55 inch TV voor films en console gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Ik ben op zoek naar een nieuwe 55" TV ter vervanging van mijn huidige 46" UE46EH6030 tv.
De TV voldoet op zich nog prima, maar wil graag groter. Wordt gebruikt voor Netflix (via KPN of PS4) en de PS4 Pro (voornamelijk COD MW). Einde van dit jaar wil ik ook de PS5 aanschaffen.

Nu zit ik met het probleem dat ik een budget in gedachte heb en af en toe mooie deals zie, maar als ik dan verder ga zoeken ik steeds met kleine stapjes duurder uit kom (toch weer een extra optie hier en daar). En beter is natuurlijk alleen maar beter als je het ook gebruikt en merkt.

De TV staat in de woonkamer en in de namiddag/begin van de avond staat de zon er deels op.

Mijn budget is plus minus 600-800 euro

Ik heb zelf onderstaande TV's gevonden, maar zoals gezegd zie ik overal wel een missende feature of iets wat net wat beter kan.
Samsung 55RU8000
Samsung 55Q60R
Samsung 55Q70R - Eigenlijk te duur
Sony KD-55XF8599
Samsung UE55RU7470 I-Bood aanbieding

In relatie tot mijn huidige tv keuze (ik ben dus geen expert op gebied van beeld/geluid) heb ik nog wat vraagjes.
1. Ga ik 100+hz merken met films en PS4/5?
2. Zo ja, heb ik dan voor 4k 100hz een HDMI 2.1 aansluiting nodig?

Beste antwoord (via crimby op 23-04-2020 06:21)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De Q70R zal op alles t.o.v. je huidige tv een verbetering zijn, ook met reflectie omgang. De kijkhoek zal vergelijkbaar zijn. Wil je ook op dat gebied het beste van de markt dan moet je naar de Q80R kijken. Wil je nog imposanter hdr dan is de Q85R een goede opties die soms voor circa €1012,- gaat. En dan ligt de prijs dicht op de Q80R om die goed te kunnen rechtvaardigen vind ik. Uiteindelijk moet je zelf een afweging maken. Rtings, HDTVtest en AVforums hebben goede reviews van de modellen. Let wel op dat de Amerikaanse Q80R (Rtings) qua hdr-prestaties meer met de Q85R vergeleken moet worden. HDTVtest heeft wel de Europese Q80R getest.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Alle tv's behalve de Q70R zijn in feite sdr-only tv's omdat de hardware niet toereikend is voor hdr. Wil je wat stappen maken in beeldkwaliteit dan is de Q70R met afstand de beste keuze.

De RU80 en Q60R (VA) zijn nagenoeg hetzelfde. De RU7470 kan zowel PLS als VA zijn. De XF85 is van 2018, de enige met IPS paneel en de input lag bij 4K@60hz is wat hoog (30ms).

Met 120hz kan je meer frames invoegen met interpolatie, 24p-judder voorkomen en de panelen hebben doorgaans ook lagere reactietijden cq minder motion blur.

Gamen kan op max. 4K@60Hz of 1440p@120Hz afhankelijk van de bron. HDMI 2.1 zal daar 4K@120hz aan toevoegen mits de bron dat aankan/uitzend.

De Q70R past binnen je budget. De 65" RU80 past ook binnen je budget en dan kies je meer voor immersie in plaats van kwaliteit/hdr. Aangezien je groter wilt en je huidige tv voldoet misschien een betere keuze?

[ Voor 20% gewijzigd door benbaba op 17-04-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:32:
Alle tv's behalve de Q70R zijn in feite sdr-only tv's omdat de hardware niet toereikend is voor hdr. Wil je wat stappen maken in beeldkwaliteit dan is de Q70R met afstand de beste keuze.

De RU80 en Q60R (VA) zijn nagenoeg hetzelfde. De RU7470 kan zowel PLS als VA zijn. De XF85 is van 2018, de enige met IPS paneel en de input lag bij 4K@60hz is wat hoog (30ms).

Met 120hz kan je meer frames invoegen met interpolatie, 24p-judder voorkomen en de panelen hebben doorgaans ook lagere reactietijden cq minder motion blur.

Gamen kan op max. 4K@60Hz of 1440p@120Hz afhankelijk van de bron. HDMI 2.1 zal daar 4K@120hz aan toevoegen mits de bron dat aankan/uitzend.

De Q70R past binnen je budget. De 65" RU80 past ook binnen je budget en dan kies je meer voor immersie in plaats van kwaliteit/hdr. Aangezien je groter wilt en je huidige tv voldoet misschien een betere keuze?
Thanks voor je reactie! De PS5 komt met HDMI 2.1 ondersteuning dus die kan dat wel aan. Die Q70R had ik ook gezien als 850 euro, maar dat zou net boven budget komen. Niet onoverkomelijk maar lees bij Bol.com plaza recensies dat het mogelijk om een oost europees model gaat?

