PTT kabeldoos verwijderen en vullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 23:30
Mijn vraag
Kan ik deze oude PTT kabels inkorten en de kabeldoos verwijderen en vervolgens het gat vullen met cement of iets.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De telefoniekabel is origineel. Huis komt uit 1964. Inmiddels is er ook een nieuwe telefoniekabel in een kamer op begane grond gemonteerd heb ik gezien. Deze kabel werd door de tussenvloercheen gevoerd naar de kabeldoos waar dus de oude kabel afgedekt in zat en vanaf daar liep er weer een kabel naar een kamer op de bovenverdieping.

Deze doorgetrokken kabels vanaf het nieuwe punt heb ik verwijderd. Ik ga deze niet gebruiken en ze gingen niet eens op een normale plek door de vloer.

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:52
Is het niet handig daar een netwerkpoort op te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 07-01 14:30
Over wat voor kabel heb je het precies?
Als het gewoon een standaard binnenkabeltje is geen probleem, is het een grondkabel met metalen vlecht aan de buitenkant is het je inkomende kabel. Die moet je laten zitten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

arbraxas schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:50:
Over wat voor kabel heb je het precies?
Als het gewoon een standaard binnenkabeltje is geen probleem, is het een grondkabel met metalen vlecht aan de buitenkant is het je inkomende kabel. Die moet je laten zitten.
We hebben het hier over POTS, dus daar zou ik me persoonlijk niet heel druk over maken. Er is geen haan die er naar kraait als je dat verwijdert uit je woonkamer. Kapotmaken is natuurlijk wel iets anders. Ik heb de kabel losgemaakt en netjes teruggetrokken de kruipruimte in. Daar de 2 aders weer aangesloten op het binnenwerk en netjes in een plastic zak gestopt. Hij moest weg, omdat ik de ruimte in de muur nodig had voor wat modernere technieken. Hij kan ook gewoon weer terug, als dat nodig zou zijn. Dichtsmeren met cement zou ik dus niet doen. Dan zou ik er gewoon een nieuwe blindplaat op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 15:31
en een fotootje zeg meer dan duizend woorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:46
Ik zou zoiets niet zomaar vol smeren met cement, pur of iets anders. Netjes afdichten met een plaatje en afwerken.
Wie weet ben je op die plek ooit de achterliggende leiding nog weer nodig, je kunt het dan ook eenvoudig weer open maken.

Ik heb in mijn voorgaande woning ook een telefoon aansluiting en stopcontact netjes weg gewerkt. Deze zaten aan de muur waar ook ons bed stond, op die muur kwam behang en vond ik de stopcontacten niet mooi. (had netjes een kabel achter de plinten gelegd welke onder het bed uit kwam, vanuit daar stroom naar de nachtkastjes)

Stopcontacten weggehaald, kabels netjes terug geduwd en gezorgd dat ze geen sluiting konden maken. Plaatje gefabriceerd, licht aangesmeerd en behang er over. Je zag er niets meer van, maar ik kon ze wel eenvoudig weer terug vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13
Mijn zusje heeft een huis gekocht waar de coax kabel zo was weggewerkt, ik begreep niet welke randdebiel (excuse my French) dat zo heeft gedaan. Uiteindelijk moest de kabelaar er bij komen om het terug te draaien. Werk het gewoon netjes weg, je weet nooit wanneer jij of een volgende bewoner het nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 11:42
Welke doos bedoel je precies?

Ik lees iets over een nieuwe en een oude aansluiting. Heb je nu een telefoonlijn in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@WPN ptt/cai aansluitingen zijn niet van de huiseigenaar (ook al komen ze in je huis uit.)

je kan bij verbouwing "gratis" dit laten verplaatsen .. als het goed onthouden hebt

https://forum.kpn.com/int...a-punt-verplaatsen-351491

aansluiting,nl --> https://www.mijnaansluiting.nl/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je kunt hem laten verwijderen. In mijn geval was dat na een aanvraag op mijnaansluiting.nl een telefoontje waarin men aangaf dat ik hem zelf mocht doorknippen bij de gevel en dat ze het signaal eraf zouden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
Ik had er 5 fotos bij geupload via de mobiele site? Na uploaden moet je ze nog toevoegen, sorry!

