Mesh netwerk / Powerline

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-10 20:42
Hallo mede-Tweakers!

Ik hoop dat ik hier op het goede adres ben, aangezien ik niet echt een netwerk aankoopadvies forum zag :)

Mijn ouders ervaren op dit moment trage 2.4 GHz verbinding (vaak tussen de 5-20 MB/s volgens Speedtest), ook is de verbinding instabiel (soms even helemaal geen internet) en is de dekking niet helemaal perfect (bv. op zolder). Het huidig abonnement bedraagt 250 mbit van Ziggo, wat nog uitgebreid kan worden naar 500 Mbit.
Wellicht belangrijk om te vermelden: mijn ouders hebben redelijk wat apparaten aangesloten zoals Google Nest, Google home mini, Nest hello, wat lampen, 2 ipads, 2 telefoons. Verder gebruikt mijn moeder veelvuldig Netflix, maar verder niks.
Nu hebben ze al geruime tijd 2 Powerline adapters: Devolo DLAN 500 AV Wireless+, waarvan er één ook wifi uitzend onder dezelfde SSID als Ziggo en die staat op de 1ste verdieping.

Met 5GHz verbinding geen problemen, lekker snel, alleen natuurlijk weinig bereik, dat werkt alleen in de woonkamer.

Aangezien die Devolo's inmiddels al een jaar of 7 oud zijn, en er ook al één kapot is (we hadden er 3), wilt mijn vader ze vervangen.

Ik lees op dit moment goede ervaringen met TP-Link en wat minder met de Devolo Magic, dus ik neig over te stappen naar TP-Link.

De opties:Budget is dus ongeveer 200 euro, maar als er voor minder een net zo'n passende oplossing is dan is dat natuurlijk fijn.
Nog een bijkomende optie is het internet abonnement uitbreiden van 250 mbit naar 500 mbit (zitten bij Ziggo, 500 mbit is hoogste abonnement), maar geen idee of dit iets helpt.

Nu is mijn vraag natuurlijk wat is hieruit de beste optie, of is er nog een optie waar ik nog niet over na heb gedacht?
En wat is het voordeel van Powerline t.o.v. alleen Mesh? (Dus eigenlijk de Deco P9 VS de Deco M5). Het enige wat ik kon bedenken is dat je minder kwaliteits verlies hebt met Powerline adapters omdat die het internet via het stroomnet oppikken en dan daar weer WiFi van uitzenden i.p.v. het WiFi signaal ontvangen en versterken, maar geen idee of dit ook maar enigszins juist is :).
Daarnaast heb ik nu in mijn hoofd om 3 adapters aan te sluiten zodat er een punt WiFi op elke verdieping is, maar de optie van de Deco M9 bv. heeft maar 2 adapters, de reden dat ik die er nog bij heb gezet is omdat ik dacht dat het wellicht nog zo kan zijn dat die gewoon een dusdanig beter WiFi signaal uitzenden t.o.v. het huidige Devolo systeem dat we met 2 ook wel uit de voeten zouden kunnen.

Ik krijg graag advies! In ieder geval alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:35
het beste is om op elke etage een accespoint op te hangen. Maar dat moet wel bedraad en dus is dat niet altijd mogelijk zonder hak/breek-werk.

Tevens lees ik even mee omdat ik overweeg een repeater op te hangen op zolder; het bereik is daar ruk en ben benieuwd of dat wat gaat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Len020 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:29:
het beste is om op elke etage een accespoint op te hangen. Maar dat moet wel bedraad en dus is dat niet altijd mogelijk zonder hak/breek-werk.

Tevens lees ik even mee omdat ik overweeg een repeater op te hangen op zolder; het bereik is daar ruk en ben benieuwd of dat wat gaat uithalen.
Ja wellicht had ik dat even moeten vermelden, bedraad is niks meer mogelijk.
Op dit moment staat de Ziggo modem naast de TV, van daaruit gaat er een kabel in de Devolo en dit is ook het systeem dat we willen behouden.
Maar als ik het goed begreep was dat bij de Mesh dingen ook? (Deco M5 bv.), je zet je 'main' neer bekabeld aan je modem, maar die andere 2 units hoeven dan toch niet bekabeld te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:35
Jamesl schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:32:
[...]

Ja wellicht had ik dat even moeten vermelden, bedraad is niks meer mogelijk.
Op dit moment staat de Ziggo modem naast de TV, van daaruit gaat er een kabel in de Devolo en dit is ook het systeem dat we willen behouden.
Maar als ik het goed begreep was dat bij de Mesh dingen ook? (Deco M5 bv.), je zet je 'main' neer bekabeld aan je modem, maar die andere 2 units hoeven dan toch niet bekabeld te zijn?
Klopt; Mesh is 1 main unit die bekabeld is en de overige apparaten werken onderling draadloos. Daarin is het wel van belang volgens mij dat de apparaten steeds in elkaars buurt staan zodat het signaal op order blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-10 14:08
Kijk even naar setjes met een bedrade backhaul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
JL-IP(!) schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:39:
Kijk even naar setjes met een bedrade backhaul.
Sorry, dat snap ik niet helemaal, zijn de setjes die ik link niet met een bedrade backhaul?
Heb je toevallig een voorbeeld van zo'n setje?

[ Voor 8% gewijzigd door Jamesl op 17-04-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Oh snap, ik lees nu dat dit eigenlijk naar Componenten Aankoopadvies moet en niet binnen netwerken. :F
Wellicht kan een moderator dit topic even verplaatsen.

Excuses voor het foutief plaatsen
Pagina: 1