Ik denk dat 55 inch de ideale grootte is. Heb wel even gekeken naar 65 inch maar bang dat het toch de groot gaat worden.

Zijn er nog andere of betere suggesties binnen de genoemde prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:58:
[...]

Thanks voor je reactie! De PS5 komt met HDMI 2.1 ondersteuning dus die kan dat wel aan. Die Q70R had ik ook gezien als 850 euro, maar dat zou net boven budget komen. Niet onoverkomelijk maar lees bij Bol.com plaza recensies dat het mogelijk om een oost europees model gaat?

Ik denk dat 55 inch de ideale grootte is. Heb wel even gekeken naar 65 inch maar bang dat het toch de groot gaat worden.

Zijn er nog andere of betere suggesties binnen de genoemde prijsklasse?
Zowel de bron (PS5) als de ontvanger (TV) moet HDMI 2.1 ondersteunen. De meeste tv's hebben 2.0 zelfs in bepaalde nieuwe 2020 line-ups. Dit betekent dat je op max. 2160p@60Hz kan gamen en 1440p@120Hz. Het is nog even afwachten hoeveel games daadwerkelijk op 4K@120Hz gaan draaien aangezien dat veel rekenkracht vergt.

Art&Craft levert via Bol de 55'' Q70R (Benelux) voor €788,35. Als je perse hdmi 2.1 wilt moet je voor de SM90 gaan van LG, maar die is naar algehele beeldkwaliteit kijkend minder. Of je moet een jaar wachten tot de Q80T (opvolger) in prijs is gezakt of de mindere Q70T die hebben beide één 2.1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:19:
[...]

Zowel de bron (PS5) als de ontvanger (TV) moet HDMI 2.1 ondersteunen. De meeste tv's hebben 2.0 zelfs in bepaalde nieuwe 2020 line-ups. Dit betekent dat je op max. 2160p@60Hz kan gamen en 1440p@120Hz. Het is nog even afwachten hoeveel games daadwerkelijk op 4K@120Hz gaan draaien aangezien dat veel rekenkracht vergt.

Art&Craft levert via Bol de 55'' Q70R (Benelux) voor €788,35. Als je perse hdmi 2.1 wilt moet je voor de SM90 gaan van LG, maar die is naar algehele beeldkwaliteit kijkend minder. Of je moet een jaar wachten tot de Q80T (opvolger) in prijs is gezakt of de mindere Q70T die hebben beide één 2.1 poort.
Thanks. 2.1 is geen verreiste, meer benieuwd of dit echt toegevoegde waarde gaat hebben. Nu speel ik natuurlijk ook op 60hz dus tja

Art&Craft ken ik niet en met de prijzen zoveel lager dan bv Coolblue begon ik te twijfelen. Maar prima winkel dus?
Edit: Heb je een linkje van de Q70R want ik kan hm niet vinden voor die genoemde prijs (zowel via Art&Craft als Bol.com niet

[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 17-04-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:22:
[...]

Thanks. 2.1 is geen verreiste, meer benieuwd of dit echt toegevoegde waarde gaat hebben. Nu speel ik natuurlijk ook op 60hz dus tja

Art&Craft ken ik niet en met de prijzen zoveel lager dan bv Coolblue begon ik te twijfelen. Maar prima winkel dus?
Edit: Heb je een linkje van de Q70R want ik kan hm niet vinden voor die genoemde prijs (zowel via Art&Craft als Bol.com niet
1440p@120Hz kan altijd nog en (4K) 60Hz is voor een casual gamer ook vloeiend genoeg. Het is een erkende Belgische Samsung dealer. De 2e aanbieder hier als je op prijs sorteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:32:
[...]

1440p@120Hz kan altijd nog en (4K) 60Hz is voor een casual gamer ook vloeiend genoeg. Het is een erkende Belgische Samsung dealer. De 2e aanbieder hier als je op prijs sorteert.
Thanks! die kreeg ik dus via de reguliere zoekfunctie niet (of ligt aan mij). Dit is zeker interessant en voldoet volgens mij nagenoeg aan al mijn wensen en ook nog binnen budget :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@benbaba zou het veel effect hebben om door te sparen en voor een Q80R te gaan? Of zijn er in die prijsklasse weer betere keuzes?

Ik heb de tv recht tegenover een groot raam staan waarbij de zon vanaf ongeveer 15:00 tot zonsondergang op schijnt. OLED is dan niet perse beter toch? Hiervoor zou de Q80R misschien wel weer beter zijn ivm het reflectiefilter. Of mag ik daar niet te veel van verwachten?

