Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPositivo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Hoop dat er iemand met de nodige electronica kennis is hier die mij de juiste weg op kant op kan helpen. Ik heb een unifi installatie thuis (modem -> USG -> switch PoE 60w -> AC Lites en andere netwerk apparatuur). Ik wilde de switch aarden, maar merkte dat er vonkjes oversprongen van de aarde draad van de switch op de aardpen in de meterkast bij het aansluiten. Ik heb er een multimeter tussen gehangen en ik meet 104Vac tussen chassis van de switch en aarde.

Bij het lostrekken van de netwerk kabel van mijn iMac verlaagde de spanning tussen chassis van de switch en aarde naar 77 volt AC. Bij loshalen van andere netwerkkabels bleef de spanning gelijk.

De aardlekschakelaar slaat niet af, alles werkt prima.

Alles zit zo aangesloten dat er geen aardlus zou moeten zijn ontstaan.

Wat kan hier deze spanning op aarde veroorzaken? Mijn netwerkkabels zijn niet langs electra leidingen getrokken. Kan dit ook een ander apparaat in het huis zijn wat spanning naar aarde lekt en dat ik daardoor spanning meet tussen de switch en aarde? Of moet het dan in de switch zitten?

Ik hoop op een verlossend antwoord :*)

Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door ElPositivo op 17-04-2020 15:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is alle apparatuur aangesloten met randaarde stekkers? Als dat wel zo is mis je toch echt ergens een aarde.

Apparatuur met een altijd wel een netfilter en daar komt de halve spanning vandaan. Overigens zijn er heel veel topics over te vinden over spanning op de aarde, misschien even zoeken want het is al vele malen uitgelegd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik was net bezig met een wat uitgebreidere uitleg, wat memphis hier zegt klopt helemaal.
Met andere woorden, die spanning is heel normaal als je niet aardt.
Het onderstreept gewoon de noodzaak van aarden, hoewel menigeen dat aan z'n laars lapt.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 17-04-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPositivo
Dank voor jullie antwoorden. De apparatuur is allemaal niet met randaarde aangesloten, goed te horen dat dit dus blijkbaar normaal is dan.

Je had het over halve spanning, maar ik heb geen halve spanning. Ik heb 104v en als ik de netwerk kabel van de imac er uit trek heb ik 77v. 104v zou nog halve spanning kunnen zijn, maar 77v niet.

Ik zal nog eens zoeken op andere topics, dit had ik al gedaan maar kon geen bevredigend antwoord vinden op mijn vraag. :-)

Cheers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Over fase en NUL zitten 2 condensatoren in serie, op het punt tussen de condensatoren zit de aarde van het systeem welke ook aan randaarde van de stekker hangt.

Afwijking van de condensatoren als ook hoe de belasting getrokken wordt zal het aardniveau zweven.

Je moet hiermee oppassen want als je 2 uiteenlopende aardniveaus hebt en je koppelt live een interfacekabel staat er even dat grote spanningsverschil op de interface poort. Ik heb in het verleden als mooi voorbeeld veel opengesprongen pinter interface controlers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPositivo
memphis schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:20:
Je moet hiermee oppassen want als je 2 uiteenlopende aardniveaus hebt en je koppelt live een interfacekabel staat er even dat grote spanningsverschil op de interface poort. Ik heb in het verleden als mooi voorbeeld veel opengesprongen pinter interface controlers gezien.
Heb ik het juist dat dat in principe geen probleem moet zijn zolang je geen geaard stopcontact gebruikt? Want de enige aarding in dat geval is de mantel in mijn netwerk bekabeling. Of doel je er op dat het aardniveau van een 'zwevend' apparaat (apparaat zonder randaarde) anders is dan het voltage wat nu op de aarde van mijn netwerk bekabeling staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPositivo
Even hardop denkend zou de juiste manier van aarding uiteraard zijn dat de apparatuur via een stopcontact geaard worden en de netwerk kabel geen aarding heeft op de apparatuur (dus laatste stukje kabel alleen UTP). Dit voeg ik even toe want ik voel al antwoorden aankomen als zijnde dat netwerkkabel geen goed pad naar aarde is voor een apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door ElPositivo op 17-04-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@memphis @ElPositivo,
In principe zou alle apparatuur die is voorzien van een stekker met randaarde aangesloten moeten worden op een geaard stopcontact. Waar dat niet aanwezig is zou dat idealiter alsnog geïnstalleerd moeten worden. En heel vaak is dat gemakkelijker te realiseren dan menigeen denkt. Het kost alleen een beetje extra. maar alles pleit er voor om dat toch te (laten) doen.

Maar heel vaak blijkt dat je weinig of niets ondervindt als je dat achterwege laat. Dat scheelt nogal eens van geval tot geval. Wanneer dan wel of geen problemen zijn te verwachten is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven. Wel of geen netwerk- of randapparatuur etc.

Zelf ondervond ik eind vorige eeuw geen probleem, dat begon pas met de komst van een tweede PC en een netwerk waar binnen de kortste tijd twee netwerkkaarten sneuvelden. Als de hazen op beide stopcontacten een aarde installeren loste dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Of stop alles in 1 verdeeldoos waar randaarde stopcontacten in zitten, door de interne aardrail zullen alle apparaten een dezelfde aardniveau hebben. (als teminste alles bij elkaar staat) Dan kan je ook met je aardedraad in 1x alles echt aarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Apparaten die aan elkaar geknoopt zijn via allerlei data / video / audio verbindingen wil je inderdaad gewoon geaard hebben...

Vroeg of laat knettert het ergens in een van die verbindingen, met een beste kans dat je iets sloopt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:32
Deze video maakt het ook duidelijk wat er gebeurt en wat het verschil is tussen een aantal verschillende merken voedingen:
Pagina: 1