Bouwvergunning nodig voor Berging?

Pagina: 1
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi All,

Ik wil in een ongebruikt stuk van mijn tuin, naast het huis, een berging/schuurtje gaan plaatsen.
Staat er nu eentje achterin de tuin, midden in het zicht, die ik graag weg zou halen.

Echter; ik kom hier niet echt uit met het omgevingsloket. Gezien een voorgesprek in mijn gemeente rond de 600 euro kost, en de daadwerkelijke aanvraag 300, dacht ik het hier eens na te gaan.
Allereerst een situatieschets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqOCjw3nyD5SBvDQEMw5qGEZVlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o04HO8YUYUS2SPQXygUhsCiC.png?f=user_large

- De rode lijn is de begrenzing van mijn erf.
- In groen de geplande berging
- In blauw de lijnen die je in theorie als 'voorkant van het huis' zou kunnen beschouwen. Van boven naar beneden: Begin van (gefundeerde) carport, begin van garage, lijn van de voordeur.

Als ik de wizard van het omgevingsloket volg, vul ik het volgende in:
- Bijbehorend bouwwerk bouwen
- Geen stoffen in het water brengen
- Wordt bij een woning gebouwd, geen monument, geen beschermd stadsgezicht, nog steeds 1 woning
- Wel een dak, ten dienste van wonen, op de begane grond, geen dakterras of balkon, niet bij een recreatiewoning

Daarna wordt het lastiger:
- Wel op mijn erf
- Niet een tussenwoning
- Achtererfgebied kun je dus over twisten (zie blauwe lijnen): 1. voorkant van uw woning, 2. openbaar toegankelijke grond of water, 3. voorerfgebied en achtererf gebied.
- Uitgaande van de meest gunstige situatie zou de voorkant van mijn woning de carport zijn, in het minst gunstige geval de voordeur (terwijl er dus bebouwing voor staat). Ik vrees een beetje dat omdat dit één bouwlaag betreft, ik uit moet gaan van de voordeur.
- Openbaar goegankelijke grond of water naast uw woning; mijn grond grenst aan een stuk openbaar groen. Dit zou ook erg ongunstig zijn. Houdt in totaliteit in dat het geen achtererf gebied betreft. En dus omgevingsvergunningsplichtig is.

Al met al; het lijkt erop dat ik voor een berging van 1000 euro ook 1000 euro aan vergunning kan gaan aanvragen... Of zie ik iets over het hoofd? :|

En volgens mij kan ik voor het geplande tuinhuis links onder op het erf ook aan de slag. Weer 1000 euro aftikken? 8)7

Met de bijbehorende bijlagen:
Bijbehorend bouwwerk bouwen
Kwaliteitsverklaringen
Plattegronden, doorsneden en detailtekeningen bouwen
Bestemmingsplan, beheersverordening en bouwverordening
Installaties
Overige gegevens veiligheid
Gegevens en bescheiden over veiligheid en het voorkomen van hinder t.b.v. bouwwerkzaamheden
Gezondheid
Constructieve veiligheid
Welstand
Anders

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 17-04-2020 15:37 ]

Verwijderd

je achtererfgebied loopt van het puntje van je achtergevel aan de wegzijde richting achterzijde perceel en dan tot aan het perceel van je buren dus je berging ga je niet bouwen in het achtererfgebied en dat maakt hem vergunnigsplichtig

overigens zijn de leges hier in de gemeente 2,75 per 100 euro aan bouwkosten met een minimum van 70 euro oid. Dan zal het in jouw gemeente toch niet veel duurder zijn?

