RAM Bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04-2025
Beste Tweakers,

Ik heb op het moment 2x8GB DDR4-SODIMM 2133MHz ram van Samsung in mijn laptop (een Lenovo P50 met i7 6700HQ) zitten, maar het zit vrijwel altijd vol (veel browservensters, geen wisselbestand ivm SSD en generiek zwaar gebruik). Ik zou dus graag upgraden naar 32GB. Ik heb nog twee slots over, maar het standaard Samsung geheugen is niet meer te koop, dus dan moet ik naar een ander merk. Volgens CPU-Z draait mijn huidige geheugen op een CAS Latency van 15.

Mijn vraag is, kan ik zo 2x8GB DDR4-SODIMM 2133MHz met een CAS Latency van 15 bijplaatsen? Of is het (ondanks de forse meerprijs) toch aan te raden om het gehele geheugen te vervangen? Ik lees wisselende verhalen over compatibiliteit van verschillende soorten RAM. Helaas kan ik ook nergens vinden welk geheugen compatible zou moeten zijn met mijn specifieke laptop.

Als ik het gewoon bij kan plaatsen zat ik te denken aan bijvoorbeeld https://tweakers.net/pric...ipjaws-f4-2133c15d-16grs/, dat is nu de goedkoopste optie in de pricewatch, en getuige dit filmpje werkt de 2x16GB versie van het geheugen in elk geval losstaand op deze laptop.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 08:23
De 2 huidige sticks staan in dual channel met elkaar, de 2 andere slots staan daar 'los' van en op hun beurt in dual channel met elkaar...

tl;dr: het maakt echt niet uit in jouw geval, en je kan gerust voor het setje gaan dat je zelf linkte :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
'k Zou gewoon lekker standaard Kingston of Crucial geheugen erin gooien:

https://www.kingston.com/...ck_2=non-ecc&capacity_2=8
8GB DDR4-2400 pricewatch: Kingston KCP424SS8/8

https://www.crucial.com/c...e-for/lenovo/thinkpad-p50
8GB DDR4-2666 pricewatch: Crucial CT8G4SFS8266
8GB DDR4-2400 pricewatch: Crucial CT8G4SFS824A

2x8GB DDR4-2400 pricewatch: Crucial CT2K8G4SFS824A

Dat de snelheid hoger is maakt verder niet uit, dat draait zonder problemen ook op 2133.

• Mindstorms
@Nielson Waarom dan voor het duurdere snellere geheugen gaan? @DenHond Zegt dat het niets uitmaakt, en dan ben ik dus weer terug bij af in de zin van dat er tegenstrijdige verhalen zijn over compatibiliteit :|

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Duurder? Met 2 x 8GB DDR4-2666 ben je goedkoper uit dan die G.Skill toch? Hoewel het allemaal niet zoveel uitmaakt, denk dat dat ook wel werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 18-04-2020 16:06 ]

• Mindstorms
De prijzen wisselen per dag blijkbaar. Ik ben uiteindelijk voor het G.Skill geheugen gegaan en het lijkt goed te werken. Volgens MemTest86 zijn mijn snelheden ook (nagenoeg) verdubbeld, terwijl ik toch zou zweren dat het geheugen al in dual channel stond...

Dank voor het advies in elk geval!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mindstorms Vul hier je laptop in en je ziet wat compatible is. alles draait sowieso niet sneller dan laagste MT/s. als er nu 2133 in zit en je G-Skill is sneller, draait dat ook op 2133.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mindstorms
@Hackus Het is dus al opgelost.
Ik had de tool van Crucial wel gevonden, maar hij lijkt een andere chipset aan te nemen dan die er in mijn laptop zit en lijkt dus onbetrouwbaar in mijn geval.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mindstorms schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:56:
@Hackus Het is dus al opgelost.
Ik had de tool van Crucial wel gevonden, maar hij lijkt een andere chipset aan te nemen dan die er in mijn laptop zit en lijkt dus onbetrouwbaar in mijn geval.
Er zijn meer lezers van dit topic ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1