[ Voor 17% gewijzigd door crimby op 19-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:20

Major_ton

Shoot!

Het anti reflectiefilter van Samsung is erg goed (misschien wel de beste). Tevens is een Q80R een erg fijne TV, maar gelijktijdig is er altijd wel baas boven baas. De vraag is een beetje hoe kritisch je zelf bent en hoe blij je wordt van wat een TV kan voor de prijs die je ervoor betaalt. Wat de één een waardevolle stap vooruit vindt, ziet de ander er het nut totaal niet van in.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
crimby schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:46:
@benbaba zou het veel effect hebben om door te sparen en voor een Q80R te gaan? Of zijn er in die prijsklasse weer betere keuzes?
Lastig te zeggen. In feite is de Q80R hier een Q70R met een hogere piekhelderheid in HDR en met beter reflectie- en kijkfilter. Het aantal dimming zones is gelijk. Vanaf de Q85R wordt dit pas verdubbeld en zal HDR meer een boost krijgen t.o.v. de Q70R/Q80R. Het gemis van de filter betekent wel dat het native contrast van de Q70R hoger ligt. Daarnaast gaat de Q70R al bovengemiddeld om met reflecties; de Q80R+ zijn gewoon zeer goed.

Het zal per situatie verschillen of het de meerprijs waard is. Wat is veel licht? Veel reflecties? Groot raam? Wat wordt vervelend? In hoeverre kan/wil je dat onderdrukken? Hoeveel HDR-content ga je kijken? etc. Je komt dan ook in het vaarwater van oled's (B9) en de Sony XG95. Hiermee zijn alle goede (tv's) opties dan ook wel voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:32:
[...]

Lastig te zeggen. In feite is de Q80R hier een Q70R met een hogere piekhelderheid in HDR en met beter reflectie- en kijkfilter. Het aantal dimming zones is gelijk. Vanaf de Q85R wordt dit pas verdubbeld en zal HDR meer een boost krijgen t.o.v. de Q70R/Q80R. Het gemis van de filter betekent wel dat het native contrast van de Q70R hoger ligt. Daarnaast gaat de Q70R al bovengemiddeld om met reflecties; de Q80R+ zijn gewoon zeer goed.

Het zal per situatie verschillen of het de meerprijs waard is. Wat is veel licht? Veel reflecties? Groot raam? Wat wordt vervelend? In hoeverre kan/wil je dat onderdrukken? Hoeveel HDR-content ga je kijken? etc. Je komt dan ook in het vaarwater van oled's (B9) en de Sony XG95. Hiermee zijn alle goede (tv's) opties dan ook wel voorbij gekomen.
De TV staat recht tegenover een raampartij van ongeveer 2m hoog en 8m breed. De zon staat hier vanaf 15:00 tot zonsondergang op het raam en daarmee op de TV. Tussen het raam en de TV zit gok ik ongeveer 3m.Ik las juist dat je dan ook beter geen OLED kan nemen?

Hoeveel HDR en 4K ik ga kijken is een beetje afhankelijk van het aanbod. De TV die ik nu heb, heb ik inmiddels ruim 7 jaar. Ik heb het gevoel dat aankomende jaren 4K en HDR echt gaan opkomen, dus dan zal ik dat meer gaan kijken (KPN, Netflix en Pathe Thuis gebruik ik momenteel veel). Verder wordt de PS4 Pro dagelijks gebruikt en dat zal met de PS5 net zo zijn.
Het is een beetje koffiedik kijken, maar wil er wel weer ongeveer 7 jaar mee gaan doen (zonder daar echt een vermogen aan uit te geven).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
De Q70R zal op alles t.o.v. je huidige tv een verbetering zijn, ook met reflectie omgang. De kijkhoek zal vergelijkbaar zijn. Wil je ook op dat gebied het beste van de markt dan moet je naar de Q80R kijken. Wil je nog imposanter hdr dan is de Q85R een goede opties die soms voor circa €1012,- gaat. En dan ligt de prijs dicht op de Q80R om die goed te kunnen rechtvaardigen vind ik. Uiteindelijk moet je zelf een afweging maken. Rtings, HDTVtest en AVforums hebben goede reviews van de modellen. Let wel op dat de Amerikaanse Q80R (Rtings) qua hdr-prestaties meer met de Q85R vergeleken moet worden. HDTVtest heeft wel de Europese Q80R getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:26:
Thanks :-) De Q80R is net in prijs verhoogd bij Art&Craft naar €1002 (was 950?). Dit maakt de stap steeds groter en groter. De Q70R staat wel nog steeds op 788 via Bol.com dus dan wordt die ineens weer aantrekkelijker. De kijkhoek is niet zo interessant gezien we praktisch recht voor de TV zitten.