Als je een tekening hebt van de berging dan moet je die alleen nog aangeven op een kadasterkaartje voorzien van wat materialisering. Als ik dat hier op kantoor moet doen ben ik denk ik met een paar uur wel klaar. Dan zijn de kosten nog wel te overzien mocht je hem daar echt willen hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2020 15:58 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt natuurlijk ook een keer de verantwoordelijke ambtenaar bellen, de zaak voorleggen en vragen wat ie er van vindt. Das geen officieel voorgesprek ;)

Altenatief: skelet bouwen inclusief dak alsof het een prieel is, dat mag vziw zonder vergunning. Spijker je later de wanden dicht, problem solved.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@The Eagle Wel creatief; maar gok dat dat op een gegeven moment wel tegen wat uitdagingen aan loopt ;)
Maar inderdaad; even de ambtenaar bellen kan ook geen kwaad denk ik.

@Verwijderd Ik zie het volgende op de website van de gemeente:

Vooroverleg
De kosten van een vooroverleg zijn € 609,60. Voor informatieve uitleg worden geen kosten berekend
Behandelen aanvraag
Voor het behandelen van uw aanvraag worden kosten in rekening gebracht. Ook als uw aanvraag wordt afgewezen ;moet u deze kosten betalen. Voor een (sloop)melding worden geen kosten in rekening gebracht.
Het tarief voor het behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning voor een project:
Bouwkosten minder dan € 3.000
€ 254,00
Bouwkosten tot € 50.000

2,5% van de bouwkosten
met een minimum van € 254,00
Bouwkosten € 50.000 tot € 500.000
2,75% van de bouwkosten
Bouwkosten € 500.000 of meer
3,5% van de bouwkosten
met een maximum van 1 miljoen

Stukje duurder helaas.
Probleem is dat ik aan dit stuk grond verder echt niks heb. Het is geen doorloop, er is amper zon, er zitten geen deuren of ramen aan die kant. Dus dit zou wel de beste plek voor de berging zijn.
Zelfde geldt voor het tuinhuis. Hoewel die eventueel de rechter onderhoek zou kunnen komen.

Vind vooral de kosten van het papierwerk in relatie tot het daadwerkelijke bouwen nogal absurd.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

MikeyMan schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:08:
@The Eagle Wel creatief; maar gok dat dat op een gegeven moment wel tegen wat uitdagingen aan loopt ;)
@The Eagle heeft een heel goed punt. Bellen is altijd een goed idee.

Je wilt niet weten hoeveel uur je gemeenteambtenaren gratis aan het werk kunt zetten voordat ze daadwerkelijk een keer gaan beginnen over kosten. Voor diverse van mijn projecten (zakelijk) vliegen er nogal wat vragen en uitzoekwerk over en weer, voordat er ooit een vergunning aangevraagd gaat worden waar wel legeskosten over betaald worden. Ik weet niet precies wat een gemeenteambtenaar kost per uur, maar als je alles zou tellen kom ik er waarschijnlijk mijn bed niet voor uit :+

If you can see, look. If you can look, observe

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:08:

@Verwijderd Ik zie het volgende op de website van de gemeente:

Vooroverleg
De kosten van een vooroverleg zijn € 609,60. Voor informatieve uitleg worden geen kosten berekend
Behandelen aanvraag
Voor het behandelen van uw aanvraag worden kosten in rekening gebracht. Ook als uw aanvraag wordt afgewezen ;moet u deze kosten betalen. Voor een (sloop)melding worden geen kosten in rekening gebracht.
Het tarief voor het behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning voor een project:
Bouwkosten minder dan € 3.000
€ 254,00
Bouwkosten tot € 50.000

2,5% van de bouwkosten
met een minimum van € 254,00
Bouwkosten € 50.000 tot € 500.000
2,75% van de bouwkosten
Bouwkosten € 500.000 of meer
3,5% van de bouwkosten
met een maximum van 1 miljoen

Stukje duurder helaas.
Probleem is dat ik aan dit stuk grond verder echt niks heb. Het is geen doorloop, er is amper zon, er zitten geen deuren of ramen aan die kant. Dus dit zou wel de beste plek voor de berging zijn.
Zelfde geldt voor het tuinhuis. Hoewel die eventueel de rechter onderhoek zou kunnen komen.

