Toon posts:

Epox 8K7A + RAID werkt niet :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje en ik ben best wanhopig, want het is eigenlijk erg belangirjk. Ik ben mijn computer aan het verbouwen, maar wanneer ik in de highpoint BIOS een stripe array (RAID 0) maak, kan ik geen windows installeren, omdat hij zegt dat "hij geen opstartrecord kan schrijven" naar de harde schijf. Dit betekent dan toch dat hij die niet kan vinden?

Is het dan zo dat die Highpoint Raid controller niet helemaal optimaal functioneert of die RAID BIOS ofzo?

Help me out plz, want ik weet echt geen uitweg. Zijn er misschien andere mensen die dit ook ervaren of lukt het bij anderen juist wel.

Het gaat om:

AMD TB 1,33 GHz AYHJA
2 X Quantum Firebal Plus AS U100 7200 RPM
Epox 8K7A+

Misschien weet iemand hoe ik mijn RAID aan de praat moet krijgen?

Bvd

• Roellie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02-2021

Roellie

How' you doin'?

Ik weet niet welke windows versie je wil installeren, maar met mijn kt7-raid moest ik onder win2K tijdens de preinstallatie de highpoint disk gebruiken ("druk op F6 om een niet microsoft scsi of raid stuurprogramma te installeren"), zodat de drivers voor de raid controller geladen worden. zal bij jou ook moeten denk ik
(het is lang geleden dat ik met een pre-win2k windows heb zitten klooien, daarom weet ik ff niet hoe dat bij 98 etc. geregeld is)

I may be Nuts, but most people call me Mars

Verwijderd

Topicstarter
En windows 2000 moet ik dan opstarten vanuit "DOS", waar ik met een opstartdiskette in kom?

Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat dit verplicht is, want dat zou ik erg amateuristisch vinden van Epox/ Highpoint (vooral de laatste)

Verwijderd

Topicstarter
Er staat trouwens ook iets heel raars in de Highpoint Manual, ik citeer " For the consideration of performance, if two harddisks are used, please connect them to different IDE channels respectively"

en nog interessanter:

"STR and CDROm booting are not fully supported, whenever either for the two IDE cable connectors, UIDE 1 or UIDE 2 is used for harddisk operations"

Ik snap er echt helemaal NIETS meer van. Ik heb trouwens CDROM op gewone IDE gezet, en met die twee schijven op UIDE doet ie niets met win98

Verwijderd

Met Windows 98 hof je je geen zorgen te maken met installeren vanaf een RAID-controller, de drivers daarvoor hoef je pas in Windows zelf te installeren.
In Windows 2000 heb je de floppy nodig die bij je bord zat met de drivers voor de HPT370A, op F6 drukken als ie er om vraagt, en flop erin.
Waar je uiteraard wel voor moet zorgen is dat je de partitie hebt geactiveerd, anders is er geen enkel besturingssyteem te installeren.

Verwijderd

Zoals je aan mn sig kan zien, heb ik dat bord ook, was gister binnen een half uur klaar met partities aanmaken+windows installeren.

Verwijderd

Je pakt gewoon een bootlfop van Windows 98, gaat naar de driveletter voor je cd, gaat naar de directory i386, en start winnt op

Verwijderd

Op zondag 05 augustus 2001 18:45 schreef Penaa het volgende:
Er staat trouwens ook iets heel raars in de Highpoint Manual, ik citeer " For the consideration of performance, if two harddisks are used, please connect them to different IDE channels respectively"

en nog interessanter:

"STR and CDROm booting are not fully supported, whenever either for the two IDE cable connectors, UIDE 1 or UIDE 2 is used for harddisk operations"

Ik snap er echt helemaal NIETS meer van. Ik heb trouwens CDROM op gewone IDE gezet, en met die twee schijven op UIDE doet ie niets met win98
1. Je hebt twee IDE connectors van je Highpoint. Op elke moet een HD. Dan wordt de performance hoger. Je kan ze ook op een string hangen. Maar dan heb je een 'false' aray. Die is over het algemeen iets langzamer omdat nu alle data van twee schijven over een IDE draad gaat.

2. Als een cdrom aan je raid aray hangt, dan zou namelijk je cdrom gezien worden als een schijf. Die cdrom heeft 0 Mb schijfruimte dus de HD's zullen ook geen schijfruimte hebben. Het is namelijk altijd zo dat bij een raid 0 aray --> totale schijfruimte is kleinste schijf keer aantal schijven.

Dus het klopt wat er in de manual staat!

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen allemaal errug bedankt......ik ga het maar eens opnieuw proberen, want ik heb ze nu gewoon draaien zonder RAID. Als het allemaal lukt zien jullie me hopelijk snel genoeg terug :)
Anders duurt het wel weer ff

iig bedankt voor alle bruikbare reacties

Het enige wat ik nog wil vragen: als je de schijven formatteert, moet je dan nog van die partities maken?
Of hoe moet ik dat anders doen?
FDISK? (weet ik veel, ik zeg ook maar wat)

Dat is het laatste wat ik wil weten
Pagina: 1