Wel erg fijn om te weten dat de Q70R ook een flinke verbetering is tov mijn huidige scherm wat betreft de reflectie!!

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 20-04-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oke ik leer hier steeds meer en meer en ben nu weer aan het kijken naar de Q85R. Deze is eigenlijk ver boven het initieel gestelde budget maar wss zoveel meer future proof. De Q85R kan ik bij PlatteTV ophalen voor 1199 of via Bol.com 1099 (europees model?)
Met de Q85R kom ik behoorlijk dichtbij de LG B9 of de C9, maar dit is OLED.
Zoals gezegd heb ik een groot raampartij recht tegenover de TV op ongeveer 3m afstand. De zon schijnt vanaf de middag tot avond op dit raam en daardoor heb ik enorm veel reflectie en naar mijn idee dus zon op het scherm. Of het echt zon recht op het paneel is of weerkaatsing durf ik even niet te zeggen, maar is dat belangrijk?

De Q85R vind ik op alle vlakken erg interessant en heeft volgens mij alle features die ik wil and then some. Zou de C9 dan alsnog beter zijn of te groot risico met de zon er op of in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:27
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:30
Met de Q85R kom ik behoorlijk dichtbij de LG B9 of de C9, maar dit is OLED.
Dit is afhankelijke van de eisen die je stelt, wanneer je een kritische kijker bent zit er aardig wat verschil tussen een Samsung QLED tv en een LG C9. Doordat Samsung gebruik maakt van een agressieve Full Array Local Dimming algoritme gaan er o.a. schaduw details verloren, daarnaast klopt ook de HDR implementatie niet zoals deze zou horen te zijn. De reden waarom Samsung hiervoor kiest heeft ermee te maken dat ze voor een indrukwekkendere beeld kiezen i.p.v. een zo natuurgetrouwe beeld. De Sony 55XG9505 doet het op deze punten (en ook andere) beter.
Zoals gezegd heb ik een groot raampartij recht tegenover de TV op ongeveer 3m afstand. De zon schijnt vanaf de middag tot avond op dit raam en daardoor heb ik enorm veel reflectie en naar mijn idee dus zon op het scherm. Of het echt zon recht op het paneel is of weerkaatsing durf ik even niet te zeggen, maar is dat belangrijk?
Ja, dit is belangrijk. Direct zonlicht vindt een OLED paneel niet fijn, doordat deze organisch is, dit kan resulteren in permanente vlekken.
De Q85R vind ik op alle vlakken erg interessant en heeft volgens mij alle features die ik wil and then some. Zou de C9 dan alsnog beter zijn of te groot risico met de zon er op of in de buurt?
Als er geen directe zonlicht op de tv schijnt zou ik je de C9 adviseren, nog een belangrijke reden om niet voor een Samsung tv te kiezen is dat je ook redelijk veel gamet waarbij de 'Game Mode' implementatie van Samsung ronduit slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Freshouttheoven schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:19:
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:30

[...]

Dit is afhankelijke van de eisen die je stelt, wanneer je een kritische kijker bent zit er aardig wat verschil tussen een Samsung QLED tv en een LG C9. Doordat Samsung gebruik maakt van een agressieve Full Array Local Dimming algoritme gaan er o.a. schaduw details verloren, daarnaast klopt ook de HDR implementatie niet zoals deze zou horen te zijn. De reden waarom Samsung hiervoor kiest heeft ermee te maken dat ze voor een indrukwekkendere beeld kiezen i.p.v. een zo natuurgetrouwe beeld. De Sony 55XG9505 doet het op deze punten (en ook andere) beter.

[...]

Ja, dit is belangrijk. Direct zonlicht vindt een OLED paneel niet fijn, doordat deze organisch is, dit kan resulteren in permanente vlekken.

[...]

Als er geen directe zonlicht op de tv schijnt zou ik je de C9 adviseren, nog een belangrijke reden om niet voor een Samsung tv te kiezen is dat je ook redelijk veel gamet waarbij de 'Game Mode' implementatie van Samsung ronduit slecht is.
Ik zou het toch echt niet chill vinden om het risico te nemen met een apparaat van 1300 euro en er komt echt behoorlijk wat licht naar binnen richting de TV.

De game mode van Samsung is inderdaad niet fantastisch als je het vergelijkt met de C9, dat is wel jammer maar waarschijnlijk nog steeds een mega upgrade tov mijn huidige TV.

De Sony is niet echt geschikt voor gaming ivm de input lag en het ontbreken van VRR?
Op RThings scored de Samsung Q80R ook hoger dan de Sony (dus even een aanname dat de 85 hetzelfde of nog beter scoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:41:
[...]

Ik zou het toch echt niet chill vinden om het risico te nemen met een apparaat van 1300 euro en er komt echt behoorlijk wat licht naar binnen richting de TV.