Vind vooral de kosten van het papierwerk in relatie tot het daadwerkelijke bouwen nogal absurd.
valt wel mee toch? 254 euro voor de vergunning. Je zou haast zelf met sketchup nog een tekening kunnen maken. Misschien accepteren ze zelfs handgetekende tekeningen nog.

Het kost je een paar honderd euro maar dan kun je wel die ruimte eindelijk nuttig gebruiken ipv een stuk van je achtertuin op te offeren alleen om wat geld te besparen.

Zonder vergunning daar iets bouwen zou ik niet doen. De gemeentes hier in de buurt houden met luchtfoto's alles in de gaten en er komen zo af en toe wel mensen hier over de vloer die een brief kregen met daarin die foto's en een tekening met daarop hoeveel meter ze in overtreding van de vergunningsvrije regels zijn. Dan moet je alles legaliseren en ben je helemaal afhankelijk van de goede zijn van de ambtenaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:23:
[...]

valt wel mee toch? 254 euro voor de vergunning. Je zou haast zelf met sketchup nog een tekening kunnen maken. Misschien accepteren ze zelfs handgetekende tekeningen nog.

Het kost je een paar honderd euro maar dan kun je wel die ruimte eindelijk nuttig gebruiken ipv een stuk van je achtertuin op te offeren alleen om wat geld te besparen.

Zonder vergunning daar iets bouwen zou ik niet doen. De gemeentes hier in de buurt houden met luchtfoto's alles in de gaten en er komen zo af en toe wel mensen hier over de vloer die een brief kregen met daarin die foto's en een tekening met daarop hoeveel meter ze in overtreding van de vergunningsvrije regels zijn. Dan moet je alles legaliseren en ben je helemaal afhankelijk van de goede zijn van de ambtenaar.
Begrijp ik dat het voorgesprek geen verplichting is? Dat zou al een hele berg schelen.

Het ligt letterlijk aan de straat, dus de zichtbaarheid vanaf de straat is ook vrij groot zeg maar ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:25:
[...]

Begrijp ik dat het voorgesprek geen verplichting is? Dat zou al een hele berg schelen.
Nee. Ik mail overigens regelmatig met ambtenaren van bouwen en wonen om te bevestigen of onduidelijke gevallen inderdaad vergunningsvrij zijn of dat een aanvraag vergunning kans van slagen heeft. Daar zijn nog nooit kosten aan verbonden geweest.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Precies. Een vooroverleg is vaak al een stap verder.

Overigens, je kan nog op ruimtelijke plannen naar het bouwvlak kijken, vermoedt dat er een garage op het voorerf staat?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:37:
Precies. Een vooroverleg is vaak al een stap verder.

Overigens, je kan nog op ruimtelijke plannen naar het bouwvlak kijken, vermoedt dat er een garage op het voorerf staat?
Wat bedoel je met ruimtelijke plannen?

We hebben een carport met fundering. Vanuit de bouw was het optie carport, halve garage, volledige garage of extra kamer.

Wij hebben de carport.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
ruimtelijkeplannen.nl

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-12 11:24
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:08 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 20:40

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je hebt zo te zien een hoekhuis, grenzend aan de openbare weg. Dan telt het zijerf als voorerf. Voorerf = vergunningsplichtig. Zie ook hier: https://www.rijksoverheid...n_aanpassing_juli2018.pdf

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12 15:18
Ja zeiden ze ook tegen mij toen ik iets over een dakkapel wilde vragen. Kreeg opeens een rekening op de mat van 150 euro's aan legegeld omdat ik informatie vroeg.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-12 16:07
Die voorgesprekken zijn echt bedoeld voor het serieuzere werk. Niet een klein bijgebouw.
Voordat je de gemeente belt voor de informatieve uitleg alvast even het bestemmingsplan bekijken want daar wordt je plan in ieder geval aan getoetst. Ik vermoed dat deze op jouw woning van toepassing is:
https://www.ruimtelijkepl...NL.IMRO.0637.BP00024-0004
Beetje spelen op de icoontjes rechtsboven dan kun je de luchtfoto en kadastrale lijnen eronder krijgen.
Betreffende planregel is dan 'Wonen-1'
https://www.ruimtelijkepl...37.BP00024-0004_2.15.html vanaf artikel 15.2.4 Erfbebouwing

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dat is een samenvatting van de wizard die ik heb doorlopen. Crux is hierbij; wat is achtererf gebied.

