebt om een videokaart erin te zetten. En past het dan wel, dan is de airflow matig of koeling ondermaats.

Dat hoeft allemaal niet zo te zijn, maar voor 4 tientjes heb je een instapkast waar je dat allemaal niet mee hebt. Goed voor het milieu hoor, een tien jaar oud beestje willen behouden, maar handig is het niet. Ik heb het ooit ook gedaan met een XPS desktop waar Dell er velen van heeft. Ik moest de voeding er letterlijk uit slopen, omdat die onmogelijk met popnagels en metalen lipjes was vastgezet.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 17-04-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 22:53

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

trihornomatic schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:36:
Hoi,

Ik heb een HP Pavilion 6103 dekstop staan, die aan het einde van z'n leven is gekomen.
Nog steeds denk ik met weemoed terug op m'n eerste PC die ik in elkaar zette toen ik student was en geld over had voor dat soort geneugten: Een pentium processor van 100mHz, een Awe32 geluidskaart en 800MB HD waren de pronkstukken. Oh, en natuurlijk een Gforce kaart van nVidia... nou ja... lang vervlogen tijden van toen zaken als Escom of Dandy nog bestaansrecht hadden.

Anyway, ik ben van plan om opnieuw een PC samen te stellen en component voor component bij elkaar te zoeken en stap voor stap bij elkaar te sparen. Te beginnen met een goede Moederboard.
Ik heb er nog niet een definitief uitgezocht, maar wil wel de uitgangspunten even helder krijgen.

De kast van de HP is best oké, mid-size, USB en geluidaansluitingen aan de voorkant en genoeg ruimte voor schijven etc. Maar of de kast ook "2020 proof" is, vind ik moeilijk te beoordelen.

Mijn vraag is dus:
Kan ik een recente mobo (bijv. de Gigabyte Z390 gaming) inbouwen in de HP Pavilion behuizing, en wat zijn vervolgens belangrijke afwegingen?

Of is het sowieso een slecht idee ivm. zaken als voeding/koeling/connectiviteit etc...
Is het verkeerde zuinigheid of is het juist bewust herbruiken van spullen (die het nog prima doen).

ALvast aan iedereen die meedenkt en de moeite neemt om zijn/haar ideeen op te schrijven, hartelijk dank!

Groeten,
Jan
Er past een micro-ATX moederbord in. Dat is leuk, maar in standaard vorm zijn OEM-kasten altijd saai en ik weet niet of je dat een probleem vindt. Kijk na of alle connectoren van de IO standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor mijn zoontje heb ik een nieuwe PC moeten bouwen (Minecraft trok z'n Core2Quad helemaal plat). Enige kast die ik over had was een Packard Bell Squarius 2 kast uit 1999. Het blijkt een behoorlijk standaard uATX kast met alleen een wat afwijkende front panel connector - maar die is met verloopkabeltjes prima op een Kaby Lake moederbord aan te sluiten. Buiten dat - en een actuele voeding uiteraard - heb ik niets hoeven aan te passen en staat het best grappig.

Geen idee hoe die Pavilion is, maar ik zou zeggen: onderzoek dat. Als het standaard genoeg lijkt kun je de gok wagen. werkt het niet, dan kun je altijd nog een 'normale' kast kopen.
br00ky schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:42:
[...]

Dat hoeft allemaal niet zo te zijn, maar voor 4 tientjes heb je een instapkast waar je dat allemaal niet mee hebt.
Keerzijde: kwaliteit van een HP kast is mogelijk een stuk beter dan wat je voor 4 tientjes koopt.

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 17-04-2020 22:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:45
Kijk naar de kasten uit de goedkopere best buy desktop guides, voor 6 of 7 tientjes heb je een prima kast waar alles in past.

Zelf zeer tevreden met deze kast (stil, behoorlijke cable management, stof filters)
pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
hoi allemaal,

super bedankt voor alle doordachte reacties.
Persoonlijk vind ik de hP kast verre van lelijk en qua build quality ben ik namelijk ook zeer te spreken. Ook daar vind ik dat er behoorlijk goed is nagedacht over inbouwcomponenten, de HD-bays zijn heel gebruiksvriendelijk gezet en prima te benaderen maar ik denk dat ik net zoals Dion zegt het maar ga proberen, en mocht ik vastlopen alsnog een nieuwe kast kan aanschaffen.
De BeQuiet van Cyriel ziet er wel tof uit, dus ook die tip neem ik mee.

Budget is overigens niet de voornaamste overweging... op een heel systeem is de kast wel de kleinste investering, dus een paar tientjes meer of minder zal het niet om spannen. Ik heb alleen veel moeite met het steeds weggooien van spullen die het nog goed doen. Ik ben opgegroeid in een tijd waarin ICT nog kostbaar spul was, en ik heb pas onlangs m'n doos met oude seriele en paralelle kabels (sommige nog in verpakking) etc. weg kunnen doen. Dus het gaat mij meer om het hergebruiken van spul dat op zichzelf nog prima werkt en de HP kast is - behalve de inhoud die stokoud is - nog prima.

Ik ga maar's orienteren op een mooie moederboard en dan zien waar ik op uitkom.

Oh, en nog een vraag, misschien niet voor deze groep maar omdat we nu toch lekker bezig zijn, stel ik hem alsnog...

Wat raden jullie aan qua socket? Is het wijs om gewoon voor Intel CPU te gaan of zijn er goede argumenten om AMD te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Zowel Intel als AMD leveren prima processoren, maar de consensus is dat de beste prijs/kwaliteit verhouding momenteel bij AMD ligt. Ze hebben hele grote sprongen gemaakt met hun nieuwe Zen(2) architectuur.

Mocht je inderdaad voor AMD gaan, let dan goed op het geheugen dat je koopt. Zen is wat kieskeuriger als het gaat om ondersteuning, dus kijk goed op de lijst met door het moederbord ondersteund geheugen. En ook geldt voor Zen: hoe sneller het geheugen, hoe fijner de processor het vindt.

Succes en veel plezier met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54
wrs geen front usb3, en als hij die wel heeft mogelijk met een 'HP'-aansluiting naar het moederbord. Maar wat eerder gezegd is, kijk hoever je komt, een andere kast kan altijd nog. Aan de andere kant, een 10 jaar oude voeding op nieuwe apparatuur.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1