De game mode van Samsung is inderdaad niet fantastisch als je het vergelijkt met de C9, dat is wel jammer maar waarschijnlijk nog steeds een mega upgrade tov mijn huidige TV.

De Sony is niet echt geschikt voor gaming ivm de input lag en het ontbreken van VRR?
Op RThings scored de Samsung Q80R ook hoger dan de Sony (dus even een aanname dat de 85 hetzelfde of nog beter scoort)
Je stelde een vraag of er een verschil zit tussen direct zonlicht en reflecties, hierop heb ik een antwoord gegeven. Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt zou ik ook niet zo'n tv kopen.

Qua input lag zit er maar 5 ms verschil tussen de XG9505 en de Q80R, dit is in de praktijk te verwaarlozen. Zo zit er al meer lag tussen de PS controller en de PS zelf. Verder is VRR gelimiteerd tot 60Hz op 4K en is dit niet voor iedereen evengoed merkbaar.

Rtings.com is een handige website waarbij je op een snelle manier een shortlist kunt samenstellen, echter worden er ook veel dingen niet (goed) getest c.q. besproken. Het voorbeeld m.b.t. Full Array Local dimming en HDR implementatie door de verschillende merken in mijn vorige post is hier een goed voorbeeld van, een ander voorbeeld is dat bijv. BFI implementatie op de Sony XG9505 veel beter is dan dat op de Q80/ Q85 en Q90, terwijl dit op rtings niet zo naar voren komt, en zo zijn er nog andere voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Freshouttheoven schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:59:
[...]

Je stelde een vraag of er een verschil zit tussen direct zonlicht en reflecties, hierop heb ik een antwoord gegeven. Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt zou ik ook niet zo'n tv kopen.

Qua input lag zit er maar 5 ms verschil tussen de XG9505 en de Q80R, dit is in de praktijk te verwaarlozen. Zo zit er al meer lag tussen de PS controller en de PS zelf. Verder is VRR gelimiteerd tot 60Hz op 4K en is dit niet voor iedereen evengoed merkbaar.

Rtings.com is een handige website waarbij je op een snelle manier een shortlist kunt samenstellen, echter worden er ook veel dingen niet (goed) getest c.q. besproken. Het voorbeeld m.b.t. Full Array Local dimming en HDR implementatie door de verschillende merken in mijn vorige post is hier een goed voorbeeld van, een ander voorbeeld is dat bijv. BFI implementatie op de Sony XG9505 veel beter is dan dat op de Q80/ Q85 en Q90, terwijl dit op rtings niet zo naar voren komt, en zo zijn er nog andere voorbeelden.
Hehe je maakt het me niet makkelijk! Wat betreft je antwoord op mijn vraag over oled heb je zeker gelijk, dat van mij was dan ook meer een conclusie.

Als ik dan toch de VRR kan verwaarlozen en de input lag ook niet merkbaar is, zit ik nog alleen met de reflectie. Enig idee hoe dat bij de Sony zit? Het reflectiefilter van de Samsung zou erg goed moeten zijn. Gistermiddag deed ik de PS4 aan en kon meteen alle gordijnen dicht doen omdat ik een vijand recht tegenover mij niet eens kon zien :-/

Lees ook dat de Sony geen hdmi 2.1 zou hebben maar enkel e-arc? Klopt dat en wat zou dat inhouden tov de samsung?

De Sony kan ik bij PlatteTV halen voor 1075 en de Samsung voor 1199. Dat scheelt wel weer.

Het lijkt me sowieso verstandig om eens bij een winkel te gaan kijken maar ivm corona wil ik dat zo doelgericht doen en meer als final check.

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 21-04-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:37:
[...]

Hehe je maakt het me niet makkelijk! Wat betreft je antwoord op mijn vraag over oled heb je zeker gelijk, dat van mij was dan ook meer een conclusie.

Als ik dan toch de VRR kan verwaarlozen en de input lag ook niet merkbaar is, zit ik nog alleen met de reflectie. Enig idee hoe dat bij de Sony zit? Het reflectiefilter van de Samsung zou erg goed moeten zijn. Gistermiddag deed ik de PS4 aan en kon meteen alle gordijnen dicht doen omdat ik een vijand recht tegenover mij niet eens kon zien :-/

Lees ook dat de Sony geen hdmi 2.1 zou hebben maar enkel e-arc? Klopt dat en wat zou dat inhouden tov de samsung?

De Sony kan ik bij PlatteTV halen voor 1075 en de Samsung voor 1199. Dat scheelt wel weer.

Het lijkt me sowieso verstandig om eens bij een winkel te gaan kijken maar ivm corona wil ik dat zo doelgericht doen en meer als final check.
Lastig hè, een keuze maken :P.