@Scoutertje Dank voor de aanvullifn.
Artikel dat zegt:

15.2.4 Erfbebouwing
erfbebouwing mag uitsluitend worden opgericht vanaf 1 m achter de voorgevelrooilijn van het hoofdgebouw;
in afwijking van het gestelde onder a zijn ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - carport [sba -c]' overkappingen toegestaan;
van erfbebouwing mag de goothoogte niet meer bedragen dan 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw en mag de bouwhoogte niet meer bedragen dan 5 m;
ingeval op het moment van de inwerkingtreding van dit bestemmingsplan de situering van de erfbebouwing afwijkt van hetgeen is bepaald in lid 15.2.4 onder a en b, dan mag tevens op de bestaande locatie erfbebouwing worden opgericht;
ingeval op het moment van de inwerkingtreding van dit bestemmingsplan de goothoogte, bouwhoogte en/of oppervlakte van de erfbebouwing groter is, dan is bepaald in lid 15.2.4 onder c tot en met e, dan geldt de bestaande maat als maximale maat.

Wordt niet gerept over achtererf gebied.
Wel even kijken wat de voorgevel rooilijn zou zijn.

Op ruimtelijkplannen.nl zie ik als ik het wel heb mijn hele erf als bouwgebied. Dat lijkt me vreemd. Maar kan aan mobiel liggen.

[ Voor 71% gewijzigd door MikeyMan op 17-04-2020 18:18 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:10

BrZ

Video's met uitleg hoe de voorkant en het achtererf te bepalen:
https://www.infomil.nl/on...ppen-erf-achtererfgebied/

Maar het komt er op neer dat dit je achtererf is (het oranje stuk dus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWYxsEj_ASn2yyEjkyuX2EC9opI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tKW48XNMCLBv1xLNKujCp97E.png?f=user_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
BrZ schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:18:
Video's met uitleg hoe de voorkant en het achtererf te bepalen:
https://www.infomil.nl/on...ppen-erf-achtererfgebied/

Maar het komt er op neer dat dit je achtererf is (het oranje stuk dus):
[Afbeelding]
Wordt een mooie Mondriaan zo ;)

Maar daar lijkt het inderdaad op.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb na de tip van @Señor Sjon gekeken op ruimtelijkeplannen.nl
Daar zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw1cZN_-JNQVtILoGHXLElNMq8o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uKSY8SJCQiu3UHALEwl6FBLm.png?f=user_large

Doet volgens mij niet zoveel af aan het kunstwerk van @BrZ

Verwijderd

Dat gele vlak aan geeft aan dat het de bestemming wonen heeft en is niet gelijk aan je achtererf

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-12 13:34
Achtererf mag je dus vergunningsvrij bouwen, dat is die Mondriaan van BrZ.
Dat gele vlak met bestemming wonen (je laatste post MikeyMan), mag je dus bouwen en alles buiten je achtererf heb je vergunning voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door DeBaroN op 18-04-2020 11:11 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-12 20:40

Milmoor

Footsteps and pictures.

Is dat allemaal plat dak zonder zonnepanelen of sedum? Mijn dak ligt vol panelen, en ik krijg elk jaar geld toe. Mijn schuurtje is groen, goed voor het milieu en het dak slijt minder (geen brandende zon).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Milmoor schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:27:
Is dat allemaal plat dak zonder zonnepanelen of sedum? Mijn dak ligt vol panelen, en ik krijg elk jaar geld toe. Mijn schuurtje is groen, goed voor het milieu en het dak slijt minder (geen brandende zon).
Op de foto wel ja ;)

We hebben inmiddels 19 panelen liggen, en met wat handiger neerleggen worden dat er 22. Sedum onder de panelen lijkt me niet werken, wel aan gedacht.