Het gat in de muur in de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMsv9hlaOu6ws5_mY_7tbdqFJEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ox0QRim3V1cphPAilEyTbSj.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluiting in de woonkamer op de oude kabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XNtSEV4Mjd9xsIaR8sOOZQuNQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R4M5DH4YpFU1JMTpLwoZqrg.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aansluiting een verdieping lager. Deze was doorgelust met telefoonkabel naar de woonkamer, door het plafond en de vloer en gemonteerd in de doos in de woonkamer. In de onderste poort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlmb5rg6dZxUylL637XrLHGmyL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kgyv35f084VABcbgrF0z48Co.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit de nieuwe kabel van KPN is, mogelijk een paar jaar geleden aangelegd ofzow, want hij zit aan de muur aan de voorkant van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-iaaUAYsGtLI-4UuPTWc6dOCOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPuAQRPLqOP6zS13Bg5030Ni.jpg?f=fotoalbum_large

De doorlus naar de bovenste verdieping die in de woonkamer zat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYC5O337vV3JseQF-tC9NPvUYGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4EarFfiGI65YFEYSLAZEQuc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door WPN op 17-04-2020 13:50 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Die blauwe kabel lijkt je hoofdkabel. Die zou ik persoonlijk (ergens) bereikbaar houden.

Die andere kan ik zo niet zien. Een telefoonkabel binnenshuis misschien? Als dat zo is kan je dat gat wel dichtmaken en die kabel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:47:
Die blauwe kabel lijkt je hoofdkabel. Die zou ik persoonlijk (ergens) bereikbaar houden.

Die andere kan ik zo niet zien. Een telefoonkabel binnenshuis misschien? Als dat zo is kan je dat gat wel dichtmaken en die kabel weghalen.
Ik heb wat tekst toegevoegd bij de fotos.

Ik heb ook werkelijk geen flauw idee waar de kabel die in de muur in de woonkamer (eerste foto) zit, vandaan komt. Mijn meterkast zit aan de andere kant van het huis onder de trap.

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat die blauwe kabel de actieve aansluiting is. Het frame in de tweede foto waar de kabels aangesloten zijn was bedekt met een blindplaat, daaronder zat de doorgeluste telefoonkabel die van de blauwe kabel (beneden) doorgetrokken was en ook weer naar boven liep.

Ik ben niet van plan om gebruik te gaan maken van de telefonie aansluiting.
De muur wil ik laten stucen vandaar dat ik eigenlijk dit afschuwelijke gat weg wil, icm met de redenering dat de blauwe kabel beneden dus de actieve aansluiting is.

[ Voor 32% gewijzigd door WPN op 17-04-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:29
Heb ik ook gehad in mijn vorige en huidige huis. Nieuwe kabel gelukkig laag bij de vloer, die lekker laten zitten en bereikbaar houden.
Oude gaten die veel meer op zichthoogte zitten beetje opvullen met hout/gipsplaat/... en lekker dichtsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:27
Ik lees dat er twijfel is over welke kabel actief is. Kun je niet even bij de buren navragen wat er is gebeurd? Blijkbaar zijn er nieuwe hoofdkabels getrokken zonder de oude weg te halen. Als de situatie bij de buren anders is, is er misschien alleen voor jouw woning een nieuwe kabel getrokken. Anders even navragen bij KPN.

Hoofdkabel altijd bereikbaar houden - zoals eerder gezegd is die niet van jou, en wie weet wil je ooit nog eens DSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:07
Die dikke blauwe kabel die uit komt in het witte kastje erboven is je ISRA punt, hier komt DSL je woning binnen. Dat is eigendom van KPN en mag je dus niks aan veranderen. Alle overige kabels en leidingen zijn van jezelf (ik neem aan koophuis?) en mag je dus mee doen wat je zelf wil. Eventueel zou je de leidingen nog kunnen gebruiken om zelf nieuwe netwerkkabels door te trekken om je bedrage netwerk uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je eigenlijk een kruipruimte, TS?
Als je die hebt, is het heel waarschijnlijk dat je de kabel daar gewoon kunt zien. Heb je de plint al eens van de muur gehaald?

