Ik zit met een probleem/vraag of ik de schrijfsnelheid van Raid 6 nog wat kan opschroeven.
Doel van mijn computer is een homeserver. Fileserver, Embyserver, en voor 1 a 2 Virtuele machines
Dit zijn de spullen die ik heb.
Asrock X470 Taichi ultimate
AMD 3700X
1* 16 GB memory
1 NVME opstart WD blue
5* 2.5" WD red 1 TB
Ik heb in eerste instantie een single parity via Storage spaces gemaakt en 3 disks.
Daarvan merkte ik dat de schrijfsnelheid ongeveer 20-25 MB lag.
Via Powershell heb ik een dual parity aangemaakt met 5 schijven en de schrijfsnelheid zit tussen de 25 en 35 MB.
Ik ben wat gaan zoeken, en las dat die snelheid normaal was tot zelfs wat hoger dan anderen.
Meeste zitten tussen de 15-25 MB.
De leessnelheid zat op 200MB.
Verder kwam ik tegen dat als het sneller kan als je een fatsoenlijke Raid card er bij neemt.
Daarop heb ik een tweedehands LSI9361-8 gekocht en daar diezelfde schijven aangehangen.
De leessnelheid zit nu tussen de 160 en 260 MB.
Maar de schrijfsnelheid blijft zo rond de 25 MB hangen.
Nu kan ik dat opkrikken door een cache module bij die LSI te hangen.
Broadcom heeft 2 smaken. CacheVault en de CacheCade.
Ik heb het idee bij de CacheVault, dat die cache snel vol is. Die heeft maar iets van 1 of 2 GB. En als je 300GB aan data naar de array copieert, dan is die bij wijze van spreken na 50 seconden al vol.
Ik weet niet of die cache gaat helpen.
De CacheCade kan gebruik maken van SSD.
Kan ik een SSD gebruiken die via het moederbord hangt? (via Sata)
Of een NVME die op het moederbord zit?
Of moet ik juist SSD's gebruiken die aan deze controller hangen?
En heeft dat zin?
Ik zit nog aan een andere optie te denken, om de media bestanden op SSD te zetten. Eventueel via Storage Space of deze LSI controller en de overige bestanden (word/excel bestanden etc) via die 2.5 disks af te handelen. Alhoewel ik mij dan afvraag of die LSI card nog zin heeft, en de SSD's niet via Storage spaces laat lopen.
Dank alvast voor het meedenken
Doel van mijn computer is een homeserver. Fileserver, Embyserver, en voor 1 a 2 Virtuele machines
Dit zijn de spullen die ik heb.
Asrock X470 Taichi ultimate
AMD 3700X
1* 16 GB memory
1 NVME opstart WD blue
5* 2.5" WD red 1 TB
Ik heb in eerste instantie een single parity via Storage spaces gemaakt en 3 disks.
Daarvan merkte ik dat de schrijfsnelheid ongeveer 20-25 MB lag.
Via Powershell heb ik een dual parity aangemaakt met 5 schijven en de schrijfsnelheid zit tussen de 25 en 35 MB.
Ik ben wat gaan zoeken, en las dat die snelheid normaal was tot zelfs wat hoger dan anderen.
Meeste zitten tussen de 15-25 MB.
De leessnelheid zat op 200MB.
Verder kwam ik tegen dat als het sneller kan als je een fatsoenlijke Raid card er bij neemt.
Daarop heb ik een tweedehands LSI9361-8 gekocht en daar diezelfde schijven aangehangen.
De leessnelheid zit nu tussen de 160 en 260 MB.
Maar de schrijfsnelheid blijft zo rond de 25 MB hangen.
Nu kan ik dat opkrikken door een cache module bij die LSI te hangen.
Broadcom heeft 2 smaken. CacheVault en de CacheCade.
Ik heb het idee bij de CacheVault, dat die cache snel vol is. Die heeft maar iets van 1 of 2 GB. En als je 300GB aan data naar de array copieert, dan is die bij wijze van spreken na 50 seconden al vol.
Ik weet niet of die cache gaat helpen.
De CacheCade kan gebruik maken van SSD.
Kan ik een SSD gebruiken die via het moederbord hangt? (via Sata)
Of een NVME die op het moederbord zit?
Of moet ik juist SSD's gebruiken die aan deze controller hangen?
En heeft dat zin?
Ik zit nog aan een andere optie te denken, om de media bestanden op SSD te zetten. Eventueel via Storage Space of deze LSI controller en de overige bestanden (word/excel bestanden etc) via die 2.5 disks af te handelen. Alhoewel ik mij dan afvraag of die LSI card nog zin heeft, en de SSD's niet via Storage spaces laat lopen.
Dank alvast voor het meedenken