De anti-reflectiefilter vanaf de Q80 en hoger is class leading, de anti-reflectiefilter op de Sony XG9505 zit tussen die van de Q70 en Q80/ Q85/ Q90 in.

Beide tv's beschikken niet over HDMI 2.1, wel bieden ze een aantal features aan die ook op HDMI 2.1 beschikbaar zijn waaronder dus eARC.
eARC heeft met het geluid te maken in combinatie met een receiver of soundbar waarbij geluid teruggestuurd kan worden.

Belangrijkste voordelen van de 55Q85
  • Betere anti-reflectiefilter
  • Meer dimming zones
  • Hogere contrast
  • Betere kijkhoeken
  • VRR (tot 60Hz op 4K en tot 120Hz op HD), maar zoals gezegd is dit niet voor iedereen evengoed merkbaar
Belangrijkste voordelen van de 55XG9505
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Hogere piekhelderheid
  • Natuurgetrouwere HDR weergave (resulteert o.a. in minder ruis, betere highlights en meer (schaduw)details)
  • Betere kleurengradatie
  • Dolby Vision (meeste HDR titels zijn gemasterd in DV, dit zal hoogstwaarschijnlijk ook zo in de toekomst blijven, daarnaast ondersteunt Netflix geen HDR10+)
  • Motion
Het ligt er dus aan, aan welke onderdelen jij meer waarde hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Freshouttheoven schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:06:
[...]

Lastig hè, een keuze maken :P.

De anti-reflectiefilter vanaf de Q80 en hoger is class leading, de anti-reflectiefilter op de Sony XG9505 zit tussen die van de Q70 en Q80/ Q85/ Q90 in.

Beide tv's beschikken niet over HDMI 2.1, wel bieden ze een aantal features aan die ook op HDMI 2.1 beschikbaar zijn waaronder dus eARC.
eARC heeft met het geluid te maken in combinatie met een receiver of soundbar waarbij geluid teruggestuurd kan worden.

Belangrijkste voordelen van de 55Q85
  • Betere anti-reflectiefilter
  • Meer dimming zones
  • Hogere contrast
  • Betere kijkhoeken
  • VRR (tot 60Hz op 4K en tot 120Hz op HD), maar zoals gezegd is dit niet voor iedereen evengoed merkbaar
Belangrijkste voordelen van de 55XG9505
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Hogere piekhelderheid
  • Natuurgetrouwere HDR weergave (resulteert o.a. in minder ruis, betere highlights en meer (schaduw)details)
  • Betere kleurengradatie
  • Dolby Vision (meeste HDR titels zijn gemasterd in DV, dit zal hoogstwaarschijnlijk ook zo in de toekomst blijven, daarnaast ondersteunt Netflix geen HDR10+)
  • Motion
Het ligt er dus aan, aan welke onderdelen jij meer waarde hecht.
De Samsung Q85R zou wel HDMI 2.1 moeten hebben (alle versies eronder niet)... Al lees ik in reviews weer van niet.

Verder heb je het aardig goed verwoord zo en dat maakt de keuze dus onmogelijk haha! Ik wil dus graag de goede kleuren, goede game mode, VRR (zou voor PS5 goed moeten zijn) en dolby vision maar voor de prijs van deze 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Het reflectiefilter van de XG95 is zeer goed, maar de Q85R biedt het beste van de markt. De kijkhoeken zijn ook een stuk beter. VRR kan toegevoegde waarde hebben op 1080p, en 4K boven de 60fps zal niet vanzelfsprekend zijn voor alle console games. Samsung biedt interpolatie in game modus (zonder extra input lag) en ook 1440p@120Hz ondersteuning. De Q85R heeft meer dimming zones, minder blooming en een hoger contrast. Keerzijde van hun dimming algoritme is minder highlight- en schaduwdetail, maar dit is een bewuste keuze. De Sony doet het zeer goed op het gebied van accurate sdr en hdr weergave. Dit zal met name de kritische kijker waarderen. Verder is hierboven het meeste al mooi opgesomd.

Welke tv uiteindelijk beter is zal afhankelijk zijn van het gene wat jij belangrijk vindt. De perfecte tv is er niet. Feit is wel dat de Q85R en XG95 een van de beste lcd's zijn op het moment. HDMI 2.1 hebben ze beide niet. Sony heeft eARC en Samsung VRR wat enkel 2.1 features zijn. Je mist eigenlijk alleen 4K@120Hz als 2.1 'feature' door de bandbreedte (hardware) imitatie van 2.0.

Overigens biedt Smits naar mijn ervaring meestal de scherpste prijzen voor Sony tv's. De 'webprijs' is met €1069,- al lager dan de 'deal' van plattetv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hmm bummer ik was in de veronderstelling dat de Q85R wel HDMI 2.1 zou bieden. De One Connect box die meegeleverd heeft dat wel, maar dat zal wel geen extra's bieden he?