Die dikke blauwe kabel is inderdaad de binnenkomende kabel. Da's precies dezelfde kabel als die ik hier opgerold in de kruipruimte heb hangen in een plastic zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
De zwarte kabel in de muur is een oud stap58 netwerk. De blauwe kabel met wit en rood is de opvolger daarvan.

https://blafhert.wordpres...punt-en-stap-opa-vertelt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:12

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik weet zo even niet of het hier een zwarte kabel was, maar in mijn woning (ook in de jaren '60 opgeleverd) had ik ook zo'n mooie rechthoekige doos als op je eerste foto. Ik heb de boel los geschroefd en een plaatje MDF op maat gemaakt, daarna een gipsplaatje er overheen gelegd en gewoon de boel afgestucd met Rotband zoals de rest van het huis. Ziet niemand en als 't ooit open moet kan dat.

Edit: Spuit 11 dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-04-2020 19:36 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
@FoxLenny ja, eigen koophuis. Ik was niet van plan om de blauwe kabel te verwijderen. Gezien de oude kabel afgedekt was met een blindplaatje, ik er vanuit dat deze kabel niet meer in gebruik is. Maar ik weet dus niet waar precies deze uitkomt. Kruipruimte klinkt echter best wel aannemelijk.

@Anoniem: 39993 Ja ik heb een licht vochtige kruipruimte van ongeveer 40/50cm hoog. Ik ben niet claustrofobisch maar dat is mij toch iets te krap om zonder trauma weer uit te komen :) (het toegangs gat zit bijna 6 meter van de gesuggereerde plek waar de kabel uitkomt vandaan.
De plinten heb ik nog niet weggehaald, maar wacht ik ook even mee want dan moet ik ook de vloer verwijderen en dat wil ik nog niet doen tot we weten wat het leggen van een nieuwe laminaat vloer kost (en dus kiezen om dat te doen of niet).

Mijn eerste reactie was ook dichtmaken, maar de suggestie om er netwerkkabel van te maken is ideaal als dat kan. Dat scheelt ook weer in boorwerkzaamheden hiervoor als ik er twee ethernet kabels doorheen kan krijgen (als het weg kan natuurlijk).

Ik zal kijken of KPN me telefonisch verder kan helpen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

40-50 cm is ook wel een beetje knus. :)
Ik ga ook niet voor m'n lol de kruipruimte in, maar hier is de kruipruimte altijd kurkdroog en net iets ruimer. Laatst nog een nieuwe grondkabel naar de schuur gelegd en nog even het ISRA punt en het Ziggo AOP gegroet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
WPN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:26:
@FoxLenny ja, eigen koophuis. Ik was niet van plan om de blauwe kabel te verwijderen. Gezien de oude kabel afgedekt was met een blindplaatje, ik er vanuit dat deze kabel niet meer in gebruik is. Maar ik weet dus niet waar precies deze uitkomt. Kruipruimte klinkt echter best wel aannemelijk.

@Anoniem: 39993 Ja ik heb een licht vochtige kruipruimte van ongeveer 40/50cm hoog. Ik ben niet claustrofobisch maar dat is mij toch iets te krap om zonder trauma weer uit te komen :) (het toegangs gat zit bijna 6 meter van de gesuggereerde plek waar de kabel uitkomt vandaan.
De plinten heb ik nog niet weggehaald, maar wacht ik ook even mee want dan moet ik ook de vloer verwijderen en dat wil ik nog niet doen tot we weten wat het leggen van een nieuwe laminaat vloer kost (en dus kiezen om dat te doen of niet).

Mijn eerste reactie was ook dichtmaken, maar de suggestie om er netwerkkabel van te maken is ideaal als dat kan. Dat scheelt ook weer in boorwerkzaamheden hiervoor als ik er twee ethernet kabels doorheen kan krijgen (als het weg kan natuurlijk).

Ik zal kijken of KPN me telefonisch verder kan helpen hiermee.
Geloof mij, deze kabel is oud en heeft de bijnaam waterleiding. Zeker als de kruipruimte nat is dan is deze kapot. De buitenmantel wordt poreus en scheurt. De verbindingen zijn gemaakt met een spuitlas die ongeveer tussen de 20 en 30 jaar meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
Gisteren een installateur gesproken.

Die adviseerde me om de kabelbaan van deze oude PTT kabel sowieso niet te hergebruiken.
ALS de kabel al in z'n geheel eruit komt dan is het maar de vraag wat het teer en het lood aan het pad van kruipkelder naar woonkamer hebben gedaan of nog als blokkades hebben achtergelaten.

Ik laat het voor wat het is en plaats er een mooie blindplaat op denk ik.

Pagina: 1