Op het tuinhuis links onder op het perceel wil ik ook nog een stuk of 8 a 10 panelen kwijt. Even kijken wat lukt.

Op dit schuurtje ga ik wel sedum leggen, evenals op de carport. Alleen even bedenken of ik daarvoor uit voorzorg de bedekking wil laten vervangen of opnieuw in de teer wil zetten. Ligt er nu 12 jaar op ten slotte. Meer jaren plan zeg maar. Gelukkig zitten we de komende tijd opgesloten thuis ;)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-12 13:34
Denk aan de balklaag ivm sedum. Kan veel gaan wegen afhankelijk hoe je het uitvoert.

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Je kan ook in het bestemmingsplan zien hoeveel m2 je aan bijgebouwen mag hebben op je perceel. Tel dat eens uit, dan weet je de kans van slagen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:10

BrZ

Dat strookje groen tussen de weg en de tuin maakt het misschien toch anders. Als dat niet als openbaar gebied wordt gezien, dan is het linkerstuk van de tuin dus wel achtererf. Maar daar durf ik geen uitspraak over te doen :p

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
BrZ schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:45:
Dat strookje groen tussen de weg en de tuin maakt het misschien toch anders. Als dat niet als openbaar gebied wordt gezien, dan is het linkerstuk van de tuin dus wel achtererf. Maar daar durf ik geen uitspraak over te doen :p
Niet juist. Het gaat niet om de bestemming maar of het openbaar is.
Dus als er een groenstrook van de gemeente naast ligt, is het net zo goed openbaar gebied.

En openbaar is overigens niet hetzelfde als betreedbaar. Ookal zou het dichtbegroeid zijn, dan nogsteeds is het openbaar.

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:43
Vorig jaar hebben wij ook een aanvraag ingediend voor het plaatsen van een berging aan de zijkant van ons hoekhuis en het verplaatsen van de schutting (2m hoog) naar een plek naast de erfgrens (dus allebei in het voorerf). Misschien heb je iets aan onze ervaring (ik ben geen expert op dit gebied, dus het hoeft niet 1 op 1 te gelden in jouw situatie).

In ons bestemmingsplan stond beschreven wat de regels zijn voor bijbehorende bouwwerken (=berging). Bij ons waren dit alleen vergunningsvrij bouwwerken zoals beschreven in Bijlage 2 Besluit omgevingsrecht (BOR), artikel 2 lid 3 (dus de algemeen geldende regels voor bijbehorende bouwwerken).
Misschien dat hier in jouw bestemmingsplan uitzonderingen worden genoemd. Dat maakt de kans van slagen groter.

BOR:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01#BijlageII

Het bestemmingsplan kun je inzien op ruimtelijkeplannen.nl, zoals al genoemd is.

Wij hebben uiteindelijk afgezien van een berging, vanwege de kosten van de aanvraag en de mogelijke negatieve uitslag van de aanvraag (en de kosten van het maken van de berging zelf...).

In plaats daarvan hebben we de schutting wel kunnen verplaatsen. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een uitzondering in het bestemmingsplan (binnenplanse afwijking), waarvoor we een vergunning hebben gekregen (helaas wel 800 euro leges voor een schutting...).
Helaas moest ik de ambtenaar van de omgevingsdienst op deze uitzondering wijzen...

Na de aanvraag hebben we onze rechtsbijstandverzekering ingeschakeld en zij hebben duidelijk aangegeven wat de regels zijn. We hadden namelijk niet zoveel vertrouwen in de ambtenaar.
Misschien is het ook een optie om dit te doen voor de vergunningaanvraag?
Pagina: 1