Zou ik de blooming kunnen verwaarlozen als ik het vergelijk met mijn huidige TV (UE46EH6030)? ik heb dit nooit gemerkt overigens en misschien zegt dat heel wat over mijn ervaring/kennis.

De prijs van de Sony wordt wel steeds interessanter en heb Smits meteen een berichtje gestuurd.

Hoe is Sony met hun smart platform tov Samsung? Wij zijn apple gebruikers (geen idee of dit uitmaakt).

Als ik jullie beide begrijp zou de Sony wellicht toch de betere optie zijn en zeker gezien het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:46:
Hmm bummer ik was in de veronderstelling dat de Q85R wel HDMI 2.1 zou bieden. De One Connect box die meegeleverd heeft dat wel, maar dat zal wel geen extra's bieden he?

Zou ik de blooming kunnen verwaarlozen als ik het vergelijk met mijn huidige TV (UE46EH6030)? ik heb dit nooit gemerkt overigens en misschien zegt dat heel wat over mijn ervaring/kennis.

De prijs van de Sony wordt wel steeds interessanter en heb Smits meteen een berichtje gestuurd.

Hoe is Sony met hun smart platform tov Samsung? Wij zijn apple gebruikers (geen idee of dit uitmaakt).

Als ik jullie beide begrijp zou de Sony wellicht toch de betere optie zijn en zeker gezien het prijsverschil.
De OCB heeft bij de Q85R alleen esthetische waarde. Bij de Q90R heeft 'ie pas VRR/4K@120hz.

Je huidige tv heeft überhaupt geen local dimming om diepere zwartwaarde en een hoger contrast te realiseren. Blooming valt meestal pas op bij weinig licht of in het donker en met name bij de zogeheten letterbox bars. De Q80R behoudt het goede reflectie- en kijkhoekfilter, heeft ongeveer even veel dimming zones als de XG95 en is hierom wellicht dan qua prijs interessanter voor jou (Q80~50, XG95~60, Q85R~100 zones).

Wat smart platform is het ook persoonlijke voorkeur. Beide zijn prima en bieden ondersteuning voor bijvoorbeeld Apple Airplay. Je gaat van een oud instapmodel naar een recent high-end model, dus het verschil zal groot zijn ongeacht keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
benbaba schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:17:
[...]

De OCB heeft bij de Q85R alleen esthetische waarde. Bij de Q90R heeft 'ie pas VRR/4K@120hz.

Je huidige tv heeft überhaupt geen local dimming om diepere zwartwaarde en een hoger contrast te realiseren. Blooming valt meestal pas op bij weinig licht of in het donker en met name bij de zogeheten letterbox bars. De Q80R behoudt het goede reflectie- en kijkhoekfilter, heeft ongeveer even veel dimming zones als de XG95 en is hierom wellicht dan qua prijs interessanter voor jou (Q80~50, XG95~60, Q85R~100 zones).

Wat smart platform is het ook persoonlijke voorkeur. Beide zijn prima en bieden ondersteuning voor bijvoorbeeld Apple Airplay. Je gaat van een oud instapmodel naar een recent high-end model, dus het verschil zal groot zijn ongeacht keuze.
Q85R heeft wel VRR toch? of bedoel je nu alleen de OCB?

Samsung zelf heeft me toegang gegeven tot hun klantportaal voor extra korting, maar helaas kom ik hier niet beter uit dan de reeds genoemde prijzen.

Daarmee komt de stand voor nu op:

Samsung 55Q85R €1199,-
Sony 55GX9505 €1069,- (wordt zo gebeld door Smits voor een betere prijs)
Samsung 55Q80R €1018,-

Mijn gevoel zegt nu dat de Sony overall gewoon net wat beter is mits de anti-reflectie goed genoeg is. HDMI 2.1 is een beetje een domper maar OLED ga ik niet riskeren en Samsung 8k wordt het ook zeker niet.
VRR is dan wel erg interessant voor de PS5 voor 4K gaming op 60hz, maar als niet iedereen dit merkt zal ik het wel niet merken.

Met mijn huidige TV was ik qua kwaliteit nu ook al redelijk tevreden maar met de komst van HDR en 4K wilde ik toch wat meer aangezien ik sowieso naar 55 inch wil upgraden.

Al met al lijkt die Sony dan toch de beste keuze is wat betreft 4K en HDR en Arnhem is ook nog op fietsafstand (bij wijze van wat ik ga geen TV ophalen op de fiets hehe) dus dat is ook handig qua garantie etc.

Nu nog even mijn vriendin overtuigen dat het 1. een stuk duurder wordt en 2. haar enige feature (ambient mode) er niet gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:33:
[...]

Q85R heeft wel VRR toch? of bedoel je nu alleen de OCB?

Samsung zelf heeft me toegang gegeven tot hun klantportaal voor extra korting, maar helaas kom ik hier niet beter uit dan de reeds genoemde prijzen.

Daarmee komt de stand voor nu op:

Samsung 55Q85R €1199,-
Sony 55GX9505 €1069,- (wordt zo gebeld door Smits voor een betere prijs)
Samsung 55Q80R €1018,-

Mijn gevoel zegt nu dat de Sony overall gewoon net wat beter is mits de anti-reflectie goed genoeg is. HDMI 2.1 is een beetje een domper maar OLED ga ik niet riskeren en Samsung 8k wordt het ook zeker niet.
VRR is dan wel erg interessant voor de PS5 voor 4K gaming op 60hz, maar als niet iedereen dit merkt zal ik het wel niet merken.

Met mijn huidige TV was ik qua kwaliteit nu ook al redelijk tevreden maar met de komst van HDR en 4K wilde ik toch wat meer aangezien ik sowieso naar 55 inch wil upgraden.

Al met al lijkt die Sony dan toch de beste keuze is wat betreft 4K en HDR en Arnhem is ook nog op fietsafstand (bij wijze van wat ik ga geen TV ophalen op de fiets hehe) dus dat is ook handig qua garantie etc.

Nu nog even mijn vriendin overtuigen dat het 1. een stuk duurder wordt en 2. haar enige feature (ambient mode) er niet gaat komen.
Klopt, maar gelimiteerd tot 60Hz.

Als je gevoel naar de Sony gaat dan zou ik die ook overwegen. Het reflectiefilter is zeer goed en de winkel is schijnbaar ook om de hoek wat altijd handig is. Voor HDR zit je sowieso goed. Ambient mode kan je wellicht via de vele Android apps (evt. side-loaden) wel iets voor vinden. HDMI 2.1 zou VRR en 4K@120Hz mogelijk maken. Hiervoor moet je echter wachten tot de XH90 of de Q90T in prijs zakken, maar dan zijn we ongeveer een jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Wanneer je niet zo gevoelig bent voor motion of backlight flickering, zul je ook minder snel het verschil tussen wel of geen VRR opmerken.

Via de Google app kun je ook een soort van Ambient mode creëren op een AndroidTV, werkt wel minder goed als Ambient mode van Samsung, wellicht dat er ook apps beschikbaar zijn in de App Store van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik heb het allemaal even gelezen maar van 46 inch naar 55 inch is een vrij kleine stap. Na een paar dagen wil je alweer groter. ;)

Maar dat is een kwaal van grote televisies. Als je eenmaal een grote televisie hebt wil je alleen nog maar groter. Ik heb nu een 65 inch televisie maar de volgende mag van mij wel 80 inch zijn. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
sjaool schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:15:
Ik heb het allemaal even gelezen maar van 46 inch naar 55 inch is een vrij kleine stap. Na een paar dagen wil je alweer groter. ;)

Maar dat is een kwaal van grote televisies. Als je eenmaale een grote televisie hebt wil je alleen nog maar groter. Ik heb nu een 65 inch televisie maar de volgende mag van mij wel 80 inch zijn. :+
Hehehe ik twijfelde ook wel echt tussen een 55 en 65 inch, maar ik moet bij Call of Duty nog wel enigszins het beeld kunnen overzien en moet ook nog rekening houden met de vrouw in huis.
Overigens zitten er er ongeveer 3m vandaan en is de muur waar ie op staat niet super groot dus daarom de keuze van 55.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:20

Major_ton

Shoot!

crimby schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:19:
[...]

Hehehe ik twijfelde ook wel echt tussen een 55 en 65 inch, maar ik moet bij Call of Duty nog wel enigszins het beeld kunnen overzien en moet ook nog rekening houden met de vrouw in huis.
Overigens zitten er er ongeveer 3m vandaan en is de muur waar ie op staat niet super groot dus daarom de keuze van 55.
Hopelijkt valt het niet verkeerd, want 55" is al een hele fijne maat een voor TV, maar 65" is wel heel veel leuker! De hoeveelheid oppervlak die je erbij krijgt met die 10" extra is na verhouding tot de fysieke groei gigantisch! En op 3 meter afstand is 65" prima te overzien met CoD, trust me ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Vandaag bij PlatteTV geweest en vond de Samsung toch beduidend mooier. Wellicht niet natuurlijker maar blijkbaar vind ik de felle kleuren toch mooier.
Ook het design was erg mooi en ben alsnog erg benieuwd naar de Connect box en later VRR en het reflectie scherm.

Vanavond besteld voor €1175,- :-D
Pagina: 1